۱۱۵۹۷۵۱
۵۱۵۱
۵۱۵۱
پ

رپورتاژ آگهی

به سگمون چه غذایی بدیم؟

تغذیه یک سگ بالغ با سگ یک ماهه متفاوت بوده و باید بسته به سن، جثه و نژاد سگ یک برنامه غذایی مناسب تنظیم کرد. برنامه غذایی باید به شکلی باشد که تمام مواد مورد نیاز بدن سگ را تامین کرده و خللی در روند رشد حیوان خانگی شما ایجاد نکند.

سگ حیوان دوست داشتنی است که خیلی از افراد دوست دارند از آن در منزل خود نگهداری کنند. سگ حیوانی باهوش و خوش رفتار است که می‌تواند همدم خوبی برای شما باشد، اما هنگام نگهداری آن باید به تغذیه حیوان خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. تغذیه یک سگ بالغ با سگ یک ماهه متفاوت بوده و باید بسته به سن، جثه و نژاد سگ یک برنامه غذایی مناسب تنظیم کرد. برنامه غذایی باید به شکلی باشد که تمام مواد مورد نیاز بدن سگ را تامین کرده و خللی در روند رشد حیوان خانگی شما ایجاد نکند.

به سگمون چه غذایی بدیم؟

غذای خانگی سگ

غذای سگ خود را می‌توانید به صورت خانگی در منزل تهیه کنید، اما اغلب دامپزشکان استفاده از غذا‌های خشک و آماده را بیشتر توصیه می‌کنند. غذای آماده سگ مواد حیاتی برای سلامتی و رشد بدن سگ را در خود جای داده است و نسبت این مواد مغذی متناسب با سن سگ تنظیم شده است؛ به همین خاطر غذای آماده سگ بالغ با سگ‌های کوچک متفاوت است. گاهی اوقات ترجیح می‌دهید برای کاهش هزینه‌ها، چند وعده غذای سگ خود را در داخل منزل تهیه کنید که این امر نیاز به دقت و دانش کافی دارد. هنگام تهیه غذای خانگی باید یک لیست از مواد مفید برای بدن سگ خود تهیه کنید و سپس این غذا را بین وعده‌های غذای خشک سگ قرار دهید. غذای خانگی می‌تواند در کنار غذای خشک و کنسروی استفاده شود و سگ شما هم حتما این تنوع غذایی را دوست خواهد داشت.

مواد مورد نیاز بدن سگ

غذایی که برای سگ خود تهیه می‌کنید باید به نسبت مشخصی تمام موارد زیر را در خود جای داده باشد. چنانچه غذای خانگی نتواند مواد مغذی لازم برای رشد سگ را فراهم سازد، مشکلات سلامتی متعددی برای حیوان خانگی زیبا شما ایجاد خواهد شد و باعث کاهش عمر او می‌گردد. مواد غذایی ضروری که در یک رژیم غذایی سالم باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

پروتئین: یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های بدن سگ، پروتئین است. پروتئین توسط انواع گوشت مرغ، ماهی، اردک و گوساله تامین شده و در کنار آن‌ها می‌توان از دل و جگر هم استفاده کرد. پروتئین تنها محدود به فرآورده‌های گوشتی نمی‌شود و قرار دادن تخم مرغ، دانه سویا و گندم می‌تواند بخشی از پروتئین مورد نیاز حیوان خانگی شما را، به بدن او برساند حتی می‌توان این پروتئین مورد نیاز را از طریق تشویقی سگ و هنگام بازی به او داد.

کلسیم: فرآورده‌های لبنی سرشار از کلسیم بوده و کلسیم هم از جمله مهم‌ترین مواد مورد نیاز رشد بدن سگ است. کلسیم در مواد غذایی مانند تخم مرغ، گوشت، سبزیجات، ماست و پنیر وجود دارد که تمامی آن‌ها را می‌توان در رژیم غذایی جای داد.

کربوهیدرات : کربوهیدرات در ساختار مواد خوراکی مانند برنج، ذرت، جو، میوه و سبزیجات یافت می‌شود و به نسبت مناسبی باید در برنامه غذایی گنجانده شود.

فیبر : برای سلامت سیستم گوارشی سگ، باید فیبر را نیز در غذا‌های حیوان خود جای دهید. مواد غذایی مانند لوبیا، اسفناج، هویج و سیب حاوی مقدار زیادی فیبر هستند.

امگا ۳ و امگا ۶: اسید‌های چرب مفید موجود در تخم مرغ، سبزیجات، روغن ماهی و ... را نیز در برنامه غذایی خانگی سگ خود قرار دهید.
ویتامین: آنتی‌اکسیدان نقش مهمی در سلامت بدن ایفا کرده و در موادی مانند سیب، هویج، اسفناج، لوبیا، توت فرنگی و ... می‌توان آن را پیدا کرد.

به سگمون چه غذایی بدیم؟

مواد غذایی مضر برای بدن سگ

تمام مواد غذایی بالا، باید در برنامه غذایی سگ شما وجود داشته باشد، اما برخی از مواد غذایی به هیچ عنوان نباید توسط سگ شما استفاده شود. این مواد غذایی می‌تواند آثار بدی را بر جای گذارد و برخی از آن‌ها به شدت خطرناک هستند.

آووکادو: وجود پرسین در ساختار آووکادو سبب می‌شود که این میوه برای سگ خطرناک باشد. استفاده از آووکادو مشکلاتی مانند اسهال و استفراغ را به وجود خواهد آورد.

الکل: الکل از جمله خطرناک‌ترین موادی است که اگر به بدن سگ راه پیدا کند، مشکلات جدی به وجود خواهد آورد و هر چه سگ کوچک‌تر باشد این اثر بیشتر به چشم می‌خورد. از جمله عوارض خوردن الکل در سگ می‌توان به اسهال، استفراغ، مشکلات تنفسی و مرگ اشاره کرد.

سیر و پیاز: سیر و پیاز چه پخته باشد چه نباشد، نباید به مقدار زیادی در دسترس سگ قرار گیرد، زیرا نتیجه آن بروز مشکلات گوارشی در بدن حیوان خانگی شما خواهد بود.

کافئین: مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه، شکلات، چای، نوشیدنی انرژی زا و ... می‌تواند منجر به مرگ سگ شما شود پس اطمینان حاصل کنید که سگ از هر گونه کافئینی به دور است.

انگور و کشمش: انگور و کشمش مستقیما کلیه سگ شما را هدف قرار می‌دهد و پس از استفاده آثاری مانند استفراغ را مشاهده خواهید کرد.

نمک: مصرف بیش از حد نمک باعث می‌شود سگ دائما به سراغ ظرف آب رفته و تشنگی خود را برطرف سازد. همین امر مشکلاتی مانند استفراغ، تب و مرگ را به همراه خواهد داشت.

دانه میوه‌ها: دانه‌های موجود در میوه‌هایی مانند هلو و خرمالو باعث انسداد روده سگ شده و مشکلاتی زیادی را به وجود خواهد آورد.

نکات مهم در تغذیه سگ

توله سگ باید تا سن ۸ هفتگی در کنار مادر بماند، زیرا تنها ماده مقوی برای رشد او، شیر مادر است که تمام مواد مورد نیاز بدن او را در خود جای داده است. از ۴ هفتگی سگ، می‌توان غذا‌های نرم را در کنار شیر مادر قرار داد تا بتواند از آن هم تغذیه کند. با بزرگ‌تر شدن سگ، رژیم غذایی او هم تغییر می‌کند به طور مثال سگ ۲ تا ۴ ماهه به دلیل سرعت رشد بالا، به ۲ الی ۴ وعده غذایی نیاز دارد که این وعده غذایی بهتر است از میان غذا‌های خشک مخصوص سگ‌های کوچک استفاده شود. در چهار ماهگی وعده غذایی به سه وعده و در شش ماهگی به دو وعده کاهش پیدا می‌کند. حجم غذایی که در دسترس سگ قرار می‌دهید باید با مشورت دامپزشک و با توجه به نژاد و وزن سگ تنظیم و از پت شاپ معتبر تهیه شود. دادن غذای بیش از حد سبب مشکلاتی مانند اضافه وزن شده و نتیجه آن بروز مشکلات دیگر در بدن سگ خواهد بود. برخی از نژاد‌های سگ هم آلرژی‌های خاصی دارند که باید از دامپزشک در مورد آن بپرسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج