۱۱۵۲۶۱۴
۴۲ نظر
۵۰۱۰
۴۲ نظر
۵۰۱۰
پ

پای صحبت چند نفر که واکسن زدند و کرونا گرفتند

واکسن‌ها چقدر اثربخشی دارند؟ این سوالی است که همواره ذهن بسیاری از شهروندان را به خود مشغول کرده است.

روزنامه همدلی: واکسن‌ها چقدر اثربخشی دارند؟ این سوالی است که همواره ذهن بسیاری از شهروندان را به خود مشغول کرده است. بسیاری از شهروندان حسرت می‌خورند که چرا از دریافت واکسن‌هایی مثل فایزر، مدرنا یا جانسون‌اند‌جانسون محروم‌اند. در مقابل افرادی که دست به واکسن‌هراسی می‌زنند تعدادشان کم نیست.

از تجمع علیه وزارت بهداشت گرفته تا شعار‌هایی در حمایت از طب سنتی و اسلامی از اقدامات این گروه‌ها بوده است. شاید در تهران که عموم مردم در صف انتظار تزریق واکسن قرار می‌گیرند این افراد اصلا به چشم نیایند، اما در برخی نقاط کشور این چنین نیست.

پای صحبت چند نفر که واکسن زدند و کرونا گرفتند

برای نمونه در شهر قم جریان‌های معتقد به طب سنتی و اسلامی پررنگ‌تر از دیگر نقاط هستند. سن واکسیناسیون به صورت رسمی پایین‌تر از نقاط دیگر اعلام شده است. البته از این‌که در قم سنین پایین‌تر هم می‌توانند واکسن دریافت کنند کم نشنیده‌ایم؛ حتی گفته می‌شود برخی از مردم شهر‌های دیگر که نمی‌توانند تا رسیدن نوبت واکسن خود صبر کنند با هدف واکسن زدن راهی قم می‌شوند. جریان‌های ضدواکسن البته در نقاط دیگر کشور نیز تاثیرگذاشته‌اند.

اما مسلما اثربخشی واکسن‌ها چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد. برخلاف آن‌که برخی از مدعیان طب سنتی خود به واسطه ابتلا به کرونا چشم از جهان فروبسته‌اند، روایت‌های پزشکان حاکی از ناچیز بودن تلفات بعد از دریافت دومین دُز واکسن است. همین چند روز پیش بود که محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا به روایت آماری از تلفات کووید در بیمارستان تحت مدیریت خود پرداخت و گفت: «طبق بررسی‌های آماری که در بیمارستان انجام می‌شود، بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان ما فوت شدند هیچ‌کدام‌شان به‌صورت کامل واکسیناسیون نشده بودند؛ یعنی هیچ بیماری که هر دو دُز واکسن دریافت کرده باشد و حداقل دو هفته بعد از واکسیناسیون دوم را پشت سر گذاشته باشد نداشتیم که فوت کرده باشد.

البته بیمارانی داشتیم که بیماری زمینه‌ای مانند دیابت داشتند که البته آن‌ها نیز با NIY بهبودی پیدا کردند.» ما در این گزارش تجربه کرونا از افرادی را روایت می‌کند که پیش از ابتلا واکسینه شده بودند.

از سرماخوردگی خفیف‌تر

علی ۳۱ ساله است که در یکی از مراکز درمانی کار می‌کند. او دو دُز واکسن آسترازنکا را به فاصله دو ماه دریافت کرد و یک ماه بعد از دُز دوم به کرونا مبتلا شد. او این‌چنین روایت می‌کند: «دُز اول واکسنم را صبح یکی از روز‌های اردیبهشت ماه تزریق کردم. ابتدا نگران حرف و حدیث‌هایی مثل احتمال لخته شدن خون بعد از تزریق این واکسن بودم، اما نگران عوارض دیگر آن نبودم؛ چون بنا به تجربه سایر همکاران و پیگیری اخبار می‌دانستم ممکن است تا ۴۸ ساعت تب و لرز داشته باشم که خودش نشان‌دهنده عملکرد واکسن است.

پای صحبت چند نفر که واکسن زدند و کرونا گرفتند

شب تب کردم، اما لرز نداشتم، بازویم هم شروع به گز‌گز کرد. یکی دیگر از مشکلات همین بود که موقع خواب از درد بازو مرتب از خواب می‌پریدم، حتی وقتی غلت می‌زدم این درد شدیدتر می‌شد. برای مقابله با عوارض واکسن، استامینوفن ساده مصرف کردم، شاید اگر به جای آن استامینوفن کدئین خورده بودم شب راحت‌تر می‌خوابیدم. اما با همین استامینوفن ساده شدت درد و تب کمتر می‌شد. این عوارض نهایتا ۲۴ ساعت طول کشید.» او ادامه می‌دهد: «تیرماه بود که برایم پیامک آمد که برای دریافت دُز دوم واکسن مراجعه کنم. برخلاف دفعه قبلی این بار اصلا عوارضی نداشتم، اما همکارانم که همراه با من دُز دوم را زدند دوباره درگیر عوارض شدند.

ماجرا گذشت و یک ماه بعد، یک روز صبح با گلودرد از خواب بیدار شدم. این را هم بگویم که از زمان شروع پاندمی نه مترو سوار شده‌ام و نه اتوبوس؛ واقعا نمی‌دانم چطور مبتلا شدم. آن موقع گونه دلتا تازه وارد ایران شده بود و می‌دانستم علائم آن درست مثل سرماخوردگی است. به همین خاطر در خانه ماسک زدم و به جای سر کار، برای دادن تست PCR به یکی از بیمارستان‌های اطراف مراجعه کردم. علائم من فقط گلودرد و یک مقدار هم آبریزش بینی بود.

هیچ مشکل دیگری نداشتم در حدی که اعضای خانواده به من می‌گفتند وسواس بیش از حد نشان می‌دهی. حتی خودم احتمال می‌دادم که نتیجه منفی شود. تا زمانی که نتیجه تست را بگیرم خودم را در خانه قرنطینه کردم و حتی در خانه ماسک می‌زدم. نتیجه تست مثبت شد. تاکید می‌کنم که هیچ مشکل دیگری نداشتم، در حدی که وقتی پزشکان تب و سطح اکسیژن خونم را اندازه می‌گرفتند همه چیز کاملا عادی بود.»

کرونا در کسی که از طریق من مبتلا شد خفیف بود

علی در ادامه می‌گوید: «به خاطر مسن بودن پدرم و مشکلات زمینه‌ای او به منزل یکی از دوستانم رفتم و خودم را آنجا قرنطینه کردم. متاسفانه به خاطر ناپرهیزی هایی، او هم بعد از چند روز از خود علائم نشان داد. دوستم واکسن نزده بود و علائمش بسیار خفیف بود. همان روز اول به اصرار من تست داد که نتیجه تستش منفی شد، اما کماکان علائم بروز می‌داد؛ اصلا دچار تب نشد، دو سه روز سرفه می‌کرد، اما روز چهارم دیدیم که سرفه‌اش قطع شده. وقتی دوباره تست PCR داد نتیجه تست او منفی شد. شاید علت خفیف بودن ابتلای او هم این باشد که از طریق من که واکسن زده بودم مبتلا شده بود. با این حال می‌توانم بگویم واکسنی که زدم بسیار خوب بود. فقط من نبودم که بعد از این واکسن مبتلا شدم. برخی دیگر از همکارانم هم، حتی آن‌هایی هم که بعد از یک دُز آسترازنکا بیمار شدند، نه به اندازه من، اما بسیار خفیف با این بیماری مواجه شده بودند.»

پای صحبت چند نفر که واکسن زدند و کرونا گرفتند

فاطمه هم در یکی از مراکز درمانی کار می‌کند. او هم بعد از دومین دُز واکسن خود، به کرونا مبتلا شد. او از دوران بیماری خود این‌گونه روایت می‌کند: «هم من و هم پدر و مادرم دو دُز واکسن را زده‌ایم؛ من آسترازنکا و آن‌ها سینوفارم دریافت کردند. در یکی از پیک‌های بیماری آن‌ها از خود علائم نشان دادند.

همگی ما تست PCR دادیم که نتیجه تست همه ما مثبت شد. البته علائم من بسیار کمتر بود و شاید بهتر باشد بگویم ناچیز بود؛ فقط یک روز تب داشتم که وقتی تبم را اندازه می‌گرفتم نشان نمی‌داد، اما وقتی روی سرامیک‌های خانه راه می‌رفتم، احساس سرما می‌کردم و متوجه موضوع می‌شدم؛ بیشتر شبیه یک گرگرفتگی بود که البته آن هم بیشتر از یک روز طول نکشید. اما پدر و مادرم بیشتر درگیر شدند. پدرم ۳۰ درصد ریه‌اش درگیر شده بود. یکی از اقوام‌مان پرستار یکی از بیمارستان‌های تهران است و، چون فکر می‌کردیم بهتر می‌تواند از آن‌ها مراقبت کند آن‌ها را بستری کردیم خدا را شکر بعد از شش هفت روز هر دو حال‌شان خوب شد و مرخص شدند.»

اثر واکسن روسی چگونه است؟

فاطمه در ادامه از ما می‌خواهد که «این را از طرف من بنویسید که مردم هر واکسنی را که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی باشد، تزریق کنند. ما از نزدیک تفاوت شدت ابتلا در افرادی را که واکسن زده‌اند با کسانی که واکسن نمی‌زنند، می‌بینیم. ممکن است اثربخشی‌ها با هم کمی فرق داشته باشد، اما در نهایت سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود. بسیاری از همکاران ما هم بودند که اسپوتنیک روسی زدند. آن‌ها هم بسیار خفیف گرفته بودند. البته یکی دو نفر از آن‌ها در بیمارستان هم بستری شدند، اما در بخش بستری بودند و نه «آی‌سی‌یو» البته زود هم مرخص شدند.»

سعید هم یکی از افرادی است که بعد از تزریق یک دُز سینوفارم به کرونا مبتلا شد. او ۴۹ ساله است و می‌گوید: «خودم و مادر همسرم که ۶۰ سال سن دارد، یک هفته تا ۱۰ روز بعد از دریافت واکسن به کرونا مبتلا شدیم. زمانی که واکسن زدیم هیچ کداممان عوارض واکسن را تجربه نکردیم. خودم که مبتلا شدم، روند درمان را در خانه سپری کردم. من مشکل زمینه‌ای ندارم و کارم به رمدسیویر نکشید، اما مادرخانمم که مشکلات زمینه ‍‌ای مثل فشار خون و رماتیسم دارد؛ ریه‌اش ۶۵ درصد درگیر شد و در بیمارستان بستری شد. فکر می‌کنم پنج دُز رمدسیویر در کنار دارو‌های دیگر مصرف کرد و بعد از یک هفته از بیمارستان مرخص شد. البته فکر می‌کنم ایشان اگر هر دو دُز واکسن را دریافت کرده بود روند درمانش زودتر انجام می‌شد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمود

      چرا از اب مقطر سینوفارم نمیگید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما که میخواهید گزارش مستند ارائه کنید ، نباید جانبدارانه به نفع واکسن قضاوت کنید

      • بدون نام

        با چه سند علمی میگید آب مقطر و تو دل مردم دلهره ایجاد می کنید؟

      • احمد

        اگه آب مقطر بود الان وضعیت چین اینطور نبود داداش

      • بدون نام

        اون فردی که سینوفارم زد و ریه درگیر شد ، بیماری رماتیسم داشت . افرادی رماتیسمی بخاطر دارو هایی که مصرف میکنن ایمنی بسیار پایینی دارن و حتی اثر واکسن در این افراد پایین تر از افراد عادی هست و آنتی بادی کمتری تولید میشه

      • بدون نام

        واکسن هم بزنید می گیرید ولی احتمال مردن کمه .من ترسم اینه که تاخیری که در واکیسناسیون افراد مسن ایجاد کردید باعث اثر نا بخشی بشه

      • بدون نام

        چرا بین دو دوز گروههای در خطر با تاخیر داشتید؟ تحقیق کردید چقدر ایمنی براشون ایجاد شده؟ خدا لعنتتون کنه

      • فامیل دور

        امروز رفتم واکسن سینوفارم زدم دیدم دختره بعد از تزریق دوباره واکسن رو گذاشت سرجاش بهش گفتم چرا دور نمیندازی گفت که اینو به 5 نفر تزریق میکنیم .. گفتم شوخی میکنی گفت نه واقعا هر ویال سینوفارم رو به 5 نفر تزریق میکنیم.. یعنی از تعجب داشتم شاخ درمی اوردم..بعید میدونم این مقدار کم تو بدنم کار خاصی انجام بده.....

      • بدون نام

        عوارض خاصی نداره فقط چند سی سی حجم اب را در خون بالا میبره که از طریق کلیه ها نهایتا تنظیم میشه

      • بدون نام

        خوب همه جا همینطوره، همون ظرف جهار دوز واکسنه

    • بدون نام

      پس معلوم میشه سینوفارم کم اثره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چیکار کنیم شهر ما فقط سینوفارم و برکت میزنن

      • بدون نام

        با فایزر هم مبتلا می شید بعدم ثابت شده فایزر به مرور زمان اثر بخشیش کمتر هم میشه اینقدر نق نزنید

      • هر واکسنی بهتر از بی واکسنیه

        مرده ها در مناطق واکسینه شده کمتر شدند اینقدر افکار غلطو اشاعه ندید یه روز باید جواب بدید با جون مردم بازی نکنید

    • حر

      این طب سنتی دروغی هست که برای یه عده میلیاردها تومان سود خالص بی دردسر داره

    • نیل نوری

      نفر اول با وجود دوز دوم استرازانکا کرونا گرفته در حالی که نفر دوم بعد از دوز اول سینوفارم کرونا گرفته.چرا بیهوده می خواهید یه واکسن را خراب کنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والی اونی که استارازینکا زده حالت سرماخوردگی داره ولی سینوفارم درگیری داره

    • بدون نام

      اما هفته گذشته خانواده ما که دوز دوم سینوفارم روزدن همه با درگیری بالای ریه کرونا گرفتند . حتی کوچکترین بچه هم درگیر شد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بچه مگه واکسن زده بود؟
        بعدش دو هفته بعد از تزریق دوز دوم ایمنی ایجاد میشه
        بیخود مردم رو نترسون

      • بدون نام

        واکسن یه زمانی طول میکشه تا به مرحله اثربخشی برسه
        همین جوری فوری اثر نمیکنه

      • بدون نام

        خانواده برادرم من هم دو هفته پیش بعد از زدن واکسن همه درگیر شدن... براذرم ۷روز آی سی یو بستری بود ودرگیری ریه داشت زن و بچه هاش هم مبتلا شدن شدید

    • بدون نام

      فقط فایزر مدرنا جواب داده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      هر کی چینی ایرانی فیک زده گرفته

    • بدون نام

      فقط فایزر و مدرنا

    • دینا

      خیلی مهمه که از دوز دوم چقدر گذشته باشه و چقدر هم اصول رو رعایت کرده باشید من از دوز دوم واکسنم دوهفته گذشته بود و کاملا هم اصول رو رعایت میکردم کادر درمان هستم تو اوج پیک پنجم کرونا گرفتم ولی حتی تب نکردم از سرماخوردگیامم حفیف تر بود خداروشکر شوهر و پسرمم از من نگرفتن چون کسی که واکسن میزنه درسته اگه کرونا بگیره ناقله ولی ناقل ضعیفیه

    • بدون نام

      آب مقطر های برکت و سینوفارم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به جای این حرفا و پخش کردن شایعه ، تشریف ببر آمار کرونایی های شهرایی که بالای ۱۸ سال واکسن دریافت کردن ببین

        طبق آمار دیروز ، با همین واکسن هایی که شما بهشون میگید ( آب مقطر ) ، جزیره کیش نه تنها فوتی نداشته بلکه بستری کرونایی جدید هم نداشته

        حالا بازم بگید واکسن نمیزنیم یا واکسن آب مقطره ، من سن جنابعالی رو نمیدونم ولی قطعا کمتر از ۱۰۰ سال سن داری و به همین صورت ، از بدو به دنیا اومدن تا ۱۶ ، ۱۷ سالگیتون انواع واکسن هارو دریافت کردین
        که البته ( همه ایرانی و محصول همین شرکت های تولید کننده واکسن های کرونا بودن )

      • م

        شما می تونی نزنی ولی حق نداری تو دل مردمو با حرفایی که پایه علمی نداره خالی کنی

    • بدون نام

      چرا حقیقت رو پنهان میکنید؟ بزارید بهترین واکسن های دنیا ( فایزر و مدرنا ) واردبشه.

      پاسخ ها

      • علی

        فایزر یخچال میخواد با دمای 70 درجه زیر صفر باید اول یخچال تهیه کنن

    • پریوش

      نه به واکسن

    • یک ایرونی

      نه به واکسن اجباری ... مردم حق انتخاب دارند

    • شکوفان

      درمان کرونا فقط با طب سنتی

    • بدون نام

      پدر من هم بعد از زدن واکسن سینوفارم، کرونا گرفت
      البته مدت زمانی که باید برای ایجاد ایمنی میگذشت، طی نشده بود
      اما خدا رو شکر به راحتی درمان شد

    • رضا

      لطفا به جای وارد کردن از چین و روسیه از جاهایی مثل کوبا هم بگیرید متأسفانه باور خیلی ها در مورد واکسن کوبایی اشتباه بود الان کوبا اولین کشوری بود که خردسالان را واکسینه کرد

    • بدون نام

      مردم دوست دارن چشمهاشون رو حقیقت ببندن... واکسن هیچ تاثیری نداره...

    • بدون نام

      یه خانم از آشناهای ما ۸۰ سال سنشه هر دو دوز سینوفارم رو تزریق کرد دلتا گرفت با ۴۰ درصد درگیری ریه ولی فقط ۴روز بیمارستان بستری بود بدون نیاز به رمدسیور تو بخش نه آی سیو... خودم آسترازنکا دوز اول تزریق کردم روز اول تبو لرز و بدن درد داشتم که با خوردن استامینوفن خوب شدم.... اشتباه نکنید واکسن بزنید

    • بدون نام

      چند ماه دیگه اثرش مشخص میشه اگر تا پایان سال دیگه پیک و همه گیری نداشتیم معلوم میشه چینیه جواب داده

    • رامین...

      اکثرا سینوفارم زدیم معلومه آسترازنکا بهتره وای خدا عجب بدبختیه داریم

    • بدون نام

      من که برکت زدم دز دوم هنوز نزدم

    • ونوس مهر

      درمورد واکسن داخلی کرونا چرا صحبتی نشد؟؟؟؟!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج