۱۱۶۱۸۹۰
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

قصد علی‌اف؛ اجماع علیه ایران؟

در روزهای گذشته الهام علی اف به ‌رغم آنکه تهران و باکو به طور سنتی روابط صمیمانه‌ای دارند، با اتخاذ مواضعی مخالف با حسن همجواری، به اتهام‌ زنی علیه تهران پرداخته است.

میرقاسم مومنی تحلیلگر مسائل قفقاز در آرمان ملی نوشت:

رئیس جمهوری دولت باکو در سخنرانی خود در جلسه شورای سران کشورهای مشترک المنافع ادعا کرد که ارمنستان در تبانی با ایران از مناطق اشغالی سابق جمهوری آذربایجان برای انجام قاچاق مواد مخدر به اروپا به مدت حدود ۳۰ سال استفاده می‌کرد.

در روزهای گذشته الهام علی اف به ‌رغم آنکه تهران و باکو به طور سنتی روابط صمیمانه‌ای دارند، با اتخاذ مواضعی مخالف با حسن همجواری، به اتهام‌ زنی علیه تهران پرداخته است.

قصد علی‌اف؛ اجماع علیه ایران؟

او پیش‌‌تر اظهارات مقام‌های ایران درباره حضور عناصر خارجی در مرز ایران را بهانه‌های ساختگی خواند و در مخالفت آشکار با اظهارات و اقدامات مقام‌های باکو، مدعی شد جمهوری آذربایجان خواهان احترام در مرزهاست.

مقام‌های جمهوری آذربایجان همچنین بدون توجه به اصول و قواعد بین‌المللی و حسن همجواری از طریق تحریف مفاد توافق آتش‌بس قره‌باغ، به دنبال اعمال خواسته خود برای ایجاد کریدوری با هدف تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه و مرزها هستند.

تکذیب استفاده از اراضی جمهوری آذربایجان برای اهداف اطلاعاتی علیه ایران در شرایطی انجام شده که طی ماه‌های اخیر موضوع حضور برخی نیروهای تروریستی و وابسته به اسرائیل بسیار خبرساز شده است. پس از آنکه آنها نتوانستند در عرصه میدانی علیه ایران اقدام خاصی انجام دهند این بار یک جنگ تبلیغاتی علیه ایران به راه انداخته‌اند که صحبت‌های الهام علی اف در خصوص قاچاق موادمخدر نیز از همین عرصه نشات می‌گیرد.

دولت باکو سعی دارد از تشنج ایجاد شده به بهترین شکل ممکن استفاده کند تا شاید امتیاز دیگری به دست آورد. در این میان الهام علی اف قصد دارد تا با همراه کردن اروپا، یک اجماع علیه ایران به راه اندازند. آنها می‌خواهند به نحوی اروپا را در مقابل ایران قرار دهند و ایران را زیر فشار بیشتر قرار دهند.

واقعیت این است که بیش از 80 درصد موادمخدری که به اروپا ترانزیت می‌شود از خاک ترکیه منتقل می شود و عملا سرزمین‌های قفقاز نقش زیادی در این عرصه ندارند. از سوی دیگر غالب دستگیرشدگان مرتبط با موادمخدر در اروپا اهل کشور ترکیه هستند.

فارغ از این مسائل مسئولان جهانی مبارزه با موادمخدر از نزدیک مشاهده کرده‌اند که ایران چه هزینه‌های گزافی برای مقابله با موادمخدر می‌پردازد. مبارزه شدید ایران با موادمخدر یک موضوع اثبات شده است و اینکه رئیس دولت باکو به این شکل در این خصوص ایران را متهم می‌کند مشخصا بی پایه و اساس است.

ایران خود قربانی تجارت موادمخدر است و جان‌های زیادی نیز در این مسیر داده شده تا ایران به گذرگاه موادمخدر بدل نشود. این گفته‌های الهام علی اف از آنجا نشات می‌گیرد که به شخصه بازیچه دست کشورهایی همچون ترکیه و اسرائیل شده است. اسرائیل از این جهت که می‌خواهد به ایران فشار مضاعف ایجاد کند. ترکیه نیز از این جهت که می‌خواهد خط لوله انرژی را از مسیری به غیر از ایران عبور دهد. ادعای تجارت موادمخدر را می‌خواهند به بهانه‌ای بدل کنند تا رابطه زمینی ایران و ارمنستان را قطع کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اذربایجان مال مااست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج