جاباما
۱۱۶۱۵۹۱
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

شیشه عمر ژاردیم، دست یحیی

عربستانی‌ها به خوبی و با تمام قوا آماده دیدار‌های مراحل پایانی شده‌اند و با استفاده از تمامی ابزار‌های ممکن تصمیم دارند تا شرایط را برای قهرمانی الهلال یا النصر که هزینه‌های هنگفتی نیز در فصل نقل‌وانتقالات انجام داده‌اند، فراهم کنند.

فرهیختگان: مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از عصر امروز در منطقه غرب آغاز می‌شود و پرسپولیس به مصاف الهلال عربستان خواهد رفت و النصر، دیگر تیم این کشور میزبان الوحده امارات خواهد بود. براساس تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا، دیدارهای این مرحله و همچنین نیمه‌نهایی غرب قاره به صورت متمرکز در عربستان برگزار خواهد شد و البته این کشور میزبانی دیدار نهایی را نیز برعهده خواهد داشت تا دو نماینده این کشور شانس خوبی برای موفقیت در این دوره از رقابت‌ها داشته باشند.

از طرف دیگر درحالی که قرار بود تنها بخشی از ورزشگاه در اختیار هواداران قرار گیرد درنهایت با موافقت AFC تمام بلیت‌های این مسابقات در عربستان فروش خواهد رفت و به این ترتیب هواداران عربستانی بیشتری از نزدیک شاهد این دیدار خواهند بود که این مساله می‌تواند به ضرر تنها نماینده باقی‌مانده ایران در تورنمنت امسال باشد. عربستانی‌ها به خوبی و با تمام قوا آماده دیدارهای مراحل پایانی شده‌اند و با استفاده از تمامی ابزارهای ممکن تصمیم دارند تا شرایط را برای قهرمانی الهلال یا النصر که هزینه‌های هنگفتی نیز در فصل نقل‌وانتقالات انجام داده‌اند، فراهم کنند. دیدارهای منطقه شرق نیز فردا برگزار می‌شود که در این دور سه تیم کره‌ای اولسان هیوندای، جئونبوک موتورز و پوهانگ استیلرز در کنار ناگویای ژاپن برای رسیدن به فینال آسیا تلاش خواهند کرد.

به دنبال چهارمین جام

یکی از پرافتخارترین تیم‌های فوتبال آسیا تلاش زیادی دارد تا با کسب چهارمین قهرمانی خود در این تورنمنت به تنهایی در صدر فهرست باشگاه‌هایی که بیشترین موفقیت را در لیگ قهرمانان داشته‌اند قرار گیرد. آنها فعلا به همراه پوهانگ استیلرز کره‌جنوبی سه بار فاتح این مسابقات شده‌اند و جالب اینکه هر دو تیم نیز در این مرحله حضور داشته و فرصت کسب چهارمین جام خود را دارند. الهلال که قدمتی ۶۳ ساله دارد نخستین بار در سال ۱۹۹۱ موفق به فتح این رقابت‌ها شد و پس از آن در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۹ نیز توانست دو بار دیگر این جام را بالای سر ببرد تا هزینه‌های سرسام‌آوری که مالکان متمول باشگاه انجام می‌دهند بدون ثمر نباشد. این تیم همچنین در سال‌های ۱۹۸۶، ۱۹۸۷، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ نیز ۴ بار در فینال مغلوب شده و به‌عنوان نایب قهرمانی آسیا بسنده کرده است.

تیم بدون شکست

این تیم عربستانی پس از اینکه در دوره گذشته با مشکلاتی عجیب روبه‌رو شده و به دلیل ابتلای تعداد زیادی از بازیکنانش به ویروس کرونا از مسابقات کنار گذاشته شد امسال با عزمی جدی‌تر و تدارکاتی بهتر خود را برای موفقیت در آسیا آماده کرده است. الهلال در فصل گذشته لیگ عربستان موفق شد برای هفدهمین بار قهرمانی را کسب کرده و همچنان به یکه‌تازی خود در این مسابقات ادامه دهد. آنها البته در دور گروهی رقابت‌های امسال توسط حریفی ناشناخته سورپرایز شدند و حتی تا آستانه حذف از مسابقات نیز پیش رفتند اما درنهایت به‌عنوان تیم دوم گروه A راهی مرحله بعد شدند. استقلال تاجیکستان که در دیدار رفت با نتیجه دور از انتظار ۴ بر یک حریف عربستانی خود را شکست داده بود به‌عنوان صدرنشین این گروه به مرحله بعد صعود کرد و الهلال که به سختی توانسته بود یکی از بهترین تیم‌های دوم گروه‌ها لقب بگیرد حریف استقلال ایران در دور حذفی شد.

در فاصله این دو مرحله الهلال در ادامه دیدارهای لیگ داخلی به موفقیت رسید و توانست با قهرمانی در لیگ، با روحیه‌ای مناسب برای جدال با نماینده ایران آماده شود. البته آنها برای حضوری موفق در آسیا دست به تغییراتی در ترکیب خود و همچنین کادرفنی زدند و با خرید نفراتی چون موسی مارگا و ماتئوس پریرا که ۱۸ میلیون یورو برایشان هزینه داشت تلاش کردند تیمی به مراتب بهتر را برای چهارمین قهرمانی آسیا ببندند. عملکرد نه‌چندان خوب الهلال در دور گروهی سبب شد تا مدیران باشگاه به سرعت به فکر تغییرات در کادرفنی افتاده و با روجریو میکال برزیلی قطع همکاری کردند تا لئوناردو ژاردیم، سرمربی نامدار پرتغالی هدایت تیم را برعهده بگیرد.

حاصل این تغییر و تحولات در شروع فصل جدید ۲ برد و یک تساوی در سه هفته ابتدایی و البته برتری ۲برصفر برابر استقلال ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بود. شاگردان این مربی پرتغالی در فاصله بین دو مسابقه اخیر خود در لیگ قهرمانان سه بازی دیگر در لیگ عربستان برگزار کردند که نتایج آن چندان مطلوب هواداران تیم نبود. الهلال اگر چه الاتفاق را با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب کرد و اما در دو مسابقه بعدی برابر الشباب و الحزم به تساوی رسید تا از کورس قهرمانی کمی عقب بماند. در مسابقه آخر البته پنالتی از دست رفته بافتیمبی گومیس در وقت‌های تلف شده بازی باعث شد ۲ امتیاز این دیدار از دست برود. با وجود این نتایج و اینکه الهلال در دیدارهای این فصل خود بدون شکست مانده است، تیم فعلا رتبه چهارم را با یک بازی کمتر در اختیار دارد که در صورت برتری در آن مسابقه حتی می‌تواند به رده دوم برسد.

رایزنی موفق عربستانی‌ها

عربستانی‌ها به خوبی از ارتباط مناسب خود با مسئولان رده‌بالای AFC برای کسب امتیازات بیشتر در لیگ قهرمانان استفاده می‌کنند. آنها علاوه‌بر اینکه میزبانی سه دور پایانی را گرفتند براساس اعلام وزیر ورزش این کشور، توانستند این کنفدراسیون را متقاعد کنند که مجوز حضور کامل تماشاگران را در این دو مسابقه صادر کند. پیش از این به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار بود تنها بخشی از ورزشگاه در اختیار دو تیم قرار گیرد اما رایزنی عربستانی‌ها نتیجه داد و AFC موافقت خود را با حضور کامل تماشاگران اعلام کرد. البته قرار است در این دیدارها تنها هواداران بالای ۱۲ سال که هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده و مجوز لازم از وزارت بهداشت را دریافت کرده‌اند بتوانند وارد ورزشگاه شوند و از طرف دیگر قرار است سختگیری‌های زیادی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

رسانه‌های عربستانی در هفته‌های اخیر بارها از مصدومیت ستاره‌‌های این تیم خبر داده و اعلام می‌کردند که این بازیکنان در دیدار برابر پرسپولیس غایب خواهند بود. با این حال حالا به نظر می‌رسد به جز یاسر الشهرانی سایر مصدومان به موقع مهیای حضور در زمین هستند و می‌توانند در بازی امشب به میدان بروند.

روزنامه الاقتصادیه عربستان در گزارشی از این مسابقه می‌نویسد: «خبر خوش برای الهلال پایان مصدومیت سه بازیکن تاثیرگذار این تیم است که می‌توانند در مسابقه روز شنبه برابر پرسپولیس ایران به میدان بروند. سالم الدوساری، محمد البریک و ماتئوس پریرا سه بازیکنی هستند که با تلاش کادر پزشکی تیم برای این مسابقه آماده شده‌اند و در صورت تشخیص ژاردیم می‌توانند در ترکیب اصلی قرار بگیرند. همچنین دو باشگاه الهلال و النصر اگر بتوانند رقبای خود در این مرحله را شکست داده و به نیمه‌نهایی برسند پاداشی بالغ بر۶.۷۵ میلیون ریال سعودی دریافت خواهند کرد. عربستانی‌ها امید زیادی دارند تا با برتری در این دو مسابقه و رسیدن به نیمه‌نهایی حضور یک نماینده در فینال آسیا را قطعی کنند.»

البته نباید فراموش کرد که الهلال در این مرحله کار سختی پیش رو دارد و باید به مصاف فینالیست دوره قبلی این مسابقات برود. شاید النصر شانس بهتری برای غلبه بر الوحده امارات داشته باشد اما دیگر نماینده عربستان شب سختی را در خانه برابر حریف ایرانی در پیش دارد. سعد مبارک، بازیکن سابق الهلال معتقد است که این تیم با سرمربی باتجربه و نامدار خود شانس خوبی برای رسیدن به نیمه‌نهایی آسیا دارد.

او در مصاحبه‌ای می‌گوید: «لئوناردو ژاردیم، سرمربی پرتغالی الهلال تجربه و سابقه بسیار خوبی دارد و به نظر من باید به او زمان داد تا بتواند ایده‌هایش را در زمین پیاده کند و تیمی قدرتمند و مدعی بسازد. الهلال در دیدارهای اخیر خود عملکرد نسبتا خوبی داشته و اگر بتواند در مسابقه با رقیب ایرانی نیز پیروز شده و به نیمه‌نهایی برسد به نظرم ژاردیم کار بسیار مهمی انجام داده است. حتی اگر الهلال در این مسابقه ناکام شود هم نباید عجولانه درباره او تصمیم‌گیری کرد و باید به او فرصت داد تا بتواند تیم دلخواهش را بسازد.»

هدف؛ موفقیت در آسیا

اگر چه این بازیکن بازنشسته از سرمربی الهلال حمایت کرده اما ظاهرا ژاردیم در این مدت کوتاه نتوانسته جایگاهش را در این باشگاه تثبیت کند و حتی گفته می‌شود ممکن است در صورت ناکامی در مسابقه امشب سمتش در این باشگاه را از دست داده و از سوی مدیران تیم اخراج شود. رسانه‌های عربستانی گزارش می‌دهند که هواداران الهلال از عملکرد این تیم در هفته‌های اخیر اصلا راضی نیستند و ادامه این روند باعث خواهد شد تا انتقادات از سرمربی پرتغالی افزایش پیدا کند. نتایج، شیوه بازی تیم و همچنین عملکرد ستاره‌هایی که در تیم حضور دارند نتوانسته آنها را راضی کند و هواداران معتقدند تیم پتانسیل ارائه نمایش بسیار بهتری را در زمین دارد.

نخستین اقدام ژاردیم در این تیم تغییر شیوه بازی الهلال بود. این باشگاه که در سال‌های اخیر همواره با سیستم ۱-۳-۲-۴ بازی می‌کرد به ۲-۴-۴ تغییر سیستم داد تا بافتیمبی گومیس و موسی مارگا در خط حمله این تیم قرار گرفته و خطرات بیشتری روی دروازه رقبا ایجاد شود. بخش عربی سایت گل در این باره نوشته است: «ژاردیم روی روشی که در الهلال پیاده کرده اصرار دارد و فعلا تصمیمی برای تغییر آن نگرفته است. او معتقد است این بهترین سیستم برای الهلال است و تاکید دارد که دوست ندارد آن را عوض کند. با این حال شاید فشار مدیریت، رسانه‌ها و هواداران درنهایت باعث شود تا مجبور به اعمال تغییراتی در این ترکیب شود.»

شیشه عمر ژاردیم دست یحیی

فلاح القحطانی، کارشناس ورزشی عربستانی معتقد است که مدیران باشگاه تنها به دنبال موفقیت در آسیا هستند و کوچک‌ترین لغزشی در این مسابقات به قیمت از دست رفتن جایگاه این مربی خواهد بود. او می‌گوید: «کاملا مشخص است که تنها هدف الهلال موفقیت در لیگ قهرمانان آسیاست و توجه چندانی به سایر رقابت‌ها ندارد. به همین دلیل معتقدم اگر تیم نتواند در این تورنمنت به موفقیت برسد بی‌تردید ژاردیم از سمتش برکنار خواهد شد و هدایت باشگاه به فرد جدیدی سپرده می‌شود. از شیوه مهره‌چینی این مربی در لیگ مشخص است که او تمام تمرکزش را روی موفقیت در آسیا قرار داده و می‌داند که فقط از او قهرمانی می‌‌خواهند. او در این راه نفراتی چون آندره کاریلو پرویی، گوستاوو کوئلار کلمبیایی و لوسیانو ویتو آرژانتینی را قربانی کرد و نام آنها را از فهرست آسیایی خط زد و در لیگ هم کمتر از آنها بازی می‌گیرد تا مشخص شود که تمام تمرکزش روی رقابت‌های آسیایی است و می‌خواهد تیمی یکدست و هماهنگ را برای دیدارهای پیش رو به میدان بفرستد.»

الهلال در خط حمله دو مهاجم باتجربه و زهردار در اختیار دارد که کوچک‌ترین لغزش مدافعان پرسپولیس می‌تواند جریمه سنگینی را به دنبال داشته باشد به‌خصوص گومیس که سابقه بازی برابر نمایندگان ایران را دارد و در سه مسابقه برابر آنها سه گل به ثمر رسانده است. این مهاجم فرانسوی تاکنون دو بار به استقلال و یک بار نیز به شهرخودرو گل زده است. الهلال همچنین در این مرحله از رقابت‌ها آمار خوبی دارد و از مجموع ۷ حضورش در یک‌چهارم نهایی آسیا، ۵ بار موفق به صعود به نیمه‌نهایی شده است که ۷۱ درصد موفقیت را در بازی‌های این تیم نشان می‌دهد. البته این تیم در دوره‌های قبلی که مسابقات با سیستم رفت و برگشت برگزار می‌شد ۱۴ بازی در این مرحله انجام داده که حاصل آن ۵ برد، ۶ تساوی و ۳ شکست بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • معراج عبدالهی

      چوب خدا صدا نداره، وقتی بابا
      مسعود باروح وروان میلیونها هموطن
      بازی میکرد حالا خوب یادتون
      باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج