جاباما
۱۱۵۶۶۸
۲۰ نظر
۵۰۶۳
۲۰ نظر
۵۰۶۳
پ

مردها به رانندگی زنها حسودی می کنند

یک زن راننده کامیون است. حتما قبلا هم درباره رانندگی زنان روی اتوبوس شنیده اید و شاید مطالبی هم خوانده اید. خانم بیرانوند هم یکی دیگر از زنانی است که پشت فرمان ماشین سنگین می نشیند.

خبر آنلاین: خودش می گوید نخستین راننده زن ترانزیت در ایران است. «به امپراتوری مردها پایان دادم.» او این حرف را با خنده می زند. خانم فرشته بیرانوند اصالتا لر است و اهل خرم آباد.او مداح اهل بیت هم هست و به همین دلیل اهالی شهرک اندیشه شهریار"حاج فرشته"صدایش می کنند. از بچگی عاشق ماشین سنگین بوده و حالا به یکی از آرزوهایش رسیده است.به تنهایی به بنادر مختلف ایران سفر می کند،تمام فوت و فن های ماشین های سنگین را می داند و حتی در جاده ها خودش پنچری می گیرد. او از چیزی نمی ترسد و جالب اینجاست که هم کامیون دار است، هم خانه دار و هم محصل.ضمن اینکه او برای اهل بیت هم مداحی می کند و ارادت ویژه ای به خاندان عصمت و طهارت دارد.

یک جورهایی شاید نشستن یک خانم پشت فرمان کامیون برای مردم عجیب باشد.

چیزی بیشتر از عجیب.اوایل که باورشان نمی شد.خیلی ها می آمدند و بامن عکس می گرفتند.اما خودم می دانستم که می توانم و توانستم.مگر زنان چه چیزی از آقایان کمتر دارند؟من از همین جا به بانوان ایرانی می گویم که هر کاری که مردها انجام می دهند را ما هم می توانیم انجام بدهیم.کاری نشد ندارد و فقط باید یک اراده قوی پشت آن باشد.

حالا چرا رانندگی با کامیون.معمولا بانوان کمتر به سمت کارهایی با این سختی و خشنی می روند.

از بچگی علاقه داشتم.حتی یک زمانی همه به شوخی می گفتند که بیشتر اسباب بازی های من کامیون بوده است!می دانم کار سختی است اما من دوستش دارم.

خانواده شما مخالف نبودند؟

من الان تقریبا ۳۸ سال دارم و بزرگ شده خرم آباد هستم.خب فضای شهرستان ها با تهران خیلی فرق می کند.اوایل خانواده ام اصلا موافق نبودند.من حتی نمی توانستم پشت ماشین های سبک بنشینم چه برسد به ماشین های سنگین.اما وقتی در شهرمان در یکی از آموزشگاه های رانندگی مربی شدم کم کم رفتارها تغییر کرد.این یکی از بزرگترین گام هایی بود که من در این رابطه برداشتم.آنها باورشان نمی شد که من گواهینامه پایه یک گرفته ام.

از بین خانواده کسی ماشین سنگین دارد؟ یا پشت کامیون می نشیند؟

گاهی اوقات یکی از اعضای خانواده همراه من می آیند اما آنها شغل های خودشان را دارند.من پدرم دو بار ازدواج کرده است و ما به همین دلیل ۲۰ تا بچه هستیم.سه تا از خواهر برادرهایم فوت کرده اند.ضمن اینکه من خانواده شهید هستم و برادرم شهید شده است.

برخورد آقایانی که کامیون دار بودند با شما چطور بود؟

یک بار که حسابی تشویقم کردند.آن هم زمانی که پایه یک را گرفتم.همه مرد بودند و فقط من یک نفر زن.جو سنگینی بود.آن موقع نمی دانم به من لطف کردند یا خواستند من را ضایع کنند که گفتند اول شما برو امتحان بده.وقتی سرهنگی که امتحان می گرفت گفت قبول شده ام انگار که دنیا را به من داده اند.من از سال ۸۰ که گواهینامه گرفته ام کارهای زیادی را انجام داده ام.به شهرهای مختلف سفر کرده ام و آدم های مختلفی را دیده ام.نگاه ها متفاوت است.خیلی ها به آدم اعتماد نمی کنند.اما آقایان برایشان جالب بود.من با هر کسی برخورد کردم فقط به من لبخند زده است.بعضی ها سوت می زدند و می گفتند "ماشاءالله"، بعضی ها هم می گفتند"با غیرت".تا به حال برخورد بدی با من نشده است و بیشتر می گفتند دمت گرم خانم! البته خیلی از آنها باورشان نمی شود و انگار که برق گرفته باشد شان.گاهی اوقات در مسیرهایی که ترافیک ندارد دنبال من راه می افتند و بوق می زنند.

مردها به رانندگی زنها حسودی می کنند

تا به حال شده که زنی را تشویق به رانندگی کنید،یا او را آموزش بدهید؟

نه؛اما می خواهم بگویم که بانوان ایران ما هر کاری که بخواهند می توانند انجام بدهند.

خاطره جالبی دارید که بخواهید دراین زمینه تعریف کنید؟

رانندگی با کامیون که همه اش خاطره است اما باید بگویم که هر وقت می خواهم بار بزنم اولویت را به من می دهند.

اوایل برخورد کسانی که صاحب بار بودند چطور بود؟آنها اعتماد می کردند که بارشان را به شما بسپارند؟

اوایل نه؛ اما رفته رفته کار و بارم گرفت.ضمن اینکه خدا را شکر من تا به حال تصادف نکرده ام.البته الان دیگر شهرستان ها بار نمی برم و فقط در محدوده تهران کار می کنم.

جریمه چطور؟جریمه شده اید؟

من همیار پلیس هستم و چند بار به عنوان راننده نمونه انتخاب شده ام.هرگز در رانندگی جریمه نشده ام.

این را قبول دارید که می گویند زنان عامل بسیاری از تصادف ها هستند؟

آقایان به ما حسودی شان می شود!(با خنده).شاید قبلا این طور بوده اما امروز زنان خیلی با دقت تر از آقایان رانندگی می کنند. شما در آمار تصادفات ببینید که چند درصد بانوان بوده اند و چند درصد آقایان.

اگر کامیون شما پنچر شود یا مشکل فنی پیدا کند چه کار می کنید؟

پنچری ها را که خودم می گیرم.از یک سری کارهای فنی هم سر در می آورم.اما اگر مشکل خیلی حاد باشد دنبال مکانیک می روم.تا امروز تمام مشکلاتم را خودم حل کرده ام.

ماشین شما HOWO است.این ماشین مشکل اسکانیاها را که ندارد؟

مشکلات آن را ندارد اما خالی از مشکل هم نیست.یک سری از این ماشین ها ترمزهای ABS نداشت.گیربکس بعضی ها مشکل داشت و ما به خاطر نداشتن ترمز چند تا از راننده های خوبمان را از دست داده ایم.این چیزها باید به گوش مسئولان برسد.آنها باید ما را کمک کنند.بارها رسانه ها این اخبار را منتشر کرده اند اما هیچ گوش شنوایی نیست.بزرگترین خواسته من از مسئولان این است که امکانات خوب و اتومبیل های خوب در اختیار ما قرار بدهند تا بدون هیچ مشکلی برای ایران خدمت کنیم.

شما چه توصیه ای به زنان ایران دارید؟

آنها باید قدر خودشان را بدانند.آنها باید بدانند که با حجاب و تفکرات اسلامی هم می توان کارهای بزرگی کرد.ما چطور ماشین سبک را می رانیم؛پس می توانیم پشت ماشین های سنگین هم بنشینیم.

رانندگی شغل اصلی شما است دیگر؟

به نکته خوبی اشاره کردید.من بیشتر برای دل خودم رانندگی می کنم.اما کار اصلی من نیست.من مداح اهل بیت هستم.قاری قرآنم و از بچگی قرآن می خوانم.ارادت خاصی به اهل بیت دارم و آنها در تمام مراحل زندگی دست من را گرفته اند.

تا به حال شده به مرحله ای برسید که از رانندگی پشیمان شده باشید؟ اتفاقی .. .

نه؛ من هدف داشتم و به هدفم هم رسیده ام.من می خواستم نشان بدهم که زنان هم می توانند با ایمان قوی در کنار مردان فعالیت کنند.چطور زن های خارج از کشور می توانند خیلی از کارها را انجام بدهند آن وقت ما نمی توانیم؟ما در همه کارها الگو هستیم و می توانیم در این زمینه هم الگو باشیم.

در خارج از کشور هم رانندگی کرده اید؟

خیلی دوست داشتم اما تا به حال این اجازه را به من نداده اند.من این درخواست را یک بار دیگر از مسئولان می کنم که مجوز ترانزیت به خارج از کشور را صادر کنند.ما با این کار می توانیم توانمندی زن مسلمان ایرانی را به بقیه دنیا هم نشان بدهیم.

نظر شما درباره امنیت جاده های ایران چیست؟این جاده ها به اندازه کافی برای یک خانم امن است؟

شک نداشته باشید که امن است.من از سال ۸۰ که گواهینامه گرفته ام تا به حال مشکلی درهیچ کدام یک از جاده ها برایم پیش نیامده است.اما باید بگویم که جاده های ما پر از چاله است.خیلی از جاده های ما از این لحاظ خطرناک هستند نه چیز دیگری.

دعوا و درگیری چطور؟مثلا شده سر حمل و نقل بار یا در جاده و ...

اصلا. من خودم روحیه خشنی ندارم.فکر می کنم آدم با ایمان و تقوا می تواند حتی بر خشم خودش هم غلبه کند.من سعی می کنم حتی اگر چنین موقعیتی پیش آمد با رفتار اسلامی از کنار آن عبور کنم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دمش گرم

    • مرجان

      مردهابیشترزنهاروضعیف دیدن وازبالابه اونهانگاه میکنن/البته وصدالبته مقصرخودزنهاهستن/اگرزن توروابطاجتماعی محکم وصریح باشه(بااحترام)مداهم حدخودشونوپیدامیکنن

      پاسخ ها

      • رضا

        عزیز دل، مردا کلا واقع نگر هستن. اگه ضعیف دیده میشین ، این واقعیته.

    • رضا

      آره راست میگین، مردا به رانندگی زنا حسودی میکنن. حسودی میکنن که چه طوری یه زن میتونه تو خط سبقت اتوبان فقط با 20 کیلومتر سرعت رانندگی کنه. حسودی میکنن که چه جوری یه زن میتونه موقع پیچیدن، آیینه هاشو نگاه نکنه. حسودی میکنن که چجوری یه زن میتونه موقعی که تصادف کرد، گریه کنه. حسودی میکنن که چجوری زنا از ماشین، فقط دوتا چرخ جلو را میشناسن، بیخیال چرخهای عقب. کلا زنا تو رانندگی همونقدر سررشته دارن که مار توی دوچرخه سواری. ولی بهتون قول میدم اگه طوری بشه که راننده های جاده، حداقل 20 درصد خانوما بشن، آمار کشته های جاده ای 100 درصد افزایش پیدا میکنه.

      پاسخ ها

      • پریسا

        آقا رضا شما بهتره ادب یاد بگیری و انقدر به خانوما توهین نکنی . و بهتره همه رو به یه چشم نیینی . امیدورام روزی یه خانوم بدجور حالتو بگیره.

    • رضا

      پریسا خانم ، یکی از خصلتهای خانوما اینه که تحمل واقعیتو ندارن. هر کسی برای یه کاری خوبه. مرد برای کارای مردونه خوبه و زن برای کارای زنونه. اگر این دو تا جاش عوض بشه، یه چیزی میشه تو مایه های جامعه امروز ما که همه چیزش نابسامانه. در ضمن خود شما شروع کردین، با اون تیترتون.

    • بدون نام

      رضا: احتمالا مادرت در کودکی ترک ات کرده ک اینقدر زن ستیزی چون امکان نداره مردی در اغوش ی مادر مهربون بزرگ بشه و مثل شما عقده ای بشه. یا شکستهای عشقی پی در پی داشتی .درغیر اینصورت مشکل روحی روانی داری خدا شفات بده

      پاسخ ها

      • رضا

        User جان، اینا که گفتی احتمالاته، ولی واقعیت اینه که زنای ایرانی دوست دارن که همش ازشون تعریف بشه، ولی من واقعیتو میگم، اصلا هم برام مهم نیست که امثال شما ها چی فکر میکنین. تا وقتی که شما زنا فکر میکنین همه کارا رو میتونین انجام بدین، مملکت همین وضعیه که میبینی. آخه تو چی داری که مردا باید بهش حسودی کنن؟ زنی که بجای کارهای لطیف، میشه راننده جاده و همش با بیابون و ماشین و چیزای خشن سرو کار داره، نمونه بچه اش میشه یه چیزی تو مایه های جنابعالی.

      • آرمیتا

        برای خانوادت به خاطر تربیت آدم بیماری مثل تو عمیقا متاسفم....

    • بدون نام

      رضا: علاقه ای ب جنگ جنسیتی ندارم چون معتقد ب شایسته سالاری ام.البته 98%مدیران ما مرد هستند و کشوری داریم جهان سوم پر از معضلات اقتصادی اجتماعی و ..... در واقع مدیریت مردانه رو هم ب ما نشون دادید.پس جنسیت در مدیریت تاثیری نداره.بهتر نیست با تفکر بازتری ب مسایل نگاه کنی و ب دنبال شایسته سالاری باشی ن جنسیت سالاری.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت....

    • بدون نام

      ضمنا قبلا هم گفتم دکترم با حقوق بسیار بالا و سالهاست ک در محل کارم مدیرم و بسیار موفق.مردهای زیادی ب موقعیت من حسادت میکنند. و جالبتر اینکه همین مردها هر ساله رای میدن ک من مدیرشون باشم چون شایسته و لایقم.چون با وجدانم و ب نحو احسنت کار میکنم.حالا خودت چی داری ک ما زنها ب تو حسادت کنیم؟

      پاسخ ها

      • رضا

        عزیز دل،اولا که تو چه دکتری هستی که بجای اینکه بقول خودت مدیریت کنی داری نظرات مردمو فیلتر میکنی. ثانیا این بدبختیهایی هم که میبینی بخاطر همون 2 درصد مدیران زنه. ثالثا از توهم بیا بیرون، هیچ موردی توی جهان وجود نداره که یه زن توی اون قویتر از مرد باشه. در ضمن خانم موفق حقوق بالا، اون شرکتی که مرداش به جنابعالی رای بدن، باید درشو گل گرفت. هنوز هم نفرات اول المپیاد و کنکور ، با وجود شرایط نابرابری که به نفع شماهاست، آقایونن. در ضمن شما هستین که کل عمرتون ، مشغول حسودی کردن به چیزهای مختلفین. شایسته سالاری هم حساب کنیم، مردا از شما بهترن.

      • بدون نام

        user 19:15 خیالت راحت ایشون با این طرز تفکر و حرف زدنشون هیچی نیستند و مورد بی توجهی خانومه بوده و داره عقده های روانی خودش رو اینطور خالی میکنه

    • بدون نام

      خدا شفات بده

      پاسخ ها

      • رضا

        اما شما هم قبل از این که برای من آرزوی شفا بکنی، بهتره برای رهایی خودت از توهم زن سالاری و برتری زنان به مردان، به کلینیکهای توهم درمانی مراجعه کنی.

    • بدون نام

      *نظر user
      ۱۹:۱۰ -
      ۱۳۹۳/۰۴البته 98%مدیران ما مرد هستند .*
      عزیزم دلت را خوش نکنی به این امار ! چون به خاطر مردسالاری جامعه و سیستم اداری ایران است نه به دلیل شایسته تر بودن اقاها !

      پاسخ ها

      • موافق با آقا رضای گل

        متأسفانه برخلاف نظرات شما اکثر مدیران این کشور ظاهراً مرد و در اصل زن صفتند که با حقیر نشان دادن خودشان جلوی گزینشی ها توانسته اند از فیلتر گزینش رد بشن و بخاطر همین که مدیریت امروز در اصل زنانه است اینقدر بدبختی داریم می کشیم

    • بدون نام

      رضا هرچه سریعتر برو یک زن دیگر پیدا کن با این وضع روانی ات باور کن اخرش شیشه ای میشی

    • سحر

      آقای رضا، کی گفته مردها واقع نگرند و زنها نیستند؟ از کجا اوردی این حرفها رو؟ همینطوری رو هوا که نمیشه نظر داد. اگه دوزار تحصیلات داشتی میفهمیدی که رو هوا حرف زدن راحته اثبات کردنش سخته و وقتی یه ادعایی میکنی باید براش دلیل درست بیاری نه اینکه از روی احساسات و سلایق شخصی نظر بدی ک هیچکس هم قبول نمیکنه و هیچ اثری هم نمیگذاره و برعکس نفرت مردم رو نسبت خودت بیشتر میکنی. من تو محل کارم یه مدتی بیشتر مرد داشتیم که همش پشت سر هم حرف میزدند و مشکل درست میکردند و زمانی که خانوم اضافه شد به محل کارمون محیط خیلی دوستانه تر و بهتری پیدا کرد . تاقبل از اون حالم به هم میخورد از محیطش. یه کم روانشناسی بخونی و آمارگیری ها رو ببینی میفهمی که زن و مرد چقدر شبیه همند و تفاوتهای ذاتیشون خیلی کمه. کار زنونه یعنی چی؟ رانندگی یه ضرورته برای همه ادمها. شاید یه مشکلی پیش اومد و مردی کنار من نبود اونوقت من باید به کی بگم کارهای مردونه من رو انجام بده؟ واقعا این همه زن که تنها هستند باید چیکار کنند با این طرز فکری که تو داری؟ شاید شوهر یه زنی نبود و ماموریت بود اونوقت باید چه غلطی کنه؟ آویزون مرد همسایه بشه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج