جاباما
۱۱۵۸۳۸۸
۵۰۸۳
۵۰۸۳
پ

داستان زنان عجیب خانواده امپراطوری ژاپن

در ژاپن و جهان بسیاری ماساکو را شاهزاده خانمی در قفس می‌دانند که از بد حادثه ملکه شده است. همان نگاهی که سال‌هاست در مورد پرنسس دایانا، همسر سابق ولیعهد بریتانیا وجود دارد.

عصر ایران: زنان در خانواده امپراطور جدید و قدیم ژاپن سرنوشت عجیبی پیدا کرده‌اند و این روز‌ها سرنوشت‌شان نقل محافل شده است.

حالا ماجرای شاهدخت ماکو و همسر امپراطور این کشور تبدیل به درامی جنجالی شده است.

یک: ماکو، شاهدخت دربار ژاپن و نامزدش کی کومورو که از خاندان سلطنتی نیست، روز جمعه اعلام کردند که روز ۲۶ اکتبر با یکدیگر ازدواج خواهند کرد، ازدواجی جنجالی که برابر قوانین دربار ماکو را ملزم می‌کند تا از مقام سلطنتی خود صرف نظر کند. او برادرزاده امپراطور فعلی است که به خاطر داستان عشقش به یک جوان معمولی سال‌ها اخبارش در سراسر جهان دنبال می‌شده است.

ماکو، نوه ۲۹ساله امپراطور پیشین آکی هیتو، به اتفاق کی کومورو خبر نامزدی خود را نخستین بار در سال ۲۰۱۷ اعلام کردند، اما به دلیل اختلاف مالی بین مادر کومورو و نامزد سابقش، تاریخ ازدواج به تعویق افتاد. شاهزاده ماکو و کومورو هنگام حضور در دانشگاه بین‌المللی مسیحی در توکیو در سال ۲۰۱۲ با یکدیگر آشنا شدند.

داستان زنان عجیب خانواده امپراطوری ژاپن

کومورو که وکیل است در نیویورک کار می‌کند و به همین دلیل انتظار می‌رود این زوج پس از عروسی به نیویورک نقل مکان کنند. گفته می‌شود که شاهزاده ژاپنی از دریافت مبلغ یک میلیون دلار که برای شروع زندگی جدیدش در خارج در نظر گرفته شده است، صرف نظر می‌کند. این مبلغ مانند یک مهریه قرار بود که به او پرداخت شود.

بر اساس قانون امپراطوری ژاپن، تنها مردان خاندان سلطنتی تاج و تخت را به ارث می‌برند و دختران امپراطور به این مقام نمی‌رسند. سایر شاهدخت‌های مجرد خاندان سلطنتی ژاپن نیز اگر با مردانی غیراشرافی و معمولی ازدواج کنند، عنوان و وابستگی سلطنتی خود را از دست می‌دهند و به این ترتیب این خاندان ممکن است با مشکل کمبود اعضای کافی برای انجام وظایف عمومی خود روبه‌رو شود.

دو: ماساکو، زن عموی ماکو و همسر امپراطور ژاپن است. بسیاری او را دایانای شرق می‌خوانند. ماساکو در سال ۱۹۶۳ در توکیو زاده شد. او بزرگترین دختر هیساشی اووادا دیپلمات سرشناس ژاپنی و رئیس سابق دیوان بین‌المللی دادگستری است. ماساکو دارای مدرک کارشناسی هنر افتخارات لاتین و دارای مدرک علوم اقتصاد از دانشگاه هاروارد است. او همچنین برای تحصیل در رشته روابط بین‌الملل به دانشگاه آکسفورد رفت، اما دوره آموزشی خود را به پایان نرساند. مشاور ارشد وی برای پایان‌نامه دانشگاه هاروارد جفری ساکس بود. او همچنین مدتی در دانشگاه توکیو درس خواند.

ماساکو سابقاً در وزارت امور خارجه ژاپن استخدام شده بود و در آنجا به همراه پدرش که مدیر کل و معاون وزیر بود کار می‌کرد. او در طی این مدت با رهبران زیادی از سراسر دنیا همچون رئیس‌جمهور ایالات متحده، بیل کلینتون، و رئیس‌جمهور روسیه، بوریس یلتسین، ملاقات کرد. او همچنین به عنوان مترجم در مذاکرات با ایالات متحده درباره ابررسانایی حضور داشت.

ماساکو شاهزاده را در نوامبر ۱۹۸۶ و زمانی که یک دانشجو در دانشگاه توکیو بود برای اولین بار ملاقات کرد. با این حال بعضی می‌گویند که آن‌ها در اصل قبلاً و زمانی که پدر ماساکو به عنوان همراه و ملتزم به خانواده امپراطوری خدمت می‌کرد یکدیگر را ملاقات کرده بودند. در طول سال ۱۹۸۷ مطبوعات به‌طور دائم ماساکو و شاهزاده را زیر نظر داشتند.

نام ماساکو از لیست عروسان سلطنتی ممکن به خاطر مباحثه در مورد پدربزرگ مادری‌اش، یوتاکا اگاشیرا، رئیس شرکت چیسو، یک شرکت بدنام برای درمان بیماری میناماتا و رسوایی آن در ایجاد آلودگی عمده، خط خورد. هر چند در پشت صحنه، ارتباط او با شاهزاده بدون هیچ لطمه‌ای ادامه داشت.

اما ماساکو برای اینکه پیشنهاد ازدواج ولیعهد را بپذیرد سال‌ها وقت لازم داشت. تولد دخترشان آیکو، که پس از گذشت هشت سال از ازدواجشان به وقوع انجامید، بحث پر جنب و جوشی را در ژاپن برانگیخت که مطابق آن می‌بایست قانون خانواده امپراطوری در سال ۱۹۴۷ از ارشدیت مطلق پسران تغییر یابد به طوری که یک زن هم بتواند به تاج و تخت برسد و فرمانروایی کند.

در همین حین که در ژاپن بحث بر سر این ماجرا ادامه داشت، سومین فرزند برادر شوهر ماساکو به دنیا آمد تا دختر این زوج به حاشیه برود و خط سلطنت مسیر دیگری را طی کند. ماساکو از سال ۲۰۰۲ انظار عمومی را ترک کرد تا حاشیه‌نشین شود و علت آن هم اختلالات عاطفی ناشی از فشار‌ها برای به دنیا آوردن فرزند پسر و کنار آمدن با زندگی در خانواده امپراطوری عنوان شد.

در ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۸، ناروهیتو از مردم تقاضا کرد که همسر بیمارش را درک کنند. او در یک سفر هشت روزه و بدون ماساکو در اسپانیا بود تا در عروسی فیلیپه، شاهزاده آستوریاس شرکت کند. او در این مورد گفت: «من دوست دارم که مردم بفهمند که ماساکو در حال ادامه دادن تلاشش برای بهبودی به کمک اطرافیانش است. خواهش می‌کنم با او در طی این مدت طولانی با مهربانی رفتار کنید.»

فشار‌ها برای به دنیا آوردن فرزند پسر و مطابقت یافتن با سنت‌های باستانی و همچنین قانون امپراطوری به تصویب رسیده در سال ۱۹۴۷ از دلایل بیماری او فرض می‌شوند. از سوی دیگر گفته می‌شود که ماساکو به دلیل آنکه از فعالیت‌های سیاسی منع شده و نمی‌تواند دیگر دیپلمات باشد، سال‌هاست که افسرده است. در ژاپن و جهان بسیاری ماساکو را شاهزاده خانمی در قفس می‌دانند که از بد حادثه ملکه شده است. همان نگاهی که سال‌هاست در مورد پرنسس دایانا، همسر سابق ولیعهد بریتانیا وجود دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج