۱۱۴۹۹۸۰
۲۵ نظر
۵۰۰۸
۲۵ نظر
۵۰۰۸
پ

۴ نکته درباره فرمان رئیسی برای کاهش نرخ ارز

ابراهیم رئیسی دستور داده که نرخ ارز در بازار پایین بیاید. در اولین واکنش نسبت به این دستور شاخص بورس ریزش کرد چرا که مدت‌هاست کارشناسان می‌گویند درصورت کاهش نرخ ارز شاخص بورس افت می‌کند. آیا رئیس‌جمهور از این نکته غافل بوده یا به قیمت کاهش قیمت دلار از خیر بورس گذشته است؟

رویداد ۲۴: ابراهیم رئیسی دستور داده که نرخ ارز در بازار پایین بیاید. در اولین واکنش نسبت به این دستور شاخص بورس ریزش کرد چرا که مدت‌هاست کارشناسان می‌گویند درصورت کاهش نرخ ارز شاخص بورس افت می‌کند. آیا رئیس‌جمهور از این نکته غافل بوده یا به قیمت کاهش قیمت دلار از خیر بورس گذشته است؟

ابراهیم رئیسی، تیم اقتصادی دولت را مکلف کرده درخصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان یافته انجام دهد. همزمان با صدور این دستور، بانک مرکزی ایران روز یکشنبه قیمت رسمی عرضه دلار را پس از یک هفته روز صعود مستمر، کاهش داد؛ البته کاهش دستوری که بسیار رقم اندکی بود. بانک مرکزی روز یکشنبه نرخ عرضه دلار از طریق صرافی‌های تحت نظارت خود را ۴۶۸ تومان کاهش داد و به ۲۷ هزار و ۳۷۴ تومان رساند؛ نرخی که در فاصله ۲۴ مرداد تا ۶ شهریور هزار و ۹۲۰ تومان افزایش یافته بود.

ابراهیم رئیسی درحالی دستور کاهش فوری نرخ ارز را صادر کرده که چندین نکته مهم در این رابطه وجود دارد که اتفاقا به نظر نمی‌رسد این نکات از توجه رییس جمهور به دور باشد.

اولین نکته این است که اساسا در شرایط فعلی کاهش نرخ ارز نمی‌تواند به نفع خود دولت باشد و بعید است که این راهکار را بخواهد برای میان مدت یعنی در بازه زمانی ادامه سال انتخاب کند. با توجه به اینکه تکلیف برجام هنوز نامشخص و وضعیت رفع تحریم‌ها معلق است، دولت رئیسی برای جبران کسری بودجه سال جاری خورشیدی نیاز به حفظ منابع ارزی و پایین نیامدن ارزش ریالی آن‌ها دارد و در چنین شرایطی کاهش معنادار نرخ ارز دشوار خواهد بود. در عین حال، سقوط دولت مرکزی افغانستان به دست طالبان نیز با به خطر انداختن یکی مبادی اصلی ورود ارز به ایران زمینه افزایش نرخ دلار را در بازار تهران فراهم کرده است.

نکته دوم رابطه میان نرخ ارز و شاخص بورس است. بسیاری از شرکت‌های بورسی مجمع عمومی خود را در تیرماه براساس نرخ ارز بالای ۲۵ هزارتومان تشکیل دادند و تقسیم سود کردند. یعنی هر کاهش نرخ ارزی فورا روی ارزش سهام تاثیر می‌گذارد. برای همین هم است که با هر بالارفتن نرخ ارز طی هفته‌های اخیر بورس صعودی شده و دیروز با دستور رییسی و کاهش نرخ ارز شاخص بورس در واکنش فوری ریزش کرد.

مورد سوم اینکه دولت رئیسی به دلیل کسری بودجه امسال دولت، نیاز به منابع حاصل از بورس دارد و پیشرفت شاخص بورس برای دولت هم حکم تبلیغاتی و ابراز عملکرد مثبت و ملموس دارد و هم می‌تواند برای دولت و شرکت‌های دولتی حاضر در بورس درآمد کسب کند.

قیمت دلار در بازار تهران در فاصله یک ماه گذشته از ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان جهش کرد؛ نرخی که در پی کسب رای اعتماد کابینه ابراهیم رئیسی و انتصاب محسن رضایی به سمت معاونت اقتصادی دولت به بالاترین سطح در بیش از ۹ ماه گذشته رسیده بود.

دستور رئیسی برای کاهش فوری نرخ ارز باتوجه به شرایطی که دولت در آن قرار دارد، بیشتر از آنکه منطقی باشد، به نظر می‌رسد به قصد این بوده که آثار منفی واکنش بازار به دولت و کابینه رویسی را خنثی کند. اما جالب است که حتی بازار هم نسبت به دستور رییس جمهور توان اطاعت زیادی نداشت.

نکته چهارم اینکه حسن روحانی نیز در دولت اول خود از این دستور‌های فوری و ضربتی برای بازار‌های مختلف به خصوص بازار ارز زیاد صادر می‌کرد. اما موضوع این بود که دولت یازدهم در سال‌های اول برجام و وفور درآمد‌های ارزی بود و برای اجرای سیاست‌های دستوری ارزی، کیسه خزانه پُر بود. بانک مرکزی به راحتی با تزریق ارز به بازار، قیمت‌ها در بازار را کنترل می‌کرد و این سیاست خود نتایج مخربی مانند خروج ارز از کشور، سرکوب قیمت ارز و انبوهی از پرونده‌های قاچاق ارز اخلال در نظم بازار را به همراه داشت.

حالا دولت سیزدهم نه‌ تنها به تبعات منفی فنی و علمی سیاست دستوری بی‌توجه بوده بلکه درحالی دستور فوری کاهش نرخ ارز را داده که حتی امکان دولت‌های قبلی را هم برای اجرای این دستورات ندارد. در شرایطی که تحریم‌ها هنوز پابرجاست و طالبان در افغانستان قدرت گرفته و شیوع کرونا درآمد‌های ارزی صادرات به کشور‌های همسایه را محدود کرده، دولت ارزی در بساط ندارد که بخواهد در بازار آزاد تزریق کند و با بالارفتن عرضه قیمت را کاهش دهد.

تمامی این نکات نشان می‌دهد فارغ از معایب سیاست دستوری، اساسا دستور فوری کاهش نرخ ارز در شرایط فعلی اقتصاد نمی‌تواند به ثمر بنشیند و نتیجه‌اش تنها تداخل با دیگر بازار‌ها خواهد بود، همچنان که شاهد ریزش بورس بودیم.

آیا دولت رییسی هم قصد دارد همان راهی را در اقتصاد برود که حسن روحانی در دولت اول رفته بود؟ با این تفاوت که روحانی در آن زمان ارز‌های حاصل از برجام را در دست داشت و اکنون دولت سیزدهم همچنان در پیچ و خم مذاکرات گرفتار است و به‌ جای تعجیل در احیای برجام مشغول تکرار سیاست‌های نخ‌نما شده‌ای مانند دستور کاهش فوری نرخ ارز است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگ بخواد بورس همش رشد کنه باید دلار ۱۰۰ ت پیش بره این ک نشد اونایی ک تو این کار نیست نباید توان اونارو بدن دوساله بورس افتاده رو زبونا دیگ روحانی با سیاستاش تموم شد دور جدیده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این به این معنیه که رشد بورس و دلار به مذاکرات بین ایران و آمریکا بستگی داره یعنی اگر نتیجه ایی حاصل نشه از دست هیچ کسی کاری بر نمیاد.پس نگید تحریمها اثر نداره.خودتون اومدید رو کار و فهمیدید که فقط تحریم عامل این بدبختیاست.

      • شهاب چترسحر

        دقیقاً

      • بدون نام

        فقط باید زودتر با آمریکا و اروپا توافق بشه و تحریمها برداشته شود ، هیچ راه دیگری باقی نمانده است . دولت نباید به چین و روسیه امید داشته باشد ، تاریخ نشان داده روسیه همیشه پشت ایران را خالی کرده و نامرد است ، چین هم که خودش از تحریمات آمریکا میترسه .

      • بدون نام

        همه که بورس باز وقمار باز نیستند دستور بجا وبموقع است دلار باید بیاد تا زیر ۱۰۰۰۰تومان تا مردم کمی سرو سامان بگیرن.

    • محمدسلماسی

      تحلیل الکی نکن،حالا که قیمت دلارو دارن پایین میارن به مذاق خیلیا خوش نمیاد وتحلیل های آبکی میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کجا آمد پایین رفته بالا

    • بدون نام

      خدایا رئیسی را همین الآن پیروز کن آمین ربّ العالمین

      پاسخ ها

      • نخودی

        دستوری حرف نزن

    • بدون نام

      فقط حرف

    • بدون نام

      هنوز نفهمیدید اقتصاد دستوری وفرمانی نیست

    • حق طلب

      اقای رییسی نبایدتابع احساس باشد واسیب میبیند بایدشرایط را درک کند واهم ومهم کند ودانایی رابا توانایی وتوانایی را با تعهد وتخصص وشرایط وعقبه مالی ونیروی انسانی وامکانات درهم امیزد اگر قصد کارامدی دارد والا نصف روحانی کارامد نخ واهد بود

    • بدون نام

      عالی یا باید دلالها و واسطه ها را راضی کنید.یا مردم عادی را. شما راه دون را پیش گرفتید‌ مبهرزه سختی است پیروز باشید با یاران صادق خود.

    • مسئولین بی کفایت

      پس مشخص شد
      که گرون شدن ارز و دلار
      فقط فقط کار خودشون است
      نه تحریم های امریکاه

      پاسخ ها

      • م

        اثر تحریمه صددرصد

    • بدون نام

      بدبخت مردم که اسیر دست اینا شدن

    • بدون نام

      سالی که نکوست از وزیر خارجه عربش پیداست. وزیر عاشق وزارت نفت هم که جای خود دارد.وزیر روغن بنفشه هم داستانها دارد ویا ان وزیر مخترع..وزیر پراید که میخواهد از پراید بنز بعمل بیاورد.

    • بدون نام

      ازموده را ازمودن خطاست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دل خوش نکنید

    • بدون نام

      بعد از خدا امید اخر ما این مرد که اومده امیدوارم انقدر ارزونی و رونق بده که ۴ سال دیگه ما هم که رای ندادیم بریم بهش رای بدیم خدا کمکش کنه

    • بدون نام

      آقای ریئسی تخصص اقتصادی ندارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا.خودشون هم می دونن تحریمها اقتصاد ایران و فلج کرده ولی نمی خوان قبول کنن.

    • م،م،م

      میشه بپرسم کسی که داره تحلیل میکنه و ما هم میخونیم خودش چی دوست داره؟
      خیلی واضح بگم جناب تحلیلگر شما دوست داری قیمت ارز بصورت منطقی پایین بیاد یا نه؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درست فرمودی. سیاست نخ نما. فعلا تازه از راه رسیدن از هیچ چیز خبر ندارند کم کم میفهمند تو چه باتلاقی. گیر افتادند

    • ناصراحمدی

      اگر بتونه حتی دلار را برای مدتی ثابت نگه داره هم بورس خوب میشد هم بازار تا حالا هر رییس جمهور آمده نتونسته وچند برابر تحویل داده اگر ثابت نگه داره کولاک کرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج