جاباما
۱۱۵۱۵۶۳
۲۳ نظر
۵۰۰۸
۲۳ نظر
۵۰۰۸
پ

جناب وزیر! کمی یواش‌تر، آن‌ها کمین کرده‌اند

حمید سجادی چهره‌ای شناخته‌شده بین ورزشی‌هاست؛ تعدادی از رکورد‌هایی که او در طول دوران حرفه‌ای‌اش بر جا گذاشته هنوز دست‌نخورده است؛ همین مورد خود گواهی بر متفاوت‌بودن او در بین ورزشکاران ایرانی است.

روزنامه شرق - سجاد فیروزی: حمید سجادی، قهرمان سابق دوی ماراتن و استقامت ایران، بالاخره به چیزی رسید که مدت‌ها در سر می‌پروراند و وزیر ورزش شد. او اولین فرد ورزشی تاریخ سیاست ایران است که به‌عنوان وزیر ورزش انتخاب می‌شود. البته عمر این وزارتخانه چندان زیاد نیست، ولی باوجوداین، غالب انتقاداتی (فارغ از درست یا نادرست‌بودنش) که از این وزارتخانه می‌شد، مربوط به این بود که چرا یک چهره ورزشی نباید به‌عنوان وزیر ورزش انتخاب شود و فعالیت کند. او بعد از محمد عباسی، محمود گودرزی و مسعود سلطانی‌فر، چهارمین وزیر ورزش ایران محسوب می‌شود.

جناب وزیر! کمی یواش‌تر، آن‌ها کمین کرده‌اند

حمید سجادی چهره‌ای شناخته‌شده بین ورزشی‌هاست؛ تعدادی از رکورد‌هایی که او در طول دوران حرفه‌ای‌اش بر جا گذاشته هنوز دست‌نخورده است؛ همین مورد خود گواهی بر متفاوت‌بودن او در بین ورزشکاران ایرانی است. البته سجادی فقط به دویدن اکتفا نکرده و دستی هم بر علم و دانش دارد. همان‌طورکه درس و دانشگاه را هم محدودیتی ندانسته و مدت‌هاست در قالب تشکل‌های مختلف، مشغول فعالیت‌های سیاسی هم هست. به‌هرروی او توانست خیلی میلیمتری از مجلس رأی اعتماد بگیرد و به‌عنوان وزیر ورزش دولت رئیسی خودش را معرفی کند.

از زمانی هم که به‌عنوان وزیر انتخاب شده تقریبا یک‌جا بند نشده است؛ ترجیحش این بوده که بیشتر در کنار ورزشکاران باشد تا پشت میز بنشیند. این‌ها همه بخشی از موضوعاتی است که حمید سجادی را در همین روز‌های نخست وزارتش متمایز کرده است. با‌این‌حال تصویری که فعلا از وزیر ورزش ایران در رسانه‌های جهانی در‌حال مخابره‌شدن است کمی تا قسمتی خطرناک است!

جناب وزیر! کمی یواش‌تر، آن‌ها کمین کرده‌اند

او این روز‌ها بیش از آنکه به‌عنوان چهره‌ای ورزشی مورد نقد و بررسی قرار بگیرد، به دلیل صحبت‌هایش علیه اسرائیل در مجلس، زیر ذره‌بین رسانه‌های خارجی رفته است. سجادی در جلسه بررسی صلاحیتش به‌عنوان وزیر پیشنهادی ورزش در مجلس، با صدای بلندی تقابل ورزشکاران ایران با ورزشکاران اسرائیلی را مورد نکوهش قرار داد و با نام‌بردن از کشور مغولستان، اشاره‌ای به پناهندگی سعید ملایی کرد.

داستان سعید ملایی و مهاجرتش از ایران و سپس اقدام بحث‌برانگیزش بعد از مدال نقره المپیک، موضوعی تکراری است و مخاطبان ورزش در جریان جزئیات آن اتفاق هستند، ولی مطرح‌کردن این مورد ازسوی وزیر ورزش جدید و «کودک‌کش» خطاب‌کردن اسرائیلی‌ها حالا باعث به‌راه‌افتادن جریانی تازه در رسانه‌های خارجی علیه ورزش ایران شده است.

آن‌ها با بازتاب‌دادن صحبت‌های وزیر جدید دولت رئیسی از آن به‌عنوان دیدگاه آشکار مسئولان ورزش ایرانی نسبت به رقابت با اسرائیلی‌ها یاد کرده و عنوان کرده‌اند با طرح چنین موضوعات علنی‌ای دیگر برکسی پوشیده نیست که ورزشکاران ایرانی با «فشار» و «توصیه» مسئولان رده‌بالای ورزش ایران، از رقابت با اسرائیلی‌ها سرباز می‌زنند. این مورد درست همان چیزی است که ورزش ایران را مدت‌ها تهدید می‌کند.

همین حالا فدراسیون بین‌المللی جودو، جودوی ایران را دقیقا به دلیل همین ادعا با محرومیت سنگینی مواجه کرده است. مسئولان فدراسیون جهانی جودو با بیان اینکه ورزشکاران ایرانی از سوی مسئولان بلندپایه ورزش ایران تحت فشار هستند تا از رقابت با رقبای اسرائیلی بپرهیزند، رأی به محرومیت سنگین جودو ایران داده‌اند. البته که فقط جودو به تنهایی زیر تیغ تحریم نیست و چندین فدراسیون دیگر از جمله شطرنج و فدراسیون کشتی هم اخطار‌های شدیدی در این زمینه ازسوی فدراسیون‌های جهانی مربوطه دریافت کرده‌اند.

جناب وزیر! کمی یواش‌تر، آن‌ها کمین کرده‌اند

همه این تهدید‌ها در شرایطی رخ داده که مسئولان ورزش ایران در دیدار با مسئولان کمیته‌های آسیایی و بین‌المللی ورزش و همچنین با حضور در دادگاه عالی ورزش، روی این نکته تأکید کرده‌اند که عدم مبارزه با اسرائیلی‌ها یک خواست مردمی است و ورزشکاران هم از بدنه مردم جدا نیستند. سخن چندسال اخیر مسئولان ورزش ایران این بوده که ورزشکاران ایرانی به خواست خودشان با اسرائیلی‌ها روبه‌رو نمی‌شوند و توصیه و فشاری در کار نیست.

اگرچه این سخن تا‌به‌حال درمورد چندین تهدید جواب داده، ولی با دادگاهی‌شدن پرونده فدراسیون جودوی ایران و شهادت ورزشکاران پناهنده ایرانی علیه مسئولان وقت ورزش ایران، این مورد هم تا حدودی رنگ باخته است. حالا که نه دیگر مصدومیت‌های عمدی و نه «باید ببازی‌ها» جواب نمی‌دهد، بهتر است برای جلوگیری از خطر احتمالی تعلیق و محرومیت کلی ورزش ایران، در بیان اعتقادات مصلحت‌اندیشی بیشتری شود یا با صدای آهسته‌تری بیان شوند تا حساسیت فدراسیون‌های جهانی برانگیخته نشود.

حمید سجادی به‌عنوان وزیر ورزش دولت رئیسی حتما به‌خوبی از جنجالی که ماده ۱۱ طرح قانون مقابله با اسرائیل به راه انداخت آگاهی دارد. همان طرحی که مقابله با رقبای اسرائیلی برای ورزشکاران ایرانی را تبدیل به قانون می‌کرد. آن موضوع آن‌قدر در رسانه‌های مختلف دنیا بازتاب داده شد که شایعه تعلیق کل ورزش ایران به گوش رسید. این شایعه آن‌قدر قوی بود که مجلس مجبور به حذف ماده ۱۱ طرح قانون مقابله با اسرائیل شد.

جناب وزیر! کمی یواش‌تر، آن‌ها کمین کرده‌اند

مقابله با ورزشکاران اسرائیلی خط قرمز نظام است؛ این مورد بر کسی پوشیده نیست، ولی آیا جارزدنش در مجلس، آن‌هم پشت تریبون ازسوی یک مقام رسمی که دست بر قضا قرار است رئیس کل ورزش ایران شود، جایز است؟ شاید آن‌هایی که تعلیق ورزش و آماتورکردن ورزشکاران ایرانی برایشان چندان اهمیتی نداشته باشد، این مورد را بپسندند، ولی بعید است که ذهنیت حمید سجادی چنین باشد. او بیش از هر شخص دیگری در بدنه دولت می‌داند ورزشکاران برای رسیدن به سطح حرفه‌ای و آماده‌شدن در تورنمنت‌های جهانی و البته بازی‌های المپیک چه سختی‌ای می‌کشند.

اتفاقا خودش یکی از همان زجرکشیده‌های ورزش حرفه‌ای است و بعید است کوچک‌ترین علاقه‌ای به بحرانی‌کردن ورزش ایران داشته باشد یا بخواهد خطر تعلیق بر سر رشته‌های ورزشی سایه بیفکند. حمید سجادی مثل بسیاری دیگری از چهره‌های سیاسی ایران می‌تواند اعتقاداتش نسبت به موضوع مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی را بیان کند، ولی دیگر باید بیشتر مصلحت به خرج دهد و این اعتقادات را به‌عنوان مسئول اصلی ورزش ایران پشت میکروفن جار نزند؛ مگر اینکه مشکلی با بلند بیان‌کردن نظراتش در این مورد نداشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      صندلی خدمته ! دیگه!

      پاسخ ها

      • نسل سوخته....hrj

        بااین حرفهای وزیر فاتحه ورزش در ایران را بخوانید....الفاتحه....

      • بدون نام

        کار درستی کرده ورزش دنیا سیاست ، مگه خارج از المپیک کسی که به وطنش خیانت کرده بود را مقابل یک ایرانی قرار ندادن

      • بدون نام

        این اقای سجادی میخواست یه خودشیرینی بکنه چون میدونست این مجلس ازاین جورحرفاخوششون میادوکلا یه مشت ادم شعارزده هستندوبجزهمین شعارها تاحالا هیچ کارمفیدی انجام نداده اند

    • بدون نام

      چه اهمیتی داره ورزش ایران تحریم بشه؟ دیگه خودش که قرار نیست بره مسابقه بده

      پاسخ ها

      • ایرانی ام

        نابغه کل رشته ها تعلیق میشن نه فقط وزیر!

    • بدون نام

      پدر ثروت قدرت بسوزه که ورزشکار وغیر ورزشکار حالیش نیس .

      پاسخ ها

      • مريم

        اصلا ارزش گوش كردن نداره حداقل روزي ١٠٠ بار چاپلوسي و دست بوسي كرده تا خواب وزارت ببيند ! وگرنه ٢٠٠ كيلو مدال هم بياري تهش مربي ات مي كنند اونم با اعمال شاقه . اينها اسم شون ورزشكار ملي نيست ميلي هستند!

    • بدون نام

      دیگه دوره چراغ خاموش رفتن گذشته . این بابا هم این رو فهمیده . آینده ورزش و ورزشکاران ایرانی با این نظرات مشعشع تباهه .

    • بدون نام

      دیگه خودش که قرار نیست بره مسابقه بده؛ چه اهمیتی داره که ورزش ایران تحریم بشه؟

    • دوست ابراهیموویچ

      من به عنوان ی ایرانی اصلأ مشکلی ندارم که ورزشکارای کشورمون با اسرائیلیا مسابقه بدن،خود فلسطینیا باهاشون مسابقه میدن بابا،ما شدیم کاسه داغ تر از آش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من به عنوان یه ایرانی هرگز نمی خوام ورزشکار کشورم با اسرائیل اشغالگر که بخاطرش دوزاده ساله زیر تحریمم مسابقه بده

      • بدون نام

        آفرین بر شما.

      • ...............

        منم هیچ مشکلی ندارم با مسابقه دربرابر اسراتیل

      • بدون نام

        درود بر شما. ..

      • بدون نام

        دقیقا!!! ما با آمریکایی ها، انگلیسی ها و همه کشورها که به عنوان دشمنان اصلی معرفی شده بودند و مثلا هنوز هستند مسابقه می دهیم حتا در کشورهای خودشان. اسراییل چرا با بقیه فرق دارد!!!؟؟؟

      • بدون نام

        دقیقا، بخدا خنده داره

    • بدون نام

      مسئولین ما چیزی از سیاست نمیدونن و منافع ملی هم براشون مهم نیست.مثل اینکه فقط رسیدن به مقام مهمه

    • قوخازواره

      خودفلسطینی هابااسرائیل مسابقه میدهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما همیشه کاسه داغ تر از اش هستیم چه عیبی داره مسابقه بدهیم و شکست جانانه هم بخورند اتفاقا مزه هم میده

    • قوخازواره

      درلیگ فوتبال فلسطین چندین لژیونراسرائیلی بازی میکنن ودرلیگ اسرائیل هم چندلژیونرفلسطینی فعالیت دارن
      آخه مگه ماکجای دنیاایستادیم که اینقدرخودمونوخواروخفیف میکنیم

    • بدون نام

      دخالت سیاست در ورزش بلای ورزش حرفه ای ما شده و نابود کننده

    • بدون نام

      کاسه هی داغتر از آش ماییم همیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج