۱۱۶۵۵۴۰
۷۰ نظر
۵۷۶۵
۷۰ نظر
۵۷۶۵
پ

چرا نصب عابر پد بهداشتی برای بانوان خوشحالمان کرد؟

در جوامع جنسیت زده و مردسالار که زن را جنس دوم فرض می‌کنند، حتی خصوصیات فیزیولوژی و سخن از محصولات مرتبط با آن نیز «تابو» محسوب می‌شود، «عادت ماهیانه زنان» یا به‌اصطلاح «قاعدگی» مثال روشنی از این ماجراست.

روزنامه همدلی - ستاره لطفی: در جوامع جنسیت زده و مردسالار که زن را جنس دوم فرض می‌کنند، حتی خصوصیات فیزیولوژی و سخن از محصولات مرتبط با آن نیز «تابو» محسوب می‌شود، «عادت ماهیانه زنان» یا به‌اصطلاح «قاعدگی» مثال روشنی از این ماجراست. عرف جامعه عادت ماهیانه زنان و محصولات مرتبط با آن از جمله «پدبهداشتی» را آن‌قدر تابو دانسته که حتی برخی سخن گفتن از آن را خلاف عفت عمومی می‌دانند که باید در هنگام خرید نوار بهداشتی در معرض دید قرار نگیرد و در نایلون مشکی قرار داده شود. نگاه‌های منفی به قاعدگی زنان و محصولات مرتبط با آن تا جایی است که برخی آن را درد پنهان زنانگی می‌دانند.

چرا نصب عابر پد بهداشتی برای بانوان خوشحالمان کرد؟

این نگاه منفی چرخه طبیعی خونریزی ماهیانه که در بدن زنان رخ می‌دهد، باعث شده اغلب زنان ایرانی در خرید محصولات بهداشتی مرتبط با قاعدگی نوعی از شرم و دلهره را تجربه کنند، به‌نحوی‌که شاید بتوان ادعا کرد استرس و شرم در خرید نوار بهداشتی تجربه مشترک تمام زنان و دختران ایرانی است. هنوز زنانی هستند که هنگام بروز این سیکل طبیعی احساس شرمندگی می‌کنند و آن را مخفی می‌کنند. برخی از زنان خودشان را در این دوران «نجس» تلقی می‌کنند و با اصطلاحات نادرست، باعث تحقیر خودشان می‌شوند؛ حتی زنی پایان دوره قاعدگی خود را «پاک شدن» می‌دانند. بعضی نیز از اصطلاحات نادرست برای این دوره طبیعی استفاده می‌کنند.

گاه حتی در فضای مجازی یا صحبت کردن روزمره شاهد تمسخر زنان در این دوره هستیم؛ مانند جوک‌های تمسخرآمیزی که در این زمینه شنیده می‌شود. ناگفته پیداست این نوع نگاه فرایند طبیعی زنان نه‌تن‌ها برای زنان آزارنده و مانع رشد است که مردان را نیز درگیر آموزش‌های توأم با تعصب و تبعیض می‌کند. مثلاً مانع صمیمیت پدر با دختر و مانع درک مردان از همسرانشان و تشدید نابرابری جنسیتی می‌شود.

نصب عابرپد در مکان‌های عمومی

در چند سال اخیر فعالان اجتماعی و حقوق زن تلاش زیادی برای مقابله با تابوانگاری این موضوع انجام داده‌اند. با تلاش فعالان حقوق زنان و مسئولان بهداشتی برای مقابله با تابو شمردن قاعدگی زنان و برخورد با آن به‌عنوان یک وضعیت شرم‌آور که باید پنهان نگه‌داشته شود، اکنون وضعیت تا حدودی بهتر شده است و ماحصل این تلاش‌ها به‌صورت اقدامات عملی در جامعه دیده می‌شود.

یکی از اقدامات قابل‌توجه در این حوزه نصب «عابرپد» در برخی از مناطق تهران است. به‌تازگی تصویری در فضای مجازی منتشرشده که نشان می‌دهد در اقدامی متفاوت، مجموعه باغ کتاب تهران در کنار سرویس بهداشتی بانوان، دستگاه عابرپد را برای دریافت پد دوران قاعدگی در دسترس مراجعه‌کنندگان قرار داده است. عابرپد واژه جدیدی است که به‌تازگی به فرهنگ لغات فارسی اضافه شده. عابرپد در واقع به دستگاه‌های خودپردازی گفته می‌شود که به‌جای پول، پد‌های بهداشتی بانوان را در سرویس بهداشتی مکان‌های عمومی مثل مترو، سینما و … به فروش می‌رساند و به‌تازگی در برخی ایستگاه‌های عمومی متروی تهران نیز مشاهده شده است.

چرا نصب عابر پد بهداشتی برای بانوان خوشحالمان کرد؟

این ابتکار برای نیاز فوری و اضطراری برخی زنان در هنگام شروع سیکل ماهانه خود در معابر عمومی اندیشیده و با استقبال کاربران فضای مجازی نیز مواجه شده است. نصب عابرپد در مکان عمومی گام بزرگی برای مقابله با تابوشکنی قاعدگی در ایران است؛ اما بااین‌حال بیم آن می‌رود که این اقدام با واکنش منفی گروه‌های موسوم به ارزشی مواجه شود و ازآنجاکه در حال حاضر قدرت در دست محافظه‌کاران است، آنان بتوانند اهداف خود را پیش ببرند و از نصب این دستگاه‌ها در مکان‌های عمومی جلوگیری کنند.

تابوپنداری قاعدگی موضوعی جهانی

البته فقط در ایران نیست که موضوع قاعدگی زنان تابو است. در بسیاری از کشور‌ها به‌ویژه کشور‌های جهان سوم و توسعه‌نیافته این نگاه وجود دارد. به‌نحوی که در تقویم جهانی برای مقابله با این موضوع یک روز به این عنوان نام‌گذاری شده است. در سال ۲۰۱۴ یک سازمان غیردولتی فعال در زمینه بهداشت زنان در آلمان به نام واش یونایتد ۲۸ مه را به نام روز جهانی بهداشت قاعدگی نام‌گذاری کرد تا جهان به این بهانه برای گسترش آگاهی درباره بهداشت دوران قاعدگی، کمک به بهبود شرایط و از بین بردن تابوی قاعدگی بسیج شوند.

چرا نصب عابر پد بهداشتی برای بانوان خوشحالمان کرد؟

انتخاب روز ۲۸ پنجمین ماه سال میلادی یعنی ماه مه، اقدامی نمادین درباره متوسط سیکل قاعدگی و دوران خونریزی زنان بوده است. هر سیکل قاعدگی که - از اولین روز قاعدگی تا اولین روز خونریزی دوره بعد محاسبه می‌شود- به‌طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد. سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۶ تا ۳۵ روز متغیر است. متوسط مدت‌زمان خونریزی قاعدگی معمولاً بین سه تا پنج روز است. علاوه بر تلاش سازمان‌های بهداشتی، هنر و هنرمندان نیز به کمک تابوشکنی از قاعدگی زنان آمده است.

همین امسال، جایزه اسکار بهترین مستند کوتاه به فیلمی درباره «قاعدگی زنان در هند» به رایکا زهتابچی، سینماگر آمریکایی-ایرانی‎الاصل اهدا شد. مهناز افشار، بازیگر سینما در جریان زلزله کرمانشاه، در پستی اظهار داشته بود که یکی از اقلام موردنیاز زلزله‌زدگان نوار بهداشتی هست و این چالش سانسور شدنی نیست. این پست در زمان خودش تابوشکنی بزرگی محسوب می‌شد جوری که حتی با واکنش تند کیهان روبه‌رو شد.

بدیهی است سخن گفتن از قاعدگی زنان به‌عنوان یک سیکل و فرآیند طبیعی نباید تابو باشد. آگاهی، حق همه است و باید خانواده و نهاد‌های مربوطه این آگاهی را در اختیار جامعه قرار دهند تا زنان و مردان زندگی سالم‌تر و بهتری در کنار تفاوت‌های زیستی و بیولوژیکی که با یکدیگر دارند داشته باشند، بدون تردید ناآگاهی و سکوت در برابر باور‌های غلط سلامت جامعه را به مخاطره می‌اندازد. البته شکستن چنین تابویی با قدمت تاریخی چند هزارساله، بسیار دشوار است، اما گامی هرچند کوچک غنیمت است برای فریاد زدن ظلمی که از بروز این رویداد زیستی بر زنان رفته و می‌رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر زشت خب هر زن یا دختری بره پای این دستگاه که همه میفهمن تو قاعدگیه خیلی زشته واقعا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چی زشته، این همه مطلب بالا نوشته که این یک روند طبیعی بدن هست چرا زشته، تفکراتتون را اصلاح کنید.

      • بدون نام

        ذهنیت عصر حجر

      • سعید دین محمدی

        تفکر شما زشت است

      • بدون نام

        زشت تویی و اون تفکر قرون وسطایی

      • بدون نام

        اینا رو نوشته که تو نگی زشته...مگه جنایت یا گناه کرده ؟ تفکرات پوسیده زشته

      • بدون نام

        دقیقا موافقم خیلی از حالات بدن زن و مرد طبیعت شون هست ولی دلیل نمیشه اون و اعلام کرد

      • ققنوس

        فضولیش به شما نیومده

      • بدون نام

        تفکر طالبانی

      • ناشناس

        یجوری میگی انگار بی بندوباریه قاعدگی .این هم نتیجه بی فرهنگی و عقب موندگی مملکته

      • بدون نام

        شما هم وقتی به سمت توالت میری همه میفهمن

      • حمیده

        چی زشته ؟ خیلی هم خوب کاری کردن

      • بدون نام

        خب بزار بدونن مگه غیرطبیعیه؟ چیه واقعا تفکرتون!؟

      • تناقضهای فیمینیستی

        فیمینیستها از اینکه زن با باروری و مادری شناخته بشه متنفرند ولی کلی وقت می گذارند تا عادت ماهانه و فیزیولوژی زنانه رو به صدر توجهات ببرند.خب شما چرا عادت ماهانه دارید آیا دلیلی جز اولویت مادری در زنان داره؟

      • بدون نام

        زنها معمولا متوجه میشن کی عادت میشن و کمی قبل تر نوارو تو کیفشون میذارن مگر خنگهای ادااطواری که نیازمند عابر پدند خخخخ

      • بدون نام

        متاسفم برای طرزفکرت کاربر06:55

      • بدون نام

        ۱۲:۲۷ واقعا بیچاره زنت یا دخترت یا مادرت که باید تورو با این طرز تفکر طرز صحبت تحمل کنه.اگر نمیدونی بدونی که گاهی قاعدگی زمانش جابجا میشه مثلا خیلی زودتر وهمیشه زمانش دقیق نیست.وخیلی اتفاقا اینکارشون قابل تحسینه مخصوصا واسه اینجور مواقع چون واقعا ضروریه.

      • بدون نام

        زشت تویی، به خودت بیا و تفکراتتو اصلاح کن، نسل شماها منقرض بشن ایشالا

      • بدون نام

        مگه تو خیابون نصب میشه تو دسشویی عمومی هست بیرون که نیست

      • بدون نام

        خدا را شکر دیگر تمام مشکلات معیشتی مردم حل شد. دیگه هیچ مشکل اقتصاد، اخلاقی، مذهبی نداریم. کشور شد گل و بلبل. واقعاً

    • س ت

      این کاری که انجام شده خوب بوده ولی اینکه باید تابو شکنی شود کار اشتباهی است و باعث پایین آمدن حیا در جامعه میشود .حیا لازمه وجود زن است .این همه بی بندوباری در سطح جامعه نتیجه از بین رفتن حیای زن است .آگاهی دادن به مردان متاهل دررابطه با این مشکل همسرانشان به طور مخفیانه خوب است ولی تابلو کردن این موضوع کاملا غلط است بی حیایی را متوقف کنید ودست بردارید از این کارها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حیا ربطی به خرید پد بهداشتی نداره ، در ضمن حیا لازمه وجود زن فقط نیست مردان هم باید چشماشون رو ببندند

      • رضا

        عججججججب

      • بدون نام

        کاربر ۷:۲۳ آیا استفاده از پد بهداشتی بی حیایی است؟؟!!!!

      • فاطمه

        باورم نمیشه هنوز همچین افرادی با افکار احمقانه وجود دارن استفاده از پدبهداشتی نیاز طبیعی زنه چه ربطی به حیا داره شما برو افکار بیمارتو درمان کن وای خدایاا با کیا شدیم یه ملت

      • بهار

        حیا ربطی به یه مشکل جسمیه طبیعی نداره

    • بدون نام

      یا کمال تاسف یک ویژگی طبیعی بدن که که علت ادامه نسل بشر نیز هست چنان تابو شده که همین سیکل طبیعی باعث درد و رنج روحی فراوان دخترانمان شده

    • بدون نام

      برای اونا خوبه چون ایران عقب مونده اس

    • فامیل دور

      نصب عابر پد و جا انداختن بحث عادت ماهانه چیز خیلی خوبیه ولی از اونجا که ما افراط و تفریط هستیم میترسم یه وقت از اون ور بوم بیفتیم..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثلا از اونور بوم بیفتیم چی میشه
        نظر نده وقتی ذهنت اینقدر محدود و بسته است

      • بدون نام

        کاملا درسته، الان صحبت در این مورد کلاس شده‌ و بعضی افراد بی دلیل در موردش صحبت میکنند، مثلا دستشویی رفتن طبیعیه ولی کسی نمیاد برای بقیه تعریفش کنه دلیلی نداره در موردش حرف بزنه اینم همین طوره

    • بدون نام

      خیلی عالی ، از همه عزیزانی که در رفع مشکلات زنان تلاش می کنند متشکریم.

    • ضحی

      چه بد مسخره ها...فکر کن بری جلوی دستگاه نوار بگیری همه عالم و آدم میفهمن که...مردم همیشه در صحنه ما هم که فضووووول...تا سر از کارکسی در نیارن ول کن نیستن که....خدا لعنتشون کنه الهییی با همچین ایده های مزخرفشون...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب بفهمن چیز طبیعی هست مثل اینکه وقتی دستشویی داریم میریم سرویس بهداشتی بعدم شما به بقیه چیکار داری؟ اگه بخوای همش بگی وای این دید اون دید که ادم اصلا نمیتونه زندگی کنه. درسته تو ایرانیم و تو کار هم فضولی میکنیم ولی سعی کنید فرهنگ سازی از ما شروع بشه بقیه هم یاد بگیرن

      • بدون نام

        ضحي جان شما نرو نگير بذار كل لباسات داغون بشه

    • 1234

      بسیار عالی... این کاری که انجام شده واقعا جای تشکر داره..... ولی اینکه ما زن ها بخوایم خجالت بکشیم و از این امکانات استفاده نکنیم به خاطر اینکه تابو شکنی هستش خیلی اشتباهه...این مردان ما هستند که باید متوجه بشند این موضوع یک روند کاملا طبیعیه بدن خانوم ها هستش و نباید به مساخره و یا سوء استفاده قرار بگیره...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا.چطور ختنه پسرها تو بچگی تابو نیست و راحت ازش حرف میزنن ولی این قضیه که در زنان طبیعی هستش یک دختر باید انقدررر شرم داشته باشه که حتی بترسه نوار بخره از یک فروشنده مرد .بعد هم اون فروشنده تگطوری نگا میکنه انگار دختر بیچاره جنایت کرده.واقعا باید فرهنگسازی بشه

      • بدون نام

        ختنه برای بچه هاست ،پریود برای دختران و زنان جوان هست ، خیلی فرق داره ،

    • بدون نام

      زن و هویت زن رو در پستو نباید مخفی کرد ارج نهادن به زن و نهاد او جامعه رو به بالاترین سطح فرهنگ سوق خواهد داد .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارج نهادن به زن اینه که یه خانم استقلال داشته باشه و شریک زندگی باشه نه فقط مادر بچه ها و خدمتکار منزلت

      • بدون نام

        ارج نهادن به زن ، در علنی کردن پریود و عادت ماهانه نیست ، مخفی کردن این قضیه هم مورد تایید نیست

    • بدون نام

      به نظر من اقدام بسیار عالی هست،این یه چیزطبیعی هستش

    • بدون نام

      ما جنسیت زده و مردسالار نیستیم
      خودتحقیری نکنید
      ما نژاد نجیب هستیم. اصلاً آریایی یعنی نجیب. به همین دلیل در سراسر تخت جمشید حتی یک تصویر زن وجود نداره در حالیکه در سایر تمدنها زنان را حتی در بعضی موارد به شکل ناهنجار به تصویر می کشیدند
      این نشان جنسیت زدگی و مردسالاری نیست بلکه نشان نجابت نژاد پاک ماست
      همه دنیا به نجابت ما اذعان دارند و تایید میکنند که ما نجیبترین و باهوشترین و زیباترین و بااخلاقترین و راستگوترین و درستکارترین و برترین نژاد جهانیم

      پاسخ ها

      • مهران

        آره فقط ما خوبیم
        نتیجه تست های هوش نشون می ده که ما جزیی از ملت های باهوش نیستیم
        اصلا از همین کامنت جنابعالی برمی آد که شما چقدر باهوشی
        نجابت به این چیزها هم نیست

        در ضمن مطمین باش ما ایرانی ها از دروغگوترین مردم جهانیم. هیچ نژادی هم نسبت به دیگری برتری نداره. در هر نژادی انسان زیبا، باهوش و با اخلاق و در کل با صفات خوب وجود داره.

      • بدون نام

        دنیا خبر نداره توی ایران چه خبره. اونا فقط ادعاهای مسئولین که تریبون دستشونه میشنون . خودمون که میدونیم الان بخاطر فقر و فرهنگ نابود شده ی ایرانی ، چیزی به اسم شرافت و نجابت، عدالت، رفاقت، حجب و حیا، مردانگی، از خودگذشتگی و ... دیگه در ایران وجود نداره. یه سر به صفحه حوادث بزن ببین چه اتفاقایی در ایران میفته

      • بدون نام

        از شارلاتان بودن و بی مسئولیت بودن و ریا کار بودن و دروغگو بودن و بی قانون بودن و....این نژاد پاک آریایی چیزی ننوشتی!بابا توهم زدیا یجوری میگه نژاد پاک آریایی انگار همشون فرشته بودن و بیگناه معصوم!چی میگییییی؟همه دنیا همآدم خوب داره هم بد همه جااااا

    • ستاره

      سلام دوستان اگه همین دوره زنانه نبودهیچ مردی پدرنمیشد.چرابایدخجالت بکشیم افتخارمیکنیم که ما خانمها مادرمیشیم ومردای کشورمونم پدرمیکنیم.بحث حیا وخریدنواربهداشتی کاملاجداست عزیزان.حیا کف دست آدم که نیست یاتو پدال اون دستگاه.یکم براخودتون ارزش قائل بشین تا بقیه هم بیشتربرامون ارزش قائل بشن.مراقب خودتون باشیدتواین اوضاع براتون سلامتی ارزو میکنم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقدر هم ک مادر می شید با هزار جور ادا یه دونه در سی چهل سالگی درست می کنید و بعدم طوری لوسش می کنید انگار شاهزاده جاییه!!!

    • بدون نام

      واقعا برای بانوان این کشور متاسفم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نسل شماها منقرض بشه ایشالا با این تفکراتتون

      • بدون نام

        نسل ما پابرجا نباشه تفکراتمان ماندگار هست

    • پدرام

      یعنی خاک بر سرتون!
      کی تو جامعه عادت ماهانه شدن زن رو چیز بدی میدونه؟ اما اینکه نباید افشا بشه مسئله ای جداست که شعور بعضیا بهش نمیرسه

    • دنیا

      کار قشنگیه

    • 133

      لا اله الا الله

    • بدون نام

      این مشکل رو با گذاشتن یه پد اضافی تو کیف میشه حل کرد. مشکل های دیگه رو حل کنید مثل ارث پدری. حق طلاق. حق مسکن. حق اولاد. حق سفر و...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با همین چیزا سر ما رو گرم میکنن، اینا فرعه تو کشور ما مردسالاریه و با این یه مورد هم حل نمیشه

    • B

      بسیار کار خوبیه

    • بدون نام

      منم با این کار موافقم ..... کسای که این موضوع را بی حیایی می دونن وقتی توالت می ریم خب همه می فهمن که میریم توالت کنیم .... چطور اون مشکلی نداره ولی خرید نوار بهداشتی باید یواشکی باشه .... دیدگاهتون را عوض کنید خرید نوار در مکان عمومی ربطی به بی حیایی نداره

    • بی نام

      اینکه یه تمهیداتی بشه برای حل مشکلی و دسترسی آسانتر به لوازم یا امکاناتی که مورد نیاز جامعه است کار بسیار پسندیده و لازمی است .آیا در اختیار گذاشتن آسان امکانات مشکلی بوجود می آورد در ضمن قرار نیست بی حیایی و بی حرمتی اتفاق بیفتد

    • بدون نام

      فروش نوار بهداشتی، در ملا عام که مساله ای نیست
      کما اینکه الان در همه جا براحتی یافت میشود
      مساله، تهیه مکانهایی خاص برای استفاده از آن است

    • بدون نام

      عابر پد مردانه هم دارین؟؟؟

    • بدون نام

      سه چهارسال پیش توسیل لرستان جمعی از معلمان یک مدرسه دخترانه بودیم ازجمله کمک هایی که تهیه کردیم ارسال کنیم یک کارتن نواربهداشتی بود ولی مدیر مدرسه اونو نفرستاد به ستادجمع آوری کمک ها در آموزش وپرورش گفت زشته برامون حرف درمیارن

    • بدون نام

      خبرسازی های الکی این مملکت رو گرفته!
      سراسر ایران دسشویی های عمومی زنانه بسته شدن نمونش ترمینال جنوب که بلکل دیوار کشیدن جلوش! کسی از خبرنگاران حرفه ای پوشش داد؟! خیر حتی یک کلمه!
      دسشویی های زنونه رو نبندین لازم نیست از این کارا کنین همه میتونن توی کیفشون یه دونه پد داشته باشن ولی وقتی دسشویی وجود نداره کجا میخوان عوضش کنن؟!

    • بدون نام

      خلقت خداوند زشتی ندارد مثلا مگر دستشویی رفتن کار زشتی است؟ اما در فرهنگ ایرانی بسیاری از موارد حریم خاص خودش را دارد. الزاما نه باید خجالت کشید و نه باید جار زد. متاسفانه عده ای دوست دارند بالخره از یک طرف بام بیفتند. حتی امر خمیازه کشیدن را هم باید بصورت مودبانه انجام داد. مثلا با این عنوان که خمیازه کشیدن امری است طبیعی. دهان خود را به هر سویی باز نمی کنیم. پس این ادب اجتمایی است نه تابو

    • امیر

      خیلی هم عالی

    • بدون نام

      البته عابر پد کار خوبیه من افرادی رو می‌شناسم که فقط برای ثابت کردن روشنفکری خودشون در مورد پریود تو جمع مردانه مرتب صحبت میکنند ، درسته که یک موضوع طبیعی هست ولی شخصیه و همه مردهای جامعه ما ظرفیت این رو ندارند که این موضوع رو طبیعی فرض کنند و یک موضوع جنسی ندونن، لزومی هم نداره ما مرتب در مورد این موضوع صحبت کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بر شما

    • ماریا

      من واقعا ممنونم از کسانی که به هر نحوی در ایجاد عابر پد در ایران قدمی برداشتن..
      واقعا دلم واسه خانمها و دخترهای مملکتم کبابه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دخترها توی مدرسه باید دسترسی به پد رایگان داشته باشن

    • بدون نام

      شوهر من فقط به خاطر اینکه از سوپری محله پد خریدم منو زد از اون به بعد رفتارای خودش طبیعی شد و برش ج افتاد اما من دیگه اون ادم سابق نشدم و همیشه از خریدنش میترسم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج