جاباما
۱۱۶۲۳۹۰
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

رئیس‌جمهور: معیشت مردم دغدغه روزانه من است

رئیس جمهور گفت: مسئله معیشت مردم دغدغه روزانه و هر ساعت من است و من قیمت‌ها را رصد می‌کنم، به‌ویژه مواد خوراکی را دائما رصد کرده و با وزرا جلسه دارم و در جلسات شخصا حضور می‌یابم و پیگیری می‌کنم.

خبرگزاری تسنیم: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه امشب در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم کشورمان طی سخنانی اظهار داشت: درباره مسئله‌ی کرونا در ابتدای دولت گفتیم که اولویت ما مساله واکسیناسیون عمومی است و امروز با گذشت مدت کوتاهی، در دوز اول بیش از ۷۰ درصد و از قبل از فرارسیدن فصل سرما دوز دوم هم به همین میزان تزریق شده باشد تا از جان مردم‌مان صیانت شود.

وی افزود: تأکید داریم که درباره کرونا از حالت انعفال خارج شده و به وضعیت فعال برویم و آمادگی لازم در امر واکسیناسیون و آمادگی بخش‌های اجرایی این را می‌بینیم و همه بخش‌ها پای‌کار آمده‌اند و نباید در موج احتمالی به‌صورت منفعل عمل کنیم و بلکه باید فعالانه پیشبینی و پیشگیری لازم را داشته باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: مردم عزیزمان علیرغم اینکه حتی دو دوز واکسن را زده‌اند باز هم دستورالعمل‌ها را مراعات کند و علیرغم اینکه برخی کسب و کارها فعال شده، مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایش شده رعایت اصول بهداشتی برای همگان ضرورت دارد تا شاهد وضعیت بدی نباشیم. دعوت می‌کنیم کسانی که واکسن نزده‌اند، واکسن را بزنند و به همگان اعلام کردیم تا در این زمینه به صورت اقناعی وارد عمل بشوند.

رئیسی بیان کرد: مسئله معیشت مردم دغدغه روزانه و هر ساعت من است و من قیمت‌ها را رصد می‌کنم، به‌ویژه مواد خوراکی را دائما رصد کرده و با وزرا جلسه دارم و در جلسات شخصا حضور می‌یابم و پیگیری می‌کنم. ما به دنبال این هستیم تا تورم کنترل شود و فشاری که روی مردم است را خبر داریم و خصوصا اقشار کم‌درآمد تحت فشار هستند و من همیشه احساس می‌کنم که در کنار این عزیزان و سفره‌شان هستم و در تلاش هستیم که این وضعیت تغییر کند. این شرایط مربوط به شرایطی است که قبلا گرفته شده و امروز در سفره مردم پدیدار می‌شود و تصمیمات امروز ما هم در آتی در سفره مردم جلوه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور: معیشت مردم دغدغه روزانه من است

وی با بیان اینکه باید کسری بودجه را جبران کنیم و استقراض از بانک مرکزی تورم‌زاست، خاطر نشان کرد: دولت در شهریورماه شروع شد و در این‌ماه، تلاش شد که بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت‌ها را داشته باشیم و این کار انجام شد و برخی می‌گویند که چطور؟ ولی به لطف خدا صورت گرفت و در مهرماه هم خواهد شد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: اقدام بعدی ما درباره مسئله بودجه سال 1401 است و بودجه را باید بدون کسری و به‌صورت واقعی ببندیم و تاکیداتی که رهبری معظم انقلاب دو-سه سال دراره اصلاح ساختار بودجه فرمودند، باید انجام بگیرد و در بودجه 1401 وقت مناسب برخی اصلاح‌های جدی بودجه است. افزایش‌ها باید سراغ کسانی برود که درآمد کمتری دارند و پلکانی باشد و هزینه دستگا‌ه‌ها قابل کنترل و پایش باشند.

رئیسی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا ارز 4200 تومانی حذف می‌شود؟، تصریح کرد: تا الان بررسی‌های لازم را داشته‌ایم و با متخصصان امر و اقتصاددانان خارج از دولت هم مشورت می‌کنیم و پولی که تاکنون به جای اینکه به سفره مردم برود، به دست چند دلال رفته و باید این مسئله را اصلاح کنیم، به نحوی که این پول به جیب و سفره مردم برود. ما این کار را با غافل‌گیری دنبال خواهیم نکرد و مردم را در جریان امر خواهیم گذاشت تا به بازار شوک وارد نشود.

وی درباره ساخت مسکن و برنامه‌های دولت برای این مسئله عنوان کرد: ما جلسه شورای‌عالی مسکن را برگزار کردیم و مقدمات کار توسط وزارت راه، بنیاد مسکن و استانداران انجام شده و قرار است در استان‌ها زمین‌هایی که مورد نیاز است را شناسایی کنیم. امروز هم در مصاحبه وزیر راه گفته شد که اراضی در شهرستان‌های مختلف شناسایی شده تا در حوزه روستا توسط بنیاد مسکن و در شهرها مسکن‌سازی را دنبال کنیم؛ چون هم وعده شده و هم قانون و نیاز کشور است. اینکه برخی تصور کنند دولت قرار است خودش زمین تحویل بگیرد و خودش هم بسازد، این‌گونه نیست. دولت کار هدایت،‌ حمایت و نظارت را انجام می‌دهد و باید همه دست‌اندرکاران در این میدان وارد شوند تا این اقتصاد پیشران را فعال کنیم تا بسیاری از کسب و کارها فعال شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص اثرگذاری سفرهای استانی دولت نیز بیان کرد: ما 6 روز کار را در سطح ملی انجام می‌دهیم و یک روز هم به استان می‌رویم؛ کاری که در میدان انجام می‌شود حتما در پشت میز انجام نمی‌شود و حضور در استان برکاتی دارد. سفر استانی ما همراه پیشینه و پسینه است و هم قبل از سفر کار کارشناسی نسبت به نیازهای فوری استان انجام می‌شود و هم یک هیات به استان اعزام می‌شود تا نیازهای فوری را مشخص کنند.

رئیسی ادامه داد: هم‌چنین در معاونت اجرایی اعتبار و زمان مورد نیاز برای اجرای یک طرح بررسی می‌شود و بعد در جلسه‌ای با حضور معاون اول و استاندار، مسئله بررسی و صورتجلسه می‌شود و در استان مورد بررسی وزرا و مدیران همراه ما قرار می‌گیرد. در جلسه شورای اداری نمایندگان مردم و مدیران صحبت می‌کنند و وزرا کارهایی که قرار است انجام بگیرد را در جمع مدیران استان مطرح می‌کنند. سفرهای استانی فقط برای کلنگ‌زنی نیست و پیگیری بسیاری از طرح‌های نیمه‌کاره است،؛ دولت ما دولت مردمی است و در هر شرایطی با مردم ارتباط خواهیم داشت، دولت نباید ارتباط خود را با مردم قطع کند و با خبر شدن از درددل مردم برای ما بسیار مهم است.

وی گفت: برخی پروژه‌ها در گذشته شروع و بعد رها و الان دچار فرسودگی شده است؛ در معاونت اجرایی ریاست جمهوری بخشی را برای پیگیری مصوبات سفرها ایجاد کرده‌ایم و من گفته‌ام که پروژه‌ها زمان‌بندی شود.

رئیسی در پاسخ به سوالی، درخصوص مذاکرات و اینکه برنامه کشورمان در این زمینه چیست و اینکه برنامه رفع تحریم‌های ضد ملت ایران چگونه است؟، تصریح کرد: ما کار اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم کرد و سفره، بازار و نان مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم ولی ایران هیچ زمانی میز مذاکره را ترک نکرده و نسبت به مذاکراتِ نتیجه‌محور حتما جدی هستیم و قبلا هم به وزارت خارجه گفته شده که باید نتیجه داشته باشید و در طرف مقابل برای لغو تحریم‌ها باید آمادگی وجود داشته باشد تا تحریم‌های ظالمانه رفع شود.

وی ادامه داد: ما گفته بودیم که وقتی دولت مستقر بشود کار دنبال خواهد شد و الان دولت مستقر شده و کار از طریق وزارت خارجه دنبال می‌شود. ما جدی و پایبند هستیم و طرف مقابل باید جدی باشد و در مذاکراتی که چند روز گذشته در تهران با نماینده اتحادیه اروپا انجام گرفت نیز گفته شد که جمهوری اسلامی ایران جدی است و باید جدیت در طرف مقابل دیده شود.

رئیس‌جمهور کشورمان هم‌چنین درخصوص حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و عضویت در شانگهای و چگونگی استفاده از این فرصت‌ها برای منافع ملی، بیان کرد: با عضویت دائم در شانگهای ارتباط با زیربناهای اقتصادی منطقه را برقرار کردیم و باید همه فعالان اقتصادی از این زمینه استفاده کنند. وزارت خارجه مسئولیت رسمی دارد تا اسناد به امضا برسد ولی بخش‌های اقتصادی باید فعال شده و با کشورهای عضو شانگهای ارتباط بگیرند تا در جهت رونق اقتصادی و به ویژه صادرات که ظرفیت‌های بالایی داریم، موثر باشند. نقش ما در تجارت منطقه‌ای مناسب نیست و باید افزایش یابد و ارتباط با کشورهای منطقه در اولویت ماست.

آیت‌الله رئیسی درباره حضور رایزنهای بازرگانی در سفارتخانه‌های کشورمان در کشورهای دنیا گفت: از ابتدا اعلام کردیم که باید دیپلماسی اقتصادی فعال شود و به مردم و فعالان اقتصادی نیز می‌گویم که در دیدارهایی که در اجلاس شانگهای داشتم، بدون استثنا و هم‌چنین در سایر دیدارها کشورها برای روابط اقتصادی اعلام آمادگی کردند و از کالای ایرانی استقبال می‌کنند و تولیدکننده و صادرکننده‌ی ایرانی بداند که بازار خوبی در منطقه دارد.

وی افزود: تعیین این رایزنها در راستای همین سیاست است و ما با سُفرای خود در کشورهای منطقه نشستی خواهیم داشت تا به این مسئله خواهیم بپردازیم؛ مگر کشوری توسعه یافته بدون اینکه وزارت خارجه او در این زمینه نقشی نداشته باشند؟

رئیس‌جمهور درباره تحولات افغانستان و موضع کشورمان در این‌باره نیز اظهار کرد: ما نسبت به افغانستان اعلام کردیم که دولت فراگیری تشکیل شود که همه گروه‌های فعال در این کشور و اقوام را نمایندگی کند و این مورد حمایت ماست. آن‌چه امروز بعد از اخراج آمریکایی‌ها رخ می‌دهد مسئله‌ی داعش است؛ آمریکایی‌ها خودشان اعلام کردند که داعش دست‌ساخته‌ی آن‌هاست. راهبرد ما ثبات و وحدت در افغانستان است اما راهبرد آمریکایی‌ها عدم ثبات و برهم زدنِ وحدت است؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران امنیت‌ساز است و باید تلاش شود که افغانستان بتواند وضعیت آرامی داشته باشد تا مردم این کشور در صلح، امنیت و آرامش زندگی کنند.

رئیسی با بیان اینکه داعش در کشورهای مختلف و هم‌چنین در افغانستان فتنه‌گری می‌کند و ثبات در این کشور بسیار مهم است، تصریح کرد: از حاکمان افغانستان می‌خواهیم که مقابل این جنایات داعش که مردم مسلمان را به خاک و خون می‌کشد، ایستادگی کنند. اگر امروز حرکت جدی علیه داعش انجام نگیرد و در منطقه نابود نشود، زمینه مزاحمت برای بسیاری از کشورهای منطقه را فراهم خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، در پاسخ به سوالی درباره انتصابات در دولت گفت: محور ما برای گزینش همکاران کارآمدی، دلداگی به نظام و انقلاب و باور داشتن مردم است؛ در اعضای کابینه حتی کسانی را انتخاب کردم که ممکن است بررسی و مشخص شود که به بنده رأی هم نداده‌اند ولی چنین کسانی در دولت حضور دارند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در سفرهای استانی می‌بینم که مردم زحمت می‌کشند و عکس بنده را در ادارات و سازمان‌ها می‌زنند و ضمن تشکر از این عزیزان، می‌خواهم که تصاویر امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری را بزنند؛ من هم یک خدمتگزار هستم و امید دارم که وظیفه‌ام را انجام دهم.

رئیسی عنوان کرد: در دولت هم گفته‌ام که اگر افرادی در جمع مدیران هستند که کارآمدی دارند، تثبیت بشوند و کار را ادامه دهند ولی اگر افرادی نمی‌خواهند ادامه همکاری داده و یا مدیری احساس می‌کند که باید جابجایی صورت بگیرد، انجام خواهد شد. من با برخی افراد حتی هیچ سابقه رفاقت و ارتباطی هم نداشته‌ام و توسط کارشناسان و سامانه‌ها معرفی شدند و محور ما کارآمدی است. درباره من می‌گویند که چرا بنده گروه و دسته‌ی خاصی ندارم؟ من دنبال شایسته‌سالاری بوده و هستم. دنبال مرید جمع کردن و محبوب‌القلوب شدن نیستم و می‌خواهم در این جایگاه به مردم خدمت کنیم تا گره از کار آنان باز شود.

وی در ادامه دومین گفت‌وگوی تلویزیونی پس از شروع بکار دولت سیزدهم در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کشور و ذخایر گفت: دولت در شرایط خوبی تحویل ما نشد و اگر وضعیت را بگویم، ممکن است برخی بگویند شما هم که گله می‌کنید؛ من نشان دادم و گفتم که سفره‌های مردم، ارزش پول ملی، کسری بودجه و بدهکاری دولت را ببینید تا بتوان فهمید که دولت در چه وضعی تحویل ما شد. به لطف خدا و مشارکت مردم آثار مشکلاتی که دولت با آن مواجه است کمتر در زندگی مردم ظاهر می‌شود.

رئیس‌جمهور افزود: در هر ماه غیر از حقوق، دستمزدها و هزینه‌هایی که دولت دارد، باید 10 هزار میلیارد هزینه و تعهدِ دولت قبل را پرداخت کنیم و این‌ها کنار هزینه‌ها وجود دارد و با همه این فشارها، از بانک مرکزی استقراض نکردیم. من امیدها و گشایش‌های زیادی را احساس می‌کنم و آینده را بسیار روشن می‌بینم؛ با لطف خدا و همراهی مردم از این شرایط عبور خواهیم کرد.

در ادامه این برنامه، مجری ضمن تشکر از رئیس‌جمهور بابت اینکه قرارِ سخن گفتن با مردم به‌صورت ویژه و ماهیانه را انجام می‌دهد، اعلام کرد که قرار بعدی ما حدود 100روزگی دولت است و بسیاری هستند که می‌خواهند از اقدامات دولت مطلع بشوند، که رئیس‌جمهور در پاسخ گفت: من مایلم به کارهایی که در دولت انجام شده و در حال انجام است، بپردازیم و صحبت کنیم.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: امروز تلاش جدی در همه بخش‌ها شکل گرفته تا مشکلات مردم کم شده و رونق اقتصادی ایجاد بشود. از مجلس شورای اسلامی تشکر درباره قوانین که برای فضای کسب و کار بهتر تصویب کردند نیز تشکر می‌کنم و آن‌ها را اجرا خواهیم کرد و گام خوبی است. امیدواریم با ریشه‌کن شدن این ویروس، رونق فضای کسب و کار و گشایشی جدی که در اقتصادی ایجاد می‌شود، مردم احساس کنند که شرایط متفاوت شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      داریم میبینیم......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج