۱۱۵۰۷۰۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

کریستیانو رونالدو؛ آقای رکورد‌ها

رونالدو درطول دوران فوتبال خود رکورد‌های زیادی را جابه‌جا کرده، اما این شاید یکی از مهم‌ترین و البته سخت‌ترین آن‌ها بود. اسطوره فوتبال ایران از سال ۲۰۰۴ عنوان آقای گل فوتبال دنیا را در اختیار داشت و حالا این عنوان پس از ۱۷ سال به ستاره پرتغالی رسید.

فرهیختگان: رسیدن به علی دایی یکی از رکوردهای سختی بود که کریس رونالدو سال‌ها برای رسیدن به آن تلاش کرد و سرانجام در دیدار حساس تیمش برابر ایرلند در مرحله انتخابی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در منطقه اروپا توانست به این آرزوی دیرینه برسد. رونالدو درطول دوران فوتبال خود رکوردهای زیادی را جابه‌جا کرده اما این شاید یکی از مهم‌ترین و البته سخت‌ترین آنها بود.

اسطوره فوتبال ایران از سال ۲۰۰۴ عنوان آقای گل فوتبال دنیا را در اختیار داشت و حالا این عنوان پس از ۱۷سال به ستاره پرتغالی رسید. رونالدو البته این شانس را دارد که رکوردش را از این هم بهتر کند تا در آینده شکستن آن برای مهاجمان فوتبال دنیا سخت‌تر شود. مهاجم ۳۶ساله پرتغال که شاید پس از جام جهانی ۲۰۲۲ از دیدارهای ملی خداحافظی کند در طول دوران فوتبال خود در هر لیگ و پیراهنی که بازی کرده توانسته رکوردهای متعددی را جابه‌جا کند و هنوز هم برخی رکوردها را در دسترس خود می‌بیند.

کریستیانو رونالدو؛ آقای رکورد‌ها

عبور از راموس

رونالدو که این مسابقه را بسیار بد شروع کرد و یک پنالتی را برای تیمش از دست داد، در ادامه با درخشش خود و دو گلی که زد هم سه امتیاز مهم را برای پرتغال کسب کرد و هم توانست در 180 بازی ملی به رکورد 111 گل‌زده دست پیدا کند. او حالا درکنار سرخیو راموس بیشترین بازی ملی را در دوران فوتبال خود انجام داده و با توجه به اینکه لوئیس انریکه مدافع باتجربه اسپانیایی را فعلا به تیم ملی دعوت نمی‌کند، رونالدو فرصت خوبی برای شکستن این رکورد و کسب عنوان باسابقه‌ترین بازیکن در دیدارهای ملی را دارد.

او علاوه‌بر اینکه حالا آقای گل فوتبال جهان است، در رده ملی صاحب عناوین و افتخارات مختلفی است. رونالدو با 785 گل زده بیشترین گل‌زده ثبت‌شده توسط یک بازیکن در دیدارهای رسمی را به ثبت رسانده و از این حیث نیز رکورددار است. از سوی دیگر او با 9 هت‌تریک در دیدارهای ملی این عنوان را مشترکا با اسون ریدل سوئدی دراختیار دارد. این ستاره پرتغالی همچنین تنها بازیکنی است که توانسته با دو باشگاه مختلف (منچستریونایتد و رئال‌مادرید) فاتح لیگ، جام حذفی، سوپرجام، لیگ قهرمانان، جام جهانی باشگاه‌ها، بهترین بازیکن فصل لیگ، کفش طلا و توپ طلا شود.

علاوه‌بر اینها بیشترین حضور در تیم منتخب فصل فیفا (14 بار)، پیرترین بازیکنی که در جام جهانی توانسته هت‌تریک کند (33 سال و 130 روز)، تنها بازیکنی که در هفت فصل پیاپی توانسته بیش از 50 گل در رقابت‌های مختلف به ثمر برساند و همچنین عنوان نخستین بازیکنی که در دو فینال پیاپی جام باشگاه‌های جهان موفق به گلزنی شده نیز متعلق به اوست.

رونالدو نه‌تنها عنوان آقای گلی دیدارهای ملی را در اختیار دارد بلکه این تعداد گل را برابر 43 تیم ملی مختلف به ثمر رسانده که از این لحاظ نیز صاحب رکوردی منحصربه‌فرد است. 33 گل او در جریان دیدارهای مقدماتی جام جهانی، 31 گل در مسابقات انتخابی جام ملت‌های اروپا، 19 گل در دیدارهای دوستانه، 14 گل در مسابقات یورو، 7 گل در جام جهانی، 5 گل در لیگ ملت‌های اروپا و 2 گل نیز در جام کنفدراسیون‌ها درمجموع باعث شد تا نامش در کتاب رکوردهای گینس به‌جای علی دایی به‌عنوان رکورددار گلزنی در دیدارهای ملی به ثبت برسد. البته او دراین کتاب چند رکورد دیگر ازجمله بیشترین گل‌زده در طول یک فصل لیگ قرمانان اروپا (17 گل)، بیشترین هت‌تریک در رقابت‌های لالیگا (25 بار) و همچنین بیشترین عنوان مرد سال فیفا (3 بار) را به نام خود به ثبت رسانده است.

محبوب‌ترین رقبای این ستاره پرتغالی در دیدارهای ملی لیتوانی و سوئد هستند که هر کدام 7 گل از این بازیکن دریافت کرده بودند و جالب اینکه او تا پیش از دیدار چهارشنبه‌شب هیچگاه مقابل ایرلند موفق به گشودن دروازه این تیم نشده بود. یکی از نکاتی که گاهی درباره رکورد دایی گفته می‌شد این بود که او برابر رقبایی ضعیف‌تر این تعداد گل را به ثمر رسانده و 95 گلش را مقابل تیم‌های آسیایی زده است.

شاید دایی مقابل رقبایی چون مالدیو و لائوس 8 گل زده باشد اما رونالدو نیز از رویارویی برابر تیم‌های ضعیف اروپایی به‌خوبی بهره برده و 6 بار مقابل آندورا و همین تعداد گل نیز برابر لوکزامبورگ زده است. پشت‌سر این دو بازیکن نامی نه‌چندان شناخته‌شده هم دیده می‌شود. مختار داهاری، مهاجم تیم ملی مالزی در دهه 70 و 80 میلادی که بالاخره توانست تایید فیفا درباره تعداد گل‌هایش را سال گذشته به دست آورد، حالا با 89 گل رسما رتبه سوم این فهرست را در اختیار دارد.

رونالدو حدود نیمی از گل‌های ملی خود را در 30 دقیقه پایانی مسابقات به ثمر رسانده و از 111 گلش، 91 بار از داخل محوطه جریمه، 20 بار از خارج از هجده قدم و 14 بار نیز از روی نقطه‌پنالتی دروازه حریفان را باز کرده است. 9 گل ملی او نیز از روی ضربات ایستگاهی به دست آمده است.

رقابت با مسی

رقابت او با لئو مسی در سال‌های اخیر باعث شد در لالیگا به ستاره‌ای تاثیرگذار تبدیل شده و در آنجا بتواند رکوردهای متعددی را جابه‌جا کند. هردوی آنها در فوتبال اسپانیا عملکردی فراتر از انتظار از خود به‌جای گذاشتند و البته از فصل جاری برای نخستین‌بار در 12 فصل اخیر نه خبری از مسی در این مسابقات خواهد بود و نه رونالدو. رونالدو اگرچه در دیدارهای ملی عملکرد گلزنی به مراتب بهتری از مسی دارد اما ستاره آرژانتینی با 474 گل بهترین گلزن تاریخ لالیگا محسوب می‌شود. مسی در لیگ قهرمانان تنها بازیکنی است که با پیراهن فقط یک تیم توانسته 120 گل بزند اما از طرف دیگر رونالدو با 134 گل بهترین گلزن تاریخ این مسابقات محسوب می‌شود.

رونالدو البته در فصل پیش‌رو این فرصت را دارد که به باسابقه‌ترین بازیکن تاریخ این مسابقات نیز تبدیل شود و تنها با حضور در دو مسابقه منچستریونایتد در فصل جاری لیگ قهرمانان می‌تواند به رکورد 177 بازی ایکر کاسیاس برسد. شاید یکی‌دیگر از رکوردهایی که رونالدو بسیار دوست دارد که آن را در اختیار داشته باشد رسیدن به‌عنوان بیشترین دارنده توپ طلاست. این عنوان را هم‌اکنون مسی با 6 توپ طلا دراختیار دارد و رونالدو یکی کمتر از ستاره آرژانتینی فتح کرده است اما درعوض رونالدو با 5 قهرمانی اروپا یک جام بیشتر از مسی دارد.

ستاره پرتغالی در رئال مادرید یک اسطوره محسوب می‌شود و در طول 9 سال حضورش در این باشگاه رکوردهای متعددی را از خود به‌جای گذاشت که رسیدن به آن به نظر غیرممکن می‌آید. او در 438 بازی برای این تیم 450 گل زد تا عنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاه را تصاحب کند. بیشترین گل زده با لباس رئال در طول یک فصل (61 گل) و همچنین بیشترین گل لالیگایی در یک فصل (48 گل) نیز به نام کریس ثبت شده است تا او با خاطره‌ای خوب برنابئو را ترک کند.

بدون‌شک هواداران رئال او را به‌عنوان یکی از بهترین‌های تاریخ باشگاه فراموش نخواهند کرد. رونالدو در تیم بعدی خود یعنی یوونتوس هم اگرچه به تمامی اهدافش نرسید و همانند رئال فوق‌العاده نبود اما در آنجا هم موفقیت‌هایی را کسب کرد و چند رکورد را شکست. پیش از رونالدو سابقه نداشت بازیکنی با لباس این تیم در سری A 37 گل بزند یا اینکه بتواند در 11 بازی پیاپی لیگ دروازه حریفان را باز کند. او همچنین زودتر از هر بازیکن دیگر یووه به رکورد 100 گل زده رسید و البته تنها بازیکن تاریخ است که در سه کشور مختلف توانسته بیش از 100 گل برای تیم‌های خود به ثمر برساند.

این ستاره 36 سال در سال 2018 در ازای 100 میلیون‌یورو راهی تورین شد تا عنوان گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه‌های ایتالیایی را نیز به خود اختصاص دهد. سرانجام تابستان جاری او به حضورش در ایتالیا خاتمه داد تا دوباره به منچستریونایتد برگشته و ماجراجویی تازه‌ای را آغاز کند. شاید ناکامی یووه در لیگ قهرمانان طی سه فصل حضور رونالدو و همچنین انتقاداتی که از او در این مدت شد در اتخاذ چنین تصمیمی بی‌تاثیر نبود.

رکوردهای تازه با یونایتد

رونالدو اگرچه در اسپورتینگ لیسبون فوتبالش را آغاز کرد اما این منچستریونایتد بود که او را به فوتبال دنیا معرفی کرد و به‌نوعی او را به یک فوق‌ستاره تبدیل کرد. 6 سال حضورش در اولدترافورد با خاطرات خوبی برای او همراه بود و حالا او به انگلیس برگشته تا شاید بتواند برخی دیگر از رکوردها را جابه‌جا کرده و احتمالا با لباس این باشگاه از فوتبال خداحافظی کند. او در نخستین فصل بازگشت به یونایتد چندین رکورد مختلف را در دسترس خود می‌بیند. یکی از این رکوردها کسب عنوان مسن‌ترین فاتح کفش طلای لیگ برتر انگلیس است.

اگر او امسال عنوان آقای گلی را کسب کند می‌تواند این رکورد را که درحال حاضر در اختیار جیمی واردی است، جابه‌جا کند. مهاجم گلزن لسترسیتی در فصل 20-2019 درحالی که 33 سال داشت موفق شد این عنوان را تصاحب کند. البته او در این راه رقبای سرسختی را پیش‌رو دارد. در سال‌های اخیر رقابت بر سر عنوان آقای گلی لیگ انگلیس بیشتر بین نفراتی چون هری کین، محمد صلاح، سادیو مانه، جیمی واردی و پیرامریک اوبامیانگ بود و حالا با بازگشت روملو لوکاکو به چلسی او هم به جمع مدعیان اضافه شده است. رونالدو که فصل پیش در سری A توانست بالاتر از این مهاجم بلژیکی عنوان آقای گلی را کسب کند، این فصل هم احتمالا رقابت جذابی با او و سایر مدعیان خواهد داشت.

رونالدو اگر امسال با پیراهن شماره 7 یونایتد موفق به ثبت هت‌تریک شود شاید صاحب رکورد پیرترین بازیکنی که توانسته به این موفقیت برسد، شود. فعلا این رکورد را تدی شرینگهام در اختیار دارد که در سال 2003 و با لباس پورتسموث توانست برابر شفیلدیونایتد هت‌تریک کند. او در آن زمان 37 سال و 146 روز سن داشت و رونالدو اگر می‌خواهد این رکورد را جابه‌جا کند باید تا اواخر فصل که به این سن خواهد رسید، صبر کند. البته در چنین سن و سالی هت‌تریک در لیگ برتر جزیره کار بسیار سختی به نظر می‌رسد. به‌خصوص که رونالدو در طول دوسال گذشته تنها 5 بار موفق با انجام آن شده و البته در طول دوران بازی خود 56 بار به این موفقیت دست یافته است.

سولشر و یونایتد به این امید رونالدو را به خدمت گرفته‌اند تا بتوانند به کمک تجربه و قدرت گلزنی او خود را در جمع مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ قرار دهند. اگر رونالدو روند گلزنی‌هایش در سال‌های اخیر را ادامه دهد می‌تواند به نخستین بازیکنی تبدیل شود که در لالیگا و همچنین لیگ برتر انگلیس بیش از 100 گل به ثمر رسانده است. او در طول دوران حضورش در لالیگا با لباس رئال‌مادرید موفق شد 311 گل بزند و حالا تنها به 19 گل در لیگ انگلیس نیاز دارد تا در این تورنمنت نیز 100 گله شده و رکوردی دیگر را به نام خود ثبت کند.

یونایتد در تاریخ رقابت‌های خود در لیگ برتر تنها با هدایت سر الکس فرگوسن توانسته فاتح این مسابقات شود و پس از جدایی او این باشگاه دیگر رنگ قهرمانی را ندید. حالا رونالدو می‌تواند به نخستین بازیکن تاریخ باشگاه تبدیل شود که با دو مربی مختلف توانسته جام قهرمانی را بالای سر ببرد. اگرچه این تیم در فصل جاری رقبای قدرتمندی چون سیتی، چلسی و لیورپول را برای رسیدن به این عنوان پیش‌روی خود می‌بیند اما شاید در پایان فصل سولشر به نخستین مربی پس از دوران طلایی فرگوسن تبدیل شود که توانسته جامی دیگر را به تالار افتخارات این باشگاه اضافه کند.

یکی‌دیگر از رکوردهایی که رونالدو می‌تواند امیدوار به رسیدن به آن باشد، کسب ششمین عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان است تا نامش را در این مسابقات جاودانه کند. پیش از این پاکو جنتو، وینگر سابق رئال‌مادرید در سال‌های دور توانسته بود با 6 قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا رکوردی منحصربه‌فرد را برای خود رقم بزند و حالا رونالدو می‌تواند این موفقیت را در دورانی که مسابقات به نام لیگ قهرمانان اروپا برگزار شده و به‌مراتب موفقیت در آن دشوارتر از سال‌های گذشته است، کسب کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج