جاباما
۱۱۵۵۰۶۳
۱۶۶ نظر
۵۰۲۲
۱۶۶ نظر
۵۰۲۲
پ

رنج‌ شانگهای را روحانی برد و گنجش را رئیسی

روزنامه همدلی در گزارشی به حاشیه‌های عضویت دائم ایران سازمان همکاری شانگ‌های پس از شانزده سال عضویت ناظر آن همزمان با روی کار آمدن دولت رئیسی پرداخته است.

روزنامه همدلی در گزارشی به حاشیه‌های عضویت دائم ایران سازمان همکاری شانگ‌های پس از شانزده سال عضویت ناظر آن همزمان با روی کار آمدن دولت رئیسی پرداخته است.

رنج‌ شانگهای را روحانی برد و گنجش را رئیسی

در این گزارش آمده:

* سالیان درازی است که ایران قصد پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را داشته است. در این مدت طولانی که البته با مسئولیت روسای جمهور مختلفی در ایران روبه‌رو بوده است، ایران همواره به عنوان ناظر در نشست‌های این سازمان شرکت کرده و بر درخواست‌های خود در جهت عضویت دائم در این سازمان، پافشاری کرده است.

* در این روند، اگرچه، قرعه گشوده شدن درهای این سازمان به روی هشتمین عضو ثابت آن یعنی ایران، به نام ابراهیم رئیسی افتاد و تشویق‌های پیوستن به این سازمان شرقی را از آن او کرد، اما به واقع نباید فراموش کرد که به ثمر رسیدن این هدف، نه تنها به هیچ عنوان ناشی از کوچک‌ترین تلاشی از سوی دولت کنونی و جریان سیاسی وابسته به آن نبوده است، بلکه چیزی جز به نتیجه رسیدنِ پیگیری‌های دولت‌های پیشین که هم‌اکنون کوچک‌ترین اشار‌ه‌ای به تلاش‌های آنان نمی‌شود، نبوده است.

رنج‌ شانگهای را روحانی برد و گنجش را رئیسی

* نباید از نظر دور داشت که عضویت ایران در این سازمان، در یک روندی طولانی به نتیجه رسیده است و امری نبوده که در دوره کمتر از یک ماهه ریاست‌ِ رئیسی و حضور دو روزه او در چنین اجلاسی به دست آید. با این وجود، برخی واکنش‌های داخلی و خارجی نسبت به این امر، نشان داد که جریان‌های همسوی داخلی با دولت تمایل دارند تا این تلاشِ بلندمدت ایران را دستاوردی از جانب دولت ابراهیم رئیسی معرفی کنند؛ امری که البته همسو با برخی هواداران دوآتشه شرقی، در خارج از مرزها انجام می‌گیرد؛ هم‌چنانکه سفیر روسیه در ایران، پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را دستاوردی بزرگ از جانب دولت رئیسی دانسته است.

* پذیرش درخواست عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، اگر چه نشانه‌هایی از تحقق شعار انتخاباتی آقای رئیسی مبنی بر توسعه نگاه به شرق در عرصه روابط بین‌المللی جمهوری اسلامی را با خود به همراه دارد، اما همچنان به عنوان تلاش دولت او به شمار نمی‌رود. ایران در سال ۲۰۰۵ به همراه هند و پاکستان به عضویت ناظر این سازمان در آمد. هند و پاکستان از سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم این سازمان درآمدند. ولی ایران همچنان تا پیش از این، در کنار مغولستان، افغانستان و بلاروس به عنوان عضو ناظر با این سازمان همکاری می‌کرد.

رنج‌ شانگهای را روحانی برد و گنجش را رئیسی

* آخرین تلاش رسمی ایران برای ارتقای سطح همکاری خود به عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای، در سال ۲۰۱۷ و با مخالفت تاجیکستان به عنوان یکی از کشورهای موسس این سازمان با شکست مواجه شد. با این حال، سراج‌الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان چند هفته پیش در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی به طور رسمی اعلام کرد که در صورت اتفاق آرای کشورهای عضو، این کشور نیز مخالفتی با عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای ندارد.همچنین علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران نیز حدود یک ماه پیش با انتشار پیامی توئیتری در خصوص محتوای گفت‌وگوی انجام شده با همتای روسی خود اعلام کرد که موانع سیاسی عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و با طی تشریفات فنی عضویت ایران نهایی خواهد شد.

* بدین ترتیب درخواست عضویت دائم ایران در نشست سران سازمان همکاری شانگهای مطرح شد و با موافقت هشت کشور عضو دائم این سازمان از جمله هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان، فرایند فنی عضویت ایران در این سازمان آغاز شد؛ فرایندی که مطابق تجربه موجود، چندان کوتاه نخواهد بود، چنان که این فرايند برای دو کشور هند و پاکستان به عنوان تازه‌ترین اعضای دائم این سازمان از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به طول انجامید.سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شده، به دنبال تقویت اعتماد متقابل بین کشورهای عضو است و دنبال‌کننده اهدافی چون ارتقای همکاری موثر در سیاست، تجارت، اقتصاد، تحقیقات، فناوری و فرهنگ و همچنین همکاری در زمینه آموزش، انرژی، حمل و نقل، گردشگری، حفاظت از محیط زیست و تلاش مشترک برای حفظ و تضمین صلح، امنیت و ثبات در منطقه و حرکت به سوی استقرار یک نظم سیاسی و اقتصادی جدید بین‌المللی دموکراتیک، عادلانه و منطقی است.

رنج‌ شانگهای را روحانی برد و گنجش را رئیسی

* دولت تازه ایران در تلاش است تا با حضور ایران به عنوان عضو دائم در این سازمان با توجه اهداف تصریح شده این سازمان در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، پولی و بانکی، انرژی و حمل و نقل شرایط بهتری را برای توسعه تبادلات بین‌المللی ایران و کاهش ابعاد بحران اقتصادی فعلی فراهم کند. اما ایران همچنان تحت تحریم‌های گسترده اولیه و ثانویه آمریکا قرار دارد که بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه را برای برقراری روابط تجاری و بانکی شفاف با این کشور سخت نگران کرده است. همچنین ایران در فهرست سیاه FATF قرار دارد که مانع جدی در عرصه تبادلات بین‌المللی پولی و بانکی این کشور محسوب می‌شود.

* به عقیده برخی ناظران سیاسی، بهره‌مندی قابل توجه دولت جدید از مزایای اقتصادی و امنیتی عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای همچنان به سرنوشت مذاکرات وین گره خورده است؛ مذاکراتی که از دو روز پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران متوقف شده و هدف آن احیای برجام و لغو تحریم‌های آمریکا با مشارکت قدرت‌های اروپایی، چین و روسیه است.

رنج‌ شانگهای را روحانی برد و گنجش را رئیسی

* گذشته از این باید در انتظار تعیین تکلیف لوایح معطل مانده الحاق ایران به دو کنوانسیون پالرمو و سی‌اف‌تی، به منظور مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم و پیش‌شرط خروج ایران از فهرست سیاه FATF بود، اقدامی که به باور بسیاری از فعالان اقتصادی از پیش‌شرط‌های جدی توسعه مبادلات تجاری، پولی و بانکی ایران به شمار می‌رود.به هر روی، پس از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، واکنش‌های گوناگونی در سطح جهان نسبت به این موضوع،‌ انتشار پیدا کرد. در همین زمینه، یک مقام ارشد سابق آمریکا با بیان این‌که عضویت ایران در سازمان شانگهای به این کشور اجازه می‌دهد از فشارهای آمریکا در امان بماند، تاکید کرد که اکنون دولت آمریکا به یک نقشه دوم نیاز دارد.

رنج‌ شانگهای را روحانی برد و گنجش را رئیسی

* دنیس راس مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای واکنش نشان داد.او نوشت: «اکنون ایران عضو دائم سازمان شانگهای است. چیزی که از مدت‌ها پیش به دنبال آن بود. سرانجام روسیه و چین این امکان را فراهم کردند.» دنیس راس در ادامه تاکید کرد که ایران با چرخش به سمت شرق قادر خواهد بود از فشارهای ایالات متحده در امان بماند و دولت آمریکا اکنون به یک نقشه دومی نیازمند است.

* شبکه بلومبرگ نیز با اعلام این خبر نوشت: «عضویت ایران در این باشگاه رو به رشد اوراسیایی که هدایت آن بر عهده چین و روسیه است به تهران برای رفع تحریم‌های آمریکا کمک خواهد کرد.» نشریه نیکِی آسیا هم با اشاره به تلاش چند ساله ایران برای به دست آوردن عضویت دائم در سازمان شانگهای نوشت که اکنون این عضویت، نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه آسیای میانه، به ویژه همسایه‌اش افغانستان را افزایش خواهد داد.همچنین خبرگزاری آناتولی در این باره گزارش داد: «ایران در ژوئن ٢٠٠٥ به عنوان عضو ناظر در سازمان شانگهای انتخاب شد. این کشور سرانجام پس از گذشت بیش از ١٥ سال با کمک روسیه به عضویت دائم این اتحادیه درآمد.» آناتولی در ادامه گزارش خود در این زمینه،‌اشاره کرد:«ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در نشست روز جمعه در دوشنبه که به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد، تاکید کرد که ایران نقش مهمی در منطقه ما ایفا می‌کند و از نزدیک با سازمان شانگهای همکاری دارد.

رنج‌ شانگهای را روحانی برد و گنجش را رئیسی

* از سوی دیگر سفیر پیشین ایران در آذربایجان نیز در این‌باره گفت: «جذب سرمایه از مهم‌ترین اهداف سازمان همکاری‌های شانگهای است و می‌توان در این راه از سرمایه کشورهای هند، روسیه و چین برای اجرای پروژه‌های مختلف در ایران استفاده کرد.» محسن پاک آیین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عضویت ایران در سازمان شانگهای، آن را یک دستاورد خیلی مهم برای کشور به ویژه در شرایط فعلی که ایران به دنبال تغییر نگاهش در سیاست خارجی و حرکت به سوی کشورهای شرق آسیا و همسایه است، دانست و گفت: «این اتفاق خیلی خوبی بود که شاهد بودیم. ایران با جایگاه ژئوپلیتیکی که در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی در منطقه دارد می‌تواند نقش موثری در ترتیبات منطقه‌ای با توجه به این عضویت داشته باشد.»او در ادامه به اهمیت مزایای امنیتی پیمان شانگهای اشاره کرد و گفت: «مسئله امنیت در این پیمان خیلی مهم است چرا که تامین امنیت منطقه در همکاری‌های اقتصادی تاثیر مستقیم دارد.

رنج‌ شانگهای را روحانی برد و گنجش را رئیسی

* سرمایه جایی می‌رود که امنیت باشد و همکاری‌های اقتصادی و امنیتی کاملا به هم ارتباط دارند.» او ادامه داد:«ایران در حوزه انرژی، ترانزیت و غیره بیشترین ظرفیت را دارد. چین و هند وارد کننده نفت ایران هستند و نیازشان هم روز به روز بیشتر می‌شود. پاکستان به دنبال دریافت گاز ایران است تا به هند صادر کند که توافقاتی هم در این باره انجام شده است. همکاری ما با قزاقستان در حوزه انرژی نیز در چارچوب این پیمان می‌تواند گسترش یابد. به علاوه ایران هم دنبال ورود تکنولوژی است که در این رابطه چین می‌تواند کمک کند. در حوزه ترانزیت هم ایران پل اتصال غرب به شرق آسیا و اروپا و آفریقا است که می‌تواند این مسئله برای کشورهای حوزه شانگهای بسیار مهم و کلیدی باشد؛ آنها دوست دارند به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان دست پیدا کنند از این رو مزیت ترانزیتی ایران برای این کشورها بسیار مطلوب است، مثل تکمیل خط آهن رشت ـ آستارا. هم چنین ترانزیت دریایی می‌تواند در این چارچوب گسترش یابد.»

* او در پاسخ به این که با توجه به تحریم‌های گسترده ایران مسیر همکاری چگونه می‌تواند هموار شود؟ اظهار کرد: «از همین امروز باید برنامه‌ریزی کنیم و پروژه‌هایی تعریف کنند و دنبال اجرای آنها باشند. باید با کشورهای عضو توافق‌های چند جانبه و دو جانبه امضا شود. به طور طبیعی اگر این اتفاق‌ها بیفتد ما حتما از امتیازات و مزایای این پیمان بهره‌مند می‌شویم. لغو تحریم‌ها ارتباطی به پیمان شانگهای ندارد اما بر روی همکاری‌ها و تعاملات گسترده در این چارچوب تاثیر دارد. در عین حال با توجه به سیاست‌هایی که در ایران اتخاذ شده است، می‌توانیم لغو تحریم‌ها را دنبال کنیم، ارتباطات و تعاملات گسترده با کشورهای مختلف و اتحادهای منطقه‌ای کمک می‌کند در چارچوب دیدگاه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد متنوع‌تری داشته باشیم و از فرصت کشورهای عضو شانگهای برای پویایی و تنوع در تعاملات اقتصادی استفاده کنیم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس‌

      آدمهای دروغگو همیشه رنج میبرند ، چون دشمن خدا هستند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        روحانی کاشت رئیسی داره بهره برداری می‌کنه ، قرار هم بر این بود که روحانی فقط بکاره

      • @

        واکسنو دولت ملا حسن خریده بود عضویت تو شانگهای هم تلاش مداوم ملا حسن بود!!!!! اصلا هر کاری که الان تو این مملکت میشه از برکات ملا حسن کلیدساز بوده:):)

      • بدون نام

        احسنت

      • ق.ع.ب

        در کجا روحانی رنج کشیده در این کرونا چند با در مجلس حضور داشته ازش بارها خواستن یا استیضاح کردنش نیامده. مگر از حسودی و ناکارامدی رنج ببرد .

      • بوف عینکی

        آقا پیشنهاد میکنم از این به بعد دوره ریاست‌جمهوری بشه هشت سال و سه ماه چون اینجور که معلومه کل محصول هشت سال رنج کشیدن دولت روحانی توی همین دو سه ماه اول ریاست‌جمهوری رئیسی داره نتیجه میده، ولی خودمونیم دولت روحانی عجب عجوبه عجیبی بود تا بود همه گرفتاریهای مردم تقصیر دولت قبلش بود ولی حالا که رفته ، همه موفقیت‌ها بخاطر تلاشهای دوره اونها بوده .

      • یک ایرانی

        دروغگو کسی است که آدرس غلط میده روحانی هرگز دروغگو نبوده

      • بدون نام

        احسنت اینو خوب اومدی

      • ناشناس‌

        روحانی هرگز دروغ نگفت ، فقط دروغ کم می آورد یه دونه راست می‌گفت

      • مهدی

        تمام اتفاقات خوبی که الان میبینیم و یا میشنویم، از ورود واکسن ، عضویت در شانگهای ، و....، اگر کمی مطالعخ کنید خواهید دید ان محصولات در زمان روحانی بذرش کاشته شده و الان درو میشه، کمی انصاف و وجدان داشته باشید.

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        این ک می گوید روحانی دروغ گو نبود پس تو بگو راستش کجا بود که ما هم بدونيم

      • بهمن

        خدارو شکر روحانی بیشتر بذر نکاشت. یه کم دیگه میموند دیگه بذر پیدا نمیشد تا بکاره.

      • مهدی

        روحانی از تهران بیرون نرفته عضو بانکها هم نمیکنن چه برسه شانگهای ...ای ول رئیسی

      • بدون نام

        حالا روحانی یا رئیسی چه فرقی می کنه؟؟

      • بدون نام

        ،روحانی که خیلی رنج کشید

      • علی

        آقا ما شدیم عضو شانگهای،،، نه عضو بلکه رئیس.... چه سود برای کشور.... آیا پول‌های بلوکه در کره جنوبی و بقیه جاها آزاد میشه؟ آیا این کشور ها حاضرند با وجود تحریم با ما رابطه اقتصادی برقرار کنند؟ اینهاست که باید جوابگو باشند... و گرنه عضو بودن شاهکار نمیخواد که...

      • جواد

        هیچ کدام به فکر ملت نیستن

      • جعفر عبافروش

        روحانی عسل احمدی‌نژاد را خورد و برای رئیسی زهر بجا گذاشت.

      • جعفر عبافروش

        روحانی از خواب بیدار شد، دید که حکومتش تموم شده و مردم ایران هم خیلی بدبخت شده اند.
        یادش اومد که گفته بود «علی برکت الله»

      • جعفر عبافروش

        از الان تا 8 سال دیگه، هر کاری که رئیسی بکنه منافقین میگند که این نتیجه و ماحصل زحمات پیر افسانه ای بوده است «علی برکت الله»

    • حلما

      واقعیت اینکه خیلی وقته زمینه برای عضویت ایران فراهم هست ولی دولت قبل برای اینکه راه ها رو بسته نشون بده این فرصت را به تعویق می نداخت نمیخواست غرب ازش ناراحت بشه برا همین بود که تو دولت قبل این کار انجام نشد

      پاسخ ها

      • عزیزجون

        نخیرجانم،وقتی سال قبل نماینده پوتین می ره مشهد دیدار رییسی، وقالیباف را به کاخش راه نمی ده درک کن که جریان از چه قراره.

      • ...

        دولت اینم می بینیم

      • بدون نام

        شاید همینطور باشه که شما میفرمایید.خب الان هم برای رضایت شرق عضو شدیم

      • بدون نام

        احسنت لپ کلام رو گفتی مگه میشه هم حامی غرب که دشمن پیمان شانگهای هست باشی هم توقع پیوستن کشورمان رو به شانگهای داشته باشی.رییسی رو که دیدید سریع نتیجه گرفت چون موضعش از اول مشخص بود و توجه ویژه ایبه همسایه های شرغی ایران داشت تا تکیه بر غرب

      • بدون نام

        اتفاقا مانع اصلی کسانی بودند که انروزه در دولت فعلی همه کاره اند کمی با دانش حرف بزنید تا مورد تمسخر واقع نشوید

      • بدون نام

        احسنت،بهترین کار ارتباط با همسایگان هست،کاری که دولت رئیسی فعلا انجام داره میده.

      • مستأصل

        حلما خانم . اگر بدون تعصب به قضیه نگاه کنید متوجه میشوید روحانی رئیس جمهور بود ولی قدرت و زور در در دست جناح رقیب بود . حالا که خودشان هم مقام و هم قدرت را در دست دارند به افکار عمومی آدرس غلط می دهند.

      • بدون نام

        خریدن واکسن بذر کاشتن میخاد . چرت نگین . یه تماس و هماهنگی پولی . واکسن وارد شد . روحانی جونتون میگفت اف ای تی اف و تحریم مشکل کاره . ....

    • محمد محمدی

      خدمت به ملت و مملکت. چه روحانی چه رئیسی .

    • بدون نام

      روحانی اگه هشتاد سال هم رییس جمهور میموند یک کار مثبت هم نمیکرد نه اینکه نمی تونست . نمیخواست .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دراینکه دولت روحانی و ظریف تلاش زیادی برای عضویت دایم کردند شکی نیست

      • بدون نام

        احسنت عالی گفتی

      • بدون نام

        این دولت رو هم می‌بینیم

      • بدون نام

        بسوزيد كه قرار 4 سال بسوزيد بسوزيد و بسوزيد از دستاورد هاي همين 2 ماه فعلا بسوزيد

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        نمیگذاشتند نابغه :

      • بدون نام

        دقیقا

      • بهمن

        یعنی روحانی فقط مشکلش این دو ماه بود . هشت سال قبل چی کار میکرد پس.

    • کامبیز

      روحانی اگر عرضه داشته تووی ۸ سال می‌بست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا، از دست چرت و پرت ها روزنامه ها

      • بدون نام

        آفرین

      • ابو فاضل

        چربعضیها چرت میگن نمگزاشتن بابا حالنداشت از چاش بلند شه تحریم رابهانه کرده بود نمیدن نمیشه چراشد

    • بدون نام

      روحانی فقط مردم رارنج داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعآ

      • خودم

        حالا برو تخم مرغ بخر ۵۰ هزار تومان

      • جهان دیده

        رنج ملت بردن و گنج روحانی

      • بدون نام

        خدا ازش نگذره

    • امیر

      او در پرویی سیاسی که می گفتند این جاست .

    • بدون نام

      اینقدر روحانی روحانی نکن برنامه خبری

      واقع بین باش با داشتن تمام ظرفیتهای کشور چ بلایی برسر کشور اورد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • ؟

      الحسود لایسود.هنوز سنگ این روبه سینه میزنید

    • بدون نام

      روحانی خودش هم هست سال گنج های احمدی نژاد را برد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اوه اوه چه کسی

      • ابو فاضل

        بگزارید یه دوماهی بگزر بهد سروصدا کنید زندباد رییسی

    • بدون نام

      انقدر تو این یه ماه روحانی دستاورد داشته تو هشت سال دولتش نداشته!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچکدامشون رنج نمیبرن الامردم

      • بدون نام

        فعلاکه هیچ ارزاقی رنگ ارزانی ندیده
        مردم فراوانی وارزانی میخوان.

      • بدون نام

        چه خوب گفتی

      • بدون نام

        خخخخخ
        دستاورد روحانی در دولت رئیسی زیاد شده.

      • بهمن

        واقعا کاش یه ماه دیگه میموند کاراشو به طور احسن تموم میکرد. ۸ سال خواب بود. کارشم شده بود تحریم نمیزاره واکسن بیاد. تحریم نمیزاره فلان بشه . انگار الان تحریم نیست.

      • بدون نام

        اینو دیگه همه میدونن واضحه؛

    • بدون نام

      واقعا مردم ایران مدیون روحانی و تیمش هستند خجالت هم نمیکشید از پررویی بی وجدانهای اصلاح طلب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلاحاتیها مدتهاست که شرم را خورده و حیا را قی کرده اند

    • بدون نام

      چقدر گناه دارید روزنامه همدلی...

    • بدون نام

      تاچشمتان دربیاد.

    • بدون نام

      Fatf که تا حدودی زمان روحانی داشت اجرا میشد چرا واسه همون چند موردی که اجرا شد ایران رو عضو شانگهای نکردن.. چرا همون سال هایی که اوج برجامتون بود ایران رو عضو نکردن... آدرس غلط به مردم ندید دیگه این حرف ها کهنه شده و کسی باور نمیکنه

    • آدمک

      دولت آقای روحانی که می فرمودند تا اف ای تی اف را نپذیریم نمی تونیم عضو این سازمان بشیم!!!!!

      پاسخ ها

      • فرهاد علیزاده از تنیان

        آقای روزنامه همدلی بی انصاف نباس

      • بدون نام

        خوب اف ای تی اف جلوی پولشویی اختلاس واینهارو می گیره

      • بدون نام

        كاربر ساعت 9 آخ بميرم واسه اب اي تي اف كه دلش به حال اقتصاد ما سوخته!چقدر اين آمريكايي ها مهربونن!ساده لوح كي بودي تو؟كم ماهواره نيگا كن

    • بدون نام

      اگه روحانی بود دولت تاجیکستان نظرش رو عوض نمی کرد پس باید قبول کرد دستاورد دولت رئیسی هستش.
      با این تفکر نگارنده گزارش ، حتما افزایش واردات واکسن هم نتیجه تلاش دولت روحانی بوده نه خیانت آنها.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تنهاتلاش وزحمات مفیدجناب روحانی دراین٨سا
        _١بی ارزش کردن پول ملی ٢_افزایش قیمت مسکن٢٠٠میلیونی ب میلیارد٣_کوچک کردن سفره های مردم ۴_افزایش٧۵/٠درصدی قیمت خودرو ۵_صف های طولانی روغن مرغ تخم مرغ وگوشت وووو!!!

      • بدون نام

        فعلا از ورود 50 ميليون واكسن دارن ميسوزن ميفهمي ميسوزن

    • بدون نام

      انقدر که روحانی برای دولت رئیسی کار کرد برای دولت خودش کار نکرد واقعا خسته نباشی روحانی
      علی برکت الله

    • SHiDA

      روحانی کجا رنج کشید
      روحانی ۲۰ سال دیگر هم که میماند بی فایده بود

    • بدون نام

      این یک واقعیت است مانند برجام که گاورا پوست کندندو به دمش رسید وبا یک گام به آخر میرسید که از اقبال بد مردم و سنگ اندازی کاسبان تحریم بنتیجه نرسید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ساده لوح

    • بدون نام

      وقتی رئیسی با یک تلفن مشکل واکسن را حل می کند !!! و وقتی در مدت یکماه به عضویت شانگهای در می آید درصورتی که روسای جمهور قبل طی 16سال نتوانستند !!! چرا دلار را نتوانست هزار تومان پایین بیاورد ؟؟؟!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همینو بگو

      • مستأصل

        دمت گرم همینه . بگو با یک تلفن قیمت مسکن ، ارزاق عمومی ، تورم ، فساد ، فحشا، بیکاری، و مشکلات تولید ، گرانی و هزاران بدبختی ما مردم را حل کند !!! چرا تلفن نمیکند ؟!!!

      • آرو

        مگر با یک تلفن میشود خرید از خارج کرد مگر سمساری است اینها همه از قبل طراحی و مداکره شده بود

    • بدون نام

      اینا کلا استفاده ابزاری خوب بلدن

    • بدون نام

      همه کارارو دولت قبل کرد تا اصول گراها بیان ازش بهره برداری کنن.چون خودشون هیچ کاری نمیتونن بکنن

    • بدون نام

      پدر دولت قبل دراوردن الان از کاراش استفاده ابزاری میکنن

    • MHNZ

      خلاصه ی مطلب ریسی قدمش برای ایران مبارکتر از روحانیه انشالله. همچنین یک تکونی به خودش میده و سعی داره که کاری انجام بده روحانی که فکر میکرد امپراطوره

    • بدون نام

      آره روحانی کار زیاد کرد ...... واقعا مردم رو چی فرض کردین

    • ایرانی

      دست روحانی نمک نداشت

    • بدون نام

      مملکت رو از این فلاکت در بیارید
      اصلا همه ی کارارو رئیسی کرد!

    • علی

      روحانی برای برجااام فقط کار کرد و کلاً با شانگهای مخالف بود

    • naser

      حامیان جناب رییسی بهش بگن باعصای جادوییش قیمت خونه وماشین ودلارولبنیات ومیوه روهم به چندسال پیش برگردونه

    • مینا محمدی

      از این به بعد هر کاری بشه میگن دوران روحانی انجام داده یا می خواسته انجام بده یا تو فکرش بوده یا خوابش دیده
      واقعا منصف باشین

    • بدون نام

      اصلا کاش ریسی نمی امد و روحانی می موند. تا شما دستاورد هاشو بیشتر ببنید. ۸ سال ریس جمهور بوده سال اول ریس جمهوریش می نوشتید ویرانه های احمدی نژاد نمی زاره کار کنه بعد نوشتید ترامپ نمی زاره بعد نوشتید دلواپسا نمی زارن بعد که رفته میگید هر کار ریسی میکنه دستاورد روحانه. اگه پول خوبی نگرفته باشی تا این مطالب و بنویسی به دکتر مراجعه کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      ورودواکسن وارداتی-عضویت ایران درسازمان شانگهای ازدونمونه ورودآقای رئیسی به پست ریاست جمهوری بوده وهست!

    • بدون نام

      من نمی‌دونم چرا هرچی رییسی بدست میاره و انجام میده پای روحانی وسط میاد....سرم و دارو نبود تا رییسی دست به کار شد گفتن روحانی قبلاً نامه داده بود...واکسن اومد گفتن روحانی قبلاً سفارش داده بود ...حالا هم شانگهایی ....که میگین رنج روحانی....بابا بسه سیاه نمایی اصلاح طلبان ......جمع کنید ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • مستأصل

        چون هنوز رئیسی روی صندلی ریاست ننشسته شما این همه معجزه از او میبینید !! دولت عوام فریب

    • محمد

      خجالت بکشید
      روحانی همه دستاوردهاش توی این یک ماه نتیجه داد؟؟؟
      باور کن یکسال دیگه هم بود وضعیت همینی که هست بود

    • بدون نام

      کاروقتی برای خداباشدپیشرفت می کند

    • بدون نام

      اصلا هر اتفاق خوبی تو این دولت اتفاق بیفته کار اقای روحانیه و تمام بدبختیایی ک تو هشت سال ریاستشون کشیدیم کار اقای احمدی نژاد بوده ایشون خیلی گل بودن ولمون کنید توروخدا روحانی روحانی تو دولتش یه کار مثبت نکرد دل مردم خوش باشه هنوزم دست از عقده ای بودن بر نمیدارن دقیقا مثل ترامپ

    • علی

      این راقبول کنیم چون دید روحانی به غرب بود موفق نشد

    • بدون نام

      باز هم بوی سوختن میاد

    • بدون نام

      روزنامه همدلی هدفش مخدوش کردن تلاش های دولت و تحریف هست مگه نمی‌دانستید

    • بدون نام

      هر آدم منصفی اینقدر با فهم و کمالات هست که بفهمد من نمی دانم در زندگی من بیکار چه تاثیری دارد ولی اگر حاصلی دارد حاصل دسترنج چهل سال مردم ایران و تمام ریس جمهور هاست اونجا نمیگویند رئیسی پرچم ایران می بینند.

    • vgyrew

      هشت سال زمان کمی نیست روحانی اگه عرضه داشت دوسال بعد نهایتش ۳ سال ،نه ،چهار سال بعد ایران را به عضویت مجمع کشور های سازمان شانگهای درمیاورد . نه اینکه هشت سال هیچ نکرد .

    • علی رضا

      دولت روحانی چغدر تو این یک ماه کار کرده فقط منتظر بود خودش بره رئیسی بیاد که از کاراش رونمایی شه تا ریا نشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        :))

    • ابی.ر.د

      رییسی داره قیمتا رو بشکنه....اینا ب درد مردم میخوره نه عضویت رسمی شانگهای....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ان شالله ولي دو روزه نميشه حداقل يك سال كار و پيگيري و پشتيباني ميخواد

    • بدون نام

      روحانی در هر کاری، هر کاری کرد ولی رنج نبرد. بر همین اساس کل مطلب کذب است.

    • م ح

      پس ما منتظر می مونیم و دستاوردهای ماه دوم ریاست جمهوری ایشون رو هم ببینیم منتظریم ...ببینیم چقدر کالا ارزون میشه ببینیم چقدر به وعده هاش عمل می کنه ..چقدر خوبه ما ...آدما رو تا مقام الوهیت بالا نبریم ..به عمل کار برآید به سخن دانی نیست

    • بوف عینکی

      ولی خودمونیم دولت روحانی عجب عجوبه عجیبی بود تا بود همه گرفتاریهای مردم تقصیر دولت قبلش بود ولی حالا که رفته ، همه موفقیت‌ها بخاطر دولت دوره قبل بوده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از الان تا اطلاع ثانوی، هر خبر خوبی که برسه فوری میگن اینا نتیجه زحمات روحانی بوده، از واکسیناسیون تا باقی موارد

    • پاسلار

      آهای عمو ...
      این دولت و اون دولت و هرچی دولته وظیفه ش خدمته
      وظیفه . با دقت بخون .

    • بدون نام

      دقت کردید اگه کاری انجام نگیره مقصر اونو دولت قبلی میدونن ولی اونجایی که کاری پیش میره ربطی به دولت قبلی نداره ؟؟ یعنی آدم تو منطق و انصاف بعضیا حیرون میمونه.

    • بدون نام

      همه چي جاي خودش ولي روحاني واقعا ادم بد شانسي بود ترامپ هم اومد كل نخا شو پنبه كرد و رفت

    • بدون نام

      سرمایه گذاری جایی انجام میشه که امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی باشه فرق نمیکنه چه نگاه به شرق باشه یا غرب،

    • بدون نام

      روحانی و دولتمردانش، مردم را بدبخت و بیچاره کردند، اگر رئیسی هشت سال زحمت شبانه روزی بکشد، قابل جبران نیست،،،، حقیقت خیلی وحشتناک است، روحانی و جهانگیری و دولتمردانش واقعاً زندگی مردم را نابود کردند،،،،،

    • سعید راز

      من منکـــ این نیستم که یک سری میوه ها ثمره تلاش باغبان قبلی بوده ولی به مثبت بودن حضور دقت کنید،قبلی با شروع کارش،نکبت وارد زندگیمون شد،با برجام چند تا هواپیما وارد شد و بعدش ما موندیم و رونق اقتصادی حجیم!!البته اگه به پاقدم اعتقاد داشته باشید.

    • هموطن

      اگه میخواید بگم روحانی بر گرده؟ فکر کنم دلتون برای راستگویی هاش تنگ شده!

    • بدون نام

      من اون روز را میبینم که با چراغ دنبال روحانی بگردید صبر کنید

      پاسخ ها

      • سعید سرخ

        عمرا

      • سعید سرخ

        هر اتفاقی هم بیوفته بازم بعضی روحانیه
        مردک انگار طلسم داشت نکبت از زندگی مردم و دولتش میبارید ....

    • سید

      آره بنده خدا ۸ ساله آزگار توی کاخ سعد آباد نشست و هی رنج برد و هی رنج برد . آخی . همش برای ما مردم نمک نشناس بی لیاقت . چقدر رنج آخه . مردم کی میخوایید قدر این آقا را بدونید . این همین طور داره رنج میبینه . خدا قوت حاج آقا رنجبر

    • حامد

      از زمان هاشمی درخواست داشتن برای شانگهای
      حالا هی طرفداری روحانی بکنید تا دوبار باکلید بیاد.

    • منتظران ظهور

      بس دیگه ، روحانی کم بلا سرمون آورد اگه سواددارید برید بررسی به جای اینکه همش به این سید حمله می کنید

    • اف،ام

      دیگران‌کاشتند‌وماخوردیم‌
      مابکاریم‌ودیگران‌بخورند
      این‌یه‌قانونه.روحانی‌جزبلا‌ونفرت‌هیچ‌چیزی‌نکاشت

    • علی

      پنیری که طی 30 سال قیمتش به 12 هزار تومان رسیده بود طی دو ماه این دولت به 22 هزار تومان رسیده این هنر دولت فعلی را مردم میچشند ( آدرس بدم پنیر شهری شرکت پگاه) خبری چاپ نکنی مدیونی

    • علی

      شیر از 9000 به 15000 رسیده مبارکه طی دو ماه (رامک شیراز) حالا راست میگویید فوش بدهید

    • بدون نام

      روحانی کاراش کرد وبه ثمر رساند به اسم روحانی این کار باشد تا این دولت ریسی آمد یک کیلو برنج ۱۵۰ هزلر تومان گران شد

    • درخشان

      نکنه مثلا انتظار داری بگیم روحانی مچکریم.... اگر کاری هم تو دولت روحانی انجام شده ادامه ی کار دولت قبل بوده و وظیفه اش بوده

    • بدون نام

      والا ما تو دولت روحانی فقط امیدهای واهی شنیدیم .

    • بدون نام

      روحانی بیخیر بود ضرر بودنش خیلی بیشتر از نفعش برای مردم بود درحق مردم خیلی ظلم کرد

    • بدون نام

      گنجي كه به زندگي مردم نرسه به درد نميخوره ......................

    • بدون نام

      دیگران کاشتند و ما خوردیم.... ما بکاریم تا دیگران بخورند

    • بدون نام

      حسادت هم حدی دارد، انصاف داشته باشید، اگر این اقدامات را نتیجه رنج دولتهای قبل می دانید پس اوضاع درهم ریخته کشور، تورم ، گرانی، بی ثباتی وکسری بودجه وبدهی های بجا مانده از دولت قبلی را هم مد نظر داشته باشیدکه به این دولت رسیده است، یک طرفه به قاضی نروید.

    • بدون نام

      واقعیت اینه که تا زمانیکه تحریمها لغو نشده عضویت در هبچ پیمانی تاثیرگذار نخواهد بود. چون کشورهای عضو پیمان هم ناچار به تبعیت از تحریمها هستند

    • بدون نام

      کدام رنج کلید،افتخار میکنیم به حضرت آیت‌الله رییسی رییس‌جمهور محبوب ،چشم حسود کور،

    • بدون نام

      حسن کلید ساز پول کلیدش نداد اینها دادن

    • سیامک

      اره تو درست می گی بابا این چه حرفیه ! ایشان جز کم کاری چیزی خدمتی برای مملکت نداشتند حالا شانس اوردند که آقا چشم پوشی کردند والا هر کس دیگه ای بود نطام تعارف ندارد !

    • داود

      آره آره حتما حق با شماست . اصلا ۴ تا گلی که به آمریکا زدیم هم قبلا پاس گلش رو روحانی داده بوده

    • بی نام

      کاروکی کرد آنکه تمام کرد.
      روحانی هنوز از خواب بیدار نشده که رئیسی عضو شانگهای را اعلام کرد.

      پاسخ ها

      • سعید سرخ

        آفرین دقیقا
        بنزین رو هم خواب بود
        فکر کنم تو خواب دید گرون کرده یهویی بیدار شد و از تو رختخوابش همراه با قی چشمهای خوشگلش اعلام کرد منم خواب دیدم گرون شده
        گرونش کنید ...
        خخخخخخخخ

      • بدون نام

        جمعه صبح خبردار میشه

    • بدون نام

      درود و سلام بر روحانی که چقدر همشون دست به دست هم دادن که نگذارند کاری بکنه خدا ازشون نمیگذره

    • سانسور

      نه شرقی نه غربی یادتون نرفته که

    • امین

      روحانی که خیییلی رنج برد واقعا

    • ۱۲۳

      جمع کنین باوو

    • ابو فاضل

      حالا چرا منت سرمردم میزارید,روحانی اگر تو این هشت سال کار مفیدی کرده باشد که نکرده همین بوده اقای پرترینها چرا پیامهای مرا حذف میکنی رسانه باید بیطرف باشد

    • مرتضی ابراهیمی

      دروغ پشت دروغ

    • A

      روحانی فقط یه جاراست میگه اونم زمانی که پشت درباشه زنگ خانه رو بزنه بگن کیه اونم بگه منم

    • بدون نام

      چیزی مهمه که برای مردم رفاه بیاورد قیمت دلار از۲۳رفت به ۲۷و.....
      چرااینهمه مردم تومشکلات شدید اقتصادی هستن

    • رضا

      شب دراز است و قلندر بیدار
      قضاوت زوده هفت سال ۱۱ ماه مونده

    • بدون نام

      شخصا باور نداشتم آقای رئیسی را ولی شایسته است و نتیجه اجلاس شانگهای وبرجام سزاوار رئیس جمهور رئیسی می باشد آقای روحانی خیال ابقای شاهنشاهی در ذهن داشتند .

    • بدون نام

      درود خداوند بر دکتر روحانی .متشکریم

    • بدون نام

      درود بر دکتر روحانی

    • بدون نام

      بی انصاف نباشیم دولت روحانی هم خیلی تلاش کرد.اما بیچاره شانس نداشت خیلی حرفها مغرضانه هست هردو لباس روحانی تن‌شان هست احترام نگهداریداینقدر به جان هم نیفتیددعا کنید مملکتمان رو به‌راه بشه شر اجانب از این مملکت برداشته شداحمدی نژاد هم دراوضاع مملکت بی تقصیر نبودوحدت داشته باشید

    • بدون نام

      در۸سال روحانی و دوستانش مملکت به قهقرا رفت واصلا پیمان شانگهای نوی آن گم بود خدانگذرد از آنهایی که سال ۹۶ میگفتند باروحانی تا ۱۴۰۰

    • بدون نام

      بله روحانی دلار سه هزار تومانی را سی هزار تومان کرد.
      روحانی بنزین و.....گران کرد.

    • بدون نام

      واقعا روحانی خیلی زحمت کشید
      ولی خوب دو تا جبهه میجنگید

    • بدون نام

      غلط کردید لیبرال های خائن نفوذی
      قوه قضائیه محاکمه روحانی

    • بدون نام

      واقعا خودتون خنده تون نمیگیره.والا اصلاح طلبها ادعاهایی که میکنن رو بی بی سی هم نمیگه.باشه روحانی خوبه اصلا از این به بعد هر گشایشی مربوط به دولت روحانیه.میخواین یه چند صدتا سکه دیگه هم بش بدیم.

    • بدون نام

      گنج گنج گنج نپیدا پنهان گنج

    • A

      واقعا که از این به بعد هر اتفاق خوبی که تو مملکت بیفته حتما زمینه ش رو پای دولت بی تدبیر روحانی میذارن متاسفم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج