جاباما
۱۱۵۵۰۹۱
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

جنجال ممنوع الخروجی رئیس کنکور!

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از سازمان سنجش خواستار ممنوع الخروجی رئیس و برخی مدیران این سازمان شده است؛ البته رئیس این سازمان هم ادعاهای مطرح شده را کذب محض می داند.

خراسان: «درخواست از دادستان‌کل کشور برای ممنوع‌الخروج شدن رئیس و برخی مدیران سازمان سنجش»؛ درخواستی مکتوب که رونوشت آن برای وزارت علوم، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه هم ارسال شده و حسابی گرد و خاک به‌پا کرده؛ البته سازمان سنجش هم در نامه‌ای به رئیس مجلس نسبت به این نامه، واکنش نشان داده است.

28 تیر تحقیق و تفحص کلید خورد

درست دوماه قبل بود که نمایندگان مجلس با ۱۶۰ رای موافق، تحقیق و تفحص از سازمان سنجش را تصویب کردند. «احمد نادری» نایب‌رئیس کمیسیون آموزش در آن جلسه علنی، با اشاره به بررسی‌های اولیه، دلایل متعددی را برای ضروری بودن این کار برشمرد که خبرگزاری مجلس نیز آن را منتشر کرد؛

از جمله: «سوءمدیریت، ویژه‌خواری و رانت ‏خواری، سوءاستفاده از امکانات، عدم شفافیت مالی، صدمه به اعتماد مردم، واگذاری اطلاعات شخصی متقاضیان آزمون‌ها به افراد خاص و تبدیل شدن سازمان به بازوی بازاریابی و کسب درآمد شرکت‌های کمک آموزشی و کنکوری، پرداخت حق‌الزحمه‌های غیرشفاف برای طراحان سوالات،

ابهام در چگونگی انتخاب کتب مرجع آزمون‌ها، رفت و آمد طراحان سوال بین سازمان سنجش و موسسات کنکور، تبدیل شدن شرکت‌های تعاونی سازمان به حیاط‌ خلوت مدیران، خرید ۲۰ دستگاه خودرو، ماموریت‌های خارج از کشور، روابط پشت‌پرده آزمون‌های خارجی، معرفی برادر رئیس‌جمهور وقت به دانشگاه شهید بهشتی برای دریافت مدرک دکتری، خودروی سوزوکی در اختیار حسین فریدون و ثبت یک‌شبه شرکت توسط داماد وی در سمنان، و...».

جنجال ممنوع الخروجی رئیس کنکور!

مصوبه ای بعد از کنکور جنجالی ۱۴۰۰

نمایندگان مجلس، 19 روز پس از برگزاری کنکور 1400 این تحقیق و تفحص را مصوب کردند؛ کنکوری که خودش هم کم‌حاشیه نبود و منجر به آن شد که رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نامه‌ای به رئیس سازمان سنجش به نحوه طراحی سوالات اعتراض و اعلام کند: «تخطی سوالات کنکور از برنامه‌های درسی، از بین رفتن اعتماد جامعه به نظام آموزش رسمی، ترویج کتب کمک آموزشی و مراجعه دانش‌آموزان به موسسات کنکور را در پی خواهد داشت».

درخواست ممنوع الخروجی

پس از مصوبه مجلس، 22 روز زمان لازم بود که هیئت تحقیق و تفحص با عضویت 15 نماینده تشکیل شود؛ هیئتی که ریاست آن را هم احمد نادری برعهده گرفت و یکی از اولین اقداماتش، ارسال نامه‌ای برای دادستان‌کل کشور به تاریخ 13 شهریور بود که حالا رسانه‌ای شده است. در این نامه که نادری شنبه‌شب تصویرش را در توئیتر منتشر کرد، آمده: «...با توجه به شکایات، مستندات و بررسی‌های اولیه انجام شده نسبت به سوءعملکرد و تخلفات رئیس و مدیران این سازمان، متاسفانه باخبر شدیم آقای ابراهیم خدایی(رئیس سازمان) به بهانه فرصت مطالعاتی قصد خروج از کشور دارند. همچنین شائبه خروج برخی از مدیران این سازمان نیز با عنایت به شکایات و تخلفات گسترده وجود دارد، لهذا خواهشمند است دستور مقتضی جهت ممنوع‌الخروج شدن ایشان را صادر فرمایید».

نادری در همین توئیت به تلاش برای جلوگیری از تکرار سناریوی خروج از کشور برخی افراد هم اشاره کرد و نوشت: «در نامه‌ای به دادستان محترم، خواهان ممنوع‌الخروج شدن رئیس سازمان سنجش و برخی مدیران آن شدم. یکی از مهره‌های کلیدی وزارت علوم که ظلم‌های فراوانی در سال‌های قبل به دانشگاهیان کرد، به‌رغم مفتوح بودن پرونده‌اش در کمیسیون اصل نود، از کشور خارج شد».

خدایی: کذب محض است

اما «ابراهیم خدایی»، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش هم روز گذشته به این ماجرا واکنش نشان داد و در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس نوشت: «این‌جانب تا به حال درخواستی از دانشگاه محل استخدام و هیچ مرجع قانونی دیگر، جهت فرصت مطالعاتی نداشته‌ام. مطلب ایشان کذب محض است و خواهشمند است دستور فرمایید بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس نسبت به نشر اکاذیب ایشان رسیدگی قانونی صورت بگیرد». خدایی در گفت‏وگو با رسانه‌ها درباره ادعای تخلفات گسترده در این سازمان نیز گفت: «این صحبت‌ها قبل از آماده شدن گزارش تحقیق و تفحص مطرح شده و ادعاهای ایشان است که مثل بقیه ادعاها، کذب است و حتما موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم».

جنجال ممنوع الخروجی رئیس کنکور!

روایت فلاحی از روند تحقیق و تفحص از سازمان سنجش

«احمد حسین فلاحی» یکی از اعضای هیئت تحقیق و تفحص از سازمان سنجش در گفت‌وگو با خراسان می‌گوید: با توجه به این‌که طی هفته‌های گذشته مشغول بررسی صلاحیت وزیران دولت سیزدهم بودیم، زمان کافی برای تشکیل جلسات هیئت تحقیق و تفحص از سازمان سنجش فراهم نشد اما این کار را دنبال خواهیم کرد. او می‌افزاید: موضوعاتی درباره شرکت تعاونی سازمان سنجش مورد بحث است و ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که البته کلیت این سازمان و جایگاهش را زیر سوال نمی‌برد و در مجموع هم امیدواریم تخلفی صورت نگرفته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این مجلس است یا سازمان بازرسی کشور

    • بدون نام

      خدا از سر تقصیراتش نگذره با این کنکور ومافیاش سرنوشت جوونای مردم رو بیچاره کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج