جاباما
۱۱۵۵۰۵۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

سلیمانی: طالبان دموکراسی را امری غلط می‌دانند

داود سلیمانی نماینده پیشین مجلس گفت: «درست است که پشتون‌ها حدود ۵۰درصد از جامعه افغانستان را تشکیل می‌دهند اما ملت افغانستان فقط این ۵۰درصد نیست، بقیه فرهنگ‌ها، زبان‌های دیگری دارند و باید بتوانند در سرنوشت خودشان شریک شوند. لذا طالبان از این جهت نه تنها تغییری نداشته، بلکه شاهدیم در روزهای اخیر نوع موضع‌گیری آن‌ها در زمینه‌های فرهنگی اجتماعی چقدر تنگ نظرانه است».

صبح ما نوشت: گزارش‌های اخیر از دره پنجشیر نشان می‌دهد که طالبان حداقل در بخش‌های اصلی آن مستقر شده است. با این وجود علیرغم حمایت مردم بسیاری از کشورها به‌ویژه مردم ایران از جبهه مقاومت افغانستان به رهبری احمد مسعود، دولت‌ها چندان از او حمایت نکردند. در این میان واکنش‌های رسمی مقامات ایران هم به مذاق مردم خوش نیامد و سبب‌ساز اختلاف نظر عمیقی درباره مسائل افغانستان شد.

درهمین‌باره داود سلیمانی، نماینده سابق مجلس در دور ششم در پاسخ به این پرسش که چرا مردم ایران با واکنش رسمی مقامات جمهوری اسلامی درخصوص مسئله افغانستان همراه نشدند گفت: «در مسئله افغانستان یک ظلمی واقع شد. طالبان با آن تفکری که دارد در آن کشور حاکم شد و گروهی در پنجشیر این حاکمیت را نپذیرفتند، از طرفی یاد و خاطره احمدشاه مسعود هم در ذهن مردم ایران وجود دارد که مقابل طالبان ایستادگی کرد و توسط آن‌ها ترور شد. به‌نظر می‌رسد لازم بود حاکمیت ایران به‌طور دیپلماتیک بتواند از حرکت مظلومانه پنجشیر دفاع کند که این کار را انجام نداد، بنابراین مردم هم همراه نشدند.»

سلیمانی: طالبان دموکراسی را امری غلط می‌دانند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تهدید شدن منافع ملی ایران با وجود قدرت گرفتن طالبان در همسایگی کشورمان بیان کرد: «کشور ما حدود ۹۰۰کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، حدود ۳میلیون مهاجر رسمی و غیررسمی افغانستانی در ایران حضور دارند، ایران و افغانستان از حیث فرهنگی، زمینه‌های تمدنی، زبان، و این‌که هرات سال‌ها بخش‌هایی از ایران بوده تمدن مشترکی دارند، همه این‌ها نشان می‌دهد تحولات افغانستان به‌دلایل فرهنگی و سیاسی برای کشور ما بسیار اهمیت دارد. بنابراین در چنین شرایطی وجود یک حاکمیت جاهل و متعصب مانند طالبان قطعاً تاثیر خودش را در ایران خواهد گذاشت.»

سلیمانی ادامه داد: «چنین وضعیتی تهدید امنیت و منافع ایران است همچنین فشارهای بیشتری بر ایران وارد خواهد کرد. لذا باید از طریق دیپلماتیک بتوانیم این مسئله را مدیریت کنیم و در مجامع جهانی بتوانیم حق حاکمیت مردم افغانستان را به عنوان یک حاکمیت فراگیر نه فرقه‌ای مطالبه کنیم، این‌که در آن‌جا نه طالبان بلکه تمام نیروهای افغانستان به عنوان یک مجموعه مردمی مطرح هستند را به رسمیت بشناسیم و اقداماتی انجام دهیم که مجامع بین‌المللی هم حق حاکمیت مردم افغانستان را به رسمیت بشناسند تا منافع ایران هم تامین شود و خدشه‌ای به آن وارد نشود.»

وی درخصوص تغییرات طالبان نسبت به گذشته یادآور شد: «طالبان تغییراتی داشته اما این تغییرات همچنان نگران کننده است، این‌طور نیست که آن‌ها حق حاکمیت مردم را به رسمیت بشناسد. آن‌ها الان دارند شعار نفی دموکراسی می‌دهند، آن‌ها دموکراسی را امری غلط می‌دانند و با تکیه به قرائتی که از اسلام و دین دارند دموکراسی را طاغوت می‌دانند و تن دادن به آن را موجب عمل ضد اسلامی برآورد می‌کنند، چنین وضعیتی نگران کننده است چراکه با این نگاه بخش زیادی از مردم را در جامعه خودشان حذف می‌کنند.»

سلیمانی ادامه داد: «درست است که پشتون‌ها حدود ۵۰درصد از جامعه افغانستان را تشکیل می‌دهند اما ملت افغانستان فقط این ۵۰درصد نیست، بقیه فرهنگ‌ها، زبان‌های دیگری دارند و باید بتوانند در سرنوشت خودشان شریک شوند. لذا طالبان از این جهت نه تنها تغییری نداشته، بلکه شاهدیم در روزهای اخیر نوع موضع‌گیری آن‌ها در زمینه‌های فرهنگی اجتماعی چقدر تنگ نظرانه است و متاسفانه حقوق مردم را نادیده می‌گیرد و در این میان مجامع بین‌المللی متاسفانه ساکت هستند. امیدوارم که شرایطی فراهم شود تا طالبان نتواند بیش از این حقوق ملت افغانستان را پایمال کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج