۱۱۵۴۴۵۰
۷۵ نظر
۵۰۱۹
۷۵ نظر
۵۰۱۹
پ

هشدار ۴۴ دانشکده درباره افزایش ظرفیت پزشکی

روسای ۴۴ دانشکده پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار بازنگری در سیاست‌های افزایش ظرفیت پزشکی شدند.

خبرگزای مهر: روسای ۴۴ دانشکده پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار بازنگری در سیاست‌های افزایش ظرفیت پزشکی شدند.

روسای ۴۴ دانشکده پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای به دکتر بهرام عین اللهی با اشاره به فقدان شاخص برای تعریف ظرفیت موثر پذیرش دانشکده‌های پزشکی، مبهم بودن آینده وضعیت شغلی پزشکان عمومی، چالش‌های آموزش در دوران همه‌گیری کووید خواستار بازنگری در سیاست‌های افزایش ظرفیت پزشکی شده‌اند.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: متاسفانه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی بدون توجه به ظرفیت‌های اعلام شده افزایش یافته و موجب کاهش کیفیت آموزش دوره پزشکی را فراهم کرده است اخیراً اخباری مربوط به افزایش احتمالی ظرفیت‌های ورودی پذیرش سال ۱۴۰۰ دوره پزشکی عمومی دانشگاه‌های کشور به گوش می‌رسد که ما نگرانی خود را از این افزایش احتمالی اعلام کرده و مواردی را به عنوان تبعات آن به طور جدی تاکید می‌کنیم.

۱) فقدان شاخصی برای تعریف ظرفیت موثر پذیرش دانشکده‌های پزشکی: در حال حاضر دانشکده‌های پزشکی بسیار بیشتر از توان واقعی خود شامل فضاهای آموزشی در دسترس، فضاهای بالینی و درمانگاه‌های آموزشی دانشجو می‌پذیرند و مدیریت این جمعیت بار عظیمی را برای پاسخگویی آموزشی برای دانشکده‌ها فراهم می‌کند.

طبعاً افزایش ظرفیت معضلات بیشتری را ایجاد می‌کند این در حالی است که نه کلاس قابل دسترسی برای ظرفیت‌های ورودی جدید وجود دارد، نه فضاهای بیمارستانی آموزشی ما برای این حجم از فراگیران طراحی شده‌اند و نه امکانات و مراکز مهارت‌های بالینی ما برای این ظرفیت‌های توسعه یافته‌اند.

بدیهی است این مسئله که ظرفیت در دانشگاهی اعلام و در جایی دیگر این ظرفیت به تدریج به صورت دستوری چند برابر شود شایسته دانشگاه نیست.

۲) مبهم بودن آینده وضعیت شغلی پزشکان عمومی دانش آموخته: یکی از سوالات بسیار دردناک دانشجویان پزشکی از مدیران دانشکده‌های پزشکی در دیگر آینده شغلی آنهاست که پاسخ آن برای همگی ما رنج‌آور است.

واقعیت این است که هرچند امید می‌رفت که با چند دوره تاکید در قوانین برنامه توسعه، به تدریج باعث شکل‌گیری «نظام سطح وضعیت پزشک خانواده» شود و پزشک عمومی آموزش دیده به عنوان سطح اول و در بخشی از سطح دوم در ارکان نظام سلامت تعریف شود اما تاکنون این اتفاق رخ نداده و نتیجه آن تخصص گرایی شدید تمامی دانش آموختگان دوره پزشکی و سردرگمی و جاماندگان از آزمون‌های تخصصی در جامعه کاری است.

پیشنهاد می‌شود در درجه اول اولویت گذاری به بازتعریف نقش پزشکان عمومی در سطح بندی نظام خدمات سلامت و نهادینه سازی تربیت برای جایگاه شغلی مشخص در نظام دانشگاهی مبتنی بر بیت‌المال و بودجه عمومی باشد.

۳) چالش‌های آموزش در دوران همه‌گیری کووید: چالش‌های این دوران موجب شده است ظرفیت موثر آموزش پزشکی عمومی دچار چند موضوع شود. الف: آسیب‌های ناپختگی و کم آموختگی متوسط تا شدید، ب: ضرورت و در عین حال عدم امکان گذاری فیزیکی، ج: تبدیل بیمارستان‌های آموزشی به درمانی، د: روی هم افتادگی دوره‌های مختلف و حرکت از اشباع به سمت فوق اشباع، ه: تخصصی شدن گروه‌های آموزشی در دانشکده‌های بزرگ و نادیده گرفته شدن آموزش پزشکی عمومی.

به نظر می‌رسد پیش از هر نوع تغییر در ظرفیت دانشجویان، بازبینی شیوه آموزش مقطع پزشکی عمومی در بیمارستان‌های فوق تخصصی و بازتعریف نقش اساتید با گرایش‌های مختلف در آموزش پزشکی عمومی در کنار لحاظ این نقش‌ها در ارتقاء و ترفیع اساتید حوزه و بالینی یک نیاز ضروری است.

۴) خلط تفکر پژوهشی با پژوهش محوری مبتنی بر تولید مقاله: در چند دهه اخیر تفکر مرجعیت علمی مبتنی بر مقاله و ورود از بالا به پایین آن به جامعه آموزش بالینی که هدف اول و آخر آن باید تربیت پزشکان توانمند حاضر باشد، منجر به انحراف از هدف تربیت پزشکان با تفکرهای پژوهشی مسئله محور به سمت پزشکان مقاله‌نویس شده است.

پیشنهاد می‌شود هر چند آموزش تفکر پژوهشگران و انجام پژوهش‌های کاربردی در اولویت‌های آموزش مقطع پزشکی عمومی است، اما به نظر بازبینی قوانین پایان نامه این مقطع و اختصاص دستورالعمل اختصاصی مبنی بر ارائه پایان نامه‌های مسئله محور و همکاری گروهی دانشجویان در پاسخ به سوالات بهداشت، سلامت و درمان بومی در برنامه‌های آینده وزارت بهداشت قرار گیرد.

۵) آموزش مجازی راه حل مکمل ولی بسیار کم استفاده در آموزش بالینی: قطعاً همه مجریان آموزش پزشکی عمومی اذعان دارند که هرچند به کارگیری آموزش مجازی می‌تواند بخش آموزش از دست رفته در دوران علوم پایه را جبران کند اما در آموزش بالینی این به‌کارگیری بسیار کم فایده و آسیب افزون است این روش بسیار مفید تنها به صورت ترکیبی و در کنار آموزش حضوری و در جبران وضعیت اشباع و کم آموختگی باید مورد استفاده قرار گیرد.

۶) جبران ناپذیری های دوران بحران کووید ۱۹: همانگونه که اشاره شد در حال حاضر اولویت و نگرانی تمام روسای دانشکده‌های پزشکی کشور برنامه‌ریزی در جهت برگزاری دوره‌های جبرانی برای فارغ‌التحصیلان دو سال اخیر است که به علت شرایط گذشته همه اذعان داریم آموزش‌های مکفی در سطوح مختلف از مقاطع پزشکی عمومی دستیاری تخصصی و فوق تخصصی در آن به شدت آسیب دیده است.

همراهی وزیر بهداشت برای برنامه‌ریزی کلان و فراهم آوردن بستر فوق جهت بازخوانی پلکانی فارغ التحصیلان و برگزاری دوره‌های کوتاه و فشرده عملی جهت جبران ناآموختگی ها به انجام رسالت اصلی دانشکده‌های پزشکی بعد از فروکش و کنترل بحران و در شرایط پیش رو بسیار کمک خواهد کرد که این امر با افزایش ظرفیت پزشکان جدیدالورود بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم هم‌خوانی ندارد.

۷) ضرورت تغییر برنامه آموزش مداوم پزشکی عمومی به سمت آموزش پیشگیری محور: بحران کووید ۱۹ و پایش بیماری‌های غیر واگیر ثابت کرد جوامعی که در امر آموزش پزشکان عمومی در آموزش پیشگیری و سلامت محور و جامعه نگر هزینه بیشتری گذاشتند در این بحران‌ها بسیار موفق‌تر از سیستم‌های آموزشی درمان محور عمل کردند.

باید قبل از هرگونه تصمیم گیری در مورد افزایش ظرفیت‌های پذیرش دانشجو به گسترش بستر مناسب آموزشی مراکز بهداشتی و تغییر سیاست کوریکولوم های آموزشی مقطع پزشکی عمومی به سمت آموزش پیشگیری از بیماری‌ها اصول حفظ سلامت و پزشکی جامعه نگر بپردازیم.

۸) رشد روز افزون دانشکده‌های اقماری در کنار دانشکده‌های پزشکی تیپ یک: یکی از مشکلات فعلی نظام آموزش پزشکی راه اندازی دانشکده‌های اقماری با قول‌های حمایتی مقطعی دانشگاه کلان منطقه یا مادر با نیت‌های نیک اندیش است. اما نیاز حمایتی آنها در حوزه‌های علوم پایه و بالینی برای پوشش کمبودهای اساتید و فضاهای آموزشی وجود دارد.

در حالی که دانشکده‌های بزرگ زیر بار اشباع دانشجویان جاری بوده فاقد ظرفیت کافی هستند تقاضاهای مکرر دانشجویان دانشکده‌های اقماری برای مهمانی و انتقال به دانشکده‌های پزشکی کلان منطقه، فشارهای والدین و مسئولان و محدودیت آنها مشکلات بیشتری را ایجاد کرده است. نیاز است با مدیریت وزارت بهداشت نیازسنجی و سنجش امکانات کامل دانشکده‌ها بازبینی شود.

رسالت اول دانشکده‌های پزشکی کشور تربیت پزشکانی توانمند، باسواد، دلسوز به مردم و دردهای آنها، مزین به اخلاق حرفه‌ای است و افزایش کمیت ظرفیت همانطور که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده بدون اطمینان از کیفیت می‌تواند آسیبی درازمدت به طول عمر تمام پزشکان تربیت شده، به تمام مردم و خانواده‌هایی که به ما اعتماد کردن و فرزندانشان را به این پزشکان سپردند، وارد می‌کند.

در ادامه ۴۴ رئیس دانشکده پزشکی خطاب به دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت یادآور شده‌اند: امید داریم وزیر بهداشت ورای فشارهای سیاسی - منطقه‌ای در نهایت آنچه به صلاح نظام سلامت است را به عنوان سیاست اصلی اتخاذ کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      اینارهم عین کانون وکلا، نگران کم شدن درآمد هستند. وقتی همه دنبال کاسبی هستند

      پاسخ ها

      • سلیم

        دقیقآ

      • بدون نام

        اپل امکاناتش را ایجاد کنند بعد هروی خواستن ظرفیت را اضافه کنن پس فردا یه عده پزش بی سواد میاد بیرون که به هیچ دردی نمی خوره

      • @

        باید ظرفیت زیاد شه

      • بدون نام

        دقیقا میترسن کاسبی و درامد های نجومیشون تنزل کنه
        مملکت مسخره بازی شده ویپ ترین خدمات پزشکی به خدمات لاکچری تبدیل شده
        متخصص هم باید پنج ماه وایسی نوبت برسه
        یه سری از تخصص ها هم مثل زنان زایمان اگر کیس زایمان نباشه مه پول توشه اصلا قبول نمیکنند اصلا پزشکها دارن سلطنت میکنن

      • بدون نام

        کانون که به خودکامگی رسیده اون سوالای سختو لو میده هیچ کلا دو هزار نفرم از سی هزار نفر میگیره فقط خودشو میبینه

      • بدون نام

        بله اینه هم مثل دارو خانه ها میترسن دست زیاد بشه و درآمد میلیاردیشون کم بشه

      • الناز

        به قران قسم ارزوم درس بخونم ولی حتی پول کتاب هم مدارم بعد یه عده که نه استعداد و علاقه دارن با رشوه و سهمیه میرن قبول میشن

      • بدون نام

        نگران سواد پزشکایی باید بگی چرا با سهمیه میگیری نه اینکه بگی چرا ظرفیت اضافه میکنس

      • بدون نام

        وقتی اکثر والدین در آرزوی دکتر شدن بچه شون رو بزرگ میکنن و بچه ها هم تاثیر میگیرن و دنبال دکتر شدند نتیجه میشه همین

      • بدون نام

        دوستان درشهرهای بزرگ هم با کمبود پزشک متخصص مواجه هستیم. مثل متخصص زنان، دکترهمزمان چند بیمار راباهم ویزیت میکند.. آن هم بعد از چند ساعت انتظار. وخستگی بیمار، نتیجه چندانی از ویزیت نمی گیرد. یا دندانپزشکی ساعت های انتظارو خستگی بیماران. تمام مطب ها شلوغ و نوبت ویزیت طولانی، خودتان را جای بیمار بگذارید.

    • محمد

      فقط نگرانن دست زیاد بشه،حقوقشون کم بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اکثرشون با سهمیه دکتر شدند

      • بدون نام

        چون بطور طبیعی جمعیت در حال افزایش است. هرچند تعداد پزشک افزایش یابد. درامد شان بازم کم نمیشه. مسئله این نیست دسترسی به پزشک مشکل است. که برای رفاه مردم لازم است این مشکل برطرف شود. هرنحو که میشود.

      • بدون نام

        سهمیه ها رو کم کنید به جاشون دانش آموزان با هوش روجذب کنید.

    • بدون نام

      لطفا به حرف این ها توجه نکنید چون فقط می خوان پزشکی در انحصار خودشون باشه. مردم تا ۳ شب تو نوبت دکترن.

      پاسخ ها

      • بابک

        دقیقاً

      • امیرخان

        مثلا کجا؟ از خودت حرف در وکنی؟

      • بدون نام

        خب چون همه میرن مطب یه سری دکتر خاص که اتفاقا اکثر دکترای قدیمی تر هستن و چون پذیرش کم بوده افراد باسوادتری فارغ التحصیل شدن وگرنه کلی متخصص هستن که
        اسمشون به گوش کسی نخورده

      • بدون نام

        همه مطب ها شلوغه. ساعت ها انتظار وخستگی و کلافه شدن ونتیجه کم وبه تاخیر افتادن درمان ومرگ ومیر زودرس

    • بدون نام

      این همه رشته های دیگه بیکار دارن بزار پزشکان هم بیکار باشن مگه پزشکان چیشون از مهندسا بیشتره؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بحث بیماری نیست بحث بی سوادی هست

      • بی نام

        مهندسا فقط اسم مهندس رو یدک میکشن و گرنه سوزن خیاطی هم نمیتونن بسازن

      • جعفر عبافروش

        بازار داغ پزشکان را خراب نکنید...
        پزشکها دارند سلطانی می کنند.

      • بدون نام

        چیشون از حقوقدانا بیشتره ؟

    • بدون نام

      معلومه پزشک زیاد بشه نونش کم می‌شه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا همین دکترهایی که الان هستن اکثرا خنگن با خرخونی دکتر شدن نمیتونن بیماری و تشخیص بدن دیگه این جدیدها که رتبه و سواد قبلیها رو ندارن چی میشن فکر کردی این جدیدیها بیان بهتر میشه بدتر میشه کا بهتر نمیشه حالا خود دکترها یه طرف زن های عقده ایشون که اکثرا خانه دارن و توقع دارن خانوم دکتر صداشون کنیم یه طرف

    • بدون نام

      چطور برای افزایش وکلا خارج شدن از انحصار کسب و کار بود...ولی پزشکی باید متعلق به یک قشر خاص باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جفشتون نباید برای قشر خاضی باشه آه نسل جوون دامن گیر همشون میشه

    • بدون نام

      لطفا حتما ظرفیت همه رشته های پزشکی را افزایش دهید...اینهایی که نامه نوشتن فقط فکر جیب پر از پول خودشان هستند...اینها بخاطر مردم ناهمه ننوشتند...

    • بدون نام

      پزشکی مثه بقیه رشته ها نیست احتیاج به امکانات آموزشی داره وگرنه یه عده بی سواد جون مردم را تهدید می کنن می خواهید ظرفیت زیاد کنید اول امکاناتش را فراهم کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه اینکه حالا رشته های دیگه خیلی باسوادن...اینها همش بهونه است

    • بدون نام

      فقط و فقط دنبال انحصار و هستند در سایه استنادات علمی بی پایه،آیا برای دانشجویان پزشکی بین المللی که پول می‌پردازند هم همین آه و شیون را بر پل میکنید،

    • بدون نام

      همین جوریم اضافه دارند دانشجو می گیرند انتقالی از خارج و خرید
      صندلی و انواع و اقسام سهمیه ها. توی دفترچه زده ظرفیت ۴۰ نفر بعد میری سر کلاس می بینی ۷۰ نفر نشستن با این سطح آموزش
      معلوم نیست چه پزشکهایی قراره وارد جامعه بشن

    • بدون نام

      توی شهرستان ما کمبود پزشک عمومی و متخصص داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ولی ظرفیت پزشکی هم بالاست یک پارادوکس پولساز

    • بدون نام

      به جای این که قوانین رو اصلاح کنند که پزشک ها همین جا تو مملکت خودشون خدمت کنند و مهاجرت نکنند به کشورهای با شرایط بهتر، ظرفیت ها رو می برند بالا....
      این سیکل معیوب باید اصلاح بشه

    • یا حق

      محدودیت در هر حال باید برداشته شود من می خوام پزشک شوم به شما چه ربطی دارد

    • بدون نام

      میخان به انحصار ادامه بدن ظرفیت باید زیاد بشه الان خیلی کمه

    • بدون نام

      پزشکی رشته با ارزشی هست ولی نباید انحصاری باشد بسیاری از فارغ التحصیلان دبیرستانها، علاقمند به رشته پزشکی هستند وچه بسا توانایی تحصیل در این رشته را دارند ولی در پشت کنکور مانده و بسیار ناراضیند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب وقتی قبول نمیشن یعنی افرادی با استعداد یا تلاش بیشتر از اونا وجود دارن

      • الناز

        بله

      • بدون نام

        نفر اول را تنها بپظیرید که به قول شما با استعداد ترین را دریابید مردم هم در صف ماه و سال باشند...

    • خوشا شیراز

      الان هزاران نفر فارغ التحصیل حقوق بیکاریم چون وکالت انحصاریه

    • بدون نام

      پزشکا فقط نگران خودشون هستن چطور بقیه رشته ها زیاد بشه مهندسا همه بیکار باشن پزشکا از بدبختی مردم روز به روز پولدارتر بشن. امیدوارم ظرفیت ۱۰ برابر بشه تا انحصار مافیایی پزشکان شکسته بشه و اینقدر برای سایر اقشار قیافه نگیرن

      پاسخ ها

      • یاسین

        مهندس بیکار عزیز ظرفیت ها کاهش پیدا می کنه با دستور وزير بهداشت

      • الناز

        بله ظرفیت باید زیاد کنند

      • بدون نام

        چون مافیای پزشکی وجودداره

    • بدون نام

      اتفاقا در بسیاری از مناطق پزشک کم داریم فقط تهران رو نگاه نکنین

    • بدون نام

      اتفاقا در بسیاری از مناطق پزشک کم داریم فقط تهران رو نگاه نکنین

    • عباس

      این انحصار منحوس رو بشکنید. مگه این پزشک‌ها که خیلی هاشون دلال هستند خونشون از بقیه رنگین تره؟

    • امیرخان

      هیچ ایرادی ندارد. فعلا که افراد بی‌ربط براحتی وارد رشته پزشکی می‌شوند. فقط نخبگان این برخورد را که می‌بینند راه دیگری را انتخاب می‌کنند. چند سال دیگر ملت می‌ماند پزشکان سهمیه‌ای که برای معالجه باید بیمار خود را به خارج ببرند.

    • جبارنسیمی

      شهرستانها قحطی دکترهست.این مرفهان بیدردچه می گویند؟

    • بدون نام

      قضاوت.وکالت.پزشکی و غیره همه انحصاری شده باید انحصاری برداشته شه تا هم رقابت سالم بوجود بیاد و هم استعدادهای جدید خودشون رو نشون بدن

    • محمد

      تمام شهرها و روستاهای کشور نیاز مبرم به پزشک دارند.... اکثرا تا دیروقت تو صف دکتر و بدو بدو هستند... بالاخره باید منافع و مصالح مردم هم دیده شود بخصوص با آمدن دولت مردمی جدید...

    • بدون نام

      نگران جیب خودشونن. چطوره اینهمه مهندس بیکار زیاده کسی نگران نیست

    • بدون نام

      کم یا زیاد سهمیه ای هارو کم کنین که الان هر چی بیسواده میره تخصص با سهمیه میخونه خدا به نسالای اینده رحم کنه باز زمان ما دکترای امریکا و انگلیس تحصیل کرده بودن و هستن

    • نیما

      آره چون نونشون از روغن در میاد...

    • بی نام

      به فکر جیبشون هستند.مگه تو مهندسی این همه دانشجو فارغ التحصیل شدن مشکلی ایجاد شد؟ هرچی پزشک کمتر منافع و درامدشون بیشتر.

    • حسن

      لطفاً ظرفیت پزشکی را مانند مهندسی کلا آزاد کنید. رانت همیشه فساد می آورد. ریشه فساد خشک کنید

    • امیر

      من نمیدونم چرا یه سری پیر و فرتوت اجازه ورود نیرو جوان رو نمیدن فقط باید خودشون پول در بیارن فقط خودشون و نزدیکاشون بس کنید دیگه

    • بدون نام

      پزشکی رو انحصاری نکنید راه رو برا همه باز کنید همه دکتر بشن ،اینا که از فضا نیومدن ،، همه شونم بیسوادن ،، میخان کل پول برع تو جیب خودشون زورسون میاد خیلی دکتر باشه ،، کاشکی همه اشون بیمار بشن

    • علی

      بگذارید عرضه و تقاضا خودش راه را انتخاب می کند

    • سعید

      والله شهر ما با کمبود پزشک مواجهه است . کلی انتظار و دردسر باید کشید تا متخصص رو ببینیم .افزایش پزشکان به نفع مردمه

    • محمد

      اتحاد برای حفظ درآمدهای میلیاردی را فقط باید از این پزشکان یاد گرفت و بسسسس،همه اقامت کشورهای دیگرو می گیرن و از ایران که بهشت مالیاتی برا پزشکانه ،نمی رن.همه چند کارتخوان دارن!یا نقد می گیرن!بعد کارمند بدبختتتت اولین کار مالیات تمامو باید بده در حالیکه شاید اندازه اون پزشک درس خونده،تبعیض تا به کیییییییی

    • بدون نام

      پزشک عمومی که فقط بلد استامینوفن و سرما خوردگی ،آزیترو ودیکلوفناک بنویسه،یه کم که مریضیت فرق کنه،میگه برو متخصص من موندم یه آدم ۲۰ سال درس بخونه و برای کشور هزینه داشته باشه که فقط ۴ تا قرص بنویسه که مادر من الان از این دکترها واردتره،خب پس چرا متخصص تربیت نمیکنید؟

    • بدون نام

      فقط نگران این هستن که که از درامدشون کم بشه تنها شغلی که درامدش توی ایران مثل چاه نفته پزشکی هست که انحصارا اکثرا تو دستای قشر مرفه جامعه و فرزندانشون هست

    • دکتر

      دیگه مدرک پولی که این حرفها رانداره انقلاب فوق تخصص دارن

    • بدون نام

      بگذار از انحصار خارج بشه افراد بیشتری تخصص بگیرند

    • بدون نام

      اصلا خود پزشک رو هم کم داریم تو مناطق روستایی اصلا پزشکی نیست تو بعضی شهر های کوچیک بیمارستان هست ولی پزشک نیست تازه خیلی از این پزشک ها هم کمکم دارن میرن اونور

    • بدون نام

      دوستانی که میگن به خاطر کمبود پزشک باید ظرفیت زیاد بشه در نظر داشته باشین توی اکثر استان ها کمبود پزشک نیست اما چون دولت از پزشک در مناطق محروم حمایت نمیکنه اکثرا ترجیح میدن که توی مرکز استان یا حداقل شهرستانا کار کنن مشکل از جای دیگست الکی تعدادو زیاد کنن این تعداد اضافی رو ترجیح میدن دانشجوهای انتقالی یا بین الملل باشن که حداقل شهریه پرداخت کنن و اینجوری در اینده به دست پزشکا و پرستارای بیسواد کشته میشیم

    • بدون نام

      انحصار یعنی فساد و رانت. از پزشکهای هندی و فیلیپین که بهتر میشن

    • م،ش

      خوب راست میگند بنده خداها، پزشک‌ها ایرانی باید محدود باشند تا هر جور دلشون میخواد ویزیت بگیرند و از مریضی مردم پول در بیارند،

    • بدون نام

      همه این دلایلی که گفتید غیر موجه است،شما فقط نگران درآمد خود هستید که بین پزشکان بیشتری سرشکن میشود در صورتی که الان هم پزشکان ما از سطح سواد کمتری برخوردار هستند و از این بابت جامعه رنج بیشتری را متحمل میشود و مردم تاوان آنرا میپردازد

    • بدون نام

      تا وقتی حورالعظیم ثروت از کنکور تا مطب هست سد هایی از این دست بیشتر هم احداث میشوند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج