۱۱۵۷۶۷۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

جایگزین‌های نمک چقدر مفید یا مضرند؟

متأسفانه نمک در همه چیز وجود دارد؛ بنابراین دیر یا زود، احتمالا همه ما از پزشک خود خواهیم شنید که نمک را در رژیم‌غذایی خود کاهش دهیم اما سوال اصلی این است که چگونه؟

روزنامه جام جم: متأسفانه نمک در همه چیز وجود دارد؛ بنابراین دیر یا زود، احتمالا همه ما از پزشک خود خواهیم شنید که نمک را در رژیم‌غذایی خود کاهش دهیم اما سوال اصلی این است که چگونه؟

«یکی از عوامل ابتلا به مشکلات قلبی - عروقی، آسیب به کلیه و تعدادی دیگر از مشکلات سلامت، داشتن رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد سدیم است. متأسفانه نمک در همه چیز وجود دارد؛ بنابراین دیر یا زود، احتمالا همه ما از پزشک خود خواهیم شنید که نمک را در رژیم‌غذایی خود کاهش دهیم اما سوال اصلی این است که چگونه؟

یکی از راه‌حل‌هایی که ممکن است با آن روبه‌رو شوید استفاده از جایگزین‌های نمک است.

جایگزین‌های نمک چقدر مفید یا مضرند؟

جایگزین‌های نمک چه هستند؟ جایگزین‌های نمک موادی شبیه نمک معمولی هستند که در آنها تمام یا بخشی از کلرید سدیم با کلرید پتاسیم جایگزین‌ شده است. از جایگزین‌های نمک می‌توان در آشپزی استفاده کرد اما برخی معتقدند کلرید پتاسیم دارای طعم فلز یا کمی طعم تلخ بوده و بهتر است استفاده از آن را از مقادیر کم شروع کنید. این تلخی به‌ویژه در غذاهای خانگی قابل‌ توجه است، بنابراین بهتر است بیش از یک پنجم نمک مورد نیاز در پخت غذا را با این ترکیبات جایگزین نکنید.

آیا جایگزین‌های نمک سالم‌تر از نمک معمولی هستند؟ دکتر ماکسین اسمیت، متخصص تغذیه، می‌گوید لزوما این‌ طور نیست. به گفته دکتر اسمیت جایگزین‌های نمک ممکن است گزینه مناسبی برای برخی افراد باشند زیرا پتاسیم یک ماده‌ معدنی مهم است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند اما این ترکیبات برای برخی افراد مضر است.

مصرف جایگزین نمک زمانی خطرناک است که شما شرایطی مانند بیماری کلیوی، بیماری قلبی، فشارخون بالا، بیماری کبد یا دیابت داشته باشید. در این شرایط پتاسیم موجود در جایگزین‌های نمک می‌تواند تعادل پتاسیم در خون را به هم بزند. همچنین استفاده از جایگزین‌های نمک همزمان با مصرف برخی داروها - ازجمله مهارکننده‌های ACE و دیورتیک‌های ذخیره‌کننده پتاسیم - ممکن است پتاسیم خون را به سطوح خطرناک برساند؛ بنابراین بهتر است این ترکیبات را جز درصورت تایید پزشک مصرف نکنید.

آیا استفاده از جایگزین نمک بهترین راه کاهش مصرف نمک است؟ به‌ طور کلی باید گفت معمولا در اثرگذاری جایگزین‌های نمک مبالغه می‌شود. گرچه ممکن است استفاده از این ترکیبات در موارد نادر مفید باشد اما عوارض جانبی و خطرات کلرید پتاسیم بسیار بیشتر از مزایای آن است.

تغییرات ساده در رژیم‌غذایی همچنان موثرترین روش برای کاهش مصرف سدیم به‌شمار می‌آید. استفاده از گیاهان دارویی، ادویه‌جات، ترشی‌جات و آبلیمو راه‌هایی عالی برای افزودن طعم به غذاها بدون استفاده از نمک هستند. بسیاری از این ادویه‌جات و گیاهان خواص ضدالتهابی قوی نیز دارند و با مصرف آنها می‌توانید خود را به‌خوبی تقویت کنید.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج