جاباما
۱۱۵۰۹۷۸
۱۴ نظر
۵۰۸۸
۱۴ نظر
۵۰۸۸
پ

طالبان و آزادی برای زنان؟ دروغ خیلی شاخدار

هرچه بیشتر از قدرت گرفتن طالبان می‌گذرد، روایات بیشتری از حکومت وحشت این گروه بر افغانستان منتشر می‌شود و در میان همه سرکوب‌شدگان، سهم زنان از هراس و نگرانی بیشتر است.

برترین‌ها: با گذشت چند هفته از تصرف شهر‌های کابل و هرات توسط نیرو‌های طالبان، گزارش‌ها نشان می‌دهند که نگرانی و وحشت درمورد وضعیت زنان این کشور بی‌مورد نبوده است. پس از انتقال قدرت در کابل از دولت غنی به طالبان، برخی، از جمله خود سران طالبان مدعی بودند که این گروه تغییر کرده و نگرانی بابت وضعیت زنان بیهوده است.

طالبان و آزادی برای زنان؟ دروغ خیلی شاخدار

طالبان گفته بود حقوق زنان احترام را رعایت خواهد کرد «اما در چارچوب محدودیت‌های اسلامی». تجربه هفته‌های گذشته روشن‌تر کرده که این چارچوب به چه معناست؛ در دو هفته گذشته اغلب زنان هرات به سر کار نرفته‌اند. طالبان گفته زنان موقتا به دلایل «امنیتی» در خانه بمانند، اما این برای زنان زنگ خطر است و یادآور تجربه پیشین آن‌ها از زندگی تحت سلطه طالبان.

روزنامه همشهری در این باره نوشت: طالبان در نخستین موضع‌گیری‌هایش بعد از به قدرت رسیدن، تلاش می‌کرد خود را حامی حقوق زنان و اقلیت‌ها نشان بدهد و با فرمان عفو عمومی، چهره‌ای رئوف از خود نشان دهد. به گزارش گاردین، اما افراد زیادی بودند که این حرف‌ها را باور نداشتند؛ به‌خصوص زنان و آن‌هایی که در هرات رفتار طالبان را در همان بدو ورودشان دیده بودند؛ طالبان، در همان روزی که وارد هرات شد و حتی قبل از فتح کامل این شهر مهم در غرب کشور، سرکوب زنان را شروع کرد و هنوز جنگ در شهر ادامه داشت که به محل کار زنان می‌رفت و آن‌ها را مجبور می‌کرد به خانه بروند.

شکوفه، یکی از این زنان که به‌خاطر طالبان بیکار شده، اما شجاعانه به آن‌ها اعتراض کرده درباره نخستین برخورد طالبان با زنان در هرات گفته است: «آن‌ها هنوز شهر را کامل نگرفته بودند، اما به محل کار ما آمدند. مدیر، یک جلسه اضطراری گذاشت و آن‌ها به زنان گفتند که باید به خانه بروند.»

بیکاری برای شکوفه، به‌عنوان تنها نان‌آور مادر و برادر معلولش، مسئله‌ای بسیار جدی است؛ بنابراین او آخر هفته گذشته پا به خیابان گذاشت تا قوانین جدید طالبان را به چالش بکشد و همراه با چند زن دیگر، در مقابل دفتر فرماندار هرات تجمع کردند. او درباره این اقدامش گفته است: «ما امیدوار بودیم بتوانیم به فرماندار بگوییم که چقدر مشکلات داریم، اما آن‌ها نگذاشتند وارد شویم و بعد از مدتی هم ما را متفرق کردند.

طالبان و آزادی برای زنان؟ دروغ خیلی شاخدار

ما حتی نتوانستیم او را ببینیم.» وعده‌های اولیه طالبان درباره احترام به حقوق زنان، باعث شده بود تا در خارج از این کشور این سؤال مطرح شود که این گروه چقدر تغییر کرده و از ایدئولوژی افراطی خود و رفتار‌های به‌شدت غیرانسانی خود در دهه ۱۹۹۰ دست برداشته یا نه. حتی برخی کشور‌ها درخواست کرده‌اند که به طالبان برای تشکیل دولت، وقت داده شود و فعلا به آن فشار وارد نشود. اما شواهد فزاینده از برخورد طالبان با زنان و دیگر اقلیت‌ها در سراسر کشور نشان داده است که طالبان تنها در به تصویر کشیدن خود پیشرفت کرده وگرنه همچنان به ایدئولوژی اش پایبند است.

طالبان و آزادی برای زنان؟ دروغ خیلی شاخدار

هدر بار، معاون بخش زنان در دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «ما همین توجیهات را در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ شنیدیم، وقتی که طالبان می‌گفت دختران فعلا به‌خاطر مسائل امنیتی نمی‌توانند به مدرسه بروند و زنان هم به همین دلیل نمی‌توانند کار کنند. آن‌ها می‌گفتند به محض اینکه شرایط مطلوب باشد، زنان و دختران مشکلی برای کار و تحصیل نخواهند داشت و البته که هرگز آن شرایط فراهم نشد. این نشان می‌دهد که آن‌ها در دهه ۱۹۹۰ هم تا حدودی می‌دانستند که باید افکارشان را به نوعی پنهان کنند و دلایل دیگری را مطرح کنند؛ بنابراین استرات‍ژی ارتباطی چیز جدیدی نیست و زنان افغان به خوبی آن را می‌شناسند.» زنان افغان گفته‌اند دیگر قوانین آن دوران هم به‌صورت غیررسمی حاکم شده اند؛ ازجمله اینکه وقتی زنان می‌خواهند بیرون بروند باید یک مرد محرم همراهی‌شان کند. بازگشت چنین قوانینی، زنان در سراسر افغانستان را نگران کرده و زنان زیادی در جلال‌آباد از هراس خود از آینده با الجزیره سخن گفته‌اند.

طالبان و آزادی برای زنان؟ دروغ خیلی شاخدار

در عرصه آموزش نیز زمزمه‌ شروع محدودیت‌ها به گوش می‌رسد؛ وزیر جدید آموزش گفته است که زنان و مردان باید در دانشگاه‌ها جدا باشند. زنان همچنین باید با اتوبوس‌هایی حمل و نقل کنند که شیشه‌های سیاه و پوشیده دارد و پرده‌ای آنها را از راننده‌ی مرد جدا کند. آنها باید در میان کلاس‌هایشان در اطاق انتظار بنشینند. همچنین رنگ لباس دانشجویان و معلمان زن بایستی سیاه باشد.زنان و مردان باید کلاس‌های جداگانه داشته باشند و اگر در کلاسی زیر ۱۵ زن وجود دارد باید زنان با پرده‌ای از مردان جدا بنشینند.به مقامات آموزشی گفته شده که زنان به هیچ‌عنوان نباید معلم مردان باشند، در حالی که در مواقعی که معلم زن در دسترس نیست مردان می‌توانند به زنان درست بدهند.

در روز‌های گذشته زنان افغانستان در برخی شهر‌ها همچون کابل و هرات و نیمروز علیه طالبان و از دست‌رفتن حقوق خود تظاهرات کردند و با خشونت این گروه مواجه شدند. زنان در این تظاهرات برای برابری جنسیتی، کار و تحصیل، حضور در سیاست و آزادی‌های زنان شعار دادند.

یکی از این زنان در ویدئویی که در توییتر منتشر کرده، گفته است که طالبان برای متفرق کردن زنان، از گاز اشک‌آور و شوکر برقی استفاده کرده و ۱۰ زن به همین‌خاطر مجروح شده‌اند. به‌گفته او، زنان در این اعتراض خیابانی خواستار حق مشارکت سیاسی، حق تحصیل و حق کار بوده‌اند. با این همه زنان افغانستان می‌گویند که به مبارزه ادامه خواهند داد و عقب نخواهند نشست. زنان افغانستانی در ایران نیز هفته‌های گذشته طی تجمعاتی به بازگشت طالبان اعتراض کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردان که غیرت ندارند فرار کردند زنان باید تا پای جان بایستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آزادی زنان یعنی ولنگار یعنی نابودی خانواده

      • بدون نام

        این زنها یه اقلیت مطلقند مردی هم باهاشون نیست چون مردهاشون راضی نبودند چون فرهنگ افغانستان این نبوده

      • بدون نام

      • بدون نام

        کاربر 12:25 افکار امثال شما در دنیای امروز جایی نداره.

    • بدون نام

      از حقوق خود درافغانستان دفاع کنید وباعث ارتقا کشور خویش شوید .
      وکشور خود را به ظالمین نسپارید
      وراهی کشورهای بیگانه شوید و ذلت وخواری بپذیرید .

    • حبیبه حبیبی

      مردانه افغانستان زنانتان از شما پر جرات ترند بیغیرتا تعداد شما بیشتر از طالبن هست واسلحه کافی هم که در دست داری احمد شاه مسعود این دلاوره کشوره افغانستن پنجشیر را کرد گورتانه طالبان کمکش کنید واو را به عنوانه رهبره خودتون انتخاب کنید و طالبانه نگذارید یک نفرشون زنده در برن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردان برای بدست آوردن یک لقمه نان آواره کشورهای همسایه هستند.

      • بدون نام

        در مورد ایران این طور نیست
        همیشه زنها نترس تر و با دل و جرات تر بودن
        پس لطفا خواهشا حرف گنده نزنید

    • بدون نام

      فرمان عفو عمومی؟! آخه مگه مردم چه گناهی مرتکب شدن که نیاز به عفو شما باشه بعدشم اصلا کی هستید که صلاحیت عفو کردن داشته باشید؟

    • بدون نام

      بابا شما مردان افغانستان یکم نترس باشید کنار رهبرتان مبارزه کنید

    • بدون نام

      گروهی که تروریستی باشه همه حرفاش دروغه

    • بدون نام

      امیدی به مردم افغانستان نیست، یه همسایه داغون دیگه

    • هانیه

      پیشرفت یک جامعه بستگی به جنس مونث داره ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج