جاباما
۱۱۵۴۸۰۹
۹۷ نظر
۵۰۰۶
۹۷ نظر
۵۰۰۶
پ

روی ترش «نجیب» از طبق‌کشانِ سوخت به لبنان

اولین محموله سوخت ایران در میان اسکورت حزب‌الله، در حالی که کامیون‌ها بوق‌های ممتد می‌زدند وارد حلقه لبنانی‌هایی شد که شادی‌کنان به استقبال آن رفته بودند.

روزنامه توسعه ایرانی: اولین محموله سوخت ایران در میان اسکورت حزب‌الله، در حالی که کامیون‌ها بوق‌های ممتد می‌زدند وارد حلقه لبنانی‌هایی شد که شادی‌کنان به استقبال آن رفته بودند.

دیروز هم رسانه‌ها گزارش دادند که کاروان دوم از محموله سوخت ایران از طریق سوریه و منطقه مرزی هرمل لبنان، وارد این کشور شده است؛ باز هم بوق‌زنان و شادی‌کنان و کماکان در میان اسکورت حزب‌الله.

روی ترش «نجیب» از طبق‌کشانِ سوخت به لبنان

حسن‌نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان طی هفته‌های گذشته بارها به اسرائیل و آمریکا درباره تعدی نسبت به این محموله هشدار داده بود. او مشخصا تاکید کرده بود از زمانی که این تانکرها به مقصد لبنان حرکت کنند، جزو خاک لبنان محسوب می‌شوند.

آمریکا اما لبنان را تهدید به تحریم کرد. نصرالله هفته پیش در یک سخنرانی گفت به دلیل تهدید آمریکا و برای اینکه مشکلی برای حکومت لبنان ایجاد نشود، تصمیم گرفتیم این کشتی‌ها به سوریه اعزام شود و بعد از آنجا به جنوب لبنان بیایند.

سه‌شنبه گذشته رسانه‌های خارجی گزارش دادند که نفتکش‌ حامل سوخت ایران در بندر بانیاس سوریه رویت شده است. خبرگزاری رویترز خبر داده بود که نفتکش مذکور احتمالا حامل 33 هزار تن گازوئیل است که روز پنجشنبه در قالب 70 تا 80 دستگاه کامیون از بندر بانیاس سوریه به منطقه بعلبک منتقل خواهد شد. عماد آبشناس، تحلیلگر سیاسی اما در خبرگزاری اسپوتنیک نوشت که اولین نفتکش ایرانی حامل سوخت برای لبنان، حداکثر حامل حدود 150 هزار تن گازوئیل است.

در نهایت این محموله سوخت توسط کامیون‌های وابسته به شرکت الامانه بارگیری و به موسسات و نهادهایی که خواهان استفاده از آن هستند، انتقال داده خواهد شد. درباره دومین محموله سوخت که دیروز به لبنان رسید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گزارش داد که سوخت این تانکرها نیز گازوئیل است و صدها کامیون تانکر کار انتقال آنها از سوریه به لبنان را انجام می‌دهند.

روی ترش «نجیب» از طبق‌کشانِ سوخت به لبنان

کاروان سوخت حامل یک بُرد سیاسی

تقریبا تمام نیروگاه‌های لبنان گازوئیلی هستند. قطع گسترده برق شهری و همینطور ژنراتورهای شخصی و بیمارستانی، لبنان را فلج کرده است. حال قرار است سوخت ارسالی ایران، در مرحله اول به دست بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های عمومی و خصوصی و برخی از کارخانه‌هایی که کالاهای اساسی در لبنان تولید می‌کنند و در مرحله دوم نیز به دست شهرداری‌ها و تولیدکنندگان برق (ژنراتورها) برسد.

گزارش رسانه‌ها حاکی از این است که تانکرهایی که این سوخت را از سوریه به لبنان منتقل می‌کنند، به شکل مجانی در اختیار لبنان قرار گرفته‌اند. اما گذشته از ابعاد اقتصادی و اجتماعی این کاروان‌های بزرگ سوخت برای لبنان، ماجرای آنها به یک بازی مهیج سیاسی در منطقه تبدیل شده است.

نخست وزیر جدید لبنان واردات سوخت از ایران توسط حزب‌الله را نقض حاکمیت لبنان خوانده و جالب‌تر آنکه از دولت عراق بابت ارسال سوخت تشکر کرده است. او مشخصا میان ایران و دیگر کشورهای عربی خط‌کشی کرده و خود را آن سوی خط‌کش قرار داده است

روی ترش «نجیب» از طبق‌کشانِ سوخت به لبنان

تحلیلگران آن را پیروزی بزرگ مثلث ایران، حزب‌الله و سوریه می‌دانند. مانور تبلیغاتی روی آن نیز به نحوی است که بتوان بیشترین بهره‌برداری سیاسی را برای این مثلث داشته باشد. از دو هفته پیش سرود حماسی حزب‌الله در استقبال از کاروان سوخت ایران، در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد.

«دریای لبنان را با حضور خود مزین کردی و با حمایت به اینجا رسیدی. به راه خود ادامه بده که خدا شما را حمایت و حراست می‌کند و به‌کوری چشم آمریکایی‌ها به آب‌های لبنان رسیدی. نفتکش ایرانی، بیروت به شما خوش‌آمد می‌گوید.» این بخشی از آن سرود حماسی حزب‌الله است. اکنون نیز ورود این سوخت در صحت و سلامت به خاک لبنان، نشانه‌ای از قدرتنمایی ایران و حزب‌الله در برابر آمریکا قلمداد می‌شود.

گذشته از حزب‌الله، چهره‌های سیاسی لبنان نیز در این مدت، حامی انتقال سوخت ایران به لبنان بوده‌اند. حتی اظهارات روز پنجشنبه علی حمیه، وزیر حمل و نقل لبنان نیز در همین راستا بود. او در واکنش به ورود نخستین محموله سوخت ایران به این کشور گفت که «محاصره آمریکا علیه لبنان شکسته شده و پشت سر ماست.»

روی ترش «نجیب» از طبق‌کشانِ سوخت به لبنان

خط‌کشی میقاتی میان لبنان و اعراب با ایران

واکنش دیروز نخست‌وزیر تازه لبنان اما این معادلات را به هم ریخت. لبنان بیش از یک سال بود که دولتی نداشت. حسن دیاب، سی و ششمین نخست ‌وزیر این کشور در اوت سال ۲۰۲۰، یک هفته پس از انفجار مرگبار انبار نیترات آمونیوم در بندر بیروت از سمت خود استعفا کرد و لبنان از آن زمان تا همین هفته پیش عملا از داشتن یک دولت مستقر محروم بود.

این وضعیت شرایط را در لبنان بسیار آشفته و بی‌ثبات کرده بود. درنهایت اما نوزدهم ماه جاری، لبنان پس از ۱۳ ماه بلاتکلیفی، صاحب یک دولت جدید با نخست وزیری نجیب میقاتی، تاجر، میلیاردر و سیاستمدار سرشناس لبنانی شد.

او به عنوان نخست وزیر دولت جدید لبنان اما روی خوشی به کاروان سوخت‌بر ایرانی نشان نداد. در حالی که به زودی سومین محموله سوخت ایران نیز به مقصد لبنان ارسال خواهد شد و ایران اعلام کرده تا زمانی که لبنان نیاز داشته باشد، به این سوخت‌رسانی ادامه خواهد داد، نجیب میقاتی در مصاحبه‌ای به سی ان ان گفت که واردات سوخت از ایران توسط حزب‌الله نقض حاکمیت لبنان است و نقض حاکمیت لبنان مرا ناراحت می‌کند. او همچنین اضافه کرده که دریافت سوخت از ایران، تصمیم دولت لبنان نبوده است.

روی ترش «نجیب» از طبق‌کشانِ سوخت به لبنان

به نظر می‌رسد که مواضع میقاتی در برابر کاروان سوخت ایران، در امتداد تکیه‌اش به آمریکاست. ظاهرا او سعی می‌کند تا فاصله ایمنی از ایران به عنوان کشوری مغضوب آمریکا را حفظ کند تا مبادا لبنان نیز از این رهگذر، گرفتار غضب و تحریم غرب شود

جالب‌تر آنکه میقاتی در مصاحبه خود از دولت عراق بابت ارسال سوخت تشکر کرده است. نخست وزیر جدید لبنان در بخش دیگری از اظهارات خود افزوده است: «من منتظر کمک برادران عربی خود هستم اما آنها تاکنون هیچ تماسی نگرفته‌اند. امیدوارم که واکنش مثبتی را از سوی آنها دریافت کنم. ما نیاز داریم از بحران‌های اجتماعی و اقتصادی کنونی عبور کنیم.»

او مشخصا میان ایران و دیگر کشورهای عربی خط‌کشی کرده و خود را در آن سوی خط‌کش که کشورهای عربی هستند قرار داده است. حزب‌الله و لبنانی‌های حامی دریافت سوخت از ایران اما اتهام نقض حاکمیت از سوی میقاتی را نمی‌پذیرند. آنها استدلال می‌کنند که لبنان در بی‌دولتی به سر می‌بُرده و دولتی در کار نبوده که در شرایط سخت قحطی سوخت به داد مردم برسد و محموله سوختی که از ایران خریده شده نیز کار تجار و بازرگانان بوده است که تحریمی را هم متوجه دولت نمی‌کند.

روی ترش «نجیب» از طبق‌کشانِ سوخت به لبنان

وعده‌های آمریکایی

از سوی دیگر اما میقاتی ظرف همین چند روز، نزدیکی دولت خود به آمریکا و غرب را نشان داده است. او دهم شهریور با هیأتی از کمیته امور خارجه مجلس سنای آمریکا به ریاست سناتور کریس مورفی، رئیس کمیته فرعی امور خاورمیانه و ریچارد بلومنتال، کریس وان هولن، سناتور جان اوسوف و تعدادی از مشاورانش در حضور دوروتی شیا، سفیر آمریکا در لبنان ملاقات کرد.

در این ملاقات، کریس مورفی گفت که ما به عنوان مقامات آمریکایی بجد تلاش می‌کنیم تا راه‌هایی برای حل بحران سوخت لبنان پیدا کنیم و هیچ انگیزه‌ای برای تکیه لبنان به سوخت ایران یا هر سوخت دیگری که از سوریه منتقل می‌شوند، نیست.

او افزوده بود: سوریه تحت تحریم‌های واشنگتن است و آمریکا راه‌هایی برای انجام آن بدون تحریم‌ها می‌یابد.

با شواهدی از این دست به نظر می‌رسد که مواضع میقاتی در برابر کاروان سوخت ایران، در امتداد تکیه‌اش به آمریکاست. ظاهرا او سعی می‌کند تا فاصله ایمنی از ایران به عنوان کشوری مغضوب آمریکا را حفظ کند تا مبادا لبنان نیز از این رهگذر، گرفتار غضب و تحریم غرب شود. میقاتی البته همزمان نظر و سیاست خود نسبت به حزب‌الله را نیز از این طریق نشان داده است.

در مقابل اما حزب‌الله جزئی جدانشدنی از لبنان است که اکنون نیز با پایان دادن به بحران سوخت، هرچند مقطعی و اندک، جایگاه خود را محکم‌تر از قبل کرده است. این شرایط دیپلماسی ایران در لبنان را پیچیده خواهد کرد؛ کما اینکه پیش از این نیز چنین بوده است چراکه اساسا دولت‌های پیشین در لبنان نیز بعضا همان سیاست نجیب میقاتی را در پیش می‌گرفتند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر ایران و ایرانی

      پاسخ ها

      • جواد

        میشه اجازه بدید ماهم همراه تانکر های سوخت ایران رو ترک کنیم

      • فلسطین و یمن

        بازم درود بر ایران وجبهۀ مقاومت سردار

      • البرز

        زهرمارشون باشه

      • بدون نام

        مال مفت از جیب مردم ایران مفت خوری

      • بدون نام

        دمه ایران گرم که پناه بی پناهان دنیاست...
        دمه ایران گرم که زیر بار زور نمی ره
        دمه ایران گرم...

      • ذهن زیبا

        چرا مردم لبنان هیچ تشکری از ایران نمیکنند و یا پرچمی از ایران به دست ندارند؟ نه مردم که حتی حزب الله ی ها هم پرچمی از ایران به دست ندارند

      • بدون نام

        سوخت مجانی به اونا دادن درود داره؟!!!
        تو یه شب بنزین 3 برابر کردن قیمتش اینجا چیکار کردی غیور ایرانی؟؟

      • بدون نام

        پس برا همین چیزاست از بنزین 11 هزارتومنی میخوان رونمایی کنن اینجا

      • بدون نام

        و درود بر سید حسن حامی مظلومان

      • بدون نام

        بذل وبخشش ثروت نسلهای آینده...

      • بدون نام

        چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است..... حرام

      • ک.محمدی

        18:۳۸ دم چی گرم ؟! مردم خودشو ول کرده به فکر دیگرانه.... چقدر امثال تو ناشی و .....

    • بدون نام

      فقط میدونم ایران در طول تاریخ همواره گرفتار بازیهای سیاسی بوده و مدام بازی خورده

    • بدون نام

      این هم نتیجه کمکهای ایران به لبنان که مثل گربه اخر سر چنگ هم می زنند.

    • بدون نام

      بعد پول این سوختهایی رو که به لبنان ارسال کردید از حلقوم مردم ایران میکشید بیرون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توهم توطئه...

      • ذهن زیبا

        وقتی دولتش گردن نمیگیره یعنی پولش نمیدم

      • بدون نام

        اره دیگه زمزمه های بنزین 11 هزارتومنی چیه پس!

      • بدون نام

        الانشم از جیب من و توعه . فکر کردی از کجاس؟

      • بدون نام

        عزیزم پولشو تجار لبنانی پرداخت کردندنگران نباش

    • بدون نام

      ملت دارن از گشنگی میمیرن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب فروختن که سود کنیم......

      • فلسطین و یمن

        تو ایران کی کجا شنیده کسی از گرسنگی مرده
        فشار اقتصادی هست درسته ولی
        ولی دلیل نمیشه آب به آسیاب دشمن بریزیم

      • ذهن زیبا

        ۱۵:۱۱ وقتی دولتش گردن نمیگیره یعنی پولشم نمیدم

      • بدون نام

        فروختن که سود کنید نه کنیم!!

    • حق طلب

      امریکا ووابستگان امریکا هرگز خیر کشورهای اسلامی را نمیخواهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا سوریه و لبنان و عراق و فلسطین و یمن و بحرین و غیره هم خیر ما را نمی خواهند. همه فکر منفعت کشور خودشانند،

      • بدون نام

        کشورهای عربی و ترکیه و باکو هم هرگز خیر ایران و نمیخوان

      • بدون نام

        اما عوضش روس و چین خیر کشورهای اسلامی را میخواهند!!

    • بدون نام

      اموال مردم ایران شده گوشت قربانی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر وقت مجانی دادن بگو!!!

      • ایرانی

        اگه کشوری بماهم سوخت مفتی بده ماهم میگیم تشکر، مردم ایران همیشه داناهستن میدونیم مسئولین انقد که بفکر اعراب خائن فاسد دو رو هستن بفکر هموطنای خودشون نیستن، مرگ برظلم

      • به ۱۹:۱۳

        آره مردم ایران همیشه دانا هستن!
        لابد بخاطر داناییتون به این روز افتادید
        حتی در حال نابودی هم دست بردار این گنده گوییهاتون نیستید

    • نوید

      این ها سرمایه های ملت ایران و نسل آینده ایرانی هاست که داره خیرات میشه و به یقماا میرره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بفروش رسیده

    • رصا نوروزی

      تو مملکت خودمون بنزین تاکسی های اینترنتی رو که خدمت رسامی میکن نمیدن یا دیر میدن ننک بر این دولت

    • بدون نام

      اگه پولشو به نرخ جهانی دادن حلالشون وگرنه راضی نیستیمگرچه میدونیم فایده نداره

      پاسخ ها

      • امیر امیر

        احسن . بین الماله

    • بدون نام

      همش تظاهر و ریا

    • بدون نام

      باید وزارت خارجه سریع وارد شود جلوی این مورد را بررسی کند با قیمت پایین بفروشیم و .....؟

      پاسخ ها

      • البرز

        خخخ وزارت خارجه یادولت ،هیچوقت کاره ای نبودن
        تصمیمات به دست دولت سایه گرفته میشه

    • امیر گلات

      مفت باشه.....

    • بدون نام

      خودمون کم بدبختی داریم باید جور اینا رو هم بکشیم

    • بدون نام

      به مردم خودمون گرون میدن به لبنان مفت

    • بدون نام

      اگه مجانی نبود مردم لبنان اینقدر ازایران تشکر نمیکردن

    • سید مهدی حسینی

      بابا اینا رو ول کن پولشو چه کسی حساب میکنه؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اطلاع رسانی ضعیفه جانم. معامله با تاچرهای لبنانی انجام شده نیمی از محموله تحویل حزب الله شده باقی تاجرها خودشان می فروشند

      • هادی ص

        نوش جون همتون،به افتخار رفقا میز خودم حساب میکنم،گارسون:صورت حساب

    • بدون نام

      نخست وزیر لبنان برای ارسال گازوییل ایران به لبنان ازایران غرامت می خواهد

    • بدون نام

      کاش یه کمی هم یارانه هاروزیادمیکردن که مردم هم راضی باشن

    • بدون نام

      این بذل وبخشش ها از بیت المال چه سودی برای ملت ما دارد.نتیجه‌اش جز گرانی و اضافه شدن شهریه های دانشگاه آزاد است.

      پاسخ ها

      • مهاجر

        باباجان بایدخوشحال باشیدکه ایران فعلا۳ کشتی سوخت فروخته وپولش هم نقدازلبنان گرفته وتحریمهانیزشکسته وامریکاواسرائیل نتونستدنفس بکشند،درودبرایران،سوریه ولبنان

    • بدون نام

      اگه ایرانیها بخاطر کمک ی کشور دیگه اینکارهارو میکردن صد تا تو سری میخوردن بجای اتکا به داخل امید به کشور دیگه بستن

    • شبـگــرد

      و ملت ایران همچنان در فقر و فلاکت و تبعیض و تورم وحشتناک دست و پا میزنه ...

    • بدون نام

      واقعا حقمونه هرچی بی احترامی میشه

    • ادی

      پول اب و برق و گاز رو از ما چند برابر میگیرن

    • بدون نام

      این محموله های نفتی فقط کفاف چند روز لبنان نمی کند وبیشتر مانور تبلیغاتی است

    • شاهین

      کار درستی میکنه که روی خوش به ایران نشون نمیده ، چون بخوبی میدونه نتیجه ش میشه فلاکت و بدبختی و با خاک یکسان شدن

      پاسخ ها

      • vgyrew

        این سیاستشه عمو در گفته اینجوریه ولی در عمل یه چیز دیگه س

      • بدون نام

        ولی...
        هر چی باشه، کمک شده، آمریکا هم اگر میخواست کمک کنه، تا الان کمک کرده بود.

      • بدون نام

        خیلی غلط میکنه باید سپاسگزار باشه

      • بوف عینکی

        دوست عزیز لطفاً یه نگاه به لبنان و سعد حریری و عربستان و حوثی های یمن و افغانستان و اشرف غنی، بنداز تا متوجه بشی کت تن کیه و کی میتونه در منطقه حرفشو به کرسی بنشونه

      • بدون نام

        ضمن اینکه مخالف این کمکهام اما شما خبر نداری این کمک رایگان‌بوده وضع اقتصادی لبنان از ایران هم بدتره خواننده ها و فیلمهای لبنان و نبین وضع اقتصادیشون از ما هم بدتره

    • شاهین طاهری

      خودمون بیچاره ایم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قراره بنزین گرون بشه ... قابل توجه ...

      • ناشناس

        پول گرفتیم کادوی عروسی ندادیم ک

    • محسن

      حق ملت بد بخت ایران

    • رضا

      من که قطره ای سوخت مفت حلال نمیکنم حروم لینانیا وکسانی که ثروت کشور بزور به اینو اون میدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم همینطور. هم حق مارو مجانی میدن به لبنان هم پولشم دوباره از ما میگیرن با افزایش قیمتها این میشه استثمار کامل.

      • بدون نام

        موافقم

      • بدون نام

        حرومشون باشه ان شاءالله کارد بشه ب جگرشون

    • پاسارگاد

      براتو توضیح بدهم من خودم پمپ چی هستم هر تانکر۳۰هزار لیتر بگیره ۸۰عدد تانکر میشه دومیلیون چهارصد هزار لیتر کو بقیش...

    • بدون نام

      دمتون گرم

    • صفوان

      منم شنبه فهمیدم سوخت بردن برای لبنان

    • بدون نام

      خوب مگه ایران سوخت مجانی به لبنان میده.که اینقدرناراحت میشن بعضی

    • خوشا شیراز

      کی گفته مفته مگه اونجایین شما

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه، ما ملت ایران که راضی نیستیم،

    • ایرانی

      جای شکر هم داره ایران سوخت ارزان شاید رایگان بهتان میده

    • فلسطین و یمن

      بدبخت میقاتی کوره نمی‌بینه که وضعیت کشورش حاصل دست آمریکا و اسرائیل هستش بازم می‌ره دست میده
      مرد باش مثل حزب الله باش
      میقاتی تو هم میتونی سید حسن نصرالله باشی

      پاسخ ها

      • البرز

        بیچاره آخرعاقبت ما رو نگاه کن بعد اراجیف بباف
        مسئولان لبنان میدونن اگه دلخوش حذب الله و ایران باشن

        عاقبتشون هم ازما بدترمیشه

      • هادی ص

        قبلا میگفتید به درخواست دولت سوریه رفتیم کمکشون،الان هم دولت لبنان میگه اقا ما نفت شما رو نخوایم کی رو باید ببینیم؟

    • فلسطین و یمن

      درود بر جبهۀ مقاومت آمریکا و اسرائیل باید گورشونو از خاور میانه گم کنند
      چرا از اون سر دنیا آمدند در کار کشورها دخالت میکنند
      مگه کسی از آنها کمک خواسته

    • فلسطین و یمن

      کمک به لبنان خوبه به شرطی که دولتش به ما امتیاز بده

    • بدون نام

      خلایق هرچه لایق
      لیاقت مردم ایران هم همینه

    • م س

      حق نیست به عراب جاهل کمک کنیم وقتی نخست وزیرش ناراحت است

    • هی

      بیچاره مردم‌ ایران

    • بدون نام

      بدین به لبنان فلسطین مردم خودمان که هیچی

    • بدون نام

      سوخت وپول ودارایت رو بدی مجانی بعدش محکوم هم بشی این درد رو کجای دلمون بزاریم مسولین ؟؟؟

    • ali zare

      پولش چی میشه
      احتمالا بنزینش صلواتی هستش

    • بدون نام

      بریم اقامت لبنان رو بگیریم تا شاید به ارثمون برسیم

    • بی درد

      کلا اعراب از عجم نفرت دارن

    • جد بزرگ

      حرومشون باشه .مفت میبرن واسشون طلبکار هم هستن؟؟؟

    • هموطن

      بخداقسم مامردم ایران راضی نیستیم درشرایطی که کشورخودمان ومردم خودمان تااین حددرمشکلات اقتصادی ومعیشتی گرفتارهستن ،کاروانهای سوخت مفت ایران به لبنان یا سوریه یاهرجای دیگه ارسال بشه،این سرمایه ملی است وحق ندارند بدون رضایت مردم درمورد ان تصمیم به بخشش بگیرند!

    • بدون نام

      چی بگیم؟چی بگیم که تایید بشه؟قطعا هر چیزی که بگیم تایید نمیشه،فقط با افسوس از خبر رد میشیم

    • رصا نوروزی

      پول بنزین تاکسی اینترنتی نمیده به لبنان پنزین می ده

    • وطنم ایران

      بنزینش شما بریزید ،کبریتش هم بموقع امریکا میزنه!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج