جاباما
۱۱۶۱۱۴۲
۷ نظر
۵۰۰۹
۷ نظر
۵۰۰۹
پ

چرا سریال «بازی مرکب» پربیننده شد؟

حالا که تب سریال موفق نتفلیکس جهان را گرفته، شاید ریشه‌یابی داستان و دلایل احتمالی پربیننده شدن آن خالی از لطف نباشد.

ایران آرت: کمتر از یک ماه از آغاز پخش سریال "بازی مرکب" در نتفلیکس گذشته و حالا مردم در گوشه و کنار دنیا درباره داستان و ماجراهای آن حرف می‌زنند. این مجموعه ۹ قسمتی درباره گروهی شامل ۴۵۶ نفر با تجربه‌های متفاوت از زندگی است که برای بردن یک جایزه نقدی حدود ۴۰ میلیون دلاری به شرکت کردن در بازی‌های کودکانه با پیامدهای ناگوار تکان‌دهنده دعوت می‌شوند. اندکی پس از آغاز پخش از نتفلیکس، "بازی مرکب" در ۹۰ کشور از جمله آمریکا و بریتانیا صدرنشین پربیننده‌ها شد.

چرا سریال «بازی مرکب» پربیننده شد؟

حالا که تب سریال موفق نتفلیکس جهان را گرفته، شاید ریشه‌یابی داستان و دلایل احتمالی پربیننده شدن آن خالی از لطف نباشد. چوی یونگ-سو، شهروند ۳۵ ساله کره‌ای یکی از ۳۰ کارگری است که فقط می‌تواند پس از نیم‌شب از اتاق هتل خود در منطقه‌های اشرافی‌نشین در سئول، پایتخت کره جنوبی بیرون بیاید و گشتی پیرامون هتل بزند. او که محل زندگی‌اش را "کمی بزرگ‌تر از یک تابوت" توصیف می‌کند، می‌توانست در دنیایی خیالی یکی از شرکت‌کنندگان در رقابت "بازی مرکب" باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، کره جنوبی کشوری است که در آن می‌توان به راحتی آب خوردن وام گرفت و بعد در انبوه قسط‌ها غرق شد. چوی هم یکی از هزاران و میلیون‌های شهروندی است که قرض و وام گرفته و حالا در بازپس دادن آن درمانده‌اند. او که برای به دست آوردن پول قسط‌هایش راننده پیک است، می‌گوید: "احساس می‌کنم دیگران من را به چشم یک بازنده و شکست‌خورده می‌بینند. به همین خاطر، فقط شب‌ها دیروقت جرات می‌کنم از اتاقم بیرون بزنم، سیگار بکشم و گربه‌های ولگرد را تماشا کنم."

"بازی مرکب" که به خانه‌های صدها میلیون و میلیاردها بیننده در سراسر جهان نفوذ کرده، روایتی است از فرآیند فروپاشی کاپیتالیسم در کره جنوبی. بدهی‌های خانگی در این کشور در سال‌های اخیر به شکلی چشمگیر افزایش یافته و به سطح باورنکردنی بیش از ۱۰۰ درصد درآمد ناخالص داخلی رسیده است؛ رقمی که در هیچ کشور دیگر در آسیا دیده نمی‌شود. این ماجرا را بگذارید کنار کاهش درآمد و افزایش خیره‌کننده بیکاری جوانان تا دریابید اقتصاد کره با چه هیولایی دست به گریبان است.

بر اساس آنچه در "بازی مرکب" به تصویر درآمده، یک بخت نامراد یا افزایش ناگهانی قیمت‌ها و سرمایه‌گذاری نامناسب می‌تواند یک نفر یا یک خانواده را به جایی برساند که فقط برای گذران زندگی و زنده ماندن به وام‌گیرندگان و قسط‌دهندگان حرفه‌ای تبدیل شوند. حالا محبوب شدن این سریال تازه نتفلیکس نشان می‌دهد موضوع بدهکار شدن داستانی جهانشمول است و به گفته کارشناسان، بسیاری از مردم جهان از آن رو به "بازی مرکب" روی خوش نشان داده‌اند که خودشان در این شرایط قرار گرفته‌اند.

افزایش پنج درصدی میزان بدهی‌ها نسبت به درآمد ناخالص داخلی در کره جنوبی به این معنی است که اگر شما تمام درآمدهایتان را در یک سال پس‌انداز کنید، در پایان سال باز هم نمی‌توانید تمام بدهی‌هایتان را صاف کنید و همچنان بدهکار می‌مانید. به دلیل بحرانی شدن اوضاع بدهی‌ها، بانک‌های کره جنوبی در چند ماه اخیر گرفتن وام را محدود کرده‌اند تا این‌گونه به بدهکاران فرصت نفس کشیدن بدهند اما آیا در زمان همه‌گیری کرونا می‌تواند به بهتر شدن شرایط زندگی و اقتصادی مردم امیدوار بود؟

چوی فقط دو سال پیش مهندس IT در منطقه پانگ‌یو بود که آن را هم‌ارز منطقه سیلیکون ولی آمریکا می‌دانند. او و همسرش پس از مدت‌های رایزنی و بحث و بررسی، تصمیم گرفتند در شهر محل زندگی‌شان اینچئون یک کافه باز کنند. آنها آرزوی میلیونر شدن نداشتند بلکه می‌خواستند وقتی بیشتر برای خودشان داشته باشند اما پس از یک شروع امیدوارکننده، ناگهان کرونا از راه رسید و کسب و کار خیلی‌ها از جمله چوی و همسرش را بسان بسیاری دیگر از مردم و کافه‌ها نابود کرد.

آنها چهار ماه اجاره کافه را ندادند و بعد برای گرفتن وام سراغ بانک رفتند. هر چند با دیدن نرخ سود چهار درصدی برق از سرشان پرید. وام گرفتن از چهار بانک بزرگ کره هم چاره کار نبود و رفته‌رفته میزان سود وام‌ها از ۱۷ درصد فراتر رفت. این دو که خانه‌شان را به عنوان ضمانت گرو بانک گذاشته بودند، دیگر نتوانستند کنار هم زندگی کنند. همسر چوی یک کار تمام‌وقت در رستورانی آن سوی کره پیدا کرد و زن و مرد ناچار شدند دو فرزندشان را پیش والدین خودشان بگذارند.

"بازی مرکب" شاید یک سریال سرگرم‌کننده برای بسیاری از مردم جهان و حتی خود شهروندان کره جنوبی باشد اما اگر از قربانیان وام‌های بانکی و بدهی‌های بی‌پایان بپرسید، این هم داستانی خیالی است که چندان به کار سر و سامان دادن به زندگی آنها نمی‌آید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با مشاهده سود چهار درصدی برق از سرشان پرید؟ وطنم پاره تنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی دارد به ایران؟؟؟؟؟؟یک فیلم پر از جنایت و خشونت به خاطر پول؟

    • بدون نام

      کاش ایران وام چهاردرصدی میدادن خودمان بلد بودیم به اندازه درآمد وام بگیریم زندگیمان بهتر کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فیلم آشغال چه به ایران داره

    • بدون نام

      ی سوزن به خودمون بزنیم ی جوالدوز به کره ایها

    • بدون نام

      سود چهار درصدی؟بازم وضعیتشون اسفناکه؟پس ما چی بگیم با وامهای 24 درصدی که تازه بعد از گرفتنش حساب میکنیم میبینیم 30 درصد بوده

    • رضا

      نکته های در فیلم هست که قابل تامل هست مثل خود خواهی انسان که در شرایط معمولی نشون نمیده وقتی پای جان و پول وسط میاد خیلی از انسانها کم میارند بدی نظام های سرمایه داری که طرف انقدر پول داره که دیگران را به جان هم میندازه تا لذت سیری ناپذیرش ارضاع بشه. نکته خیلی مهم اخر فیلم که میگه انسان های خیلی پول دار و بی پول شباهت های زیادی به هم دارند کلا درک کنی فیلم خوبی اگه کسی درکش کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج