۱۱۵۹۲۹۱
۴۹ نظر
۵۰۲۸
۴۹ نظر
۵۰۲۸
پ

تحریم سریال‌های کره‌ای؟ دیگه دیر شد

وزیر خارجه ایران با اشاره به بدعهدی کره جنوبی در طول سه سال گذشته در پرداخت مطالبات و عدم تحقق وعده‌هایش گفت: «به وزیر خارجه کره جنوبی گفتم بچه‌های ما در خانه سریال کره‌ای می‌بینند و از ما می‌پرسند کره‌های مهربان در این سریال‌ها همان کسانی هستند که پول‌های ما را نمی‌دهند؟»

برترین‌ها : امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با اشاره به بدعهدی کره جنوبی در طول سه سال گذشته در پرداخت مطالبات و عدم تحقق وعده‌هایش گفت: «به وزیر خارجه کره جنوبی گفتم بچه‌های ما در خانه سریال کره‌ای می‌بینند و از ما می‌پرسند کره‌های مهربان در این سریال‌ها همان کسانی هستند که پول‌های ما را نمی‌دهند؟»

وی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی در مورد بحث کره‌ جنوبی خاطرنشان کرد: «به وزیر خارجه این کشور گفتم مثلا حتی ممکن است صداوسیمای ایران نیز بگوید که دیگر سریال‌های کره‌ی را پخش نمی‌کنیم به دلیل این که کره به تعهدات خود عمل نمی‌کند که در همین رابطه وزیر خارجه کره جنوبی تاکید داشت که این ارتباط فرهنگی بین دو کشور قطع نشود.»

تحریم سریال‌های کره‌ای؟ دیگه دیر شد

روزنامه آفتاب یزد در این باره نوشت: همه چیز از سریال‌های کره‌ای شروع شد؛ سریال‌هایی که فرهنگ، نوع پوشش و حتی سبک زندگی مردمان کره جنوبی را به نمایش می‌گذاشت و داستان‌های عاشقانه آن به قدری رمانتیک بود که جوانان کشورمان را به سمت سبک زندگی کره‌ای علاقه‌مند کرد و بعد از مدتی ما با نوجوانانی رو به رو شدیم که علاقه زیادی به زندگی در کره داشتند، لباس هایشان را با مد روز کره هماهنگ می‌کردند و کلاس زبان کره‌ای می‌رفتند تا بتوانند بیشتر خودشان را با سبک زندگی آ نها آشنا کنند.

از وقتی که پای چشم‌بادامی‌های کره‌ای با سریال‌های‌شان به جدول پخش تلویزیون باز شد بیش‌تر از ۱۵-۱۶ سال می‌گذرد، اگر چه هنوز باز پخش سریال‌های کره‌ای را می‌توانید از شبکه‌های مختلف رسانه ملی ببینید و حتی باز پخش این سریال‌ها هم طرفداران بسیاری دارد. سریال‌هایی که محبوبیت آن‌ها با «یانگوم» و «جومونگ» به اوج خود رسید و بعد از آن ساعات زیادی از پخش تلویزیون را اشغال کرد تا تعدادشان حتی از سریال‌های ایرانی هم بیشتر شود. رفتار محبت آمیزی که تلویزیون با سریال‌های کره‌ای داشت کاملاً بی‌سابقه بود.

تحریم سریال‌های کره‌ای؟ دیگه دیر شد

پیش از این هیچ کشور دیگری نتوانسته بود اینطور محصولات تولیدی‌اش را در فیلم و سریال در تلویزیون ایران ببیند. اما این فقط کشور ما نیست که درگیر محصولات کره‌ای شده است. موج سریال‌ها ومحصولات کره‌ای حالا چندسالی‌ست که نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا شناخته شده است. موجی که این روز‌ها ۲۰ سالگی‌اش را جشن می‌گیرد. موجی که حالا مثل یک ویروس ویدئوکلیپ‌هایش، موسیقی‌های پرسروصدایش و رقص و آوازهایش بین نوجوان‌های ایرانی دست به دست می‌چرخد. روز به روز به تعداد کانال‌های هواداری‌اش اضافه می‌شود و هواداران کم سن و سال‌هایش برای پربازدید شدن ویدئوهایش در یوتیوپ سرودست می‌شکنند و در کلوپ‌های هواداری برای سلبریتی‌های چشم‌بادامی‌محبوب‌شان جیغ و هورا می‌کشند.

تحریم سریال‌های کره‌ای؟ دیگه دیر شد

کشوری که تا دو دهه پیش تصویرش برای مردم جهان تصویر یک کشور سنتی و بسته و جنگ زده بود به یکباره آنقدر گروه‌های موسیقی و فیلم‌سازی‌اش محبوب شدند که دل نوجوان‌ها زیادی را قاپ زدند و خانواده‌هایشان را از این دلدادگی حیرت‌زده‌کرده‌اند. این موضوع تا جایی پیش رفت که تا پیش از شیوع کرونا اگر به در سفارت کره جنوبی می‌رفتید با عده زیادی از نوجوانان و جوانان رو به رو می‌شدید که در رویای رفتن به سئول بودند. اما سوال اینجاست چرا جوانان ما تا این حد به فرهنگ و سبک زندگی یک کشور دیگر علاقه‌مند هستند؟

با این حال سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که چه چیزی سبب شده تا جوانان تا این حد علاقه‌مند به کره و فرهنگ آن بشوند؟ شادان کریمی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در این خصوص به ما گفت: «سریال‌های کره‌ای یک عامل تاثیرگذار در شکل‌گیری این فرآیند هستند. البته این مسئله و تحت تاثیر‌بودن مختص ایران نیست. زمانی برخی جوانان از چینی‌ها پیروی می‌کردند و مدل ابروی خود را به شکل آن‌ها درمی‌آوردند.

تحریم سریال‌های کره‌ای؟ دیگه دیر شد

این مسئله می‌تواند نوعی اعتراض به وضع موجود هم باشد. البته نوع خانواده، پایبندی به ارزش‌ها و هنجار‌های ملی و میهنی و نحوه تربیت نیز در این مسئله بسیار موثر است. وقتی جامعه ما خالی از فرهنگ ایرانی شده و جوانان و نوجوانان کمترین آشنایی با اسفندیار و رستم و تهمینه را دارند معلوم است که به فرهنگ دیگری رو می‌آورند که بتواند خلا‌های فرهنگی آن‌ها را پرکند. اگر کمی به سریال‌های کره‌ای که در رسانه ملی بار‌ها و بار‌ها باز پخش شده است توجه کنیم متوجه خواهیم شد از نظر تاریخی تاکید کره بر فرهنگ به ۱۹۵۰ و شخصیتی به نام «کیم‌جو» بازمی‌گردد؛ شخصیتی که رهبر جنبش استقلال کره و رئیس دولتِ در تبعید این کشور است و در کتاب خود می‌نویسد: «من می‌خواهم ملتم زیباترین ملت باشد؛ منظورم از زیباترین، قدرتمندترین نیست، زیرا حس کرده‌ام که مورد حمله قرار گرفتن چه دردی دارد… آن چیزی که در نهایت می‌خواهم، قدرت لایزال فرهنگ ناب است.»

تحریم سریال‌های کره‌ای؟ دیگه دیر شد

تاکیدی در این جملات است نقطه شروعی برای فرهنگ آنهاست، اما این موج کره‌ای به شکل امروزی که «هالی‌یو» نامیده می‌شود و ماهیتی اقتصادی-فرهنگی دارد، دقیقاً از سال ۱۹۹۹ با آثاری مثل فیلم «شیری» شروع شد و به این طریق کره جنوبی توانست موجی که بزرگترین اتفاق فرهنگی آسیا در ۲۰ سال گذشته است را رقم بزند. حالا در سر تا سر آسیا جوانانی که با کمبود المان‌های فرهنگی در کشور خودشان رو به رو هستند به المان‌های فرهنگی رو می‌آورند که کشور‌هایی مثل کره با صنعت سینما به خوردشان می‌دهند.

نمی‌توانیم این موضوع را انکار کنیم که سواد بصری و تاثیری که یک فیلم وسریال بر جوانان می‌گذارد غیر قابل تصور است. همان طور که جوانان ما با دیدن سریال‌های ترکیه‌ای به نوعی از سبک زندگی روی می‌آورند که هیچ ربطی به کشور ما ندارد مسلما با دیدن سریال‌هایی کره‌ای هم سبک دیگری از زندگی را انتخاب می‌کنند که شباهتی به زندگی ما ندارد و از آن جایی که صنعت سینمای ما خوراکی برای جوانان و نوجوانان ندارد خیلی واضح است که آن‌ها به فیلم‌ها و سریال‌های کشور‌های دیگر علاقه مند می‌شوند.

اما موضوع حائز اهمیت این است که قدرت تخریب سریال‌های کره‌ای کم از تخریب سریال‌های ترکیه‌ای ندارد، اما مسئولین همچنان تخریب سریال‌های ترکیه‌ای را بیشتر و مضرتر می‌دانند و به جای اینکه با تولید محتوای درست در پی بر طرف ساختن این موارد باشند جوانان و نوجوانان را از دیدن این سریال‌ها منع می‌کنند در حالی که این موضوع تنها پاک کردن صورت مسئله است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یا کره جنوبی بهترین پاک ترین با اخلاق ترین مردم روی زمین هم مشکل دارند خخخخخخ

      پاسخ ها

      • ناشناس

        من سریال امپراتور دریا و افسانه جومونگ را دوست دارم

      • بدون نام

        کره ای های عجق وجق

      • بدون نام

        پاک ترین خخخخخخخخخخخخخخخ

      • بدون نام

        کره جنوبی نوکرترین مردم روی زمین

      • بدون نام

        خدا شفابده

    • بدون نام

      کره محصولاتش با کیفیت و خوبه همه چیش

    • بدون نام

      وسایل خونه ایرانی ها همیشه کره ای بوده خدمات خوب هم داشته

      پاسخ ها

      • naser

        چرامنفی میدن بعضیها؟جالبه همینهاتوخونشون الجی وسامسونگ دارن ومنفی هم میدن

    • بدون نام

      تهدید چرتی کردن شون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی شماها انقد بیکارید که سریال کره ای ببینید؟ بعد همین شماها نبودین که چند سال پیش چینی ها رو تشویق می کردید که اپل رو تو کشورشون تحریم کردن؟؟؟

    • بدون نام

      میخوان پولی که دست کره اس بگیرن حیف میل کنند

      پاسخ ها

      • خفه

        پول مال ماست و کره دزدیده

    • بدون نام

      ایران ورشکسته بدبخت امروز در مقابل کره هیچه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کافر همه را به کیش خود پندارد

    • بدون نام

      چه علاقه دارند مسئولین تو این شرایط گرونی تورمی که خودشون درست کردن خودشون رو منزوی تر میکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پول ما رو دزدیدند لزومی نداره فرهنگشون رو ترویج کنیم

    • بدون نام

      سیمای میلی رو کسی نمیدید همون چهار درصد مخاطب هم برای سریال کره ای بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشخصه!!!

    • بدون نام

      پای سریال کره ای درزمان احمدی نژادبه ایران باجومونگ بازشد!درکل سریال کره ای جذابترازنمونه های چینی وژاپنی وحتی غربی هست وخطرکمتری هم دارد!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما فیلم و سریالهای پرخطرش رو ندیدی به مراتب بدتر از غربیه

      • بدون نام

        ای وای من ینی شما فیلم هایی به مراتب بدترشم دیدین پس اینجا چیکار میکنین نظر میدین هومم

      • بدون نام

        آفرین که شما دیدی

    • بدون نام

      بنیاد خانواده ایرانی را همین سریال های پوچ کره ای نابود کرده. چرت و پرت . و سینمای ما حتی یک سریال در قالب خانواده اصیل ایرانی ندارد .

      پاسخ ها

      • نادر

        پس سریال های ایرانی خوبند که یا دورهم سبزی آش پاک میکنند یا تو قبرستان هستند یا تو اگاهی وبیمارستان پس بنشین اینا رانگاه کن

    • حمید قاسمی

      سلام برین مستقیم با خود جومونگ مذاکره کنین. نه با تسو

    • بدون نام

      متن خوب و به جایی بود اما از چشم بادامی صدا کردنشون خوشم نیومد. ای کاش به این نکته هم توجه کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی زشتند

    • بدون نام

      خسته نباشی دلاور خدا قوت پهلوان عجب تهدیدی کردی.

    • بدون نام

      من اکثر سریال کره‌ای رو دیدم ،ولی هرگز کلاس زبانش نرفتم دلمم نخواست اونجا برم ،فقط زبان مادری و پارسی و زندگی درایران همیشه جاویدان ،آن‌قدر غلو نکنید

    • naser

      واقعاچراازرستم وسهراب وارش کمانگیروکوروش بزرگ وبابک خرمدینها فیلم وسریال نمیسازن

      پاسخ ها

      • دانا درستکار

        همون بهتر که نسازن با این فیلم ساختنشون

      • بدون نام

        ناصر جان از روی منفی هایی که گرفتی مشخصه که چرا نمی سازند

      • بدون نام

        حالا اینا به کنار. چرا از زندگی همتی فیلم نمیسازن؟

    • بدون نام

      تقصیر خودتونه تو همه چیز به بقیه کشورا وابسته اید نه فیلم ساختن بلدید، نه دارو ساختن بلدید نه ماشین ساختن بلدید فقط بلدید شعار بدید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میشینن کاخ باد هوا میگن

    • قوخازواره

      جناب وزیربچه های ماهیچوقت این سوال رانپرسیدندکه چراکره ای های مهربان پول مارانمیدهند
      امابچه های شماصددرصدمیپرسندچون برای آقازاده شدن درآینده به این پول نیازدارن

    • بدون نام

      عیبی نداره هنوز دیر نشده
      بجاش از این به بعد سریال های آمریکایی پخش کنید

    • صادق

      آقای وزیر،دیگه اینقدر هم بهشون سخت نگیر،نابودشون کردی با این تهدیدت !!!!

    • بی نام

      تحریمتون رو در حد خانواده نگه دارید لااقل مردم ضرر نمیکنن.اقتصاد باید درش باز باشه که در عین حمایت و بالا بردن کیفیت کالاهای داخلی از طرف دولت سرمایه گذاری و حس رقابت رو در تولید کننده داخلی بیشتر کنه.قهر کردن نتیجه اش فقط ضرر مردم و سو استفاده از مصرف کننده داخلی ایست.صنعت خودرو و پوشاک و کفش و لوازم خانگی و صنعتی بدون ضمانت و سرویس دهی منظم نتیجه همین تحریمها و قهر کردن با دنیاست.

    • خرمی

      دیر نشده پخش نکنین

    • بدون نام

      دریوزگی

    • علیرضا

      یادش بخیر قدیما سریال های آمریکایی کانادایی آلمانی پخش میکردن مثل پزشک دهکده،بسوی جنوب ،رکس الان کره های خیلیم هم خوش حال میشم این توهمات تاریخی کره ای قطع شه

    • بدون نام

      اینهمه تکرار کردن واژه کریه "چشم‌بادامی‌ها" فقط از فرهنگ و سواد نویسنده می‌کاهه

    • بدون نام

      کره ها تو سریالاشون که همش درحال جنگ و خیانت هستند، بچه وزیر خارجه این کارها را مخصوص آدم خوبها میدونه؟!!!

    • یه آرمی

      من عاشق سریال ها و گروه های موسیقی کره ای هستم

    • بدون نام

      والا من یه بار چن دقیقه نگا کردم مغزم سوت کشید نتونستم تشخیص بدم کی به کیه

    • هم ولایتی

      کمپانیهای کره ورشکست میشن چون بجز ایران هیچ کشوری خریدار فیلمهاشون نیست

    • بدون نام

      واقعا چطور این سریالای کره ای رو میبینید! حال بهم زنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج