۱۱۵۵۹۲۴
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

امید به تغییر سهمیه به لطف درخشش پرسپولیس

کنفدراسیون فوتبال آسیا هرسال براساس سیستم امتیازدهی خود رده‌بندی کشورها برای حضور در مسابقات باشگاهی را اعلام می‌کند تا مشخص شود هر کشور در مناطق شرق و غرب این قاره چه تعداد سهمیه در دو رقابت لیگ قهرمانان آسیا و همچنین AFC کاپ خواهند داشت.

فرهیختگان: رده‌بندی جدید کشورهای آسیایی این نوید را برای تیم‌های ایرانی دارد که از سال ۲۰۲۳ و رقابت‌های دو دوره بعدی لیگ قهرمانان آسیا یک سهمیه مستقیم بیشتر در مرحله گروهی خواهند داشت و سهمیه تیم‌های ایرانی به‌جای ۲+۲ تبدیل به ۳+۱ خواهد شد و به این ترتیب تنها یک تیم ایرانی راهی مسابقات پلی‌آف می‌شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا هرسال براساس سیستم امتیازدهی خود رده‌بندی کشورها برای حضور در مسابقات باشگاهی را اعلام می‌کند تا مشخص شود هر کشور در مناطق شرق و غرب این قاره چه تعداد سهمیه در دو رقابت لیگ قهرمانان آسیا و همچنین AFC کاپ خواهند داشت. در آخرین رده‌بندی اعلام‌شده از سوی این نهاد ایران به رتبه چهارم فهرست آسیا و دوم در منطقه غرب صعود کرده و به این ترتیب سهمیه مستقیم تیم‌های ایران در مرحله گروهی لیگ قهرمانان افزایش‌یافته است.

حذف امتیازها به‌دلیل کرونا

البته در دوره کنونی لیگ قهرمانان آسیا که مرحله یک‌هشتم نهایی آن به‌تازگی به پایان رسیده است سهمیه ایران ۳+۱ بود و تنها تیم فولاد خوزستان در مرحله پلی‌آف این مسابقات حاضر شد. در این دوره رنکینگ کشورها براساس آنچه در سال ۲۰۱۹ اعلام‌شده بود، محاسبه شد و به این ترتیب قطر با ۹۷.۶۴۴ امتیاز در صدر تیم‌های منطقه غرب و دوم آسیا پس از چین قرار داشت که هر ۱۰۰ امتیاز ممکن را به‌دست آورده بود. در رتبه دوم غرب آسیا نیز عربستان با ۸۸.۴۴۹ امتیاز قرارگرفته بود و ایران نیز به‌عنوان تیم سوم این منطقه ۸۱.۷۲۴ امتیاز داشت.

به این ترتیب هر سه کشور صاحب ۳+۱ سهمیه شدند و امارات که رتبه چهارم غرب آسیا را به خود اختصاص داده بود با ۲+۲ سهمیه در این مسابقات شرکت کرد. در منطقه شرق اما شیوع کرونا باعث کناره‌گیری برخی تیم‌ها و تغییراتی در جدول مسابقات شد. یکی از تیم‌های چینی و سه تیم استرالیایی از مسابقات کنار رفتند تا ژاپن، کره‌جنوبی و تایلند صاحب ۴ سهمیه مستقیم در مرحله گروهی شوند. در این رنکینگ امتیاز کشورها در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل شیوع کرونا و نیمه‌تمام ماندن برخی مسابقات از جمله AFC کاپ مورد محاسبه قرار نگرفت و در سال‌های بعد نیز این امتیازها محسوب نشد.

برای رقابت‌های دوره بعدی همین رنکینگ و امتیازها مورد محاسبه قرار گرفت با این تفاوت که تغییراتی در سهمیه برخی کشورها ایجاد شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت در سال جدید به ترکمنستان، لبنان و سوریه که سال گذشته نتوانسته بودند پروانه حرفه‌ای باشگاه‌های خود را دریافت کنند یک سهمیه بدهد و به این ترتیب ترکمنستان یک سهمیه مستقیم و دو کشور دیگر دو سهمیه در مرحله پلی‌آف بدست آوردند. این تغییرات باعث شد سهمیه ایران به ۲+۲ تغییر پیدا کند و به این ترتیب فقط دو تیم پرسپولیس و فولاد مستقیما راهی مرحله گروهی خواهند شد و سپاهان و استقلال باید در دیدارهای پلی‌آف به مصاف حریفان بروند.

سقوط قطر و چین

در رنکینگ جدید اما تغییرات زیادی در جایگاه تیم‌ها ایجاد شده و به این ترتیب دوباره سهمیه ایران به ۳+۱ تیم تغییر پیدا کرده که این جابه‌جایی‌ها در مسابقات سال آینده اعمال خواهد شد. در رنکینگ جدید ژاپنی‌ها توانسته‌اند به صدر جدول برسند و این بار آنها ۱۰۰ امتیازی شده‌اند. عربستان سعودی نیز که به لطف قهرمانی الهلال در سال ۲۰۱۹ و همچنین صعود دو تیم این کشور به مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های این دوره امتیازات خوبی کسب کرده با اختلاف کمی نسبت به کره‌جنوبی در رده دوم قرار دارد. آنها فعلا یک پله صعود در این رنکینگ داشته‌اند و با ۹۶.۹۷۷ امتیاز ۳+۱ سهمیه خود در فصل ۲۰۲۳ را تا اینجا قطعی کرده‌اند.

در رتبه سوم این فهرست نام کره‌جنوبی دیده می‌شود که به‌لطف کناره‌گیری استرالیایی‌ها و حضور کمرنگ تیم‌های چینی در این دوره توانسته‌اند سه نماینده در جمع ۸ تیم برتر آسیا داشته باشند و به این ترتیب بهترین عملکرد را تا اینجا در بین کشورهای این قاره ارائه کرده‌اند. این کشور فعلا ۹۶.۳۵۷ امتیاز به‌دست آورده و با توجه به اینکه حداقل یک نماینده در نیمه‌نهایی خواهد داشت، مسلما امتیازاتش بیشتر هم خواهد شد. رسیدن ایران به این مرحله بیش از اینکه مرهون عملکرد خوب نمایندگان این کشور و کسب امتیاز در پارامترهای مختلف باشد مدیون نمایش ضعیف قطری‌ها در این فصل و افت آنهاست که نسبت به دوره قبل -که در رده نخست غرب آسیا و دوم این قاره بودند- دچار افول شده‌اند.

قطر حالا در جایگاه پنجم ایستاده و تقریبا ۱۷ امتیاز از دست داده که بعید است بتواند به این زودی دوباره به جایگاه سابق خود برگردد، به‌خصوص که تیم‌های این کشور همگی در مرحله گروهی مسابقات امسال حذف شدند و حداقل تا شروع فصل جدید این مسابقات پیشرفتی در این فهرست نخواهند داشت.

کناره‌گیری تیم‌های استرالیایی و همچنین حضور چینی‌ها با بازیکنان ذخیره و تیم‌های جوان خود در این مسابقات باعث شده آنها هم افت زیادی را تجربه کنند و هر دو کشور ۵ پله سقوط کرده‌اند. البته چینی‌ها همچنان ۴ سهمیه دارند که به‌صورت ۲+۲ خواهد بود اما استرالیا تنها یک سهمیه مستقیم در مسابقات ۲۰۲۳ خواهد داشت و دو تیم دیگر این کشور باید راهی مسابقات AFC کاپ شوند. از دیگر نکات جالب این رنکینگ صعود ازبکستان است که باعث شده فعلا سهمیه این کشور از ۱+۱ به ۲+۲ افزایش پیدا کند. حتی هنگ‌کنگ که امسال امتیازات خوبی را جمع‌آوری کرده، نسبت به سال گذشته ۱۳ پله رشد داشته و حالا مدعی کسب سه سهمیه در لیگ قهرمانان سال ۲۰۲۳ است که می‌تواند اتفاقی عجیب و جالب‌توجه باشد.

البته هنوز این رنکینگ ملاک نهایی برای مشخص شدن سهمیه کشورهای برای مسابقات سال ۲۰۲۳ لیگ قهرمانان نخواهد بود و کشورها هنوز فرصت دارند که بتوانند جایگاه خود را در این رنکینگ بهتر کنند اما در شرایط کنونی ایران با قرار گرفتن در رده چهارم آسیا و اختلاف خوبی که با قطر دارد می‌تواند امیدوار باشد این سهمیه را حفظ کند. به‌خصوص پرسپولیس به‌عنوان نماینده کشورمان همچنان در رقابت‌های این دوره حضور دارد و اگر بتواند به مراحل پایانی راه پیدا کند، باعث خواهد شد امتیازهای ایران در این رنکینگ بالاتر برود و شانس بهتری برای حفظ جایگاه دومی در غرب آسیا و رسیدن سه تیم ایران به سهمیه مستقیم مرحله گروهی خواهیم داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ع. م

      تغییر سهمیه ای که به خاطر لنگ حقیر و بدبخت سوگلی خاص حکومتی باشه همون نباشه صد در صد بهتره ما را به خیر اونا حاجت نیست شر نرسانند

      پاسخ ها

      • امید صادقی

        پماد چی واست سفارش بدم که سوزشت کمتر بشه کیسه کش تو اصلا میدونی سهمیه آسیا یعنی چی که اظهار نظر میکنی
        خخخخخخخ

    • بدون نام

      پرسپولیس نبود که طی این پنج سال اخیر سهمیه ایران به دو تیم میرسید و کیسه کش های متوهم و هوچیگر خواب پلی اف رو هم نمیدیدند. ۶ساله آبرو و اعتبار فوتبال لیگ ایران فقط و فقط به خاطر بزرگی و اعتبار سرور وسالار کیسه تنان ،پرسپولیس کبیر هست

    • صدای مردم مظلوم ایران

      نگران‌نباشید ما‌واسه کیسه سهمیه میگیریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج