جاباما
۱۱۵۵۰۶۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

صنایع اروپایی از گرانی گاز به زانو درآمدند

افزایش قیمتهای انرژی در اروپا فقط به مصرف کنندگان عادی آسیب نمی زند بلکه فعالیتهای صنعتی هم در این وضعیت ضربه می خورند و روند احیای پساکرونایی در اقتصادهای اروپایی به خطر می افتد.

ایسنا: افزایش قیمتهای انرژی در اروپا فقط به مصرف کنندگان عادی آسیب نمی زند بلکه فعالیتهای صنعتی هم در این وضعیت ضربه می خورند و روند احیای پساکرونایی در اقتصادهای اروپایی به خطر می افتد.

شرکتهای بزرگ اروپایی از تولیدکنندگان مواد شمیایی و معدنکاران گرفته تا صنایع غذایی می گویند قیمت بالای گاز و برق به حاشیه سود آنها لطمه زده و بعضی از آنها را وادار کرده است فعالیتهایشان را محدود کنند.

صنایع اروپایی از گرانی گاز به زانو درآمدند

بعضی از کارخانه ها به دلیل قیمت بالای گاز طبیعی تطعیل کرده اند. تحلیلگران می گویند احتمال متوقف شدن گسترده تر فعالیت صنعتی در سراسر اروپا در هفته های آینده وجود دارد.

در این بین قیمتهای بالای گاز طبیعی در اروپا باعث افزایش قیمت محموله های تک LNG در آسیا شده که برای این وقت از سال یعنی بین اوج تقاضای تابستانی و پیش از رسیدن فصل گرمایش زمستان بی سابقه است.

محدودیت عرضه در بازار گاز اروپا، سرعت پایین باد و ذخایر اندک غیرمعمول گاز و قیمت بالای کربن همگی در هفته های اخیر دست به دست هم داده و باعث افزایش قیمت پایه گاز اروپا و صعود قیمت برق به رکوردهای بالا در اقتصادهای بزرگ این منطقه شده اند. قیمتهای گاز و برق در اروپا تقریبا هر روز به رکوردهای جدیدی صعود می کنند و باعث اعتراض مصرف کنندگان به افزایش صورتحسابهای برق شده و دولتها را تحت فشار قرار داده اند.

اما فقط مصرف کنندگان نیستند که با قیمتهای بالای انرژی دست و پنجه نرم می کنند. صنایع هم از افزایش هزینه های انرژی در تنگنا قرار گرفته اند. شرکت "سی اف اینداستریز" که تولیدکننده هیدروژن و محصولات نیتروژن است، اخیرا اعلام کرد فعالیت مجتمعهای تولیدش در بیلینگام و اینس انگلیس را به دلیل قیمتهای بالای گاز طبیعی متوقف کرده است. این شرکت برآوردی از زمان ازسرگیری تولید در این تاسیسات ندارد.

شرکت نروژی "یارا" که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آمونیاک جهان است، تولیدش را به دلیل بالا رفتن بی سابقه قیمت گاز کاهش داده است. شرکت کراپ انرژیز که بزرگترین تولیدکننده بیو اتانول آلمان است، اعلام کرد حاشیه سود عملیاتی این شرکت در سه ماهه دوم سال مالی تقریبا نصف شد که به دلیل هزینه بالاتر مواد خام و افزایش قیمتهای انرژی بود. همچنین در آلمان BASF که بزرگترین تولیدکننده مواد شیمیایی اروپاست و Aurubis که تولیدکننده بزرگ مس است، قیمتهای بالای انرژی را بار به شدت سنگینی بر سود و حاشیه سود خود اعلام کرده اند. شرکتهای صنعتی بزرگ در فرانسه مانند ترئوس که بزرگترین تولیدکننده شکر است و شرکت روکت فِرِرز که تولیدکننده نشاسته است، به بلومبرگ اعلام کردند که قیمتهای بالای انرژی، فشارهای تورمی بر وضعیت مالی آنها و هزینه های دیگر داشته است.

تمامی این موانع برای صنعت اروپا ممکن است تازه یک شروع باشد به خصوص اگر زمستان جاری در اروپا و آسیا سردتر از حد معمول باشد و تقاضا برای گاز و برق را افزایش دهد.

گلدمن ساکس هشدار داده است صنایع در اروپا در خطر خاموشی در یک زمستان سرد قرار دارند. تحلیلگران این بانک آمریکایی در یادداشتی نوشتند: تحت چنین شرایطی تنها مکانیزم متعادل کننده، افزایش بیشتر قیمتهای گاز و برق اروپایی خواهد بود که منعکس کننده نیاز به مهار تقاضاست و تقاضای نیرو در بخش صنعتی با خاموشی ها، محدود می شود.

کندی فعالیت بخش صنعتی یکی از آخرین اتفاقاتی است که اروپا در حال حاضر نیاز دارد به خصوص درست وقتی که اقتصادهای این منطقه در حال بهبود از دوران همه گیری ویروس کرونا هستند.

بعلاوه رقابت از سوی آسیا در بازار LNG به معنای آن است که اروپا ممکن است LNG بیشتری نتواند دریافت کند. قیمت محموله های تک در آسیا به رکورد بالایی صعود کرده اما خریداران بدون اهمیت به این موضوع خرید می کنند زیرا نگران هستند کمبود جهانی گاز طبیعی با نزدیک شدن فصل زمستان وخیم تر شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نیروگاهها و صنایع در اروپا و احتمالا دولتها امیدوارند زمستان ملایم و بادی در پیش باشد وگرنه کمبود گاز طبیعی ممکن است تا پایان سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج