جاباما
۱۱۶۱۸۷۰
۱۱ نظر
۵۱۶۳
۱۱ نظر
۵۱۶۳
پ

یک فیلم ترسناک کاملا ایرانی

درباره ویژگی‌های فیلم در حال اکران «پوست» که باعث شده اثر متفاوتی در سینمای ایران باشد و مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.

روزنامه خراسان - مائده کاشیان: فیلم «پوست» اثر برادران ارک، اولین‌بار بی‌هیاهو در سی‌وهشتمین جشنواره فجر رونمایی شد و مخاطبان، اهالی رسانه و منتقدان را غافلگیر کرد. اکثر تماشاگران این فیلم متفق‌القول بودند که «پوست» متفاوت‌ترین فیلم جشنواره است. این فیلم از چهارشنبه هفته گذشته اکران خود را آغاز کرده و فعلا در کمتر از یک هفته حدود ۹۲ میلیون تومان فروش داشته است. چرا «پوست» فیلم متفاوتی است و چگونه توانسته بدون حضور ستاره‌ها مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد؟

یک فیلم ترسناک کاملا ایرانی

اولین فیلم بلند برادران ارک

بهمن و بهرام ارک پیش از «پوست»، دو فیلم کوتاه «نجس» و «حیوان» را جلوی دوربین برده بودند. آن‌ها موفق شدند در سی‌وششمین جشنواره فجر، جایزه بهترین فیلم کوتاه را برای ساخت «حیوان» از آن خود کنند. جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران از دیگر افتخارات و جوایز فیلم کوتاه «حیوان» است؛ بنابراین آن‌ها پیش از «پوست» به عنوان امید‌های آینده سینمای ایران شناخته می‌شدند. برادران ارک با سابقه خوبی که در زمینه ساخت فیلم کوتاه داشتند، به سینما آمدند و در اولین فیلم سینمایی بلند خود سراغ ژانری رفتند که در سینمای ایران کمیاب بود.

قصه‌ای عاشقانه بر اساس افسانه قدیمی

فیلم «پوست» یک قصه عاشقانه ساده را با کمک باور‌ها و افسانه قدیمی آذری روایت می‌کند و فیلم برداری آن در یکی از روستا‌های استان آذربایجان شرقی انجام شده است. «پوست» به تناسب قصه‌ای که دارد، نشان می‌دهد که زندگی بعضی از مردم چطور با باور‌های خرافی، جادو، جنبل و طلسم درآمیخته شده است. روایت جذاب فیلم مخاطب را پای آن میخکوب می‌کند و گاهی تماشاگر نیز مانند «آراز» شخصیت اصلی قصه، مرز بین واقعیت و خیال را گم می‌کند. در نتیجه با فضای فیلم کاملا ارتباط برقرار می‌کند. «پوست» به زبان ترکی ساخته شده و دیالوگ‌های آن زیرنویس فارسی شده است.

یک فیلم ترسناک کاملا ایرانی

نسخه‌ای اصیل و ایرانی از ترس

«پوست» یک فیلم اصیل است و نسخه‌ای کاملا ایرانی از ترس را نشان می‌دهد. ایرانی‌ها درباره «جن» به درست یا غلط، روایت‌هایی شنیده‌اند و بسیاری از آن وحشت دارند. «پوست» به خوبی از حضور اجنه در قصه استفاده می‌کند و ترس و اضطراب را در دل تماشاگر می‌اندازد. گریم موجوداتی که به عنوان «جن» در فیلم می‌بینیم نیز گریم بسیار خوب و خلاقانه‌ای است که برای مخاطب تکراری نیست و واقعا ترسناک به نظر می‌رسد. نریشن‌های «عاشیق»، آواز‌هایی که می‌خواند و روایت او نیز به جذاب‌تر شدن روایت فیلم، کمک بسیار خوبی می‌کند. موسیقی متن «پوست» که بامداد افشار آن را ساخته است کاملا با فضای مرموز و ترسناک فیلم متناسب است و مخاطب را تحت تاثیر این فضا قرار می‌دهد. جذابیت بازی برادران ارک با نور و سایه نیز روی پرده عریض سینما دیده می‌شود و حیف است که فرصت دیدن «پوست» روی پرده سینما از دست برود.

یک فیلم ترسناک کاملا ایرانی

حضور موفق «پوست» در جشنواره فجر

همان طور که اشاره کردیم فیلم «پوست» اولین‌بار سال ۹۸ در جشنواره فجر رونمایی شد. تا پیش از اکران فیلم توقع نمی‌رفت این اثر چندان مورد استقبال قرار بگیرد، اما «پوست» در جشنواره به نمایش درآمد، بازخورد‌های مثبت و خوبی گرفت و از برندگان و نامزد‌های جشنواره نیز سهم داشت. دو جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه و بهترین موسیقی متن نصیب «پوست» شد و در پنج شاخه بهترین تدوین، طراحی لباس و صحنه، صدا و جلوه‌های ویژه میدانی نیز نامزد دریافت جایزه شد. به این ترتیب اولین ساخته برادران ارک حضور نسبتا موفقی در جشنواره فجر داشت.

یک فیلم ترسناک کاملا ایرانی

جای خالی فیلم وحشت در سینمای ایران‌

نمی‌توان گفت فیلم «پوست» به معنای دقیق کلمه در ژانر وحشت ساخته شده، اما با توجه به قصه فیلم و فضای وهم‌انگیز آن، «پوست» جزو معدود فیلم‌های ترسناک سینمای ایران است. تا به حال فیلم‌هایی در ژانر وحشت ساخته شده، اما جز مواردی انگشت‌شمار، اکثر این آثار در ایجاد ترس و دلهره برای مخاطب چندان موفق نبوده‌اند و حتی گاهی با الگو گرفتن ناشیانه از اِلمان‌های جهانی سینمای وحشت، تماشاگر را به خنده انداخته‌اند! اما فیلم برادران ارک این طور نیست و نمونه آن را کمتر در سینمای ایران دیده‌ایم، بنابراین تماشای «پوست» برای مخاطب تجربه نسبتا تازه‌ای به حساب می‌آید. آثاری امثال «پوست» و «زالاوا» می‌توانند خلأ ساخت فیلم‌های ترسناک را پر کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو ژانر وحشت ایران فیلمهای اقلیما شب بیست و نهم و مهمان خانه ای در برف تا حدودی خوبن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باعث مریضی تا به الان

    • کامی

      تا الان ترسناک ترین ایرانی از نظر من فیلم حریم بود .هنرمندی آقای فرخ نژاد عزیز

    • بدون نام

      فیلم ایرانی ترسناک فقط شب بیست و نهم

      پاسخ ها

      • دقیقا

      • اکرم

        دقیقا
        نوجوان بودم که اولین بار دیدمش خیلی ترسیدم طوری که الان که ۳۰ سالمه و ازدواج کردم یه وقتایی که تنهام تو خونه یادش میوفتم و خوف ورم میداره

    • بدون نام

      فقط شب بیست و نهم

    • بدون نام

      فقط شب بیست و نهم

    • بدون نام

      شب بیست و نهم درژانر وحشت و ترس عالیه

    • خب گریم اون جن رو نشون می‌دادی بد نبود
      مگه خودت نمیگی ترس رو از دل میندازه؟؟
      خب نشون بده دیگه.!!!!

    • بدون نام

      من آذری هستم ، چه خوب که فیلم به زبان ترکی هست، فیلم هایی که در آذربایجان ساخته میشه و فقط لهجه ترکی دارند مسخرست، اینکه ترکی باشه خیلی بهتره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج