جاباما
۱۱۵۵۱۰۳
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

مقصد تازه برای یکی دیگر از کاندیدا‌های ۱۴۰۰

‌روزنامه شرق در مطلبی احتمال انتصاب حسین دهقان، وزیر سابق دفاع و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به ریاست ستاد اجرائی فرمان امام را بررسی کرده.

‌روزنامه شرق در مطلبی احتمال انتصاب حسین دهقان، وزیر سابق دفاع و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به ریاست ستاد اجرائی فرمان امام را بررسی کرده.

مقصد تازه برای یکی دیگر از کاندیدا‌های ۱۴۰۰

* بعد از رستم قاسمی که به نفع رئیسی کنار رفت و وزیر راه‌و‌شهرسازی شد، حالا حسین دهقان نخستین نظامی‌ای که اعلام نامزدی برای انتخابات 1400 کرده بود هم درباره احتمال حضورش در ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) مطالبی را مطرح کرده است. پیش از او شایعه حضور محسن رضایی در این سمت قوت گرفته بود که با ورود او به دولت رئیسی، منتفی شد.

* شایعه حضور رضایی در این سمت این گمانه را تقویت کرده بود که ستاد اجرائی فرمان امام که یک مجموعه اقتصادی است، شاهد یک پوست‌اندازی در مسیر برنامه‌ها و اهدافش شود. حالا احتمال انتصاب یک فرد تقریبا غیراقتصادی و بیشتر نظامی به گوش می‌رسد. دهقان در پاسخ به پرسشی درباره حضور احتمالی در ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) تصریح کرد: براساس همان رویکردی که عرض کردم، موضوع اصلی ما باید خدمت به مردم و تقویت انقلاب باشد.

* دهقان نخستین فردی بود که حضورش برای انتخابات 1400 را علنی کرد از یک‌سال قبل. حتی ۱۳ اسفند، در یک پیام توییتری اعلام کرده بود که در جریان این انتخابات به نفع هیچ نامزد دیگری کنار نخواهد رفت. او در آن زمان نوشت: «برای فدا‌شدن آمده‌ام... به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارم، با هیچ فردی ائتلاف نخواهم کرد و به نفع هیچ‌کس کنار نخواهم کشید». اما در ‌نهایت به نفع رئیسی کنار رفت. او با اشاره به اینکه در دوره انتخابات آنچه مداوم در ذهنم خطور می‌کرد، این بود که تنها در یک فرض از رقابت کناره‌گیری خواهم کرد و آن‌هم حضور حجت‌الاسلام رئیسی است.

* اعلام حضور نامزدی او برای انتخابات 1400 کلید شروع سلسله‌بحث‌هایی درباره آمدن یا نیامدن نظامی‌ها به عرصه انتخابات بود؛ چرا‌که بعد از او چهره‌هایی مانند رستم قاسمی یا سعید محمد هم تمایل به ورود به این عرصه نشان دادند. در‌ نهایت بخت گویا با نظامی‌ها یار نبود؛ یا رد‌صلاحیت شدند یا در شرف اعلام تأیید صلاحیت‌ها به نفع رئیسی کنار رفتند.

* گفته می‌شود که ستاد اجرائی فرمان امام به یک خانه‌تکانی اساسی نیاز دارد. آیا دهقان می‌تواند این خانه‌تکانی را انجام دهد؟ او در تعریف برنامه‌های اقتصادی‌اش در هنگام انتخابات یکی از این رئوس برنامه‌های خود را توجه به بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی اعلام کرده بود اما حالا او باید یک بنگاه عظیم اقتصادی با زیرمجموعه‌های بزرگ را اداره کند. او معتقد است: «ما نه آمایش سرزمینی داریم نه آمایش صنعتی و نه راهبرد صنعتی. در نبود این مؤلفه‌ها یک پتروشیمی با ۶۰۰ میلیون دلار هزینه احداث می‌کنیم که فقط ۵۰۰ نفر شغل درست می‌کند، در‌حالی‌که با ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط می‌توان شغل ایجاد کرد».

* سردار حسین دهقان سابقه فعالیت در بنیاد تعاون سپاه پاسداران را هم در کارنامه خود دارد. ضمن اینکه باید توجه داشت بخش عمده فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز مدیریت فعالیت‌های اقتصادی است. با این‌همه مهم‌ترین بروز و ظهور رسانه‌ای سردار دهقان در حوزه اقتصاد، مربوط به نامه چهار وزیر کابینه اول حسن روحانی است که در آن نسبت به آینده بورس ابراز نگرانی شده بود. امضای حسین دهقان به این دلیل پای این نامه بود که شرکت‌های زیادی از وزارت دفاع در بورس فعالیت داشتند. او خود درباره این نامه، در یک گفت‌وگو ریشه مسئله را نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها از سوی بورس عنوان کرد و گفت که این امر باعث می‌شد تا «عملا این صنعت (پتروشیمی) با مشکلات جدید در حوزه درآمد و سرمایه‌در‌گردش و عدم‌انعطاف در مدیریت بازار روبه‌رو شود. به عبارتی نوعی ابهام و عدم‌اطمینان و بی‌ثباتی بر صنعت حکم‌فرما بود. لکن جلسات متعدد در این خصوص برگزار شد و به نتیجه‌ای نرسید؛ لذا بر این اساس وزرای مسئول نامه‌ای را مستقیم به آقای روحانی نوشتیم».

* با‌این‌حال درباره‌اش گفته می‌شود که یک استراتژیست نظامی است که مدیریت هم خوانده. آیا این ترکیب می‌تواند فرمان مدیریت استراتژی را در ستاد اجرائی تغییر دهد؟ در سال‌های گذشته، وقتی می‌خواستند استراتژی منطقه‌ای ایران را دریابند، رسانه‌های خارجی عموما به حسین دهقان مراجعه کرده‌اند. شاید بعد از این باید درباره تحولاتی که در این ستاد ایجاد کرده، به سراغش بیایند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام!

      پس کاندید ریاست جمهوری شدن توش همه جوره سود و منفعته و هیچکدام که بیکار بودند ضرر نکردند! خخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همینه
        روکشی و پوششی و کنار کشیدن به نفع این و اون فیلمیه که برای مردم بازی میکنند

    • بدون نام

      کاش به فرمایش حضرت امام ( ره) عمل کنند که فرمودند. نظامیان به پادگان برگردند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج