۱۱۵۵۳۹۱
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

ایراندوست: لباس‌های تیم ملی هیچ مشکلی ندارد

تیم ملی فوتبال زنان این روز‌ها در ازبکستان به سر می‌برد تا در رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های آسیا شرکت کند.

روزنامه اعتماد: تیم ملی فوتبال زنان این روز‌ها در ازبکستان به سر می‌برد تا در رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های آسیا شرکت کند. تیم زنان ایران تا به امروز موفق نشده به مرحله پایانی این رقابت‌ها راه پیدا کند و حالا این ماموریت سخت به عهده مریم ایراندوست و شاگردانش گذاشته شده است.

در مورد تیم ملی زنان باید دانست که آن‌ها تا پیش از اردیبهشت امسال به مدت دو سال و نیم در تعطیلی کامل به سر می‌بردند و حتی از رنکینگ فیفا هم خارج شده بودند. در این مدت که مقارن بود با اواخر دوره ریاست مهدی تاج و سرپرستی حیدر بهاروند عملا هیچ توجهی به فوتبال زنان و تیم ملی نمی‌شد. با این حال از زمانی که شهاب‌الدین عزیزی خادم به ریاست فدراسیون فوتبال رسید شرایط برای تیم ملی زنان هم متفاوت شد.

با انتخاب مریم ایراندوست به عنوان سرمربی و برگزاری اردوی منظم و چند بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال زنان سر و شکل گرفت. چند روز پیش و هنگام اعزام تیم به تاشکند نیز اختصاص لباس متحدالشکل و پرواز اختصاصی به ملی‌پوشان با تحسین جامعه ورزش مواجه شد و خنده را به لب ملی‌پوشان آورد. ملی‌پوشانی که همیشه از نابرابری امکانات گلایه‌مند بودند.

هرچند مثل همیشه عده‌ای «دلواپس» از اختصاص امکانات به زنان عصبانی شدند و با گیر دادن به لباس رسمی بازیکنان تیم ملی به حاشیه‌سازی‌های همیشگی‌شان ادامه دادند. با در نظر گرفتن همه این اتفاقات تیم ایران همچنان امیدواری زیادی به صعود دارد. مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی به این نکته اشاره کرد که تنها چیزی که بچه‌ها کم دارند خودباوری است. ایشان همچنین در مورد جنجال‌ها بر سر لباس ملی‌پوشان هم با تاکید بر اینکه لباس‌ها از نظر اسلامی هیچ مشکلی ندارند همه‌چیز را یک سوءتفاهم بزرگ دانست. در ادامه مشروح این گفتگو آمده است.

ایراندوست: لباس‌های تیم ملی هیچ مشکلی ندارد

از شرایط تیم ملی در ازبکستان و بازی نخست با بنگلادش بگویید.

ما چهارشنبه با بنگلادش بازی داریم. اشتباهی در رسانه‌ها اتفاق افتاده که بازی ما را سه‌شنبه اعلام کرده‌اند. دومین بازی هم سه مهر با اردن است. شرایط تیم خدا را شکر خیلی خوب است و اردو‌های خوبی را پشت سر گذاشتیم. هر چیزی که یک تیم فوتبال نیاز داشته فدراسیون فراهم کرده است. بچه‌ها هم از نظر بدنی و هم از نظر تاکتیکی به شرایط خوبی رسیده‌اند. یک مقدار باید آن اعتماد لازم را به آن‌ها بدهیم.

به دلیل اینکه به مدت دو سال و نیم این تیم وجود نداشته و از رنکینگ فیفا هم خارج شده بود. طبیعی هم هست. ما بعد از دو سال و نیم فقط چهار بازی تدارکاتی داشتیم در شرایطی که تیم ملی اردن ۱۸ بازی داشته. البته بنگلادش در آستانه مسابقات دو بازی تدارکاتی داشته و کلا اطلاعات زیادی از این تیم نداریم. ولی بازی این تیم با اردن را تماشا کردیم. همه‌چیز آماده است و اگر بچه‌ها کمی خودباوری لازم را داشته باشند ان‌شاء‌الله می‌توانیم در بازی اول یک نمایش خوب داشته باشیم.

پیش‌بینی شما از بازی با بنگلادش چیست؟

قبلا بنگلادش را در رده سنی جوانان شکست دادیم و در بزرگسالان به این تیم باختیم. با بازی‌ای که از این تیم مقابل اردن دیدیم اگر بچه‌ها بازی خودشان را، مخصوصا نمایشی که مقابل ازبکستان داشتند، انجام بدهند ما قطعا می‌توانیم موفق باشیم. البته بحث فوتبال است. فوتبال امروز فرق کرده و دیگر نمی‌توان گفت ما قوی‌تریم و فلان تیم ضعیف‌تر. هر تیمی که کمترین اشتباه را در زمین داشته باشد و هماهنگ‌تر باشد قطعا می‌تواند موفق باشد.

با این حال رقیب اصلی ما برای صعود اردن است.

بله. رقیب اصلی ما اردن است. البته باز هم تاکید می‌کنم که می‌توانیم بازی خوبی مقابل این تیم داشته باشیم.

تیم ملی فوتبال زنان دو سال و نیم تعطیل بوده و شرایط سختی را پشت سر گذاشته. حالا باید کاری را انجام دهد که تا به حال سابقه نداشته یعنی به دور پایانی جام ملت‌های آسیا راه پیدا کند. آیا بین شرایط آماده‌سازی تیم و انتظارات تناسبی برقرار است؟

اگر بخواهیم منطقی صحبت کنیم یک تایم چهارماهه برای چنین صعودی کار را یک مقدار سخت می‌کند. ولی این را هم باید در نظر داشت که فوتبال زنان ایران، دختران فوتبالیست این کشور، نسبت به گذشته خیلی فرق کرده. فضا و شرایط بهتری در شهر‌ها و استان‌ها فراهم شده. ما در گذشته، زمان خودم را مثال می‌زنم، از بین ۵۰ نفر تیم ملی انتخاب و تشکیل می‌شد. این عدد امروز به ۵۰۰ نفر رسیده.

خب قطعا این تیم پتانسیل بالاتری دارد. به لحاظ مهارت‌های فردی بازیکنان خیلی خوب هستند و اگر فقط کمی اردوی بیشتری داشتیم، مثلا ۸ یا ۹ ماه و بازی‌های دوستانه بیشتری برگزار می‌کردیم خیلی راحت می‌توانستیم بگوییم که صعود می‌کنیم. شرایط در مجموع شرایط سختی است. ولی ما سعی می‌کنیم با اشتباه کمتر و هوش بهتر در زمین باشیم تا بتوانیم این تایم کمی که در اختیار داشتیم و دیر تشکیل شدن تیم ملی را جبران کنیم.

بعد از سال‌ها وضعیت تیم ملی شکل خوبی به خودش گرفته. تبعیض‌ها کمتر شده و امکانات مناسبی در اختیار تیم ملی قرار گرفته. از این تغییر دیدگاه در فدراسیون فوتبال بگویید.

واقعا باید بگویم که فدراسیون و شخص دکتر خادم فارغ از هر مشکلی که داشته؛ مشکلاتی که همه می‌دانیم از جمله مالی و بحث‌های مدیریتی که بوده نگاه کاملا برابری نسبت به فوتبال بانوان دارد، ایشان این نگاه برابر را از همان روز اول نشان داده. من روز اول که قبول مسوولیت کردم و دوستان رسانه برای مصاحبه آمدند این را گفتم و برخی خندیدند و گفتند جوجه را آخر پاییز می‌شماریم. ولی الان زمانی این حرف را دارم می‌زنم که در ازبکستان هستم و پروسه آماده‌سازی تیم تمام شده.

واقعا هیچ‌چی کم نگذاشتند چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ رفتاری. نوع صحبت ایشان نسبت به تیم متفاوت شده. در گذشته کسانی را داشتیم که می‌آمدند و مسخره‌وار با تیم صحبت می‌کردند و می‌گفتند شما که می‌روید و پانزده، شانزده تا گل می‌خورید و برمی‌گردید! ولی الان صحبت‌ها به این شکل است که به بچه‌ها انگیزه می‌دهد. رییس فدراسیون تاکید دارد نتیجه مهم نیست و برای ما رشد و توسعه در اولویت است. این‌ها همه آن تفاوت‌هاست که مشخص می‌کند امروز چه اتفاقاتی رخ داده. پرواز اختصاصی، لباس متحدالشکل، چیز‌هایی که ما برای‌شان چانه نزدیم و خیلی روتین پیش رفت. این‌ها همه از نقاط مثبت و بارز فدراسیون فوتبال بود. اتفاقاتی که امسال رخ داد و به نوعی باید امسال را به فال نیک بگیریم.


ایراندوست: لباس‌های تیم ملی هیچ مشکلی ندارد
فکر می‌کنید چرا اینقدر دیر چیز‌هایی که به قول شما روتین است در اختیار تیم ملی قرار گرفته؟

شاید این سوال را من نباید جواب بدهم. ما همیشه برای این برابر جنگیده‌ایم و دغدغه‌مان این است که تبعیض جنسیتی وجود نداشته باشد. شاید ورود رسانه‌ها یکی از دلایل باشد. پرداختن بیشتر به ورزش زنان در کل و بازی‌های المپیک و بازی‌های آسیایی تاثیرگذارترین امر در این زمینه بوده. امروز کل جهان می‌بینند که چقدر ورزش زنان می‌تواند در رتبه‌بندی کشور‌ها تاثیرگذار باشد. همچنین حضور مدیرانی که تحصیلکرده هستند و این‌ها را می‌بینند و می‌دانند تاثیر بسزایی داشته.

شما در یکی از مصاحبه‌های‌تان گفتید در انزلی بدون در نظر گرفتن جنسیت خیلی راحت فوتبال بازی می‌کنید. بسیاری از فوتبالیست‌های مرد و زن هم به هیچ عنوان نگاه جنسیتی در فوتبال ندارند. چرا برخی از مدیران ما نمی‌توانند دیدگاه‌های جنسیتی خود را کنار بگذارند؟

من فکر می‌کنم در این یک سال اخیر نگاه‌ها متفاوت شده. شاید اگر من سال گذشته می‌خواستم به سوال شما جواب بدهم یک جور دیگه جواب می‌دادم، اما الان، چون خودم از نزدیک چیز‌هایی را لمس کردم نوع دیگری نگاه می‌کنم. من در انزلی با خانواده‌ام، با پسرم، با پدرم، خیلی راحت هر جای دریا و ساحل کار می‌کنم. در انزلی و بین همشهری‌هایم اصلا فرقی بین زن و مرد نیست. همه باهم کنار هم هستیم.

اما برخی استان‌ها یک مقدار شاید شرایط متفاوتی را داشته باشند و دختران‌مان آن فضا و امکانات مورد نیاز را ندارند. امروز که من با شما صحبت می‌کنم ما لیگ برتر داریم، لیگ دسته یک داریم، لیگ دسته دو و مناطق را هم داریم. یعنی تقریبا می‌شود گفت که هشتاد درصد استان‌های ما فوتبال دارند، اما من الان برای آن بیست درصد صحبت می‌کنم. برای سیستان‌و بلوچستان، برای دختری که از بانه به من پیام داد. جایی در نقطه صفر مرزی. می‌گوید ما عاشق فوتبال هستیم، اما امکانات نداریم تمرین کنیم. فکر می‌کنم باید مدیران فوتبالی بیشتر تلاش کنند. یکی از اهداف رییس فدراسیون این است که به تمامی استان‌ها نامه بزنند و ما برویم برای استعدادیابی و توسعه فوتبال. این‌ها زمانبر هستند، اما در آینده‌ای نزدیک اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. مطمئن باشید ما در آینده نزدیک مدیران غیرفوتبالی را هم مجاب می‌کنیم.

بعد از سفر شما به ازبکستان لباس‌های متحدالشکلی که برای تیم طراحی شده بود صدای بعضی‌ها را درآورد. گفتند این لباس‌ها از نظر حجاب مشکل دارد.

من فکر نمی‌کنم آن لباس مشکلی داشته باشد. لباس کاملا پوشیده بود چه از نظر بلندی چه از نظر گشادی. بچه‌ها هم هدبند زده بودند و پوشش اسلامی را رعایت کردند. حالا من نمی‌دانم چه اتفاقاتی افتاده، چون ما تمرکزمان روی تمرینات و مسابقات است و نمی‌خواهیم به این مسائل بپردازیم ولی در کل فکر می‌کنم این یک سوءتفاهم بزرگ است و حل می‌شود.

شما و همه بازیکنان تیم ملی فوتبال سختی‌های زیادی کشیدید که فوتبال زنان را زنده نگه دارید. از اینکه بعد از همه سختی‌ها امروز در مسابقات حاضر هستید و قرار است برای کشورمان بجنگید چه احساسی دارید؟

احساس غرور می‌کنم. حسی که نمی‌شود واژه‌ای برایش در نظر گرفت. مهم‌تر از همه اینکه ۲۳ بازیکنی که اینجا هستند به همراه کادرفنی، همه ما برای تمام دختران ایرانی تلاش می‌کنیم. این شعار نیست. همه تیم این را حس کرده که اگر ما موفق شویم اتفاقات خیلی خوبی برای همه زنان و دختران فوتبالی ایران می‌افتد. برای همین بچه‌ها هم‌قسم شده‌اند که یک بار برای همیشه با تمام وجودشان وارد زمین شوند و این حس خیلی خوبی است.

از شرایط میزبانی ازبکستان راضی هستید؟

ای‌اف‌سی یک هتل بزرگ و خیلی شلوغ را برای ما در نظر گرفته بود، اما فدراسیون فوتبال کار خوبی کرد و هتل ما را عوض کرد. این هتلی است که ما اولین مهمان‌هایش هستیم و فقط تیم ایران در این هتل حضور دارد که باعث می‌شود از لحاظ کرونا خیال‌مان راحت باشد. شرایط میزبانی ازبکستان نیز هم در این مسابقات و هم در تورنمنت دوستانه که یک ماه پیش برگزار شد فوق‌العاده بوده.

ممنون که وقت‌تان را در اختیار ما قرار دادید.

من هم از شما تشکر می‌کنم. ان‌شاءالله هفته آینده همه باهم جشن صعود می‌گیریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر اینها در شرایط عادی پوشش کامل داشته باشند در زمین با لباس ورزشی که همه می بینند چکار باید بکنند .

    • بدون نام

      دمشون گرم چه لباسهای قشنگی هم پوشیده هم شیک و در خور ایران هر کسی هم ناراحته میتونه جمع کنه از ایران بره
      بره افقانستان

      پاسخ ها

      • ناشناس

        احسنت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج