جاباما
۱۱۶۰۵۵۹
۱۵۹ نظر
۶۳۵۱
۱۵۹ نظر
۶۳۵۱
پ

بحران جانکاه کمبود دختر مجرد در ایران!

براساس آماری که اخیرا منتشر شده به ازای هر دختر مجرد دو پسر مجرد وجود دارد. آفتاب یزد صحت وسقم این آمار را بررسی و اثرات این موضوع را با جامعه شناسان درمیان گذاشته است.

روزنامه آفتاب یزد - یگانه شوق الشعرا: به تازگی آماری منتشر شده است که از عدم توازن جنسیتی در سن ازدواج در ایران خبر می‌دهد. بر اساس این آمار تعداد پسران مجرد در سن ازدواج بیش از دختران مجرد در سن ازدواج است. این در حالی است که در گذشته این آمار تا حدودی بر عکس بود و تعداد دختران بیشتر از پسران بود.

بحران جانکاه کمبود دختر مجرد در ایران!

با فرض درست بودن این آمار در آینده کشور با مشکلات و مضرات متعددی در این زمینه رو به رو خواهد بود. اما باید به این نکته اشاره کنیم که این آمار با واقعیت اجتماعی جامعه ایران مطابقت ندارد چرا که در نظر گرفتن بازه سنی ۲۰ تا ۳۹ سال برای ازدواج پسران و ۱۵ تا ۳۴ سال برای دختران با واقعیت جامعه فاصله زیادی دارد. زیرا در واقعیت بسیاری از جوانان در این سنین شرایط ازدواج ندارند و حتی به آن فکر نمی‌کنند.

۳۶ درصد زنان ۱۵ تا ۳۴ ساله ازدواج نکرده‌اند

بر اساس اظهارات یک جمعیت شناس و مطابق با آخرین سرشماری کشور، حدود ۳۶ درصد از جمعیت زنان جوان ۱۵ تا ۳۴ سال کشور را دخترانی تشکیل می‌دهند که هنوز ازدواج نکرده‌اند و حدود ۲.۳ درصد از زنان ۴۵ ساله و بیشتر در بازه سنی تجرد قطعی قرار دارند.

دکتر محمود مشفق در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری کشور، تعداد زنان ۱۵ تا ۳۴ ساله حدود ۱۴ میلیون نفر بوده است که این آمار شامل زنان مجرد و متاهل می‌شود. اگر بازه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال را به عنوان بازه سنی «دوره دختری» در نظر بگیریم، پنج میلیون نفر از این زنان جوان، دختر و ازدواج نکرده بودند. در واقع بر اساس آخرین سرشماری کشور، حدود ۳۶ درصد از جمعیت زنان جوان ۱۵ تا ۳۴ سال کشور را دخترانی تشکیل می‌دهند که هنوز ازدواج نکرده اند.

تعداد پسران مجرد در سن ازدواج بیش از دختران مجرد در سن ازدواج است

این جمعیت شناس با اشاره به قائل شدن پنج سال فاصله سنی (به طور میانگین) میان دختران و پسران برای ازدواج، تصریح کرد: اگر جمعیت پسران ۲۰ تا ۳۹ ساله و جمعیت دختران ۱۵ تا ۳۴ ساله ازدواج نکرده را در نظر بگیریم، جمعیت پسران ۲۰ تا ۳۹ ساله مجرد حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و جمعیت دختران ۱۵ تا ۳۴ ساله مجرد حدود سه میلیون نفر است.

بحران جانکاه کمبود دختر مجرد در ایران!

درواقع نسبت جنسی در اینجا حدود ۱۹۱ است که یعنی در مقابل هر ۱۰۰ دختر در سن ازدواج ۱۹۱ پسر در سن ازدواج داریم و می‌توان گفت نسبت پسران ازدواج نکرده در این سنین دو برابر دختران است. این امر نشان‌دهنده عدم توازن جنسیتی در سن ازدواج است، چراکه تعداد پسران مجرد بیش از تعداد دختران مجرد است که این امر از نظر اجتماعی می‌تواند مشکلاتی در بازار ازدواج ایجاد کند.

افزایش سن ازدواج

سعید معدنی، جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره گفت: «من فکر می‌کنم این بحث به افزایش سن ازدواج بر می‌گردد. در حقیقت بانوانی که سن آن‌ها از ۴۰ الی ۴۵ سال می‌گذرد به دلیل مسائل بیولوژیکی احتمال ازدواج آن‌ها به صفر می‌رسد. اما این درباره مردان صادق نیست، زیرا تا ۶۰ سالگی امید ازدواج در مردان وجود دارد. اگر بخواهیم مهاجرت را در نظر بگیریم آقایان به دلایل گوناگونی بیشتر از خانم‌ها از کشور خارج می‌شوند. پس اگر مهاجرت را در نظر بگیریم باید تعداد دختر خانم‌ها بیشتر باشد. اگر عامل تعدد زوجین را نیز در نظر بگیریم باز هم میزان تعداد خانم‌ها باید بیشتر باشد.

بحران جانکاه کمبود دختر مجرد در ایران!

بر این اساس به نظر من عامل بالا رفتن سن ازدواج در این آمار تاثیر‌گذار است. امکان ازدواج آقایان تا سنین بالا وجود دارد، اما این امکان در اختیار زنان نیست. یک اصطلاح به نام تجرد قطعی وجود دارد. تعریف کلاسیک این اصطلاح آن است که کسانی که ۵۰ سال را رد بکنند دیگر امکان ازدواج ندارند، اما امروزه تعریف متفاوت است و سن تجرد قطعی تغییر پیدا کرده است. نکته دیگر آن است که معمولا زمانی که سن آقایان بالا می‌رود با خانم‌های کم سن و سال‌تر ازدواج می‌کنند و یک آقای ۵۰ ساله می‌تواند با یک خانم ۳۰ ساله ازدواج بکند. در آینده رشد جمعیت به احتمال زیاد بسیار کاهش پیدا می‌کند و امکان دارد به رشد منفی برسد و به همین دلیل جمعیت کاهش پیدا می‌کند و تعداد ازدواج نکرده‌ها بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.»

پیر شدن جمعیت

علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در این باره گفت: «تحلیل‌کننده آمار هر کس بوده است که دختر ۱۵ ساله و پسر ۲۰ ساله را آماده ازدواج می‌داند با واقعیت‌های اجتماعی جامعه مطابقت ندارد. این بدان معنا نیست که ما موافق یا مخالف ازدواج در این سن هستیم، ولی بحث این است که واقعیت جامعه ایران نشان‌دهنده آن است که بخش اعظمی از این افراد خود به خود در قالب ازدواج قرار نمی‌گیرند. اما به تاخیر افتادن ازدواج و ازدواج نکردن در زمان مناسب چند مشکل بزرگ را برای جامعه و فرد ایجاد می‌کند. اولین مشکل بحث پیر شدن جمعیت است.

بحران جانکاه کمبود دختر مجرد در ایران!

تاخیر و دور افتادن از معدل زمان مناسب ازدواج یا مجرد مطلق بودن باعث می‌شود که ما نتوانیم بحث تجدید نسل را داشته باشیم و به همین دلیل جامعه به سمت پیری گرایش پیدا می‌کند و یقینا در سال‌های بعد چنین جامعه‌ای مشکلات عدیده‌ای را تجربه خواهد کرد. نکته دوم آن است وقتی که سن جوان از ازدواج می‌گذرد و نمی‌تواند به موقع ازدواج کند طبیعتا چنین جوانی به دلیل کمبود استقلال و هویت فردی و خانوادگی، هویت مناسب شکل نمی‌گیرد و به همین دلیل و بر همین مبنا مسئولیت پذیری در چنین جوانی کمتر جوانان ازدواج کرده است. نکته بعدی که ایجاد می‌کند این است که وقتی که این افراد خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند دچار انواع آسیب‌های روحی و روانی می‌شوند که رایج‌ترین آن افسردگی، اضطراب، وسواس و... است. نکته بعدی که اهمیت دارد این است که مطالعات در تمام دنیا و از جمله کشور ما نشان داده است که میزان اقدام به خودکشی در بین مجردین که در سن ازدواج هستند به مراتب بیشتر از کسانی است که ازدواج کرده‌اند و متاهل هستند.»

مضرات اجتماعی

وی ادامه داد: «به لحاظ اجتماعی وقتی افراد متاهل هستند کمتر قانون را زیر پا می‌گذارند و از رفتار‌های غیر قانونی پرهیز می‌کنند. امکان آلوده شدن به رفتار‌های خلاف قانون در افراد مجرد بالا‌تر است. به دلیل اینکه تعدادی از نیاز‌های این افراد پاسخ داده نمی‌شود قاعده رابطه زن و مرد از قاعده فرهنگ عادی خارج می‌شود و این افراد ارتباطات نا متعارفی را می‌گیرند که شاخص بارز چنین ارتباط‌هایی عدم پایداری است. این عدم پایداری بعد از مدتی به فرد احساس عدم امنیت می‌دهد. در برخی تعدد رابطه باعث اختلال تنوع طلبی می‌شود و او را از مدار یک زندگی روان عادی خارج می‌کند.

بحران جانکاه کمبود دختر مجرد در ایران!

از سوی دیگر مطالعات نشان می‌دهد افراد متاهل انگیزه بیشتری برای کار کردن و تولید کردن دارند؛ بنابراین وقتی یک حجم عظیمی از نیروی کار یک جامعه مجرد و بی‌انگیزه می‌ماند بر روی تولید ملی اثر نامطلوب می‌گذارد. یکی دیگر از آسیب‌ها بحث مهاجرت است. متاسفانه بخش زیادی از جوانان جامعه ما به دلایل مختلف از کشور خارج می‌شوند و هیچ گاه به ایران باز نمی‌گردند در نتیجه خزانه آی کی یو کشور روز به روز در حال لاغر‌تر شدن است. مجردین معمولا راحت تر، روان‌تر و بی‌دغده‌تر از متاهلین مهاجرت می‌کنند.»

وزارت تنهایی

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس نیز در این باره به ما گفت: «به طور کلی ازدواج یک سلول بنیادین برای جامعه است که همه چیز را می‌آفریند؛ لذا اصل و اساس خانواده ازدواج و تشکیل خانواده است. متاسفانه به دلیل اینکه میزان بیکاری و اشتغال و تامین مایحتاج در جامعه با مشکل رو به رو شده است. چشم انداز آینده برای ازدواج روشن نیست باعث شده جوانان و به خصوص پسران رغبتی به ازدواج نداشته باشند و از آن پرهیز می‌کنند. البته علاوه بر این موارد مسئله دیگری در جوانان وجود دارد و ما جوانان را مسئولیت پذیر و وظیفه مدار تربیت نکرده ایم.

بحران جانکاه کمبود دختر مجرد در ایران!

پسران، چون به صورت سنتی بار تامین خانواده را به دوش دارند به دلیل شرایط اقتصادی بیشتر از دختران از ازدواج گریزانند. بعضی از جوانان نیز وضع اقتصادی خوبی دارند، اما زیر بار مسئولیت ازدواج نمی‌روند. از سوی دیگر روابط نادرست دختران و پسران بر کاهش میزان ازدواج تاثیر‌گذار است. این‌ها مجموعا عاملی شده است که جوانان خصوصا پسران از ازدواج دوری کنند. از مدت‌ها قبل به وجود آمدن چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شد که میزان گرایش به ازدواج کم شود. من سال‌ها قبل پیشنهاد دادم که وزارتی به عنوان وزارت تنهایی داشته باشیم، زیرا ۳۳ درصد جوانان ما الان تنهایی زندگی می‌کنند. در آینده مشکلات زیادی در این راستا به وجود خواهد آمد. وقتی خانواده تشکیل نشود. جامعه از دورن فرو می‌پاشد و دچار کهولت و پیری می‌شود و بقای نسل در معرض خطر قرار می‌گیرد. سلامت روحی و روانی جامعه در صورت تداوم این شرایط در معرض خطر قرار می‌گیرد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد رکگو

      این نتیجه فضولی درکارهای خداست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو متن گفته خانم چهل تا چهل و پنج ساله فرزندآوری صفر میشه ،چرته ،تو فامیل داریم زیاد بالاتر از این سن بچه دارشدن ،نمونش جاریم که چهل وشش سالگی ازدواج کرد و چهل و هشت سالگی بچه زاییدیه پسر کوچولوی سالم ، یکی دیگه خاله ام هس که سی و هشت سالگی ازدواج کرد الان چهل وسه سالشه دوتا بچه سالم داره ،چه حرفا ،اصلا زن تا زمان یائسگی که حتی کمی بعد پنجاه سالگی هس ،بچه میتونه بزاد

      • بدون نام

        خب از چین و کره وارد کنین

      • بدون نام

        همش دروغه تا پارسان دختران ۳ برابر پسرا بودن این ی سال چی شد دخترا رفتن فضا

      • بدون نام

        ازآلبانی وبلغارستان باید واردکرد چون کشورهای فقیری هستند وصادرات درآمدشونو زیاد می کنه هم فوق العاده دخترهای زیبایی هستند

      • ناشناس

        دختر مجرد که هست ولی اینها روی زن تاریخ انقضا گذاشتند و زن رو به زاییدن منحصر کردند در واقع نگران زنهای تنها نیستند نگران تولید جمعیت خودشون هستند

      • ناشناس

        به جای اینکه فرهنگ جامعه رو بالا ببرند که مرد چهل ساله با زن چهل ساله ازدواج کنه بدتر دارند به بی فرهنگی دامن می زنند و میگن زن چهل ساله بچه اش نمیشه!!! شماها ایران رو عقب مونده ترین کشور جهان کردید

      • بدون نام

        چرا پسر خوشگل قد بلند از اروپای شرقی وارد نشه؟ زنهای ایران چه گناهی کردند با مردهای زشت و بی فرهنگ باید زندگی کنند؟

      • بدون نام

        زنها تا موقعی که یائسه نشدند میتونن بچه دار شن که بعضیها تا بالای پنجاه سال میشه اینکه میگن زنها تو چهل سالگی مجرد قطعیه برمیگرده به عرف جامعه که کسی حاضر نیست با یه
        دختر سن بالا ازدواج کنه مگه مرده زن مرده یا متارکه کرده
        باشه

      • بدون نام

        دختران متولد اواخر دهه پنجاه قربانی جمعیت زیاد دخترهای دهه شصتی شدند و ازدواج نکردند.حالا دهه شصتیهایی که اغلبشون دو سه بار ازدواج کردند میگن ما به موقع نشد ازدواج کنیم ههههههههههه

      • بدون نام

        والا من هر چی دهه شصتی می بینم هم شاغله هم یک یا دو سه بار ازدواج کرده! اصلا طلاق براشون عین آب خوردنه بعد میان مظلوم نمایی می کنند میگن ما دهه شصتیها!! خب بگو من بی عرضه که مثل اغلب دهه شصتیها تیز نبودم و نتونستم شوهرهای بالفعل یا بالقوه دیگران رو بدزدم:)) مرد دهه شصتی هم که الان داره جوجوهای دهه هشتادی رو می گیره به پشتوانه فرهنگ والای ایرونی!!!

      • بدون نام

        اتفاقن خیلی از دختران دهه شصتی باتوجه به جمعیت زیادشون هم مجرد موندن هم بیکارن آمار میگه بیست درصد مجرد موندن به دور وبرخودتون نگاه نکنید دهه پنجاهیها

    • بدون نام

      تاحالا که برعکسش رو می گفتند پسر کمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونایی که تا دیروز میگفتن پسر کمه کسانی بودند که میخواستن تعدد زوجات رو توجیه کنند شما لطفا دروغ هاشون رو باور نکنید !

      • بدون نام

        خداروشکر. وگرنه می افتادن به جون ما دخترا

      • سالار

        لعنت خدا بر اونهایی که باعث شدن سن ازدواج به دلیل مسایل اقتصادی بره بالا, الان من چکار کنم که نمیتونم خونه ای اجاره کنم یا بخرم؟؟

    • امین زاده

      نویسنده بزرگوار تو که این مطلب را نوشتی جرعتشه هم داشته باش علتشو هم بنویس .فقر بیکاری گرانی وضعیت نابسامان و بسیار بد اقتصادی ووووووو.....

      پاسخ ها

      • قرمزته

        درستش همینه بعلاوه مهریه سنگین

      • نوید

        دختر بدرد بخور کم و نایاب شده در حد الماس کم و نایاب شده

      • بی نام

        راست میگه جرأتش رو هم داشته باشد

    • علی

      دختران دوست و همسایه روسیه.. لبنان.. سوریه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دختران اروپایی بهترند،نه آرایش و نه عمل دارند و طبیعی لاغر و سفید هستند

      • بدون نام

        چرا یه مرد مسن باید با زن 20 ساله ازدواج کنه که بچه تولید بشه؟ بچه چه گناهی کرده پدرش پیر باشه.تفاوت سنی زن و مرد نباید بیش از 5 سال باشه.زنهام گناه نکردند در جوانی یا میانسالی کنار یک مرد پیر باشند

      • مرد زشت ایرونی

        دختر اروپایی کلفت دست به سینه تون نمیشه قدش هم بلنده به شما کوتاه قامتان نمیاد

      • بدون نام

        البته پسرای اروپایی هم بهترن،قد بلند و بی پشم و پیلی

      • ۰۰۰

        وای خدا مردم از خنده اخه دخترای اوروپایی مگه دیوانن بیان زن شما بشن اخه:|

      • ایلین

        اره نرو بیرون جلوی در صف بستن

    • بدون نام

      حرف مفت نزنید خسته شدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا به خدا

    • بدون نام

      من همیشه دوست داشتم دختر کم باشه بلکه قدرشو بیشتر بدونن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دختر کم نیست تاریخ انقضا داره در اینجا

      • بدون نام

        دختر از سی که بگذره دیگه قدر و ارزرشی نداریه تازه اگه خوشگل نباشه از اول ارزشی نداره

      • بدون نام

        نه واقعا تعداد خانم ها به حد بحران رسیده پنج سال پیش هم اعلام شد ولی کسی توجهی نکرد ،ده سال آینده واقعا یه مشکل خواهد شد

      • بدون نام

        بدون نام 13:08!اگر واقعا این نظرت نظر واقعیته،خجالت بکش،و چه نظر زشت و غیر منطقی دادی،و چه سطح تفکر نادرستی در مورد دختر داری

      • بدون نام

        نظر واقعی من نیست نظر جامعه ست و من تجربه اش کردم

      • بدون نام

        كاربر 16:33 متاسفانه حرف حق تلخه بالا بري پايين بياي زيبايي براي دخترا در ازدواج شرط اول هست تا دلت بخواد همه مون دختراي بسيار با اخلاق و كدبانو و خانواده دار و... ميشناسيم كه صرفا چون زيبا نيستند مجرد موندن و از اونطرف دختراي خوشگل ولي اخلاق داغون كه در سن پايين ازدواج ميكنن.
        نميگم هميشه اينطوره ولي ده به يك دختراي خوشگل مجرد نيستن و ده به يك دختراي زشت متاسفانه تنها ميمونن.

    • بدون نام

      اینقدر بدم میاد که صرفا خانمها رو به خاطر فرزند آوری طبقه بندی میکنن
      کی میخواید این متر تون رو زمین بزارید و کمتر زنها رو متر کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ميخواي بگيم از فردا مردا فرزند آوري كنند؟!

      • بدون نام

        کاربر عزیز منظور اینه که زنها فقط در فرزندآوری خلاصه نمیشن که اگه یائسه شدن به چشم یه کالای به درد نخور و دور ریختنی بهشون نگاه بشه

      • بدون نام

        ما نخواهیم بچه بیاریم کیو باید ببینیم؟؟؟؟

      • ایلین

        دقیقا موافقم...اگه انقدر مشتاقین توله هاتون رو خودتون بزایید

    • درخشان

      خواستگار زیاد میشه الان

    • بدون نام

      تا اونجایی که بنده اطلاع دارم دختران ازدواج نکرده سه برابر پسران مجرد هستند
      کم دروغ بگید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همشهری اطلاعاتت اشتباهه لطفا رو بروز رسانی کن

      • ناشناس

        دلیلش ازدواج مردها با زنهای جوانتره اینم داره میگه دخترها از یه سنی از رده خارج میشن

      • بدون نام

        دخترهای مجرد کمترند اگه بیشتر حرفشون میشه چون در ایران که جامعه ایلیاتیه دخترها از بعد یک سنی دیگه قادر به ازدواج نیستند اما پیرپسرها تا شصت سالگی هم ممکنه ازدواج کنند با دختری سی چهل سال کوچیکتر

      • بدون نام

        از کجا اطلاع دارین؟ فامیل و همسایه

      • بدون نام

        احتمالا تو فامیل شما اینجوریه! اتفاقا تو فامیل ما هم اینجوریه ولی دلیل نمیشه کل آمار رسمی کشورو به خاطر آمار فامیل خودمون زیر سوال ببریم!

      • بدون نام

        با سواد اطلاعات تو و من مهم نیست مهم اطلاعات مرکز امار ودرستی و دقت و تحقیقات است،کی میخواین از تفکرات سنتی من میگم تو میگی دست بردارید و به واقعیات استناد کنید،با تکذیب حقیقت توسط من و تو چیزی از واقعیت ماجرا عوض نمیشه

    • مهدی

      امار طلاق و فراری ها رو هم اعلام کنید فقط مشکل همینه که گفتید

      پاسخ ها

      • علي

        اینم ایجاد بازار سياه!!ن

    • بدون نام

      بنظرم خانم ها اگر كنار بيايند كه هر مرد حدراقل دو ازدواج كند مشكل حل ميشه

      پاسخ ها

      • ..........

        به فرض محال خانمها کنار اومدن شما عرضه اداره وخرج ومخارجشو دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        میگه تعداد خانما کمه،میگی مردا دو تا ازدواج داشته باشن؟برای حل مشکل خانما باید دو تا شوهر داشته باشن

      • بدون نام

        یه دونه تون هم چیزی به زنها اضافه نمی کنید چه برسه بخوایم با یه زن دیگه هم قسمتتون کنیم

      • بدون نام

        خانم ها اگه گدایی کنند باز شرف داره به زن دوم بودن

      • شهروند

        برعکس گفتین الان مردا باید قبول کنن زنا دوتا شوهر داشته باشن

    • بدون نام

      من یک مرد متاهل هستم و نیاز دارم که زن دوم و یا سوم داشته باشم
      ولی به دلیل تفکرات اشتباه و رویه اشتباه در ایران نمی توانم این کار را انجام دهم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کافور بخور

      • بدون نام

        وقتي حلال خدا شده بد و حرام خدا شده بدون عيب همين ميشه!!!اگر يه نفر بره زن دوم بگيره همه فشش ميدن ولي يه نفر بره چارتا دوست دختر داشته باشه هيچچي بهش نميگن و افتخار هم ميكنن

      • بدون نام

        اونوقت میگن چرا مهریه ها سنگینه
        خب ب خاطر تفکرات ماقبل تاریخ شماست دیگه تو یکیشو نگه دار

      • بدون نام

        خوب طرز فکرت عوض کن مشکل حل میشه ، 80 میلیون نفر که نمی تونند اونجوری که دوست داری فکرکنند

      • فامیل دور

        برادر خوب برو بگیر.. حلال است فقط عدالت رو باید در مورد همسر دوم و اول رعایت کنید..

      • بدون نام

        چقدر بعضی ها بیخودی اکسیژن مصرف میکنن

    • بدون نام

      دخترها رو از 15 سالگی تو سن ازدواج قرار دادید مگه عهد بوووقه

    • بدون نام

      اون موقع که خانم ها کمتر بودن جان کاه نبود؟؟؟؟
      حالا که تو جامعه مرد سالار ، به ضررتون شده جان کاه شده؟
      یا نکنه روضه های پیش از چند همسریه؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برعکس گفتی
        اون موقع که خانوما زیاد بودن
        البته الان هم همونه ولی بازه سنی تغییر کرده
        همین الان اگه بازه ۳۰ تا ۴۰ رو بررسی کنید، میبینید تعداد دخترای مجرد خیلی بیشتر از پسرای مجرد هستن.

      • بدون نام

        نه بازه ۳۰ تا ۴۰ تعداد پسران مجرد زیاده ولی پطر ۴۰ ساله نمیره دختره ۳۸ یا ۳۹ ساله بگیره دختر حداکثر ۳۰ ساله میخواد واسه همین دخترا میمونن

      • بدون نام

        دخترها کمتر نشدند میگه دخترها از یه سنی دیگه نمی تونن بچه بیارند و به این دلیل از رده خارج میشن

      • بدون نام

        دخترها تو جامعه کمتر شدن،الان چهل و نه درصد جامعه زنه و پنجاه و یک درصد مرد ربطی به سن ازدواج نداره،از دهه هشتاد روند رشد تعداد خانم ها به شدت نزولی شده

    • بدون نام

      در کشوری زنان از حقوق انسانی برابر برخوردار نیستند همان بهتر که دختر به دنیا نیاید مادرا باید تا اصلاح قوانین حقوقی به نفع زنان، تمام تلاششون رو بکنن که دختر به دنیا نیاورند .... اگرچه نداشتن دختر خلاء و درد بزرگی است برای خانواده!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گذشته از شوخی و مزاح دقیقا حق باشماست تو خیلی از کشورها همون بهتر که دختری به دنیا نیاد خیلی تاسف باره ولی یک واقعیته

    • امین

      این بحران جانکاه کمبود دختر در حالی میتونه خطرناک باشه که پسران قصد ازدواج رسمی داشته باشند. خودتون در متن خبر اشاره کردین پسران قصد و توان ازدواج ندارند پس کمبود دختر تاثیری در تمایل پسران به ازدواج نداره. وقتی ازدواجی شکل نمیگیره حالا دختر کم باشه یا زیاد. فرقی نداره که

    • بدون نام

      واقعا فاز اینایی که اومدن نوشتن مرد اگه دو سه تا زن بگیره مشکل حل میشه رو متوجه نمیشم، یه بار دیگه مطلب رو بخونین بعد حرف بزنین آخه، نوشته نسبت جمعیت مردان به زنان 191 به 100 هست، یعنی 191 مرد به 100 زن، خب اگه یه مرد دو تا زن بگیره که بقیه مردا باید بشینن نگاه کنن فقط، خدایا از دست این ابله ها ما رو خلاص کن

    • بدون نام

      شما که با روسیه خیلی دوست هستید وارد کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما روسها رو دوست دارید باید دید نظر روس ها در مورد شما چیه

    • از تبریز

      از نظر این جماعت سن زن از ۴۰ که گذشت باید بره بمیره! همینقدر نفرت انگیز

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ولشون کن بابا، قشنگ نشون میده اساسی سوختن

      • بدون نام

        حتما به روانشناس مراجعه کن

      • بدون نام

        نظر اینا مهم نیست

    • بدون نام

      خب دیگه. حالا نوبت ما دختراس که چندتا شوهر کنیم :))

      پاسخ ها

      • بی نام

        مگه نا حالا غیر این بوده؟

      • بدون نام

        حق

      • بدون نام

        بله بهتره آقایون دست از خودخواهی و انحصارطلبی بردارن که پسرای مجرد هم طعم همسر و خانواده رو بچشن

      • بدون نام

        خخخخخ برای مرد هم هوو میشه بگیم یا اسم جدید براش پیدا کنیم

    • بدون نام

      همش تقصیر مسئولانه

    • بدون نام

      دختر ۱۵ ساله تو سن فرزندآوریه؟؟؟ تا زمانی که زنان رو بر اساس فرزندآوری و نه هویت زنانه شون طبقه بندی میکنید بحران فروپاشیدگی اجتماعی درست شدنی نیست ما داریم سقوط میکنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گویا دختر 15 ساله ندیدی دو برابر مادرشه و فکرش فقط مشغول پسرهاست.

      • بدون نام

        کاربر ۱۲:۵۷ مگه به هیکله؟؟؟برای ازدواج بلوغ فکری لازمه که یه بچه ۱۵ ساله نداره دوما به گفته اکثر پزشکهای متخصص بارداری زیربیست سالگی پرخطره هم برا مادر هم کودک

      • بدون نام

        بلوغغغ فکری از من و تو بیشتر دارند و بهتر از اینه که در 15 سالگی در به در دنبال سقط جنین قایمکی باشید براشون چون زیادی بیش فعالند در این امور

    • طاهری

      قبلا می گفتن برا جمعیت زیاد دخترا مردا چندتا زن بگیرن این دلیل علمی برای ازدواج چندهمسری بود اونوقت الان چی

    • بدون نام

      یعنی شما اقتصاد ایران
      اینده ایران
      وضعیت خارجی ایران

      و نمی بینید

    • بدون نام

      خوب که چی

    • بدون نام

      قانون تصویب کنید دخترهای مجرد چهل سال به بالا که ازدواج نکردند بدون اجازه پدر بتوانند ازدواج کنند و بدون هیچ مشکلی در محضر عقد کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونا اونقد عاقل بودن که تا حالا ازدواج نکردن الان چرا باید ازدواج کنن

    • بیژن

      مهریه بده قسمتی از جهاز بخر پول سرویس طلا حلقه تالار اجاره خونه مریضی آرایشگاه زنونه پوشک و هزینه خوراک و رفت آمد کفن و دفن و کلی چیزای دیگه که همش به عهده پسره تو مملکتی که کار نیست انتظارات بالاست کسی هم رحم نداره مالیات هم میگیرن. بیا بیخیال شو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب زن نگیر مگه زوره

    • بدون نام

      این خبر رو یه گوشه سایت بذارین جلوی چشم تا پسرا همیشه یادشون بمونه .

      پاسخ ها

      • نا‌شناس

        دقیقا هدف نویسنده از این متن که یه سال میگه پسر بیشتره یه سال دختر همین ایجاد این حس در شما هست وگرنه اصل موضوع بیکاری و فقر و اعتیاد جوانانه که حل شه نه دختر نه پسر کم نمیاد نگران نباشید

    • بدون نام

      قول میدم بهتون بعد از چند سال آمار دخترها خیلی زیاد خواهد شد
      من هر کسی رو می بینم فرزند دختر دارن ، فرزند پسر خیلی کم شده و اکثرا هم تک فرزند و گاها اصلا بچه ندارن

      این مملکت نه رو حساب کتاب مدیریت شده نه گذاشتن روند طبیعی خودش رو بره

      هر جایی رو نگاه می کنی بحران هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا دور و بر ما همه پسر دارن

      • بدون نام

        چی میگی به خاطر تعیین جنسیت تعداد پسرها از سال هشتاد و پنج به شدت زیاد شده خود پزشکان هم این رو بارها گوشزد کردن ولی مردم دنبال پسر هستن چرا میخوایین آمار واقعی رو با شایعه عوض کنید دیگه گذشت دوره من میگم تو میگی

    • بدون نام

      از برزیل دختر وارد کنید
      من دوتا شو بر میدارم.
      مرسی

      پاسخ ها

      • م م

        تو این زمونه با این گرونی امکان ازدواج نیست

    • بدون نام

      مسئله‌‌ اصلی‌‌ بیشتر‌ بودن‌ پسر‌ نیست‌ مسئله‌ اصلی‌ کمبود‌ شوهره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شوهر زیاده آدم کمه پسرجان

      • بدون نام

        یعنی هنوز هم از توهم بیرون نیومدین
        خخخخخ
        چه میشه کرد عادت کردین به توهمات خودتون

      • بدون نام

        دلتو با این حرفا خوش کن

      • بدون نام

        فعلا تو مرحله انکار هستید ،با جوک و خنده و مسخره بازی این بحران درست نمیشه

    • بدون نام

      پیشنهاد میشه از روسیه دختر وارد کنید .... خ خ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه بابا چ اعتماد ب نفسی:)) دختر قدبلند روسی در کنار پسرای قد متوسط و متوسط ب پایین ایرانی !!!عجب

      • بدون نام

        خودتونو با پسرای روسی یه مقایسه کنین

      • بدون نام

        باید دید نظر دختر های روس چیه
        پسر ایرانی دختر چینی هم از سرش زیاده

      • بدون نام

        مگه دیوانه هستن پسر های روس رو ول کنن بیان زن شماها بشن اصلا پسر های روس رو دیدین ؟خودتونو با اونها یه مقایسه بکنید بد نیست کمی از توهم تون کاسته میشه

    • بدون نام

      از چین وارد کنید که دیگه مثل مرغ صف تشکیل نشه بابا
      همین مونده بود تورم دختر مجرد داشته باشیم

    • بدون نام

      تمام این موارد را مردم و مسوولین خوب می دانند پرفسور شک نکنید، اگر راه چاره ای دارید بفرمایید.

    • بدون نام

      پسرا برین دبه بخرین

    • بدون نام

      پیش ب سوی واردات، از نوع چینی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مبارک باشه
        خلایق هر چه لایق

      • بدون نام

        چین خودش دختر کم داره و پسر های چینی مشکل بی زنی دارن
        چون تک فرزندی بوده و چینی ها هم اکثرا پسر میخواستن پس دختر الان بدجوری اونجا کمه بیخود چینی چینی نکنید بهتون نمیدن شاید بتونید از گینه بیسائو دختر بیرید که همونم براتون زیاده

    • بدون نام

      من یه دختر در سن ازدواج هستم ولی اونقد عقل تو کله ام هست که تن به این اسارت ندم
      دستم تو جیب خودمه تک دخترم و خونه پدرم دارم با ناز زندگی می کنم مگه مغز خر خودم خودم رو بندازم تو آتیش مگه عمر آدم چقدره که همه اش رو صرف یه آدمی بکنه که معلوم نیست بعدا چی از آب در میاد

      پاسخ ها

      • علی باغبان

        اشتباه شما اینه همه مردا رو بد و هیولا می بینی
        خیلیاشون پاک ودرست و حلال کار هستند.

    • بدون نام

      من يه شوگر مامي ميخوام!

    • بدون نام

      پسرها و بگو پیرمردها هیچ وقت بی زن نمی مونند. این به آن نشان که دختر هم کم سود ین ازدواج دخترها را تا نه سالگی پایین می آورند. یک فکری به حال ما دخترهای تحصیل کرده ی بالای چهل بکنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رشته بجای دخترا و زنها نظر میذاری ،مرد باش

      • بدون نام

        دختر هم کم بشود سن ازدواج دخترها را تا نه سالگی پایین می آورند.
        من دخترم بالای چهل

      • بدون نام

        تو دختری باشه قبول اما برو تو آیینه به خودت هر روز سه بار بگو زشته این کارا

    • نا نا

      تعدد زوجین خیلی از آقایون سن بالا با دخترای جوونتر از خودشون باعث به هم خوردن این تعادل و بالاتر رفتن تعداد پسرهای مجرد از دختران مجرد شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتشه با تعدد زوجین خانمها تعادل جدیدی ایجاد کنیم،میدونم حرفم چندش آوره فقط میخوام اونایی که دنبال چند همسری بودن برای رفع مشکل کمبود پسر ببینن چه قدر افکارشون چندش آور و حال به هم زن بوده

      • بدون نام

        اتفاقا اصلانم چندش آور نیست چطور مردها انجامش میدن افتخار هم می کنن برای زنها حرفش هم چندش آوره ؟نخیر خیلی هم منطقیه اگر برای مردها خوبه برای زنها عالیه

    • بدون نام

      من پسر مجرد تقریبا 40 سالم واز نظر ظاهر خیلی جوون نشون میدم
      ولی خوبه آدم به وقتش ازدواج کنه
      ولی مگه تو این مملکت چی به وقتش برای دهه 60ها پیش رفته که ازدواجمون به وقتش باشه
      والا من احساس راحتی میکنم و اگه آدمهای دور و برم با حرفاشون اذیت نکنن،من گله ای ندارم
      بعضی از دوستام که حمایتی نداشتن و ازدواج کردن، الان وضعشون خیلی بده
      واقعا کی فکرش رو میکرد یک روز ازدواج هم مختص آدمهای پولدار بشه،شرایط خیلی بد شده و هر روز هم بدتر از دیروز

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیشتر دهه شصتیها ازدواج کردند یک سومشون دو بار و بعضا سه چهار بار!! بیچاره متولدین اواخر پنجاه که رو دست خودشون موندند

      • بدون نام

        دهه پنجاهی ها دیگه خدایی پیر شدن ،تو توی رنج این دسته بندی نیستی دهه پنجاهی جان

    • بدون نام

      مسئول این وضع خود مردها و خانواده هاشون هستند. وقتی پسر 44 ساله برای ازدواج دختر 40 ساله رو پس میزنه و دنبال دختر حداکثر 30 ساله راه میفته انتظار دارید تعادل بهم نخوره؟ بعلت تفکرات مرد سالاری در کشور ما خانواده ها زیاد به تناسب سنی زوجین اعتقادی ندارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دختر 40 ساله همان دهه 60 هایی بودند که می گفتند ازدواج نمی کنیم درس برامون مهمتره
        اینکه ازدواج نکرده اند تقصیر مرد 44 ساله نیست

      • بدون نام

        خب مرد 44 ساله چرا ازدواج نکرده ؟
        دختر 30 ساله مگه خره زن 44 ساله بشه

    • بدون نام

      ازبس که چند همسری رو تبلیغ کردین و راهشو آسون کردین

    • بدون نام

      مخلص 43 سال دارم و ازدواج نکرده ام چون دردسرش زیاده و گرفتاری زیادی داره حالا میخاد دختر کم باشه یا زیاد دنبالش نمیرم

    • مهرداد

      چقدر هم جانکاهه:)

    • بدون نام

      راستی چرا نسل جدید پسرا اینقد قد کوتاه هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا نه این که دخترا 2 متر تشریف دارن بند انگشتی

    • بدون نام

      قبلا گفته میشد که خانم ها تعدادشون بیشتر از آقایون هست پس مردها برن چندتا زن بگیرن تا دختر ها شوهر دار بشن خب الانم ما خانم ها توان گرفتن چند مرد رو داریم چرا که نه چند همسری علاج کاره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره دقیقا باید روش کار بشه خخخخخخخ

    • بدون نام

      آيت الله حايرى يزدى همسرشان چند سال آخر عمرشان نابينا و فلج شده بودند ايشان هر روز كارهاى همسرشان را انجام مى دادند به ايشان پيشنها شد همسر شما كه چشم ندارد ازدواج كنيد ايشنه گفتند چشم ندارد دل كه دارد من دل ايشان را نمى شكنم حالا مقايسه كنيد با مرداى هوسران امروزى كه كارى به دل همسرشون ندارن تازه همسر سالم و جوون ...

    • بدون نام

      خب وقتی پسران پونزده سال تا بیست سال از بازه حذف میشن ک بخش اعظم مجرداس آمار همینجوری میشه وگرنه خیلی نزدیک ترن

    • بدون نام

      چرا جانکاه؟

    • بدون نام

      اشکال نداره، دختر چینی وارد میکنیم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عروسک چینی منظورته؟

      • بدون نام

        جدی یعنی دختر های چینی شما ها رو قبول می کنن منکه بعید میدونم

    • بدون نام

      دختر چینی و کره ای وارد کنید هم خوشگل تر و نازن و عروسکی هم کم توقع و کم هزینه

    • بدون نام

      اتفاقا برعکسه پسرا کمترن

    • بدون نام

      جمعیت کمتر زندگی بهتر

    • بدون نام

      عده ای می گویند دختر که سنش به 30 برسه دیگه اون جذابیت را نداره و ته خط هست ولی به نظر من دخترها تا بالای 30 هم گاهی سرزنده و شاداب هستند و نباید این تفکرات را داشت

    • moslem

      هرچیزی کم داریم از چین وارد میکنیم این یک نوع جنس هم وارد کنید مشکل برطرف میشه

    • moslem

      هرچیزی کم داریم از چین وارد میکنیم این یک نوع جنس هم وارد کنید مشکل برطرف میشه

    • عارف

      جالبه که نظر منو انتضار ندادید

      نوشتم اصلا بقای نسل چه ارزشی داره آدم به چی میرسه ؟

    • بدون نام

      نمیشه دختر مجرد وارد کنید روسیه و ژاپن خوبن مابقی جنس کارکرده میندازن .....

    • بدون نام

      سن تجرد قطعی یوها هااا هااا
      اینقدر نترسونید ما رِ خدا رو خوش نمیاد

    • بدون نام

      تورم و گرانی مسکن این اوضاع را بوجود آورده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج