جاباما
۱۱۶۰۹۸۵
۵۰۱۸
۵۰۱۸
پ

کشف یک تاثیر عجیب و غریب فشار خون بر مغز

افراد مسنی که مبتلا به فشار خون بالا هستند مغز کوچکتری دارند و بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

باشگاه خبرنگاران: افراد مسنی که مبتلا به فشار خون بالا هستند مغز کوچکتری دارند و بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

هرچه فرد در سن پایین‌تر به بیماری فشار خون بالا مبتلا شود، خطر ابتلای او به زوال عقل و کوچک شدن مغزش بیشتر است.

محققانی از استرالیا و چین به سرپرستی پروفسور Minguang He از دانشگاه ملبورن مطالعه کردند که چگونه فشار خون بالا در سنین پایین بر ساختار مغز تأثیر می‌گذارد و خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد.

محققان از داده‌های Biobank انگلستان، پایگاه داده‌ای حاوی اطلاعات بهداشتی ناشناس در مورد نیم میلیون داوطلب شرکت کننده از انگلستان استفاده کردند. آنها ابتدا حجم مغز افراد مسن با فشار خون طبیعی را با افرادی که در سنین مختلف با فشار خون بالا تشخیص داده شده بودند مقایسه کردند. داده‌های خام از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ به پایگاه داده وارد شد و MRI مغز از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ انجام شد.

در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط انجمن قلب آمریکا آمده است که فشار خون بالا در میانسالان بسیار شایع است و فشار خون بالا در سنین جوانی در حال رایج شدن است.

نتایج نشان داد که افراد مبتلا به فشار خون بالا که قبل از ۵۵ سالگی تشخیص داده شده بودند دارای مغز کوچکتری نسبت به افراد دارای فشار خون معمولی بودند و هرچه زودتر فشار خون بالا تشخیص داده شود، افت عملکرد مغز بیشتر است.

دکتر Hennoying Zhang، دستیار تحقیق در بیمارستان استان گوانگدونگ چین، گفت: افرادی که در سن پایین‌تر مبتلا به فشار خون بالا بودند، در اندازه گیری‌های فردی حجم مغزی کمتری داشتند.

او افزود: مطالعات آینده با حجم‌های مغزی اندازه گیری شده در نقاط مختلف زمانی ممکن است تایید کند که آیا فشار خون بالا در سنین پایین‌تر با کاهش بیشتر حجم مغز در طول زمان مرتبط است یا خیر.

اگرچه ارتباط بین فشار خون بالا، سلامت مغز و زوال عقل ثابت شده است اما هنوز مشخص نیست که آیا سن در شروع فشار خون بالا بر این ارتباط تأثیر می‌گذارد یا خیر. برای ارزیابی زوال عقل، محققان تعداد مشارکت کنندگانی را که به دلایل متعدد در طول پیگیری ۱۱.۹ سال دچار زوال عقل شده بودند، در مقایسه با ۱۲۴.۰۵۳ فرد مبتلا به فشار خون بالا و ۱۲۴.۰۵۳ بزرگسال بدون فشار خون بالا، بررسی کردند.

چان می‌گوید: نتایج مطالعه ما شواهدی را ارائه می‌دهد که پیری زودرس در شروع فشار خون بالا با شروع زوال عقل مرتبط است و مهمتر اینکه این ارتباط با تغییرات ساختاری در حجم مغز پشتیبانی می‌شود.

نویسندگان معتقدند که اقدامات برای کنترل یا به تأخیر انداختن فشار خون بالا در سنین پایین‌تر می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

جالب اینجاست که برخلاف زوال عقل عروقی، محققان هیچ ارتباطی بین سن در تشخیص فشار خون بالا و خطر ابتلا به آلزایمر، نوعی زوال عقل که با پروتئین‌هایی که عملکرد مغز را مختل می‌کنند، پیدا نکردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج