جاباما
۱۱۵۴۶۱۸
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

توضیحات جدید درباره طرح آزادسازی واردات خودرو

علی خسروانی، فعال اقتصادی درباره طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو توضیحاتی ارائه کرده است.

برترین‌ها: علی خسروانی، فعال اقتصادی درباره طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو توضیحاتی ارائه کرده است.

توضیحات جدید درباره طرح آزادسازی واردات خودرو

او در رشته توئیتی درباره طرح آزادسازی واردات خودرو اینگونه توضیح داد:

توضیحاتی تکمیلی در باره طرح آزادسازی واردات خودرو و اینکه؛ چه افرادی با طرح آزادسازی واردات مخالفند؟! طرحی در مجلس با رفع ایراد شورای نگهبان با رای بالا تصویب شد که منتظر تایید نهایی شورای نگهبان می‌باشد از نکات بارز این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در این طرح هیچ مزیتی برای شخص،گروه،حزب ،دسته ی خاصی دیده نشده و این طرح همه ی افراد را یکسان دیده و امکان برای همه فراهم است پس رانت خاصی برای افراد خاصی ایجاد نمیکند و اگر در آتی در اجرا احیاناً رانتی یا سو استفاده ای ایجاد شود ایراد طرح نیست و باید رصد و اصلاح شود.

در این طرح قرار نیست هیچ ارز دولتی تخصیص داده شود بنابر این برای دولت بار مالی ایجاد نمیکند و مفسده ای از بابت تخصیص ارز به افراد خاص منتفی است.

نکته ی مهم دیگر اینکه برای خودرو های بنزینی با برچسب b به بالا و خودروهای برقی و هایبریدی امکان پذیر است بنابر این به لحاظ زیست محیطی قابل قبول و عنوان شده ایمنی ۳ ستاره به بالا که مثل سابق موسسه استاندارد نتواند با سنگ اندازی ایراد های عدم پاس کردن استاندارد های ایران فراتر از استاندارد های اروپا را بهانه نماید.

مسئله ی بسیار مهم دیگر دادن اختیار انتخاب برند خودرو به خود مردم واگذار شده و شرط وجود نمایندگی رسمی در ایران به درستی حذف شده است چرا که سابقا بزرگ‌ترین مفسده و مانع و گروگانگیری واردات توسط همین شرکت ها انجام می‌شد و آنها با سنگ اندازی برای بخش گری مارکت از رقابت قیمتی جلوگیری می‌کردند و علاوه بر گرفتن پول هیچ خدمات موثری به خودرو های وارد شده توسط سایرین نمیدادند و عملا فقط باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شدند. اکنون خود اشخاص اختیار دارند اگر فکر می‌کنند خودرویی از نظر قطعات و تعمیرات در بازار داخل با ضعف مواجه است.

برای خود وارد نکنند یا اگر شخصی یا شرکتی وارد کرد از خرید آن خودداری کنند و بازار و خریداران به راحتی می‌توانند این موضوع را مدیریت کنند و نیازی به قیم و آقا بالاسر و دایه دلسوز تر از مادر که بحث خدمات و قطعات را بهانه می‌کنند ندارند و خود اختیار اموال خود را دارند.نکته ی دیگر اینکه واردات تا ۳ مدل پایین تر هم مقدور است (صفر کیلومتر) و چه بهتر بود واردات کارکرده تا ۳ سال کمتر هم تا مدتی برای تعدیل بازار باز می‌شد ولی همین حداقل هم فعلا جای شکر دارد.

سپردن میزان و نوع واردات به شورای رقابت اینقدر که بدبینانه مایه کوبیدن طرح شده جای نگرانی ندارد چرا که اگر ترکیب شورای رقابت را بررسی فرمایید متوجه می‌شوید که اولا تنوع سلیقه از نهادهای مختلف(مثلا ۳ نماینده مجلس،۲ نماینده ق ق ۲ نماینده از اتاق بازرگانی و تعاون و …) در ترکیب شورا حضور دارند و از طرفی شورای رقابت اخیرا جلوی خودروسازان برای آزاد سازی قیمت ایستاد و مورد هجوم شدید ایشان قرار گرفت پس عهد اخوت یک طرفه ای با ایشان ندارد و ضمنا ترکیب اعضا قابل تغییر است.

نکته ی مهم با توجه به میزان تعرفه دیده شده در طرح ۰-۲۵ درصد باید در خصوص اثرات این طرح در صورت تصویب نهایی شورای نگهبان منطقی نگریست، این طرح نه قیمت سانتافه را به ۲۵۰ میلیون باز میگرداند نه قیمت ۲۰۶ را به ۳۵ میلیون.در صورت اجرای صحیح این طرح و اجرای منصفانه و وضع مقررات مترقی از سوی وزارت صنعت این طرح به مرور زمان باعث کاهش ۳۰ الی ۳۵ درصد از قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد.در برخی برند ها به تناسب حباب قیمتی کمتر یا بیشتر.یکی از اثرات مهم این طرح که بلافاصله موثر در قیمت خواهد بود عرضه ی خودرو های زیر چادر و در پارکینگ های شخصی و شرکتی و عرضه ی آنها در بازار خواهد بود که خود این عرضه باعث افت قیمت و شکستن کمر احتکار خودرو و عدم فروش توسط سرمایه گذاران و سوداگران این حوزه خواهد بود، از طرفی کاهش قیمت خودروهای کارکرده و بازه ی قیمتی مورد استفاده طبقه متوسط حال فرض کنیم این طرح به هر دلیلی به بن بست بخورد یا به بیراهه کشیده شود چه اثراتی بجز افزایش مضاعف و افسار گریخته قیمت و فشار بر خریداران خودرو و سود سرشار سوداگران و محتکران و نوسان گیران این حوزه خواهد داشت؟ واقعا چه کسانی از این طرح ناراحت و از شکست آن خوشحال می‌شوند؟

من با مطالعه و بررسی نظرات مخالف اکثر مخالفان این شادمانی و‌ دلخوشی ایجاد شده برای مردم را اکثرا در گروه ها و افراد زیر دیدم؛

الف/افراد دائم المخالف!! اینها ذاتا با همه چیز و هر موضوعی مخالف هستند و اصلا ژانر و فلسفه کلامشان مخالفت است .اگر به نوشته ها و کلامشان دقت کنید. یشتر به بیان مخالفت با دیدگاه دیگران و قضاوت موضوعات مشغولند تا مطلبی برای عرضه.

ب/ ذینفعان و دست اندکاران انحصار و افزایش قیمت چه در حوزه تولید چه در حوزه توزیع و بازار

ج/برخی افرادی که ارتزاقشان از وابستگی به خودروسازها بوده است.اگر به سایت،مجله،پیج یا بنگاه خبری آنها سربزنید اگهی های شرکت های سازنده و قطعه سازان معروف و غیره کاملا شما را مجاب میسازد که به آنها حق بدهید از شکست انحصار و مافیا نگران باشند.

د/افرادی که قارچ گونه و دفعتا تحت عنوان کارشناس حوزه خودرو ظاهر شده اند در حالی که اهالی خاک خورده حوزه خودرو هیچ نشانی و نامی از این کارشناس نماها ندیده و نشنیده اند و اساسا اینها در حوزه خودرو به اندازه برگ سبزی که از درختی به زمین افتد موثر و صاحب قدم و مجری و تاثیر گذار نبوده اند و اکثرا به عنوان سخنران یا عامل مافیای خودرو در دانشگاه ها و محافل و کنفرانس های مختلف برای خودروسازها لابی کرده و جاده صاف کن بوده اند و در این مواقع بصورت پروژه ای حاضر شده و چون نسیمی میوزند و میروند تا سکه و کارت هدیه بعدی و سفارش بعدی.

ذ/گروه بعدی افراد کم بضاعتی که با مشقت و سختی خودروی ارزان قیمتی خریده اند و این خودرو چند ده میلیونی گران شده و ایشان خوشحال از این سود کاذب که برایشان خارج از درک و تصور بوده فکر می‌کنند این موضوع چنان باعث کاهش قیمت می‌شود که آن خرده پول باداورده از کاشان می‌رود در حالی که از منافع این طرح در تبدیل به احسن خودروی خود غافل هستند.

در پایان قلم و کاغذ برداشته و نام موافقان و مخالفان کاهش قیمت خودرو و شکستن انحصار بازار خودرو و افراد مخالف و موافق مافیای خودرو و قطعه و عمله های ماله کش و زبان ها و قلم های مواجب بگیر را در جایی یادداشت نمایید تا در صورت شکست یا سنگ اندازی در این طرح زین پس انگشت اتهام مافیا و عامل گرانی و سو استفاده گر از انحصار و ازاین دست را با دقت بیشتر و خطای کمتر نشانه بگیریم. به امید فردای بهتر، اقتصاد آزاد و فارغ از انحصار و امکان خرید یک خودروی در شأن هر خانواده ایرانی برای همه.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سلیمی

      دنیا داره پیشرفت می‌کند ماها بخاطر ماشین های بی کیفیت دست وپا خرد میکنیم وحسادت باعث شده کسی سوار ماشین با کیفیت خارجی نباشند وقشرخاصی ماشین با کیفیت داشته باشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج