جاباما
۱۱۶۱۸۶۹
۲۶ نظر
۵۰۱۲
۲۶ نظر
۵۰۱۲
پ

چگونه یک سریال اینترنت جهان را مختل کرد؟

«بازی مرکب» شرکت‌های اینترنتی را به چالش کشید.

روزنامه ایران - میثم لطفی: «بازی مرکب» که این روز‌ها به پربیننده‌ترین سریال پلتفرم نتفلیکس تبدیل شده است در نیمی از کشور‌ها هم عنوان محبوب‌ترین مجموعه را در اختیار دارد و تمایل زیاد کاربران برای دانلود قسمت‌های مختلف آن باعث شده است ترافیک اینترنتی در بسیاری از نقاط جهان با مشکل مواجه شود.

چگونه یک سریال اینترنت جهان را مختل کرد؟

روزنامه گاردین این هفته در تازه‌ترین گزارش خود نوشت، این سریال کره‌ای به قدری در کشور سازنده محبوبیت کسب کرده که طی یک ماه گذشته اختلالات گسترده در پهنای باند کره جنوبی ایجاد شد و در راستای این اتفاق، بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی کره جنوبی با تنظیم شکایت و انجام اقدامات قانونی از بزرگترین پلتفرم پخش فیلم در جهان درخواست کرد با پرداخت جریمه مالی، به آن‌ها کمک کند زیرساخت‌های اینترنتی خود را بهبود بخشند. این اتفاق در حالی صورت گرفت که دانلود این سریال میانگین مصرف پهنای باند در سراسر جهان را افزایش داد و بسیاری دیگر اپراتور‌های اینترنتی را هم با مشکل مواجه کرد.

این بازی مرکب

نخستین قسمت مجموعه تلویزیونی «بازی مرکب» ساخت کره جنوبی هفدهم سپتامبر از پلتفرم آنلاین نتفلیکس پخش شد و درحالی که از همان ابتدا نقد‌های مثبت فراوانی را دریافت کرد، در هفته اول انتشار توانست به پربیننده‌ترین مجموعه نتفلیکس در بیش از ۹۰ کشور جهان تبدیل شود و به گفته شرکت سازنده بعد از ۱۷ روز پخش با ۱۱۱ میلیون بازدید، به پربیننده‌ترین سریال تاریخ نتفلیکس تبدیل شد.این سریال داستان گروهی متشکل از ۴۵۶ نفر با تجربیات متفاوت زندگی را نقل می‌کند که برای برنده شدن جایزه ۳۸.۷ میلیون دلاری به مجموعه‌ای از بازی‌های کودکانه با عواقب ناگوار دعوت می‌شوند.

چگونه یک سریال اینترنت جهان را مختل کرد؟

اتفاقات دیگر از جمله پخش زنده مسابقات لیگ برتر فوتبال توسط نتفلیکس و آمازون پیش از پخش این سریال باعث شده بود مصرف پهنای باند در گستره جهانی به میزان قابل ملاحظه افزایش یابد و همچنین تقاضا برای استفاده از حداکثر حجم اینترنت در جریان به‌روز‌رسانی بازی‌های ویدیویی از جمله «فورتنایت» و «کال آو دیوتی» در مقاطع زمانی مختلف نیز موجب شد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی زیرساخت‌های خود را تقویت کنند و به فکر ارائه خدمات بهتر باشند. با وجود این، عوامل مختلف به محبوبیت هر چه بیشتر سریال «بازی مرکب» کمک کرد و انتشار این مجموعه همزمان با ادامه یافتن همه‌گیری کرونا و قرنطینه خانگی در بسیاری از نقاط باعث شد پهنای باند جهانی شلوغ‌ترین روز‌های خود را در چند سال اخیر تجربه کند در پی این اتفاق اپراتور‌های اینترنتی انگلستان اعلام کردند طی یک ماه گذشته شلوغ‌ترین روز‌های ترافیک اینترنتی را تجربه کردند و میانگین مصرف پهنای باند در این کشور از زمان پخش سریال بازی مرکب نسبت به یک سال قبل از آن دو برابر شده است.

«مارک آلرا» مدیر اجرایی مرکز خدمات مصرفی شرکت مخابراتی «بریتیش تلکام» در این خصوص گفت: «از زمان پخش سریال بازی مرکب میانگین مصرف اینترنت در انگلیس به طور قابل ملاحظه افزایش یافته است. بر این اساس هر ترابیت بر ثانیه (Tbps) داده که بیش از سطح استاندارد همیشگی مصرف می‌شود هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیون پوند را به ما تحمیل می‌کند. تنها در سال گذشته معادل ۴ ترابیت بر ثانیه میزان مصرف پهنای باند در انگلیس افزایش یافت که این رقم هم اکنون بیشتر شده است و پشتیبانی از آن هزینه فراوان دارد.»

این طور که مشخص شده است بخش اعظم کاربران جهانی برای استفاده از اینترنت با یکدیگر اتفاق نظر دارند و کارشناسان در یک بررسی تازه به این نتیجه رسیدند که به طور میانگین بیش از ۸۰ درصد داده‌های مصرف شده در پهنای باند جهانی به گشت و‌گذار در سایت‌های یوتیوب، فیس بوک، نتفلیکس و شرکت توسعه‌دهنده بازی‌های اکتیویژن بلیزارد اختصاص می‌یابد. به گفته «آلرا» در همه کشور‌ها قوانینی وضع شده است تا میزان مصرف داده بر مبنای باند پهن به‌صورت کنترل شده افزایش یابد و این قوانین برای اپراتور‌های مختلف از جمله «بریتیش تلکام» محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند تا با افزایش مصرف پهنای باند، هزینه‌های بالا را تحمیل نکنند و به‌دنبال آن ترافیک اینترنت در اپراتور‌های اینترنتی به طور مساوی ارائه شود.

چگونه یک سریال اینترنت جهان را مختل کرد؟

قانون بی‌طرفی اینترنت ۲۵ سال قبل وضع شد و آن زمان هیچ کس تصورش را هم نمی‌کرد که چهار یا پنج پلتفرم در مجموع بتوانند ۸۰ درصد پهنای باند جهانی را به خود اختصاص دهند و از این‌رو هم اکنون این مشکل وجود دارد که اگر پهنای باند مصرفی مربوط به هر یک از این شرکت‌ها به هر دلیلی افزایش یابد، این اتفاق می‌تواند تأثیراتی را در گستره جهانی برجا بگذارد.طرفداران قانون بی‌طرفی اینترنت بر این باورند که هرگونه تغییر در اصول اساسی آن به اپراتور‌ها امکان می‌دهد در شرایط لازم برخی خدمات اینترنتی را محدود کنند یا جلوی ارائه آن را بگیرند و همچنین اگر لازم شود، این قانون امکان تغییر تعرفه‌های مربوط به استفاده از خدمات اینترنتی را نیز فراهم می‌کند.

«جان لیوید» مدیر کمپین‌های بنیاد موزیلا بر این باور است که این روز‌ها همه مردم به اینترنت آزاد اطمینان دارند بنابراین تمام محتوایی که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود، باید اصل بی‌طرفی را رعایت کند. او در این خصوص گفت: «ما تاکنون از هیچ یک از تولیدکنندگان محتوا درخواست نکردیم به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی هزینه پرداخت کنند، ولی برخی اتفاقات نظیر پخش سریال بازی مرکب باعث شد در این قضیه تجدیدنظر کنیم.»

پهنای باند جهانی

مرکز Speedtest بتازگی فهرستی از کشور‌های جهان را بر پایه سرعت اتصال به اینترنت برای متوسط نرخ انتقال داده توسط کاربران نهایی منتشر کرده است. اطلاعات مندرج در این لیست میانگین سرعت اینترنت در کشور‌های مختلف براساس آزمایش سرعت شبکه در سرور‌های محلی هر یک از کشور‌ها را نشان می‌دهد و براساس آن کره جنوبی که هم اکنون بواسطه پخش سریال محبوب «بازی مرکب» با اختلال اینترنتی مواجه شده است، خدمات عمومی اینترنتی را با میانگین سرعت ۱۹۶.۷۴ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهد و از این نظر پرسرعت‌ترین سرویس اینترنتی جهان را در اختیار کاربران خود می‌گذارد.

چگونه یک سریال اینترنت جهان را مختل کرد؟

بعد از این کشور، امارات متحده عربی با میانگین سرعت ۱۹۴.۰۴ مگابیت بر ثانیه قرار دارد و کشور‌های قطر، چین، عربستان، نروژ، استرالیا، هلند، کویت و بلغارستان به ترتیب در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند و ایران با میانگین سرعت ۲۷.۲۴ مگابیت بر ثانیه رتبه هشتادم این لیست را از آن خود کرده است. در این فهرست همچنین اعلام شده است کشور‌های اوکراین، سوریه، روسیه، بوتان، سریلانکا، ایران، قزاقستان، مولداوی، بلاروس و رومانی به ترتیب ارزان‌ترین خدمات اینترنتی را در اختیار کاربران می‌گذارند.

مرکز «تِله‌جئوگرافی» نیز در گزارشی که ماه گذشته منتشر کرد توضیح داده است پهنای باند جهانی در سال ۲۰۲۱ میلادی به طور میانگین ۲۹ درصد افزایش یافته است و در مقابل طی یک سال گذشته بواسطه ادامه یافتن همه‌گیری ویروس کرونا و خانه نشینی مردم میزان استفاده از اینترنت در سراسر جهان ۳۴ درصد بیشتر شده است. مجموع پهنای باند مصرف شده در جهان از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۷۸۶ ترابیت بر ثانیه محاسبه می‌شود که این رقم میانگین رشد ۲۹ درصدی در چهار سال گذشته را نمایان می‌کند. از نظر جغرافیایی، آفریقا سریع‌ترین رشد را در این زمینه داشته است و بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی میانگین رشد سرعت دسترسی به اینترنت در این قاره ۴۵ درصد گزارش شده است که پس از آن اقیانوسیه با ۳۸ درصد قرار گرفته است.

کارشناسان همچنین اعلام کردند میانگین رشد استفاده از پهنای باند جهانی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ رشد ۴۸ درصدی را تجربه کرد که این روند برای سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ میلادی ۲۳ درصد گزارش شده بود.تمامی این آمار و ارقام نشان می‌دهد وابستگی کاربران جهانی به دنیای مجازی روز به روز در حال افزایش است و بدیهی است که در سال‌های پیش رو میزان مصرف اینترنت توسط هر یک از کاربران رشد صعودی را تجربه کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یه آبی میاد و همه رو با خودش می بره هر کی سبک تره زودتر میره!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میشه یکی این سریل رو تعریف کنه حوصله دیدن ندارم

    • بدون نام

      راه افتادن چنین موجهایی یعنی مردم جهان همچنان عوامند یا از هر زمان دیگری عوام ترند.خوشبختم که مدتهاست خلاف موجهای عوامانه حرکت می کنم

      پاسخ ها

      • محمد

        پس چرا این پست خواندی و نظر دادی؟

      • بدون نام

        تو از اونا عوامتری. خلاف موج حرکت میکنی غرق نشی

      • بدون نام

        آفرین
        تو خوبی

      • بدون نام

        بابا خواص . پیاده شده جناب با هم بریم

      • بدون نام

        بابا خلاف موج کی بودی .حالا خوبه ته خاورمیانه هستی

      • بدون نام

        فعلا که تواینترنتی ودر جهت موج مشغول شنا کردن خداقوت قهرمان

      • بدون نام

        دقیقا از این موجها زیاد بوده مثلا برای کتابهای هری پاتر صف می ایستادند یا برای آخرین محصول اپل تا وقتی چنین مردمی هستند سرمایه داری جهانی غمی نداره

      • بفهم

        در اینترنت بودن ربطی به همراهی موج نداره من در اینترنت ویدئوهای آشغال نمی بینم و شاخهای مضحک رو فالو نمیکنم

      • اصفهانی

        اصفهان بازار در رکوده

    • خدا نکنه اپل مد شه

      تب این سریال مثل تب این لباسهای گشاد و چروکه که دوباره مد شده. هر دو زشت و ناهنجار!

    • بدون نام

      کره ای های عجق وجق

    • بدون نام

      سریال به این مذخرفی تو عمرم ندیدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو یدونه بساز ما لذت ببریم جناب کارگردان

      • دهه هشتادی

        از قضا، عالییییییی،تا حالا سریال به این قشنگی ندیدم، همه احساسات انسان، از غم گرفته تا شادی و هیجان و تنفر رو زنده میکنه

    • بدون نام

      بازی مرکب اصلی توی ایرانه

    • بدون نام

      بعد اینا دنبال محدودیت سیاه نت اند

    • بدون نام

      وزیر خارجه میگه سریال کره ای دیگه پخش نمیکنیم خخخخخخخخخ

    • بدون نام

      کره جنوبی محصولات خانگی هم سریالش و مردمش با اخلاق کاری با وجدان دوست داشتنی هستند

    • بدون نام

      کره جنوبی عالیه همه چیش

      پاسخ ها

      • کشاورز

        من فیلمو دیدم ۹قسمته هرقسمتش که تمام میشد مامشتاق به دیدن قسمت بعدی میشدیم

    • بدون نام

      خوشحالم ی مورد پای یک چینی وسط نیست

    • بدون نام

      من این سریال رو دیدم . واقعا اگه بخوام با مانی هیست یا برکینگ بد مقایسه کنم ، میتونم بگم در حد یک سوم اونها هم نیست که ااییینقدد سرو صدا کرده.

    • بدون نام

      دنیا داره دهکده کوچک میشه زندگی و کار ومشکلات ۹۵درصد مردم دنیا مثلهمه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج