جاباما
۱۱۶۳۶۲۱
۲۱ نظر
۵۰۵۱
۲۱ نظر
۵۰۵۱
پ

ماجرای هت‌تریک ادوارد اسنودن در توئیتر فارسی چیست؟

ادوارد جوزف اسنودن با داشتن ۴.۹ میلیون فالوئر نخستین توییت فارسی خود را چند روز پیش با هواداران و دنبال‌کنندگانش به اشتراک گذاشت.

برترین‌ها: ادوارد جوزف اسنودن با داشتن ۴.۹ میلیون فالوئر نخستین توییت فارسی خود را چند روز پیش با هواداران و دنبال‌کنندگانش به اشتراک گذاشت. ادوارد اسنودن را به عنوان یک چهره افشاگر امنیتی می‌شناسیم. اگر بخواهیم دقیق‌تر درباره اون بنویسیم باید بگوییم که افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی است. بهار ۱۳۹۲ زمانی بود که وی بسیار حاشیه ساز شد و تقریبا همه آن را شناختیم.

ماجرای هت‌تریک ادوارد اسنودن در توئیتر فارسی چیست؟

اولین توییت وی پنج شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱ ظهر منتشر شده است. در حقیقت ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱ شاهد انتشار اولین توییت ادوارد اسنودن هستیم که یک ضرب المثل معروف ایرانی درباره درز اطلاعات را به زبان فارسی توییت کرده است.در اولین توییت فارسی او آمده است: «دیوار موش داره و موش گوش داره» همه ما با معنی این ضرب المثل آشنایی داریم. به صورت کلی معنی ضرب المثل را می‌توان این دانست: در سخن گفتن باید محتاط بود و هر جا و در میان هر جمعی نباید حرفی را زد، زیرا ممکن است کسی خبر چینی کرده و آن را بازگو کند. با توجه به سابقه ادوارد اسنودن هم که یک افشاگر امنیتی است، مشخصا وی به یک مسئله امنیتی اشاره می‌کند. زبان فارسی این توییت، اما شاید اشاره مستقیمی به ایران داشته باشد و شاید نداشته باشد، هیچ چیز دقیقا مشخص نیست.

ماجرای هت‌تریک ادوارد اسنودن در توئیتر فارسی چیست؟

بعد نوبت به توییتی مرموزتر رسید: «من فقط می‌گویم دلیلی وجود دارد که گربه‌ها محبوب هستند.» ودوباره به جز زبان فارسی، اشاره تلویحی دیگری هم به ایران دارد. خب این توییت ارتباط معنایی با توییت قبلی دارد. می‌توان محبوبیت گربه‌ها را برای گرفتن موش‌ها دانست. یعنی شاید منظور وی این باشد که افرادی جاسوس‌ها را می‌گیرند محبوب هستند. جالب این که خود ادوارد اسنودن از دید دولت امریکا یک جاسوس بزرگ است. اما از طرف دیگر می‌توان گربه را نماد ایران هم دانست. دلیل این نماد هم نقشه جغرافیایی کشورمان است. شاید منظور وی این است که به دلیل خاصی ایران برای موش‌ها (جاسوس ها) جذابیت دارد.

ماجرای هت‌تریک ادوارد اسنودن در توئیتر فارسی چیست؟

در حالی که کاربران ایرانی سرگرم رمزگشایی از دو توییت اسنودن بودند، او فرصت را غنیمت شمرد و رفت سراغ توییت سوم: «من به شدت سطح فعالیت توییتر فارسی را دست کم گرفتم.» شیوه جمله‌بندی و استفاده از واژه‌ها نشان می‌دهد احتمالا یک نفر که با زبان فارسی آشنایی کامل دارد این توییت‌ها را برای افشاگر بزرگ می‌نویسد.

سومین توییت فارسی‌زبان اسنودن در کمتر از دو ساعت بیش از ۱۳ هزار لایک خورده و هزاران نفر هم آن را ریتوییت کرده و برایش کامنت گذاشته‌اند. آیا توییت‌های فارسی این چهره مرموز ادامه می‌یابد؟ تنها حساب کاربری که اسنودن فالو دارد، حساب رسمی آژانس امنیت ملی آمریکاست؛ جایی که زمانی خودش در آن کار می‌کرد.

ماجرای هت‌تریک ادوارد اسنودن در توئیتر فارسی چیست؟

عده‌ای با اشاره به سفر همزمان سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان به مسکو و از سوی دیگر سفر نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی به این کشور و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مدعی شدند که اسنودن که ده سالی می‌شود مسکو نشین است، سعی در انتقال پیامی به طرف ایرانی دارد و با زبان بی زبانی خبر از افشای اطلاعات جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی توسط روسیه داده است؛ کاربری در این باره نوشت: «ممکن است توئیت اسنودن به ملاقات پوتین با بنت، پس از خرید جنگنده‌های روسیه از سوی ایران اشاره داشته باشد! آیا روسیه لیست خرید‌های ایران را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد؟»

کاربر دیگری هم آن را نشانه تحولات سریع غرب آسیا توصیف کرد و نوشت: «طی ده روز گذشته اتفاقات مهمی افتاده است؛ بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از پلن بی برای ایران سخن گفت، حسن روحانی برای صلح توئیت زد، حزب ا... شمار نیرو‌های خود را اعلام کرد، خبر تنظیم بودجه یک ونیم میلیارد دلاری اسرائیل علیه ایران، ادعای لیبرمن درباره نزدیک بودن جنگ با جمهوری اسلامی، حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی‌ها در التنف سوریه و در نهایت سفر همزمان سرلشکر باقری و نفتالی بنت به روسیه و توئیت اسنودن همه و همه حاکی از سرعت گرفتن معادلات در غرب آسیاست؛ منطقه در آستانه چه تحولی است؟!»

ماجرای هت‌تریک ادوارد اسنودن در توئیتر فارسی چیست؟

در این بین کاربری هم اسنودن را مامور روس‌ها توصیف کرد و در توضیح توئیت او نوشت: «منظور از گربه همون اسنودنه که برای رضای خدا موش یعنی جاسوس نمی‌گیره؛ با این توضیح به نظر می‌رسه که اسنودن به دستور روس ها؛ یا داره فضا را پلیسی می‌کند که ایرانی‌ها به هم بی اعتماد بشوند، یا داره یادآوری می‌کند که ما از تصمیمات پنهانی شما اطلاع داریم! یا قصدش خیر خواهی برای ایرانه و داره به مقامات جمهوری اسلامی میگه که حواستون رو جمع کنید که در مسائل هسته‌ای یا مهم یه جاسوس دارید.» در مقابل کاربر دیگری نوشت:"شاید ادعای اسنودن مبنی بر اعتراف واشنگتن نسبت به جاسوسان یانکی‌ها و شکست مکررشان در قبال ایران و چین باشد". همچنین کاربرانی بودند که با اشاره به مبهم بودن این توئیت و نبود دیتا و اطلاعات کافی در این خصوص کدخوانی و رمزگشایی از توئیت اسنودن را غیر ممکن خواندند.

کاربری نیز توئیت اخیر اسنودن را تنها از باب جلب توجه او ذکر کرد و نوشت: «اگه به بقیه توئیت‌های ایشون نگاه کنید، خونه پر لایک گرفتن هاش بیشتر از ۵ تا ۶ هزار تا نیست، ولی همین دو توئیت اخیری که به زبان فارسی زده باعث شده که اون نزدیک به ۲۰ هزار تا لایک بگیره و نزدیک به ۳ -۴ هزار ایرانی هم زیر پستش کامنت بذارن، به نظر اسنودن به ظرفیت و انسجام کاربران ایرانی در شبکه‌های جهانی پی برده و خواسته با استفاده از همین موضوع دوباره به تیتر یک رسانه‌ها بیاد».

اما فارغ از همه این تحلیل‌ها و رمزگشایی‌ها برخورد طنازانه کاربران ایرانی با توئیت‌های فارسی اسنودن جالب توجه بود، کاربری در این باره نوشت: «الان فردا میاد توئیت می‌زنه و میگه «شوخی کردم!» خوب بعد ما با این حجم از تحلیل‌های توئیتری چه کار باید بکنیم؟!» کاربر دیگری هم نوشت: «چه همه چی خوب شده؟ همه فارسی حرف می‌زنن؟ استادان محترم عذر می‌خوام، اما اگر همه شما تو آمریکای شمالی تا این حد فارسی بلد هستید میشه این IELTS رو برای مهاجرت کاری کنسل کنید؟!»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالم میدونن به روس ها اعتمادی نیست اینا هم مجبورند

      پاسخ ها

      • میتی از مشد

        این ادم ها به همه خیانت میکنند و براشون ملیت و کشور هم مهم نیست . اسنودن یه خائنه که باید اعدام بشه

      • بدون نام

        غربی دیگه نمیشه اعتماد کرد

    • بدون نام

      همه از هم دارند جاسوسی میکنند خود کشورا هم میدونن موش های توی دیوار ایران روسیه بیشتره

    • بدون نام

      اگر حامی مردم ایران دمش گرم اگر پول میخواد با سیاستمداراس فقط لعنت بهش

      پاسخ ها

      • ناشناس

        فکر می‌کنی برای مردمه ، گربه در راه رضای خدا موش میگیره

      • محمد

        کسی که اطلاعات دشمنای تمام دنیا رو افشا کرده معلومه با مردم دنیاست

    • بدون نام

      به بهترین کشور دنیا امریکا که فساد و همه چی توش کمتره خیانت کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما ! یک درصد کل ثروت در دستشونه

      • بدون نام

        چه خوی بردگی ای دارند بعضیا

      • بدون نام

        کمتره !!!خخخ یادت نره هرکی تو این زمونه وضعش بهتر بود کلاهبردارتر بود ،تو چقدر ساده ای

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      اینطور ادم ها که فقط فکر پول اند قابل اعتماد نیستند

    • بدون نام

      اگر اینکاره بود باید سیلی خوردن استاندار آذربایجان وسط تمرین معارفه اش از همکارش رو پیش بینی میکرد خیلی مهم آبروریزی بدی بود براشون

    • بدون نام

      خیلی چیز از مسئولان ایرانی میدونه فعلا نگهداشته

    • بدون نام

      ایران که جاسوس زیاد داره ولی انگار اوضاع خیلی خیطه که اینم پیام داده

    • رسول

      یک خورده پته رو آب بریزه بد نیست!

      پاسخ ها

      • محمد

        پته رو نیلی وقته ریخته یکم از افشاگری های چند سال پیشش رو بخون میفهمی یا حداقل فیلم اسنودن رو ببین با اینکه ابن فیلم توی هالیوود ساخته شده ولی چون مستقل بوده(تا جایی که میدونم بوده) حقیقت های زیادی رو راجع به سازمان سی آی ای و دولت آمریکا گفته فیلم خوش ساختیه اگه حال نداری افشاگری های این عزیز رو بخونی حداقل اون فیلم رو ببین حتی تلویزیون هم چند بار گذاشتتش

    • بدون نام

      امیدوارم هرچه که هست مردم ایران راازدست گرازها نجات دهند..

    • بدون نام

      آدم مرموز و غیرقابل اعتمادی هستش این یارو.

    • بدون نام

      هرکسی به کشورش خیانت کنه یک خیانت کاره و حرفش سند نداره
      این یارو فک میکرد روسیه و کره شمالی و... از مردمشون جاسوسی نمیکنن که برداشت پته کشورش رو ریخت رو آب و پناهنده شد به روسیاه؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج