۱۱۶۳۹۵۱
۸ نظر
۵۰۰۲
۸ نظر
۵۰۰۲
پ

چرا باید از استقلال حمایت کرد؟

ماجرای تبلیغات محیطی بازی‌های لیگ برتر به نقطه قابل توجهی رسیده است.

روزنامه اعتماد: ماجرای تبلیغات محیطی بازی‌های لیگ برتر به نقطه قابل توجهی رسیده است. بعد از بیانیه‌های متقابل باشگاه استقلال و سازمان لیگ، اظهارنظر بیژن ذوالفقارنسب به عنوان مشاور وزیر ورزش به نوعی پای این نهاد هم به ماجرا باز و مشخص شد وزارت نظر مثبتی در رابطه با کوتاه شدن دست سازمان لیگ از تبلیغات محیطی لیگ برتر دارد. همچنین موضع‌گیری پیشکسوتان و مقامات سازمان لیگ نشان داد منازعه بین باشگاه‌ها و سازمان لیگ می‌تواند بزرگ‌تر شود و حتی ممکن است پای فیفا را هم به ماجرا باز کند.

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سازمان لیگ و استقلال در جلسه‌ای به ریاست معاون وزیر ورزش به تفاهم رسیده‌اند که آبی‌ها بتوانند تبلیغات محیطی خودشان را داشته باشند. بعد از جلسه باشگاه استقلال طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تبلیغات محیطی با مصوبه هیات‌رییسه سازمان لیگ در اختیار این باشگاه قرار می‌گیرد. فرشید سمیعی معاون حقوقی باشگاه استقلال در این رابطه گفت: «مقرر شد پس از تصویب هیات‌رییسه محترم سازمان لیگ بر مبنای خواسته باشگاه استقلال و صدور مصوبه، باشگاه بتواند طی روز‌های آینده از امتیاز تبلیغات محیطی در بازی‌های خانگی با همکاری کارگزار استفاده کند.» البته دقایقی بعد سازمان لیگ با انتشار بیانیه‌ای هرگونه توافق در این زمینه را تکذیب و اعلام کرد هرگونه توافق باید با نظر جمعی تمام تیم‌های حاضر در لیگ برتر باشد.

این همان اظهارنظری است که چند روز پیش صادق درودگر عضو هیات‌رییسه سازمان لیگ مطرح کرد. ایشان گفته بود اگر این مساله درخواست همه باشگاه‌ها باشد و به صورت طرح در سازمان لیگ مطرح شود استقلال می‌تواند تبلیغات محیطی را در اختیار داشته باشد. این یعنی توپ باز هم در زمین ۱۶ تیم لیگ برتری قرار دارد. تا به امروز پانزده تیم در این رابطه اظهارنظری نکرده‌اند و این در حالی است که دلایل محکمی وجود دارد که مدیران این باشگاه‌ها پشت سر استقلال دربیایند.

اولین دلیل انتفاع خود باشگاه‌هاست. در حال حاضر سازمان لیگ کل تبلیغات محیطی لیگ را به صورت پکیجی به فروش می‌رساند و در پایان فصل بر اساس ضرایبی این پول را بین تیم‌ها تقسیم می‌کند. در سال‌های گذشته بسیاری از تیم‌ها اعلام کردند پولی از این طریق به آن‌ها نرسیده است. اگر باشگاه‌ها خودشان متولی این کار شوند می‌توانند با رقم‌های دلخواه تبلیغات را به فروش برسانند و پول هم به جیب خودشان می‌رود. عزیزمحمدی رییس سابق سازمان لیگ در مصاحبه‌ای که اخیرا داشته گفته اگر تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها داده شود فقط استقلالسامان سعادت رسپولیس سود می‌کنند. این حرف اشتباهی است. تیم‌های شهرستانی هم می‌توانند بر اساس پخش مسابقت‌شان از شبکه‌های استانی به درآمد معقولی در این زمینه برسند. قطعا کسب و کار‌ها در استان‌های مختلف بر اساس نیاز مردم همان استان برای پخش تبلیغات‌شان در مسابقات فوتبال اقدام خواهند کرد. به هر حال هرچه باشد بهتر از چند میلیارد تومانی است که آیا از سازمان لیگ برسد یا نرسد.

دلیل دوم باز شدن راه حکمرانی باشگاه‌ها بر فوتبال است. در کشور‌های صاحب فوتبال این باشگاه‌ها هستند که در نهایت بر اساس منافع جمعی برای مسابقات تصمیم می‌گیرند. در ایران چنین نیست. اینجا صداوسیما، فدراسیون، وزارت ورزش و سازمان لیگ و حتی مجلس و سایر نهاد‌ها هر یک به نحوی بدون توجه به شرایط باشگاه‌ها برای خودشان تصمیمات خاصی می‌گیرند. از جمله تقویم مسابقات که هر سال مورد اعتراض تیم‌ها قرار می‌گیرد، تاثیرگذاری وزارت ورزش بر مجمع فوتبال و تصدی‌گری‌اش بر دو باشگاه اصلی کشور، اعمال سلیقه مسوولان استانی در انتخاب مدیران باشگاه و چندین مورد دیگر. اگر استقلال بتواند در این مناقشه برنده شود، می‌توان شاهد قدرتمند شدن باشگاه‌ها و در نهایت تغییرات بنیادین در سازمان لیگ بود. در این صورت سازمان لیگ به عنوان یک نهاد مستقل قدرتمند می‌تواند حتی صداوسیما را هم تحت فشار بگذارد و برای حق پخش بجنگد.

دلیل سوم ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در فوتبال است. در سال‌های گذشته بیشتر نهاد‌های خصوصی که به فوتبال رو آوردند یا متضرر شدند یا مفسد اقتصادی از آب درآمدند. اگر باشگاه‌ها بتوانند از طریق تبلیغات محیطی به درآمدی پایدار برسند، سرمایه‌گذاران با ولع بیشتری وارد فوتبال می‌شوند و می‌توانند برای بازگردانده شدن پولشان برنامه‌ریزی کنند. اما در حال حاضر که پول حق پخش را صداوسیما می‌خورد و تبلیغات محیطی را سازمان لیگ می‌بلعد، کمتر کسی حاضر می‌شود سرمایه‌اش را وارد چنین فضای بسته و ناشفافی کند.

دلیل چهارم به حاشیه رانده شدن تیم‌های صنعتی بی‌هوادار و پاگرفتن تیم‌های مردمی و پرطرفدار است. وقتی درآمد‌ها بر اساس میزان بیننده و تاثیر آن‌ها بر راندمان تبلیغات به دست بیاید دیگر تیمی که هوادار ندارد نمی‌تواند وارد رقابت شود. آن وقت است که تیم‌هایی نظیر شاهین بوشهر، نساجی مازندارن، صنعت نفت آبادان و... از شر مشکلات مالی رها شوند و با تیم‌های بی‌هوادار متصل به کارخانجات دولتی مبارزه کنند.

دلایل زیاد دیگری را می‌توان برای اینکه تیم‌های لیگ برتری باید از استقلال حمایت کنند وجود دارد. همه این‌ها هم در نهایت به یک مفهوم منجر می‌شود. اینکه چرخ فوتبال درست‌تر خواهد چرخید و این ورزش در ایران بیشتر به صنعت نزدیک می‌شود. صنعتی که می‌تواند خودش دخل و خرجش را دربیاورد و تنها به خودش و هواداران پاسخگو باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احسنت برترینها!

      پاسخ ها

      • آفتابه و لنگ و کیسه نماد پرسپولیسه

        برترینها نه، تحلیلگر روزنامه اعتماد.

    • مرتضی

      چون تیم حکومتی و سوگلی وزیر میباشد

    • فرخی از جیرفت

      الکی این تیم دیگر جایگاهش از دست داده فقط داران برای سلامتی ورزش میکن الکی حق این مردم بدبخت را به این تیم نده آقای وزیر

    • بدون نام

      چرا همیشه استقلال خودشو فدای بقیه تیما بکنه ؟بخصوص بچه لوس حکومت لنگ

    • بدون نام

      این اصالت تاج است وبس

    • بدون نام

      فقط تاج

    • بدون نام

      یعنی واقعا کسی نیست لنگو صدتومن بخره خخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج