۱۱۶۳۴۹۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

مدرسه مخفی برای دختران در افغانستان!

یک موسسه خیریه افغانستانی مدرسه‌ای آنلاین برای دختران این کشور به راه انداخت که به شکل مخفیانه فعالیت می‌کند.

جماران: به نقل از اسپوتنیک،موسسه خیریه افغانستانی Learn Afghanistan یک مدرسه آنلاین مخفی را برای دختران بالای ۱۲ سال که از زمان به قدرت رسیدن طالبان اجازه شرکت در کلاس های درس را نداشته اند، در این کشور افتتاح کرده است.

«پشتانا دورانی» سرپرست این مدرسه گفت: "ما به ۱۰۰ دختر که آینده افغانستان خواهند بود، آموزش می دهیم. آنها با کمک تبلت با هم درس خوانده و در طول هفته تکالیف درسی دریافت می کنند." به گفته وی، این کلاس ها توسط معلمان زن برگزار می شود.

مدرسه مخفی برای دختران در افغانستان!

موسسه Learn Afghanistan برنامه ای با رشته هایی همچون علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات ترتیب داده است. به دختران همچنین برنامه نویسی و توسعه وب سایت آموزش داده می شود. جزئیات درباره نحوه عملکرد این مدرسه آنلاین برای محافظت از کارکنان و دانش آموزان آن، مخفی نگه داشته می شود. این برنامه همچنین پیدا کردن مستقلانه مواد آموزشی را به دختران آموزش می دهد تا آنها بتوانند سطح دانش خود را به تنهایی بالا ببرند.

این موسسه خیریه همچنین برنامه ای را برای حمایت از زنان باردار و مادران جوان در دریافت مراقبت های پزشکی رایگان راه اندازی کرد.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در مصاحبه با مجله اشپیگل اظهار داشته که این جنبش مخالف رفتن دختران به مدارس نیست اما برای این باید یک محیط امن و وسایل حمل و نقل مناسب فراهم شود.

دیگر تحولات

هشدار صلیب سرخ بین المللی درباره بحران انسانی در افغانستان

صلیب سرخ بین المللی با هشدار نسبت به اینکه گروه‌های کمک رسان به خودی خود نمی‌توانند از پس بحران انسانی در افغانستان برآیند، از جامعه بین‌الملل خواست که با طالبان افغانستان همکاری کند.

افغانستان به دلیل توقف میلیاردها دلار کمک خارجی در پی فروپاشی دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین این کشور و به دست گرفتن کنترل آن توسط طالبان در ۱۵ اوت سال جاری میلادی به ورطه بحران سقوط کرده است.

رابرت ماردینی، دبیرکل صلیب سرخ گفت، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از اوت تلاش‌هایش را در افغانستان دو چندان کرده و در عین حال، دیگر سازمان‌های کمک رسان هم تلاش‌هایشان را دو برابر کرده‌اند.

وی همچنین حاطرنشان ساخت حمایت‌ها از سوی جامعه بین الملل که رویکردی محتاطانه در قبال همکاری با طالبان در پیش گرفته، برای تامین نیازهای اولیه مردم افغانستان حتمی و ضروری است.

این مقام مسئول صلیب سرخ افزود: نیروهای مشترک سازمان‌های بشردوستانه باید تلاش‌های خود را دو چندان کنند و دست از راه‌حل‌های موقت بردارند.

سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد که صندوقی را برای تامین مستقیم پول نقد به افغان‌ها راه اندازی کرده که ماردینی می‌گوید، می‌تواند برای سه ماه مشکلات را حل کند.

وی با اشاره به چندین دهه درگیری در افغانستان که با تغییرات جوی و پاندمی کرونا نیز همراه شده، افزود:‌ افغانستان یک بحران پیچیده است که هر روز بر وخامتش افزوده می‌شود. ۳۰ درصد از ۳۹ میلیون جمعیت افغانستان با سوءتغذیه شدید روبرو هستند و ۱۸ میلیون نفر هم یا به حمایت یا کمک بشردوستانه نیاز دارند.

طالبان اکثر گروه‌های خارجی کمک رسان را وقتی که در ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در راس امور افغانستان بود، از این کشور اخراج کرد اما این بار گفته که از اهداکنندگان خارجی استقبال می‌کند و از حقوق کارمندان آنها نیز حمایت خواهد کرد.

با این حال، این گروه که با انتقادهایی بابت حمایت از حقوق زنان و آموزش آنها روبروست، اعلام کرده که با هیچ شرطی موافقت نمی‌کند.

ماردینی افزود: هیچ گروه و سازمان بشردوستانه‌ای نمی‌تواند اقتصاد یک کشور را جبران یا جایگزینی برای آن تعیین کند.

اخراج مخالفان از خانه های شان و مصادره اموال آنها توسط طالبان

روزنامه گاردین در گزارشی از اخراج شیعیان هزاره و افراد مربوط به دولت پیشین افغانستان از خانه های خود توسط طالبان خبر داد و نوشت: منازل این افراد به عنوان پاداش به حامیان طالبان داده می شود.

روزنامه گاردین نوشت دیده بان حقوق بشر هشدار داد که برخلاف قوانین بین المللی، هزاران نفر توسط طالبان در شمال و جنوب افغانستان مجبور به ترک خانه و سرزمین خود شده اند.

مقامات طالبان هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده اند.

گفته می شود بسیاری از اخراج ها مربوط به شیعیان هزاره است و دیگر گروه های اخراجی مربوط به افراد وابسته به دولت سابق افغانستان است. دیده بان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرده است که زمین ها و خانه هایی که از این طریق تصرف شده اغلب میان طرفداران طالبان توزیع شده است.

این مهاجرت اجباری از سوی طالبان در پنج ولایت، از جمله قندهار، هیرمند و اروزگان در جنوب، دایکندی در مرکز و ولایت شمالی بلخ صورت گرفته است.

به بسیاری از ساکنان این مناطق دستور داده شده که خانه ها و مزارع خود را بدون هیچ فرصتی برای اثبات مالکیت قانونی ترک کنند و چنانچه از دستور پیروی نکنند، حق هیچ گونه شکایت از عواقب آن را ندارند.

«پاتریشیا گاسمن» مدیر آسیا در دیده بان حقوق بشر در این خصوص مدعی شده است: «طالبان هزاره ها و دیگران را بر اساس قومیت یا عقاید سیاسی به اجبار بیرون می کنند تا زمین های آنها را به حامیان طالبان پاداش دهند. این اخراج ها، با تهدید و ارعاب و بدون هیچ گونه روند قانونی صورت می گیرد.

این اخراج ها همزمان با آغاز فصل سرما در افغانستان و اواسط برداشت محصول است که خانواده های روستایی برای بازپرداخت یکسال بدهی و ذخیره مواد غذایی در سال آینده به آن متکی هستند.

گزارش ها حاکی از آن است گروهی از کسانی که مجبور به ترک خانه های خود شده اند به کسانی می پیوندند که پیش از این به دلیل جنگ، خشکسالی یا فروپاشی اقتصادی پناهنده شده اند. تنها در سال جاری بیش از ۶۵۰ هزار افغان آواره شده اند که تعداد کل آنها در سراسر کشور به حدود چهار میلیون نفر رسیده است.

گاسمن هم می گوید: طالبان باید اخراج اجباری هزاره ها و دیگران را متوقف کند و در مورد اختلافات زمینی طبق قانون و براساس یک روند عادلانه تصمیم گیری کند.

بیشترین اخراج های ثبت شده مربوط به ولایت های دایکندی و اروزگان است؛ جایی که در ماه سپتامبر (شهریور) دستکم دو هزار و ۸۰۰ نفر از ساکنان هزاره از خانه های خود بیرون رانده شدند. به گفته برخی کسانی که از خانه های خود فرار کرده اند، ایست های بازرسی در جاده مانع از خروج مسافرانی می شوند که سعی دارند همراه خود محصولاتشان را ببرند.

بر اساس این گزارش، مقامات کابل دستور تخلیه برخی از روستاهای دایکندی را لغو کردند، اما تا کنون هیچ یک از ساکنان به آنجا بازنگشته اند.

تلاش آمریکا برای استفاده از حریم هوایی پاکستان برای عملیات در افغانستان

آمریکا و پاکستان در حال مذاکره در مورد استفاده از حریم هوایی این کشور برای عملیات در افغانستان هستند.

برخی رسانه‌های پاکستان از رایزنی مقامات آمریکا و پاکستان در مورد استفاده از حریم هوایی این کشور برای عملیات در افغانستان خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده در حال نزدیک شدن به یک توافق رسمی با پاکستان است که به واشنگتن اجازه می دهد از حریم هوایی پاکستان برای انجام عملیات نظامی و اطلاعاتی علیه افغانستان استفاده کند.

در این گزارش با استناد به سخنان 3 منبع مطلع از جزئیات جلسه توجیهی طبقه بندی شده توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با اعضای کنگره آمده است که پاکستان تمایل دارد در این مورد با دولت آمریکا تفاهم نامه امضا کند.

به گفته منابع آگاه، اسلام آباد در مقابل می خواهد اقدامات ضدتروریستی خود را تقویت کرده روابط با هند را مدیریت کند.

با این حال بر اساس گفته منابع معتبر، هنوز هیچ چیزی نهایی نشده و مذاکرات بین دو کشور ادامه دارد و شرایط توافق می تواند تغییر کند.

حمله داعش به زیرساخت های افغانستان

گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار روز پنجشنبه یکی از دکل‌های انتقال برق در کابل را بر عهده گرفت.

داعش روز جمعه در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است، اعلام کرد که عناصر آن روز پنجشنبه یک بمب را در یکی از دکل‌های برق در کابل منفجر کردند که منجر به قطع جریان برق پایتخت افغانستان و برخی مناطق حومه شد.

با قطع برق در روز پنجشنبه راس ساعت 18:00 به وقت محلی، کابل با 4.5 میلیون نفر در تاریکی فرو رفت.

پس از این انفجار، شرکت توزیع برق «برشنا» افغانستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خطوط انتقال برق وارداتی آسیب دیده و برق در کابل و مناطق حومه قطع شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج