۱۱۵۵۴۸۱
۵۰ نظر
۵۰۱۱
۵۰ نظر
۵۰۱۱
پ

جهان در آستانه جنگِ تمام عیار چین و آمریکا

پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی، به تحرکات اخیر نومحافظه‌کاران آمریکایی و همچنین مجتمع‌های نظامی و صنعتی این کشور در اِعمال فشار علیه دولت بایدن، با هدف سوق دادن آن به مسیر شناسایی استقلال تایوان، به عنوان یک دولت مستقل و نَه بخشی از خاک چین پرداخته است. امری که در نوع خود عملا می‌تواند چین و آمریکا را وارد یک جنگ شدید کند که به احتمال فراوان منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد.

فرارو: پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی، به تحرکات اخیر نومحافظه‌کاران آمریکایی و همچنین مجتمع‌های نظامی و صنعتی این کشور در اِعمال فشار علیه دولت بایدن، با هدف سوق دادن آن به مسیر شناسایی استقلال تایوان، به عنوان یک دولت مستقل و نَه بخشی از خاک چین پرداخته است. امری که در نوع خود عملا می‌تواند چین و آمریکا را وارد یک جنگ شدید کند که به احتمال فراوان منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد.

جهان در آستانه جنگِ تمام عیار چین و آمریکا

مدرن دیپلماسی در این رابطه می‌نویسد:

* «در شرایط فعلی، بسیاری از سیاستمداران آمریکایی مخصوصا نومحافظه‌کاران، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را متهم می‌کنند که اگر وی بخواهد از تهدیدات عینی آمریکا علیه چین در جبهه‌های مختلف عقب نشینی کند، عملا موجبِ از دست رفتنِ تایوان، و تسلط کامل پکن بر آن خواهد شد.

* این در حالی است که دولت آمریکا از فوریه سال ۱۹۷۲ که در جریان یک توافق تعهد کرد تا سیاست "چین واحد" را به رسمیت بشناسد و تایوان را به مثابه بخشی از خاک چین قلمداد کند، همواره نوعی تعهد را به پکن و تسلط آن بر تایوان داشته است. البته که ایالات متحده تاکنون این موضع را به چالش نکشیده (اگرچه همکاری‌های گسترده‌ای با تایوان در حوزه‌های مختلف دارد که بار‌ها خشم چین را برانگیخته است). واشنگتن منفعت خود را در حل و فصل مسالمت آمیزِ مساله تایوان و ایجاد تعامل میان پکن و تایپه می‌بیند.

* در این راستا، اگر دولت بایدن به این مساله همچنان پایبند باشد و در صورت وقوع درگیری میان چین و تایوان، به حمایت از تایپه با چین وارد جنگ نشود، نومحافظه کاران آمریکایی خواهند گفت که آمریکا تحت ریاست جمهوری بایدن در حراست از متحدان خود شکست خورده و چین نیز توانسته عملا گوی سبقت را از آمریکا برباید و تبدیل به قدرت اول جهانی شود.

جهان در آستانه جنگِ تمام عیار چین و آمریکا

* همچین بایدن به شدت تحت فشار نئوکان‌های آمریکایی (نومحافظه کاران) از این جهت است که وی حاضر نیست سیاست خارجی آمریکا را انگونه که مد نظر آن هاست تغییر دهد (نومحافظه کاران آمریکایی تا حد زیادی با مجتمع‌های نظامی و صنعتی آمریکا هم پیمان هستند و عملا در راستای منافع آن ها، نظامی گری و تهاجم نظامی را اقصی نقاط جهان ترویج می‌کنند).

* تایوان نه فقط به این دلیل که درخواستش مبنی عضویت در سازمان ملل به عنوان یک کشور از سوی این نهاد رد شده، بلکه به این دلیل که خودِ آمرکیا نیز در جریان توافق با چین در سال ۱۹۷۲ وعده داد که به هیچ عنوان با استقلال دولتی به نام تایوان موافقت نکند، نتوانسته عنوانِ دولت و کشوری مستقل را به خود بگیرد.

* با این حال از سال ۱۹۷۲ تاکنون، مجتمع‌های نظامی و صنعتی در آمریکا، همگی اقدامات متعددی را انجام داده اند تا در نهایت آمریکا را به سمت جنگ با چین در مورد مساله تایوان رهنمون کنند. در این راستا، درخواست نومحافظه کاران از دولت آمریکا جهت حمایت از یک اعلامیه عمومی مبنی بر اینکه تایوان، دیگر بخشی از خاک چین نیست، نمونه‌ای از فشار‌هایی است که اکنون نومحافظه کاران آمریکایی بر بایدن و دولت وی اعمال می‌کنند. نباید فراموش کرد که اگر بایدن بخواهد به برخی ندا‌ها جهت تحریک چین در شرایط کنونی پاسخ مثبت دهد، جنگی تمام عیار با چین برای واشنگتن در پیش خواهد بود.

* دولت چین قویا بر این باور است که سرزمین تایوان که پس از استقرار نظام کمونیستی چین در سال ۱۹۴۹، شاهد فرار رهبران ارشد نظام جمهوری چین به خود بود، برای همیشه بخشی از خاک چین است و اگر قرار باشد این ادعا خدشه دار شود، پکن بایستی ورایِ تمامی اولویت هایش، خود را برای جنگی تمام عیار جهت بازپس‌گیری این سرزمین آماده کند.

جهان در آستانه جنگِ تمام عیار چین و آمریکا

* با این همه در مدت اخیر، وقوع برخی تحولات در مورد مساله تایوان در آمریکا، تا حدی نگرانی‌هایی را در این کشور در مورد درگیری احتمالی آن با چین ایجاد کرده است. در این راستا در تاریخ ۱۰ سپتامبر سال جاری میلادی، "فایننشیال تایمز" در گزارشی با عنوانِ: "آمریکا خطر درگیری با چین را در پیِ پیشنهادی مبنی بر تغییر نام دفتر دیپلماتیک تایوان در واشنگتن به جان می‌خرد"، از فشار قابل توجهِ نئوکان‌های آمریکایی بر بایدن جهت تغییر وضعیت دفتر نمایندگی تایوان در واشنگتن به یک سفارت ملیِ مستقل خبر داد.

* البته که گزارش مذکور، تاکید می‌کرد که هنوز در این رابطه تصمیم نهایی گرفته نشده و عملی شدنِ این تصمیم به یک فرمان اجرایی از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد. بدون تردید اگر یکچنین فرمان اجرایی صادر شود، دقیقا در نقطه مقابلِ "بیانیه شانگهای" در سال ۱۹۷۲ میان چین و آمریکا در مورد وضعیت تایوان خواهد بود و عملا آمریکا را به عصری باز خواهد گرداند که سلاح‌های خود را به سمت چین نشان رفته بود و می‌توانست ظرف ۱۰ دقیقه چین را با یک حمله ناگهانی هسته‌ای هدف قرار دهد و توانمندی‌های تلافی جویانه آن را نیز خیلی زود نابود سازد. بدون تردید شریاط جدید حتی خطرناک‌تر از بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۳ خواهد بود. البته که دولت چین نیز این وضعیت را تحمل نمی‌کند و اقدامات خاص خود را انجام خواهد داد.

* در این رابطه، روزنامه چینی "گلوبال تایمز" می‌نویسد: "اگر آمریکا و تایوان با هم همکاری و تبانی کنند و تایوان اعلام استقلال کند، چین باید با اقدامات سخت گیرانه اقتصادی و نظامی وارد میدان شود و به آن‌ها درسی فراموش نشدنی را بدهد. در این راستا، از منظر اقتصادی، چین باید تحریم‌های اقتصادی سنگینی را علیه تایوان وضع کند و حتی تایوان را به کل از حیث اقتصادی تحت محاصره قرار دهد.

* از منظر نظامی هم، بمب افکن‌های چینی باید بر فراز تایوان به حرکت در آیند و حریم هوایی آن را در کنترل خود بگیرند. این همان گامی است که ارتش آزادیبخش چین باید دیر یا زود آن را بردارد. اگر تایوان بخواهد اعلام استقلال کند، چین دلایل کافی برای حمله به آن را دارد و می‌توان حاکمیت خود را برای همیشه بر آن تحمیل کند. پیش بینی می‌شود که ارتش تایوان جرات نکند جلو پرواز جنگنده‌های چینی بر فراز حریم هوایی تایوان را بگیرد.

* چین هیچوقت در نشان دادن واکنشی جدی و قاطع به مساله استقلال تایوان، تردیدی به خود راه نمی‌دهد. چین نباید در برابر رویه‌های اینچنینی سکوت کند، زیرا در صورت سکوت، شاهد برداشته شدن گام‌های منفی بیشتر و حتی برگزاری نشست‌های عیان و آشکار میان مسوول روابط خارجی و رئیس جمهور تایوان با مقام‌های آمریکایی در واشنگتن خواهد بود. امری که کاملا در تضاد با منافع چین است".

* در این راستا، یا آمریکا و یا چین باید خویشتنداری کنند و الا وقوع جنگ میان دو طرف در مساله تایوان حتمی است. در این رابطه چین متحدی نظیر روسیه دارد و آمریکا نیز متحدی نظیر بریتانیا. با این همه نتیجه یکچنین درگیری چیزی جز "جنگ جهانی سوم" نخواهد بود.

* بسیاری از رسانه‌های آمریکایی نیز عملا به ابزارِ مجتمع‌های نظامی و صنعتی آمریکایی و تبلیغات منفی آن‌ها علیه چین تبدیل شده اند. آن‌ها دولت چین را با حکومت نازی‌ها در آلمان قیاس می‌کنند و به هر نحو ممکن بایدن را نیز تحریک می‌کنند تا در مسیر جنگ و درگیری با چین گام بگذارد. امری که نتیجه آن حقیقتا وخیم خواهد بود.

* در ۱۴ سپتامبر سال جاری میلادی، سردبیر روزنامه "گلوبال تایمز" چین می‌نویسد: "چین بدون تردید نباید در برابر رویه‌های تهاجمی آمریکا عقب نشنینی کند. سیاست "چینِ واحد" اصلی بنیادین است که ما باید بر آن تاکید داشته باشیم. در جریان بحران موشکی سال ۱۹۶۳ کوبا، هنگامی که شوروی موشک‌های خود را در نزدیکی سواحل آمریکا مستقر کرد، واشنگتن کاملا مایل بود تا جنگ جهانی سوم را در صورت لزوم و اگر نتوانست شوروی را قانع به خارج کردنِ موشک هایش از نزدیکی مرز‌های خود کند، آغاز نماید.

* آمریکا در این مساله عملا خطر قرمز خود را مشخص کرد، شوروی هم نتوانست از این خطر قرمز بگذرد. اکنون باید صبر کنیم و ببینیم بایدن چه می‌کند. اگر او بخواهد تصمیمی اشتباه بگیرد و از استقلال تایوان حمایت کند، تبعات خسارت بارِ زیادی متوجه اقدام اشتباه وی خواهد شد».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دوپاهای حریص همیشه بر سر قدرت جنگیدند و خواهند جنگید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چین ابرقدرت اول شه بهتره
        امریکا دیگه بسشه

      • بدون نام

        این امریکای پلید نمی تونه یه مدت اروم سر جاش بشینه حتما باید یه جا رو انگولک کنه و جنگی برپا کنه

      • بدون نام

        خدا نکنه. چون ایرانم پاش گیره

      • بدون نام

        چین فیک مخترع کرونا

      • بدون نام

        باز آمریکا خیرش به تکنولوژی و ادم ها میرسه

      • بدون نام

        شیطان بزرگ چین و ایران هم نوچه اون

      • بدون نام

        ما هم کاسه داغ تر از آش ، گوشت قربونی جلوی توپ

    • naser

      چین دربرابرامریکامثل پرایددربرابربنزه،درسته چین خیلی پیشرفت کرده اماامریکاهمچنان ابرقدرت اول دنیاست تعارف نداریم این حقیقت امروزدنیاست

    • بدون نام

      کاش یه جنگ اتمی راه بیفته
      یه جنگ گرم نه سرد

    • بدون نام

      آمریکا که از طالبانم خورد !

    • بدون نام

      به ما چه بزنید همدیگر را بکشند چه بهتر جمعیت کمتر میشه :

    • بدون نام

      برو بابا جفنگ ننویس

    • بدون نام

      خدا نکنه کاش فیلم ها و کتابهای جنگ جهانی دوم بخونند سران تا دیگه از این اشتباهات نکنند هر چند فقط سربازان کشته میشوند

    • بی نام و نشان

      اینا بجنگن به نفع بدبختهایی مثل ما میشه!

    • بدون نام

      عجیبه اگه تصور می‌کنید آمریکا به خاطر تایوان وارد جنگ میشه. نهایت اتفاقی که ممکنه بیفته اینه که چین در مدت زمان کوتاهی تایوان رو تصرف کنه آمریکا هم فقط تماشاگر خواهد بود.

    • عادل

      اگر از بمب اتم استفاده کنن اسان های دو پایی دیگر نخواهد بود

    • بدون نام

      تحلیل اب دو خیاری به اصطلاح کارشناسان که معلومه نونشون از کجاست

    • افشین

      خداروشکر

    • بدون نام

      فقط بزنین کره زمین رو بترکونین تا همگی شادروان ب دیدار خدا بریم دسته جمعی

    • خوشا شیراز

      جمعیت میلیاردی چین واقعا چینی اند و کشورشونو دوست دارن همه کار برا چین میکنن اما مردم امریکا مردم امریکا نیستند و از جاهای دیگه اومدن و تابعیت امریکا گرفتن و سرنوشت امریکا براشون مهم نیست

    • بدون نام

      از قدیم گفتن زن و شوهر دعوا کنند احمقان باور کنند یه چیزی توی این مایه ها .اگر قرار بر جنگ و ویرانی باشد پس چرا تلاش برای ساختن میکنند .جنگ چیزی را درست نمی کند .جنگ برای برتری باشد یه کشور ویران با بمب اتم کجاش ساخته میشود.

    • بدون نام

      همدیگر رو نابود کنن تا جهان از دستشون راحت بشه

    • بدون نام

      مطمئن باشید هیچ وقت بین چین و روسیه با آمریکا و اروپا جنگ نخواهد شد،،، تمام اینها فیلم است برای چاپیدن تمام دنیا،،،

    • مهدی

      هیچ موقعه چنین جنگی رخ نخواهد داد چون هردو ابر قدرت جهان مجهز به سلاح های هسته ای مخرب هستن.ودر صورت درگیری نظامی بینشان استفاده از این سلاح ها بجز نابودی دو کشور کل جهان رو نابود میکنه. هر دوطرف هم به این موضوع واقف هستن فقط تهدیدهای پوشالی همدیگر میکنن.

    • محمد 1

      سلام. کشور. چین. هم. می. خواهد. در. جهان. قدرد. نمایی کند. وکشور. های. مستقل. را. زیر. سلطه. خود. بگیرد. وزیادی. خواه. شده. است. ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این چه نوع نگارشه دوست عزیز ؟ بعد هر کلمه یه نقطه . مگه لکنت نگارش دارید؟

      • بدون نام

        پروفسور شما قبل از تحلیل و بررسی تحولات سیاسی و نظامی دنیا،یک سر به دبستان بزن و قواعد نگارش و املا رو یاد بگیر بعد بیا اینجا در مورد چین و آمریکا تئوری بده.

      • بدون نام

        مرگ بر چین و چین پرست

      • بدون نام

        چین جهانخوار

      • ali

        سلام دستت درد نکنه خیلی عالی بود کارشناسیت

      • بدون نام

        کمی تاریخ بخوانید

      • بدون نام

        باشه
        فقط تو و آمریکا خوبین بقیه بدن

      • vgyrew

        چین یکی از پنج کشور دارای حق وتو در شواری امنیت سازمان ملل است.وهمچنین قدرت اتمی، کشوری که وسعت زیادی وجمعیت فراوان ودومین اقتصاد دنیا که تا چند صباحی دیگر اقتصاد امریکا را پشت سر خواهد گذاشت .

      • بدون نام

        نقطه ات گیر کرده بود مملی

      • بدون نام

        جهان دیگر تک قطبی نیست یه ۴۰ ۵۰ سالی بود ولی الان دیگه نیست در ضمن چین از تمامیت ارضی خود در خاک و آب خود دفاع می کند، آمریکا آنجا چه می کند؟

    • بدون نام

      نه عزیزم جنگ جهانی سوم فقط روسیه چین امریکا انگلیس نیست ایران یادتون رفت وقتی قرداد ۲۵ ساله میبندین فکر اینجاش بکنین هر وقت جنگ شد و کشتی پر از نفت که به سمت چین حرکت میکنه زدن اونوقت میفهمین یه من ماست چقدر کره داره مگر این که سکوت کنین هیچ نگین که مسولین ما خدارو شکر تو این کار استعداد دارن مثل خیلی چیزا دیگه که نگم بهتره همون

    • بدون نام

      انشاالله که بریزن بهم

    • بدون نام

      لعنت بر چین
      که از همه بدتره

    • Armageddon

      الکی جو ندین ، روابط اقتصادی تنگاتنگ بین چین و آمریکا هیچگاه اجازه برخورد نظامی نخواهد داد

    • جیپسی کینگ

      گویا تحلیلگران گرامی فیلم زیاد دیدن. یک نشانه برای جنگیدن چین و امریکا، و هزار نشانه و دلیل منطقی برای نجنگیدشون. اگر کسی تحلیل می‌کنه باید اینا رو هم ببینه.
      متن بالا رو حتی در حد انشای یه دانش‌آموز هم قبول ندارم.

    • بدون نام

      اخ جون جنگ میشه

    • بدون نام

      لعنت به چین

    • مهدی

      دولتی های چین دنبال چه چیزی هستن دولتی های ما دنبال چه چه چیزی هستن اونا می‌خوان خودشون قدرت اول دنیا بشن اینا میگن به آمریکا بچسبیم تا یه وقت نیافتیم خدا کنه رئیسی بهتر باشه

    • بدون نام

      انشاالله با هم بجنگند و هر دو نابود بشن ما هم راحت بشیم

    • ایرانی

      قدرت مطلق مخصوص خداست و آخر هر جنگی صلح است خدا کنم اتفاقی نیفتد جنگ بد بد بد است

    • بدون نام

      حریف چین هیچ کشوری نمیشه ۔چین به خاطر جمعیتش داره رشد میکنه هروز صدها شرکت راه میفته ۔ فک کنید اگه مسعولان ایران میاسن چین رو اداره کنن خخخخ

    • بهزاد درویشی

      سلام.
      بنظرم باید جین و آمریکا بر سر یک میز بشینن و همه چیز را با مصالحه حل کنند

    • بی نام

      اسیا هم منابع انسانی و غنی هست در گذشته غارت شدند چه بسا الان هم بعضی کشور ها هستند و این عقده شده .ولی چین یا هر کشور دیگه به قدرت برسه سواستفاده خواهد کررد

    • بدون نام

      جنگ کجا بود باز. مخ مارو. کار گرفتند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج