۱۱۶۴۵۹۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

فنایی: سکوت مقامات، یعنی تایید وجود فساد

محمد فنایی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین داوران ایران که سابقه حضور در فینال جام جهانی را در کارنامه دارد معتقد است فساد در داوری باید بررسی شود و اگر مدارک مستندی وجود داشته باشد باید برخورد محکم صورت بگیرد.

روزنامه اعتماد: محمد فنايي به عنوان يكي از بزرگ‌ترين داوران ايران كه سابقه حضور در فينال جام جهاني را در كارنامه دارد معتقد است فساد در داوري بايد بررسي شود و اگر مدارك مستندي وجود داشته باشد بايد برخورد محكم صورت بگيرد.

بعد از اظهارات جنجالي وحيد صالحي در برنامه فوتبال برتر، دوباره بحث فساد در داوري مطرح شد. محمد فنايي داور قديمي فوتبال ايران در اين رابطه گفت: «اگر آقاي صالحي اين مسائل كه ممكن است وجود داشته باشد يا نداشته باشد را مطرح مي‌كند دو حالت دارد؛ اول اينكه مدارك مستند و محكمه‌پسند ارايه مي‌شود و در مقابلش مسووليت قبول مي‌كند. كسي نمي‌تواند چنين مسائلي را عنوان كند و تهمت‌هايي متوجه ديگران كند اما مدرك ارايه نكند. حالت دوم هم اين است كه چنين مداركي وجود ندارد و به خاطر فشارهاي جانبي كه به ايشان آمده چنين اظهاراتي را مطرح مي‌كند.»

ايشان در پاسخ به اين سوال كه آيا چنين چيزهايي ممكن است وجود داشته باشد، گفت: «من تا به حال به عينه برايم اثبات نشده كه چنين چيزي وجود ندارد. اما اين هم باعث نمي‌شود كه با قاطعيت بگويم چنين چيزهايي وجود ندارد. آقاي صالحي مي‌گويد برايش اثبات شده كه چنين چيزي وجود دارد. اگر مداركي هست بايد رو كند و اين مسائل باز شود. هر آدمي زماني مي‌تواند در اين زمينه‌ها ادعا كند كه مداركي را ديده باشد و برايش ثابت شده باشد. بنابراين ايشان و رسانه ملي كه در يك برنامه پربيننده به ايشان آنتن داده پيگير مساله باشند.» فنايي افزود: «اميدوارم اگر مدركي وجود دارد مقامات رسيدگي كنند و ريشه اين فساد را بخشكانند. فسادي كه در فوتبال وجود دارد. اما اين سوال وجود دارد كه آيا كسي اين كار را مي‌كند؟»

كمك‌داور فينال جام جهاني ۹۴ در واكنش به اينكه مقامات فدراسيون واكنشي به اين مساله نشان نداده‌اند، گفت: «در آينده بايد قطعا عكس‌العمل فدراسيون، كميته داوران، اركان قضايي و كساني كه مسووليتي داشتند، بيايند جلو و جواب بدهند. اگر نيامدند و سكوت كردند به اين معناست كه اين اظهارات واقعي بوده و اتفاق افتاده. در آينده نزديك بايد ديد چه اتفاقاتي خواهد افتاد.»

فنايي در واكنش به اين مساله كه از سال‌ها قبل هر از چندگاهي ادعاهايي از اين دست مطرح و سپس فراموش شده، گفت: «دو تا اعتقاد دارم. يكي اينكه آنهايي كه مي‌فهمند چه اتفاقي رخ مي‌دهد خودشان را جمع و جور مي‌كنند. اين يك واقعيت است. چون وقتي مساله‌اي عيان مي‌شود بيشتر از اين نمي‌توانند ادامه دهند. موضوع بعدي اينكه كساني كه چنين چيزي مطرح مي‌كنند بايد استدلال هم داشته باشند و بروند جلو و پي كار را بگيرند. اگر اين افراد در همان مقاطعي كه بحث‌ها مطرح شده بود پيگيري مي‌كردند برخي افراد به پست‌هاي مهم نمي‌رسيدند. نه اينكه فقط خود افراد پيگيري كنند. كميته اخلاق يا كميته انضباطي هم بايد بفرستند دنبال اين آدم‌ها و مدارك را بخواهند تا مساله روشن شود. به هر حال قضيه از دو حال خارج نمي‌شود؛ يا كسي نيست بخواهد رسيدگي كند يا اكثرا مي‌دانند و روي‌شان را آن‌وري مي‌كنند. اين هم يكي از مشكلاتي است كه جامعه فوتبال دارد. ما داور داشتيم تخلفش محرز شده و محروم هم شده اما محروميت موقت. در‌حالي‌كه در داوري چيزي به اسم محروميت موقت نداريم. داور قاضي است و اگر فسادي مرتكب شود بايد عزل شود. چند ماه جريمه و محروميت معنا ندارد.»

كارشناس داوري كشورمان ادامه داد: «من اگر ناسالمي در فوتبال را به چشم مي‌ديدم چون آدمي بودم در فوتبال كه آبروداري كردم و به سطح بالاي دنيا رسيدم، اعلام مي‌كردم. من بارها در مصاحبه‌ها اعلام كردم زمان فينال جام جهاني در امريكا آمدند مرا بخرند. در قطر تلاش كردند مرا بخرند اما من حاضر نشدم چون به اين روزها فكر مي‌كردم. نمي‌خواهم بگويم آدم كاملا سالمي هستم اما در اين مساله هميشه اول فكر آبروي خودم را كردم.»

محمد فنايي در پايان خاطرنشان كرد: «اگر كسي مدركي دارد و رو نمي‌كند اين خيانت است به فوتبال. خيانت است به داورها. خيانت است به كساني كه سال‌ها با شرافت داوري كردند. من به عنوان يك داور مي‌گويم اگر كسي خلاف كرد بايد به‌شدت تنبيه شود. در آلمان داور را به خاطر فساد زنداني كردند. چرا ما نبايد چنين فرهنگي داشته باشيم؟ شايد دليلش اين است كه آن‌قدر فضاي مملكت مسموم است و فساد در جاهاي مختلف وجود دارد كه نمي‌توانند برخورد كنند. فساد يك كار مخملي شده. يعني هر كس فساد مي‌كند قابل احترام است!»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج