۱۱۵۹۷۴۲
۵۲۷۵
۵۲۷۵
پ

رپورتاژ آگهی

ویزای توریستی با ویزای کاری چه تفاوتی دارد؟

گرفتن ویزای توریستی نسبت به ویزای کاری راحت‌تر است، اما محدودیت‌هایی را هم دارد. در این مطلب به بررسی تفاوت ویزای توریستی و ویزای کاری پرداخته‌ایم.

تفاوت ویزای توریستی و ویزای کاری چیست؟ آیا با ویزای توریستی هم می‌توان در کشور مقصد مشغول به کار شد؟ امکان تبدیل ویزای توریستی به کاری وجود دارد؟

به عنوان یک شهروند ایرانی برای رفتن به اکثر کشور‌های دنیا نیاز به ویزا دارید. ویزا‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها برای هدف خاصی به متقاضیان داده می‌شوند. هر کدام از انواع ویزا شرایط خاص خود را دارند، بنابراین قبل از اقدام برای گرفتن ویزا باید هدف خود را از سفر به کشور مقصد مشخص کنید. گرفتن ویزای توریستی نسبت به ویزای کاری راحت‌تر است، اما محدودیت‌هایی را هم دارد. در این مطلب به بررسی تفاوت ویزای توریستی و ویزای کاری پرداخته‌ایم.

ویزای توریستی با ویزای کاری چه تفاوتی دارد؟

ویزای توریستی چیست؟

اگر به دلایل مختلف از جمله گردش و تفریح، دیدار با خانواده و آشنایان و... قصد سفر به یک کشور خارجی برای یک دوره زمانی موقتی را داشته باشید، باید برای گرفتن ویزای توریستی اقدام کنید. ویزای توریستی بسته به هدف شما از سفر و کشور مورد نظرتان برای مدت مشخصی صادر می‌شود و بعد از پایان مدت اعتبار ویزا، مجبور به ترک خاک آن کشور هستید. به عنوان مثال، ویزای توریستی شنگن حداکثر ۹۰ روز امکان اقامت در کشور‌های حوزه شنگن را می‌دهد. یا ویزای توریستی مولتی کانادا برای ایرانی‌ها ۵ ساله است.

ویزای کاری چیست؟

برخلاف ویزای توریستی که برای سفر به کشور‌های خارجی صادر می‌شود، ویزای کار دارای اهداف مهاجرتی است. ویزای کار تحت عنوان مجوز کار یا Work Permit هم شناخته می‌شود. افرادی که دارای تخصص کافی در یک زمینه حرفه‌ای هستند و قصد مهاجرت به کشور‌های دیگر را دارند، می‌توانند برای گرفتن مجوز کار کشور مورد نظرشان اقدام کنند. در نهایت، درخواست ویزای کاری این افراد توسط سفارت کشور مربوطه بررسی می‌شود و در صورت واجد شرایط بودن، ویزای کار در آن کشور برای شخص متقاضی صادر خواهد شد.

ویزای توریستی با ویزای کاری چه تفاوتی دارد؟

تفاوت ویزای توریستی و ویزای کاری

به طور کلی، تمامی کشور‌های دنیا دارای دو نوع ویزا هستند؛ ویزای مهاجرتی و ویزای غیرمهاجرتی. ویزای توریستی، ویزای تحصیلی و ویزای تجاری از جمله انواع ویزای غیرمهاجرتی محسوب می‌شوند که برای مدت مشخصی صادر می‌شوند و دارای محدودیت‌هایی هستند. ویزای کاری و ویزای سرمایه گذاری از جمله انواع ویزای مهاجرتی هستند که به شخص متقاضی اجازه اقامت طولانی در کشور مربوطه را می‌دهند. در ادامه به بررسی تفاوت ویزای توریستی و ویزای کاری می‌پردازیم.

هدف ویزا

ویزای توریستی با اهدافی مثل بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور مقصد و یا دیدار با دوستان و آشنایان صادر می‌شود. بنابراین، برای گرفتن ویزای توریستی باید بتوانید هدف خود را از سفرتان با مدارکی مانند برنامه سفر، بلیط هواپیما و تاییدیه رزرو هتل اثبات کنید. این در حالیست که هدف ویزای کاری، گرفتن اقامت کشور مقصد و مشغول به کار شدن در آنجاست. بنابراین، شخص متقاضی باید بتواند مهارت‌های حرفه‌ای خود را از طریق مدارک مختلف اثبات کند.

امکان کار در کشور مقصد

بدیهی است که با داشتن ویزای کار می‌توانید در کشور مقصد به صورت قانونی مشغول به کار شوید. اما داشتن ویزای توریستی، به شما مجوز کار در کشور مقصد را نمی‌دهد. شاید افرادی باشند که با داشتن ویزای توریستی یک کشور به انجام امور تجاری در آن کشور مشغول باشند؛ و یا با گرفتن ویزا‌های توریستی بلند مدت‌تر مثل ویزای مولتی کانادا قصد کار کردن در کشور مقصد را داشته باشند. اما مشغول به کار شدن با ویزای توریستی در هر کشوری غیرقانونی است و افرادی که چنین اقدامی کنند به عنوان مجرم شناخته شده و به کشورشان دیپورت خواهند شد.

ویزای توریستی با ویزای کاری چه تفاوتی دارد؟

امکان تحصیل در کشور مقصد

دقیقا مانند کار، با داشتن ویزای توریستی امکان تحصیل در کشور مقصد را هم نخواهید داشت. اما با گرفتن ویزای کاری کشور مربوطه و اخذ اقامت، می‌توانید امکان گرفتن پذیرش تحصیلی یکی از دانشگاه‌های کشور مربوطه را هم داشته باشید. اگر موفق به اخذ اقامت دائم آن کشور شوید، حتی امکان استفاده از فرصت تحصیل رایگان را که خیلی از کشور‌ها به شهروندان و دارندگان اقامت دائم خود می‌دهند را نیز خواهید داشت.

مدت اعتبار ویزا

ویزای توریستی به عنوان یکی از انواع ویزای کوتاه مدت شناخته می‌شود و دارای دوره زمانی مشخصی برای حضور در کشور مقصد است؛ بنابراین بعد از پایان مدت اعتبار ویزا باید اقدام به ترک کشور مربوطه نمایید. اما ویزای کاری امکان اقامت بلندمدت در کشور مقصد را به شما میدهد. البته لازم است که بعد از پایان اعتبار ویزای کاری مجددا برای تمدید آن اقدام کنید. حتی بعد از چند سال می‌توانید برای گرفتن اقامت دائم آن کشور نیز اقدام کنید.

شرایط و مدارک اخذ ویزا

با توجه به اینکه هدف این دو نوع ویزا با همدیگر متفاوت است، شرایط اخذ آن‌ها و مدارک مورد نیازشان هم با فرق دارد. برای گرفتن ویزای کاری باید حتما ثابت کنید که از مهارت‌های تخصصی کافی برای کار کردن در کشور مقصد برخوردار هستید. ضمن اینکه داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمای خارجی یکی از شروط اصلی برای گرفتن ویزای کاری اکثر کشورهاست. اما در مورد ویزای توریستی نیاز به خاصی ندارید و فقط باید یک سری مدارک عمومی را ارائه کنید. در ادامه، مهم‌ترین مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی و کاری آمده است.

مدارک ویزای کاری

• مدارک هویتی مثل پاسپورت، شناسنامه و...
• دو قطعه عکس
• مدارک تحصیلی
• مدارک مربوط به سوابق شغلی
• جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمای خارجی
• گواهی تمکن مالی
• گواهی عدم سوءپیشینه
مدارک ویزای توریستی
• مدارک هویتی مثل پاسپورت
• دو قطعه عکس
• مدارک مربوط به تمکن مالی مانند گردش حساب بانکی
• بلیط هواپیما
• تاییدیه رزرو هتل
• بیمه مسافرتی
• برنامه سفر

دقت داشته باشید که این موارد جزو مدارک کلی است که اکثر کشور‌ها برای صدور ویزای کاری و توریستی می‌خواهند. اما ممکن است سفارت کشور مورد نظر شما، مدارک دیگری را هم از شما بخواهد.

گرفتن ویزای کاری سخت‌تر است یا توریستی؟

این موضوع به شرایط افراد هم بستگی دارد، اما به طور کلی، گرفتن ویزای کاری سخت‌تر از انواع دیگر ویزا از جمله ویزای توریستی است. دلیل این موضوع هم، نیاز به پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرمای خارجی است. قبل از اقدام برای گرفتن ویزا باید ابتدا با کارفرما‌های خارجی مذاکره کنید و موفق به متقاعد کردن آن‌ها برای گرفتن پیشنهاد شغلی شوید. این موضوع به ویژه در کشور‌های اروپایی کار آسانی نیست. اما ویزای توریستی شرایط خیلی خاصی ندارد و فقط باید یک پرونده کامل با مدارک بدون نقص را ارائه کنید.

البته این موضوع هم شرایط کلی دارد و به عنوان مثال در یک برنامه مهاجرتی خاص مثل طرح اسکیل ورکر کانادا، حتی بدون داشتن پیشنهاد شغلی هم امکان گرفتن ویزای کاری و اقامت کانادا را دارید. بنابراین، قبل از هر چیز بهتر است شرایط کشور‌های مختلف را برای دادن ویزای کاری بررسی کنید.

امکان تبدیل ویزای توریستی به کاری وجود دارد؟

در یک جواب کلی و صریح به این سوال باید گفت که امکان تبدیل ویزای توریستی به کاری وجود ندارد؛ بنابراین اگر به دنبال گرفتن اقامت یک کشور خارجی و کار کردن به صورت قانونی هستید، فقط برای ویزای کاری آن کشور اقدام کنید نه ویزای توریستی. البته با داشتن ویزای توریستی می‌توانید مقدمات گرفتن ویزای کاری را هم فراهم کنید. مثلا در مدت حضور در کشور مربوطه با برخی کارفرما‌های خارجی ملاقات کنید یا در مصاحبه‌های شغلی شرکت کنید تا از این طریق بتوانید یک جاب آفر معتبر بگیرید و سپس برای ویزای کاری آن کشور اقدام نمایید.

در کل اگر قصد شما از سفر به یک کشور خارجی صرفا گردشگری یا دیدار با اقوام و آشنایان است، ویزای توریستی بهترین گزینه برایتان خواهد بود. اما اگر قصد مهاجرت به کشور‌های دیگر را دارید و می‌خواهید از همان ابتدا صاحب کار و درآمد باشید، ویزای کاری یک انتخاب عالیست. ضمن اینکه با گرفتن ویزای کاری از یک سری مزایای دیگر مانند بیمه و امکان اخذ اقامت دائم از همان ابتدا یا چند سال بعد را هم خواهید داشت.

نیلگام با سال‌ها تجربه در حوزه گردشگری به شما کمک می‌کند تا ویزای توریستی کشور‌های مختلف را با کمترین هزینه و دردسر بگیرید. ضمن اینکه ارتباطات گسترده نیلگام و تخصص این مجموعه در زمینه مهاجرت کاری، فرصت مناسبی را برای گرفتن پیشنهاد شغلی از کشور‌های دیگر با درآمد‌های مناسب را فراهم کرده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد طرح کاریابی نیلگام در خارج می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

سایت نیلگام: nilgam.com

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج