۱۱۶۳۹۴۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

برای حریفان داخلی پرسپولیس؛ شما الهلال نیستید

چرا شکست پرسپولیس در آسیا، معنای چندانی برای رقبای داخلی ندارد؟

روزنامه همشهری: شکست ۳ بر صفر پرسپولیس برابر الهلال عربستان در شبی که این تیم هیچ حرفی برای گفتن نداشت، بازتاب بسیار وسیعی در فضای فوتبال ایران پیدا کرد که کاملا هم طبیعی بود. به هر حال در ریاض بدترین باخت سالیان اخیر سرخپوشان رقم خورد و تعجبی نداشت که خیلی‌ها به این موضوع بپردازند. با این حال شاید سوءتعبیر اصلی زمانی به‌وجود آمد که برخی در ایران تصور کردند شرایط بازی با الهلال در لیگ داخلی هم برای پرسپولیس ادامه خواهد داشت.

این محاسبه به دلایل زیادی غلط بود و در نخستین بازی فصل سرخپوشان برابر فولاد هم نادرستی آن به وضوح اثبات شد. پرسپولیس در اهواز یک نیمه تحت‌تأثیر شرایط بد ناشی از آن شکست بود، اما زمانی که بازیکنان این تیم خودشان را پیدا کردند، نشان دادند هنوز هم یک مدعی سرسخت برای کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر هستند.

کدام تیم ایرانی شبیه الهلال است؟

قطعا پرسپولیس از نظر فنی ضعیف‌تر از الهلال بود و شاید اگر باز هم با این تیم بازی کند، شکست بخورد. با این حال پرسش اینجاست که کدام تیم ایرانی از لحاظ قدرت، کیفیت و برخورداری از مهره‌های تأثیرگذار قابل قیاس با الهلال است؟ داریم از تیمی حرف می‌زنیم که در همین تابستان نزدیک به ۵۰میلیون دلار در بازار نقل‌وانتقالات پول خرج کرده؛ رقمی که شاید پرسپولیس با یک‌پنجاهم آن می‌توانست محمدحسین کنعانی‌زادگان یا احمد نوراللهی را نگه دارد.

خب چنین تیمی که حالا بار دیگر به فینال آسیا رسیده، طبیعتا حریف سرسختی است و پیروزی آن بر پرسپولیس نباید مایه شگفتی شود. در ایران اما تیمی حتی نزدیک به این استاندارد هم نداریم. بنابراین تحلیل‌ها در مورد سرایت سقوط پرسپولیس به لیگ برتر کمی شتاب‌زده بود.

این تیم هنوز پرستاره است

پس از تراژدی ریاض، بسیار در این مورد بحث شد که پرسپولیس نیاز به جذب بازیکن اثرگذار و خلاق دارد. این بحث به هیچ‌وجه مردود نیست، اما سرخ‌ها برای اینکه دست‌کم در لیگ داخلی همچنان گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند و اگر قهرمان نشدند، کماکان مدعی سرسخت فتح جام باقی بمانند، هنوز به اندازه کافی ستاره دارند. چند بازیکن در لیگ ایران با کیفیت جلال حسینی یا مهدی ترابی در دسترس است؟ مگر میلاد سرلک ملی‌پوش نیست؟ چند بازیکن ایرانی با توانایی‌های وحید امیری داریم؟ آیا جز این است که همین امروز اگر امید عالیشاه، عیسی آل‌کثیر یا مهدی عبدی از لیست پرسپولیس خارج شوند، بهترین تیم‌های لیگ به آنها پیشنهاد خواهند داد؟

همه اینها به‌معنای قطعی بودن موفقیت پرسپولیس در لیگ ۲۱نیست، چرا که اساسا فوتبال را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. با این همه دست‌کم روی کاغذ موازنه قوا طوری نیست که بشود گفت پرسپولیس از دیگر مدعیان عقب افتاده. شاید اگر سپاهان پیام نیازمند و احسان حاج‌صفی را از دست نمی‌داد شرایط فرق می‌کرد، اما پرسپولیس با همین بضاعت هم نه از رقیب اصفهانی‌اش و نه از استقلال و گل‌گهر عقب نیست.

مشکلاتی هم هست

صد البته پرسپولیس در فصل جاری مشکلاتی هم دارد. در شرایطی که همه تمرکزها روی جذب مهاجم جدید است، سرخپوشان در فاز دفاعی آسیب‌پذیرتر از هر زمان دیگری به‌نظر می‌رسند. استقلال تاجیکستان روی دروازه این تیم صاحب موقعیت‌های جدی گلزنی شد، الهلال ۳ گل زد و چند گل نزد، حتی فولاد هم به اندازه خودش فرصت گلزنی داشت. این شرایط در پرسپولیس فصول گذشته وجود نداشت. پس اگر اشکالات از سوی کادرفنی به درستی تشخیص داده نشود، ممکن است رؤیای دبل‌هت‌تریک قهرمانی به باد برود. فراموش نکرده‌اید که پرسپولیس در این سال‌ها بیشتر از همه به اتکای ساختار دفاعی نفوذناپذیرش قهرمان شده است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج