۱۱۶۵۷۸۴
۱۳۹ نظر
۵۱۳۲
۱۳۹ نظر
۵۱۳۲
پ

کوروش، چه هیزمِ تری به بعضی‌ها فروخته است؟!

حساسیت و مخالفت علنی با یادکرد کورش اگرچه به نسبت سال های اول انقلاب، فروکاسته اما همچنان با نوعی بدگمانی به این مناسبت، نگریسته می‌شود و با ادبیات سیاسی مورد علاقۀ اصول‌گرایان، به جای آن که «فرصت» در نظر آید «تهدید» تلقی می‌شود...

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: هفتم آبان امسال هم که به نام روز کورش شناخته می‌شود، بازتابی در رسانه های رسمی نداشت و مخالفت با برگزار نشدن مراسم هم احتمالا به خاطر ادامۀ بیماری کرونا توجیه خواهد شد اما پای هر سه مطلب ما به این مناسبت (ایرانی بودن، یکتا پرستی و گفت و گو با دکتر جلیلیان) افراد ثابتی ناسزا گذاشتند و جالب و در عین حال تأسف‌بار این که دربارۀ هیچ جمله ای نظر و نقد نداشتند و فقط با خود کورش مشکل داشتند البته نمی‌دانم از شنیدن تبلیغات یک فروشگاه زنجیره‌ای که این نام را بر خود نهاده چه حالی پیدا می‌کنند!

کوروش، چه هیزمِ تری به بعضی‌ها فروخته است؟!

اما به راستی، کورش چه هیزمِ تری به برخی فروخته که تا این حد مورد غضب‌شان است؟ در حالی که چنانچه اشاره شد تابوی اولیۀ استفاده از این نام شکسته و بر عنوان یکی از فروشگاه های زنجیره ای مشهور هم نشسته است.

مناسبت نام‌گذاری هفتم آبان یا 29 اکتبر به سبب آن است که به عنوان روز ورود کورش به بابِل در 539 پیش از میلاد از آن یاد می شود؛ روز آزادی بردگان و نگارش استوانه بابِلی این پادشاه هخامنشی والبته به عنوان شناسۀ اختصاصی ایرانیان.

حساسیت و مخالفت علنی با یادکرد کورش اگرچه به نسبت سال های اول انقلاب، فروکاسته اما همچنان با نوعی بدگمانی به این مناسبت، نگریسته می‌شود و با ادبیات سیاسی مورد علاقۀ اصول‌گرایان، به جای آن که «فرصت» در نظر آید «تهدید» تلقی می‌شود. حال آن‌که می تواند فرصتی برای رونق توریسم و وحدت ایرانیان در میان نغمه های شوم مخالف تمامیت ارضی باشد.

در این گفتار به دلایل احتمالی در کورش ستیزی یا کورش پرهیزی یا کورش ناپسندی می پردازم که موجب شده اصول گرایی رادیکال ایرانی به آن روی خوش نشان ندهد و مُهر تأیید تلویحی مرحوم علامۀ طباطبایی بر نظر مولانا ابوالکلام آزاد را - که کورش را همان «ذوالقرنین» قرآن دانسته- نیز کافی ندانند:

1. گفتمان باستان‌گرایی؛ در سال های پیش از انقلاب اسلامی، 4 گفتمان با هم رقابت می کردند: اسلام سنتی، دیدگاه های سوسیالیستی، اسلام انقلابی و باستان گرایی پهلوی و در نهایت با ائتلاف یا تأثیر گذاری سه گفتمان اولیه با هم یا برهم گفتمان چهارم مغلوب شد و کار به جایی رسید که هم نام فروشگاه های زنجیره ای کورش به قدس تغییر یافت وهم نام خیابان کورش کبیر به دکتر علی شریعتی و اسم تیم پرسپولیس (شهر پارسه) هم شد: پیروزی. البته قبل از پیروزی مدت کوتاهی آزادی و چمران و بعد پیروزی. نامی که آن قدر به رسمیت شناخته شند تا پرسپولیس بازگشت. پاسارگاد هم بر تارک نام یک بانک خصوصی نشست.

درسال های نخست حتی خانواده ها نگران بودند اگر نام کورش را بر فرزند خود بگذرند طاغوتی دانسته شوند. به مرور اما روشن شد که باستان گرایی روی دیگر سکۀ پادشاهی نیست و به خاطر آن که تهدیداتی متوجه تمامیت ارضی شد و به وحدت ایرانیان فراتر از جنبه های ایدیولوژیک نیاز بود ازتبلیغ علیه کورش کاسته شد و شکل نوشتاری آن هم تازه شد: کوروش. دراین گفتار البته کورش را به همان شکل قبلی (کورش) می نویسم.

2. نام‌های غیر مذهبی؛ انقلاب ایران، ضد سلطنتی بود با گفتمان اسلام انقلابی که نسبتی با باستان گرایی نداشت. نگاهی به اسامی نشریات بعد از انقلاب این ادعا را تأیید می کند که یا به اردوگاه چپ تعلق داشت یا اگر مذهبی بودند آیه قرآن هم بالای لوگو می‌آمد که گفتمان انقلاب را نشان می داد: انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، میزان، امت و آن طرف مردم، پیکار، راه کارگر و هر نامی جز اسامی ملی. نام‌های ایرانی را در سریال های تلویزیون تنها در نقش های منفی می دیدیم. پرویز و هوشنگ و منوچهر و خسرو هم منفی بودند چه رسد به کورش!

به حالا نگاه نکنید که نام کوچک تاریخ نگار صدا وسیما «خسرو» ست و فرمانده نیروی دریایی شهرام و رییس صدا و سیما هم پیمان با نام عضو شورای نگهبان سیامک است و رییس دفتر احمدی نژاد، اسفندیار بود اما همین جناب مشایی در دهۀ 60 به «مرتضی محب الاولیا» شهرت داشت وچون نام یک نمایندۀ مجلس «فرزاد رهبری» بود او را «هاشم رهبری» صدا می کردند و یکی از دلایل نفی بهزاد نبوی این بود که نام کوچک او بهزاد بود حال آن که نام را پدر می گذارد نه خود فرد و پدر بهزاد استاد تاریخ بود نه انقلابی یا مذهبی و بهزاد از خانه بیرون زد تا کار چریکی کند.

با این حساب، روشن است که چرا اسم کورش مشکل داشت.

3. کورش! آسوده بخواب؛ کورش، یادآور جملۀ مشهوری از محمد رضاشاه بود در جشن های 2500 سالۀ شاهنشاهی که طنز هم شده بود:« کورش! آسوده بخواب که ما بیداریم» و اگراز کورش می گفتی انگار می خواهی سخن شاه را یادآوری کنی. حال آن که شاه تنها به پاسارگاد نرفته بود. به زیارت کعبه و حج هم رفته بود و عهده دار تولیت آستان امام رضا هم بود و به خاطر همین به «ولیان» نایب التولیه می گفتند یا در«مأموریت برای وطنم»، خود را نظر کردۀ حضرت عباس هم دانسته است! به عبارت دیگر تقصیر کورش نبود که شاه به ا ابراز علاقه می کرد.

با این حال چون منشور کورش با این جمله شروع می شود که « منم کورش شاه شاهان»، کورش نسبتی با دوران پساپادشاهی نداشت.

4. مردوک؛ مشکل دیگر با کورش این است که چون در استوانه از جانب «مردوک» سخن می‌گوید مغایر با آموزه های اسلامی دانسته می شودو این را در نظر نمی‌گیرند از 539 پیش از میلاد تا 630 میلادی که اسلام آرام آرام ظهور کرد هزار سال فاصله است و کورش نمی توانسته از الله بگوید و همین که مشرک نبوده و یکتا پرست است مورد توجه است.

5. شکل آرامگاه؛ برخی هم با شکل آرامگاه کورش مشکل دارند و این که به صورت مکعب و بنای سنگی است و شایبۀ همآوردی با بیت الله! حال آن که در آن روزگار شکل دیگری متصور نبوده است.

6. حقوق بشر؛ چون از منشور کورش به عنوان نخستین سند حقوق بشر یاد می شود و یکی از بهانه‌های غربی ها در چالش مستمر با جمهوری اسلامی همین موضوع است توجه به کورش را توطئه تلقی می کنند.

7. نماد ملی گرایی؛ کورش بی تردید یکی از نمادهای ملی گرایی و ناسیونالیسم است و چون رهبر فقید انقلاب در آغاز دهۀ 60 و به خاطر ماجراهای بنی صدر و رویکرد جبهۀ ملی گفتند «ملی گرایی خلاف اسلام است» کورش هم در نقطۀ مقابل اسلام تصویر می شود. حال آن که چنانچه اشاره شد کورش با اسلام، هزار سال فاصلۀ زمانی دارد و تاریخ را از جلو به عقب روایت نمی کنند. ضمن این که اولین نخست وزیر بعد از انقلاب، اولین رییس جمهوری، اولین امام جمعۀ تهران، اولین وزیر خارجه، اولین وزیر کار، اولین رییس ستاد ارتش و بسیاری از صاحب منصبان صدر انقلاب که بعضا حکم آنان را شخص امام خمینی امضا کرده بود علایق ملی خود را پنهان نمی کردند و مصدقی هم بودند.

8. پان‌ها؛ کورش تنها مورد غضب اصول‌گرایان رادیکال و مذهبی‌های ناسازگار با علایق ملی نیست. بلکه پاره‌ای گرایش های ضد تمامیت ایران هم اصرار دارند کورش را با واژۀ «فارس» توصیف کنند نه ایران و در این فقرۀ خاص، لعاب دینی و مذهبی به خود می‌گیرند.

9. یهودیان؛ رفتار متمدنانۀ کورش با یهودیان نیز باب میل منتقدان نیست و احتمالا یکی از هیزم های تر همین است و لابد معتقدند اگر 2500 سال قبل، همه را به دریا می ریخت مشکلات قرن بیستم میلادی پدید نمی آمد!

10. شاه‌چراغ؛ برخی هم دچار این سوء تفاهم اند که توجه به پاسارگاد در مرودشت، به قصد بی توجهی به حرم شاهچراغ است. در حالی که شاهچراغ در شیراز واقع است و آرامگاه کورش در مرودشت و کاری به هم ندارند. کما این که در شیراز مردم به زیارت آرامگاه حافظ و سعدی هم می روند و هیچ یک از دو شاعر بزرگ، شیعه مذهب نبوده اند و سعدی قدر مسلم چنین است.

11. دیدگاه خلخالی؛ شیخ صادق خلخالی در رساله خود، کوروش هخامنشی را زاده مادری یهودی خوانده و حمله وی به بابل را نیز در پی دستور مادرش برای آزاد کردن قوم یهود دانسته و نتیجه گرفته است: «نژاد یهود، امروز به تبهکاری و دشمن بشریت معرفی شده‌اند... تنها معرف کوروش به نیکی و نیکنامی نیز همین یهودند... فریاد که همین یهود، همین دلال‌های سیاست بین‌المللی، برای ملل دیگر تاریخ، پادشاه نامدار معرفی می‌کنند و مردم را وادار می‌کنند که جشن بگیرند، پول بدهند و شادی کنند و برای دایر کردن این جشن‌ها، کار‌شناس می‌فرستند و میلیون‌ها تومان پول را به این وسیله به غارت می‌برند.»

خلخالی تصویری خشونت‌بار از پادشاه هخامنشی ارائه می‌کرد. او تفاوتی میان کوروش و سایر پادشاهان تاریخ ندیده و نوشته است: «کوروش نیز مانند همه پادشاهان و زورمندان تاریخ که از موهبت‌های خدادادی فقط زور و شمشیر دارند و منطقی وحشیانه که به حکم زور باید دیگران را مقهور تسلیم امر و خواسته خود نمود، از تیره وحشی در ۲۵۰۰ سال پیش برخاست و در دستگاه بهمن پادشاه ایران به خدمت مشغول شد چون سودای جهانگیری در سر داشت با سپاه وحشی خود به جنگ با همسایگان پرداخت.»

خلخالی سپس به ریشه روایت‌های به عقیده وی "دروغ درباره تاریخ زندگی کوروش پرداخته"، "هرودوت" مورخ را دروغ‌پرداز دانسته و روایت گزنفون از کوروش را نیز برآمده از تخیلات وی نامیده بود و می‌گفت: «نوشته‌های هرودوت به صورت افسانه و برای نقال‌های قهوه‌خانه و درویش‌های سر کوچه‌ها هم به درد نمی‌خورد تا چه رسد که از آن یک حماسه کوروش کبیر بسازیم و بعد هم به آن افتخار کنیم.»

او حتی دکتر پرویز ناتل خانلری را نیز مهره ثابت صهیونیسم بین‌المللی می‌نامید، چه آنکه خانلری «با وجود تصریح مورخین شرق و غرب که هرودوت یا گزنفون دروغگو هستند... قلم به دست گرفته و از هر راه ممکن وارد شده، از کوروش کبیر قهرمان ساخته و لوحه او را به نام اولین لوحه حقوق بشر به مردم معرفی می‌کند.»

12. تاریخ پیش از اسلام؛ نظام آموزش رسمی در چهار دهۀ بعد انقلاب نشان داده به آموزش تاریخ ایران خصوصا ایران پیش از اسلام تمایلی ندارد. توجه به کورش و هخامنشیان اما تمایل ایجاد می کند و شاید به همین خاطر سعی دارند به او نپردازند.

13. کلمۀ شاه؛ در ادبیات رسمی بعد انقلاب، کلمۀ «شاه» مشکل دارد نه فقط محمد رضا شاه. بنا بر این فرض بر این است که هر که شاه بوده بد است. چه کورش باشد چه ناصر الدین شاه قاجار. اگر اسم خیابان کریم خان زند را هم برنداشتند به این خاطر است که خود را شاه نخواند. این در حالی است که شاه به ادبیات مذهبی ایران هم راه یافت و به حرم حضرت عبدالعظیم، شاه عبدالعظیم گفته می شود و به شاه چراغ هم اشاره شد یا در گیلان نام یک امام زاده «شازده ابراهیم» است.

با این حال بخت با کورش یار بوده که کورش شاه خوانده نمی شده چون شاهِ شاهان بوده به خاطر این که شاهان محلی هم وجود داشته اند و از این روست که باید یادآور شد «خشایار‌شاه» نداشته ایم یعنی نام شاهی «خشایار» نبوده بلکه شکل درست آن «خشاریارشا»ست: خشای + آرشا. ( خشای به معنی فرمان روا و آرشا یعنی قهرمان)

14. رفتارهای مشکوک؛ برای این که این تلقی درنگیرد که یک طرفه قضاوت می‌شود مورد چهاردهم هم می‌تواند انتشار برخی تصاویر از مراسم چند سال پیش و افرادی در حال سجده باشد که یا واقعی است یا به قصد تحریک احساسات مذهبی و در هر دو حالت مردود است.

احتمالا به این 14 دلیل، برخی که در گفتمان فرهنگی رسمی دست بالا را هم پیدا کرده اند، با یادکرد کورش هخامنشی مشکل دارند. حال آن که هیچ توجیهی برای این نگاه منفی وجود ندارد و بیشتر بد سلیقگی است و امروز بیش از هر روز دیگر به کورش و تاریخ ایران نیاز داریم. حتی با نگاه مذهبی چرا که ایران و تشیع بیش از هر زمان دیگری با هم گره خورده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی،ابراهیمی

      هرچی داریم ازگذشتگان هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هالوین تموم شد؟ دوباره برگشتید به کوروش؟ خ خ خ خ خ خ خ

      • بدون نام

        کوروش خاریست بر چشم دشمنان فرهنگ و تمدن ایران زمین

      • ز

        درودبرشما

      • رابین هود

        فکر که پوسیده باشه انتظار افتخار به تمدن رو از اینا نداشته باشین

      • بدون نام

        چون چیزی بجز افسانه نیست

      • منصف

        ... بدانند کورش کبیر همان ذوالقرنین است . بی جهت آب در هاون نکوبید ملت کورش را دوست دارد

      • بدون نام

        شما خوب می دانید که کوروش و ملی گرایی را در مقابل دین اسلام علم کرده اند
        پس آسمان و ريسمان نبافید
        "اکثر" کسانی هم که اعتقاد و توهم کوروش دارند تعلق خاطری به دین اسلام ندارند...

      • بختیاری

        درود خدا بر کورش و لعنت بر بدخواهان ایران و ایرانی

      • بدون نام

        غرب گرایی تونو باور کنیم یا کورش کورش کردن تونو آیا کوروش راضی به غرب زدگی بود؟!

      • جمشید

        کوروش از بزرگترین نمادهای ملیت ایرانی ماست و همه ما به وجود چنیین شخصیتی در تاریخ خود فارغ از افسانه یا واقعیت افتخار می کنیم ولی نمیدانم چرا بعضی ها انقدر هیزم خشک جمع می کنند تا تنور آتش اختلاف بین ملی گرایی و مذهب را انقدر داغ کنند.که یکطرف بسوزد ملی گرایی و مذهب دوبال و در طول تاریخ ایران است پس هوشیار باشید . ک

      • بدون نام

        فقط ایرانیهای اصیل کوروش کبیر رو می فهمند نه کسانی که ادعا میکنند ایرانی هستند

      • بدون نام

        اگر کوروش کبیر نبود الان ایرانی هم نبود

      • .

        هالووین و ولنتاین مهم نیستا مهم اینه که کوروش خواری در چشم دشمنان تمدن ایرانیست خخخخخخ

      • بدون نام

        درود بر کوروش کبیر و مردمانش وقوم لر کوروش پرست هرکس گفت کوروش فلانه

      • بختیاری

        درود بر کورش کبیر خاک تو سرتون ک،کورش بزرگ رو مسخره نکنید

      • بدون نام

        کوروش بزرگ آسوده بخواب که نسل جوان و آینده ایران پیرو راه تو خواهند بود . درود بر کوروش کبیر آبرو و ابهت ایران زمین

    • بدون نام

      کورش پدر ایرانیان است و بس ..حتماا جای بعضی ها تنگ میشه با بودن کورش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پدر ما نیست از طرف خودن حرف بزن

      • بدون نام

        راه رسم کورش هیچ وقت حذف شدنی نیست ونخواهد بود

      • بدون نام

        آخه برادر محترم چرا یهو احساسی میشی؟!
        در زمان کورش اصلا کشوری به اسم ایران نبوده که ایشان پدر شمای ایرانی باشن!
        من نه مخالفم و نه موافق ولی خیلی از مخالفین کورش،بخاطر حرفها و گفتارهای طرفدارانش،از کورش و پارس و ناسیونالیسم بدشان میاد

      • بدون نام

        اسکندر مقدونی به ایران حمله کرد و همه‌جا را به آتش کشیدن اما کسی مسیحی نشد.قوم مغول ،ایران قدیم را شخم زدند و قتل‌عام راه انداختند اما کسی بودایی نشد ولی اسلام آمد و مردم دین جدید را پذیرفتند.یا حمله‌‌های اسکندر و چنگیز و ... جعلی بوده یا مردم خیلی ترسو بودن که به اسلام روی آوردن

      • البرز

        چونکه محبوب نودو هشت درصد ایرانیاس

      • بدون نام

        درود خداوند بر نویسنده این مطلب .شما واقعا انسانی بزرگ و محترمی هستی خواهشا سعی کنید مطالب را در روزنامه ها و مجلات نیز چاپ کنید و مخصوصا پان ها که فرمودی واقعا وجود دارد. البته من تندروها را همان پانهای در لباس گوسفند میدانم . .تمام موارد در نظر من هم وجود داشت .البته من هم وطن پرستم هم مذهبی و آموزه های کورش را در راستای اسلام واقعی می‌بینم.

      • بدون نام

        درتاریخ هرکس جایخوددارد اسکندر خالدبن ولید... یعقوب لیث اماکورش ازاعماق تاریخ میدرخشد

      • بدون نام

        چهل ستون اصفهان رو با تخت جمشید مقایسه کنید بعد بیینید کدام به عدالت نزدیکتند

      • راهی

        تو اصلا نمره درس تاریخت از 5 بیشتر شده .

      • بدون نام

        کوروش آدم بزرگی بود با برده داری مخالف بود. با ویرانی و زور گویی مخالف بود به خاطر همین ماندگار شده است

      • بدون نام

        کاربر ۲۱:۳۰ ، کوروش پدر من هست شما هم از طرف خودت فقط حرف بزن

      • بدون نام

        اون کسی که میگه پدرمنیست لیاقت نداره

    • بدون نام

      ایران و ایرانیان بدون کورش نمیشود

    • بدون نام

      قلب ایرانیان است کوروش

    • روله کورد

      برای ما ایرانیا اعتبار
      اول خدا بعد کوروش بزرگ
      بدون چونو چرا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کورش اعتبار ایرانه همونطور که چنگیز خان اعتبار مغوله!!!!!

      • بدون نام

        کوروش کسی است که حرفها و سخنان صلحش در سازمان ملل نصب شده و همه دنیا بهش احترام میگذارند ، و همین ابهت و بزرگی این پدر بزرگ ما ایرانیان خاری بر چشم کسانی شده که خائنین خاک ایران هستند و از بزرگی و شکوه کوروش و اینکه در قلب و روح همه ایرانیان بخصوص نسل جوان جا دارد میترسند و حسادت میکنند .

    • بدون نام

      تاریخ ایران است کوروش

    • بدون نام

      کوروش سناسنامه ایران است

    • بدون نام

      اینان شاید ایرانی نباشند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه کورش ایرانی بوده!!؟؟؟؟

      • بدون نام

        بله کوروش ایرانی بوده عزیز

      • علی

        باورم نمیشه

    • ناشناش1372

      درود ب پدر ایران زمین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود

    • بدون نام

      اصل و گذشته خوب یا بد واقعیست و نباید از آن فرار کرد
      ما به گذشتگان خود افتخار میکنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کردارنیک .گفتارنیک وپندارنیک.موردقبول ایران وایرانیان کوروش باد

      • بدون نام

        خرد هرکس خدای اوست

    • بدون نام

      با سپاس فراوان از مهرداد خدیر ،دانشمند فرهیخته، که در راستای گردآوری زحمت فراوانی کشیدند

    • بدون نام

      چون ذات کثیفشون بیشتر نمایان میشه

    • بدون نام

      کوروش کیه چندتا داستان سر هم کردند هی کوروش کوروش در آوردند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برودنبالش ومطالعه کن اگرسوادت برسه وبتونی بفهمی

      • پاینده ایران

        آقا دوست عزیز تو که از تاریخ چیزی نمیدونی واهل مطالعه نیستی و فقط تندرو هستی بهتره تو جاها نه شرکت کنی نه دخالت .هر کشوری یه تاریخی داره این توی کل دنیا ثبت شده بهتره تندرو بودنت کنار بزاری و با عقلت جلو بری .

    • بدون نام

      کورش بزرگ در وصیت نامه اش گفته. خدایا ایران عزیز را به 3بلا دچار نگردان.1.جنگ.2دروغ.3.خشکسالی.(حالا قضاوت با خودتان)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببخشید ولی این وصیت داریوش بوده نه کوروش بزگترین و بهترین نصیحت کوروش همان لوح حقوق بشره

    • حسین لطفعلیان

      کوروش برای ایرانیان یک نماد افتخار آمیز میباشد!
      ضمنا کسی که بیشتر از هزار و صد سال قبل از اسلام بوده!اما بیشتر رفتارش مشابه رفتار هایی است که تعارضی با دین اسلام نداشته!مگر اینکه بگوئیم نماز نمیخوانده ویا بجای خط میخی چرا عربی نمینوشته!!

    • بدون نام

      محبوب تر از بعضیاس حسودیشون میشه

    • سلیم

      در کتب تاریخی چیزی به نام مقبره کوروش نداریم
      آنچه امروزه شهرت داره به مقبره کوروش، در کتب تاریخی به مقبره ننه سلیمان نام برده شده

      پاسخ ها

      • شهپرِ شاهین

        بی سواد! مردم محلی به اونجا مقبره مادر سلیمان میگفتند اما در کتب تاریخی کاملا معتبر و تحقیقات ابوالکلام آزاد اونجا مقبره کوروش بزرگ شاه شاهان است.

    • م ج

      درود بر کورش کبیر

    • بدون نام

      کوروش محبوب ایرانیان است و خار چشم اجانب!

    • بدون نام

      کوروش،محترم وعزیزهست

    • بدون نام

      همه مشکلات حل شد.حل نشده موردکورش است ۲۵۰۰سال پیش رفته

    • بدون نام

      کوروش پدر ماست ایران وطن ماست

    • نیما

      تاریخ را چه بد و چه خوب نمی شود انکار کرد و ما باید به تمدن خود افتخار کنیم و بدون کم و کاست به نسل هاط بعدی تحویل دهیم

    • بدون نام

      از ضرغامی بی سواد بپرسید

    • بدون نام

      کورش هیچ هیزم تری به کسی نفروخته وباعث افتخار ما است اما عدهای غربزده که هیچ نسبتی از نظر وطن پرستی'شجاعت وغیره با کورش ندارن از اسم او سو استفاده میکنن در جهت اهداف شومشان و دشمنان ای کشور.کورش هرگز بی غیرت وبی بندوبار نبودوزن ودختر خود را لخت و عریان دردید شهوت بیگانگان قرار نمیداد.

    • بدون نام

      بودن و نبودن اسم کورش برای مردم چه نون نمی شه. ( جز هویت تاریخی برای کشور) ولی از قرار معلوم برای گروه های واگر و شکسته خورد سیاسی بجای مطرح کردن گورشان، کورش را علم می کنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قرار نیست هر چیزی نون و آب بشه!
        کوروش کبیر یک واقعیت انکار ناپذیره که بایدبدرستی شناخته بشه و نه با سیاسی کاری!

    • ایرانی

      مرگ بر اسراییل بگو

    • کوروش شاه شاهان

      مطالبتان خیلی آموزنده بود
      درود بر شما
      در کل کسانی که کوروش کبیر را دوست ندارند و انکار میکنند
      و کوروشی که امروز تمام دنیا او را قبول دارند و کارهایش را تحسین میکنند
      آن عده ایرانی نیستند
      کوروش متعلق به ایران نیست
      کوروش و عقایدش جهانیست

    • بدون نام

      زنده باد پدر ایران زمین کورش کبیر

    • بدون نام

      کوروش یه اسطوره هست:)

    • بدون نام

      مسئله خیر و شره
      همیشه کسایی هستن که میخوان بگن فقد خودشون خوبن در صورتی که پست ترین انسانهان

    • آریو بختیاری

      کوروش بزرگ پدر ایرانیان اصیل و صاحب واقعی ایران است. اسلام که به زور شمشیر وارد شد. چرا تاریخ رو تحریف میکنند بعضیا در جامعه
      حتی تاوان این تحریف ها رو خواهید داد.

    • بدون نام

      چرا تعجب؟؟؟؟؟بیشتر مسئولین ایران وطن فروشن
      همه میدونیم تعجب نداره
      همه خائن الی ماشالله......

    • وطن

      گفتار نیک کردار نیک پندار نیک بر سر لوح کتیبه ها تخت جمشید و سازمان ملل نمودار بزرگی اوست

    • بدون نام

      ما آریایی هستم کورش را می‌پرستیم چون اجداد ماست

    • بدون نام

      نگارنده مشتی شر و ور نوشته و داستان پردازی کرده،
      اولا: هفتم آبان سالروز آزادسازی یهودیان در بابل هست، نه سالروز تولد کوروش!!
      دوما: خیلی عجیبه که هیچکدوم از مورخان و شاعران بزرگ و بنام ایران زمینتوی نوشته ها و اشعار و تصنیفهاشون اسمی از عالیجناب کوروش بزرگ نمی آورند؟
      سوما: چرا اسم هیچکدوم از شخصیتهای ایرانی از عهد باستان تا الان، کوروش، داریوش، خشایار و ... نبوده (همین تعداد کم هم از دوره محمدرضا پهلوی مرسوم شده) و همش اسماعیل، طهماسب، عباس، لطفعلی، کریم، نادر، آقا محمد، محمدعلی، رضا [خان]، محمدرضا

    • بدون نام

      توچه کاره ای کورش برای ما نون اب هست

    • بی اعصاب

      چون ب آدمای جاهل و بی‌غیرت فشار میاره

    • رضا

      کوروش نمیمیرد

    • بدون نام

      یه مشت بی ارزه میخان اسم کورش رو گند کنن برید یه فکری به حال مملکت کنیند که داره نابود میشه از سر بی لیاقتیتون ....

    • بدون نام

      دمت گرم بنازم گفتار و قلمت خدا خیرت بده واقعا زیبا گفت

    • naser

      کوروش درقلب اکثرمردم اصیل ایران عزیزومحبوب است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما مثل همتی خخخ

    • اشکان

      هویت اصیل ایرانی است

    • بدون نام

      خیلی عالی توضیح دادن

    • moji

      به قول یکی از بزرگان ازتاریخ نهراسیم ،همین

    • بدون نام

      متاسفانه تو فیلم ها و سریال ها هميشه آدم بدها و قاچاقچی ها میشدن جمشید آریا، هوشنگ و خسرو و ... یا نقش های مسخره و دلقک وار به اسم خشايار که خشی صداشون کنن و کسی اسم بچه شو از این اسامی نزاره، ...
      بعد مستندات دادگاه ها و ... رو میرفتی می‌دیدی اکثر قاتل ها و مجرم ها اسامی مذهبی دارن،
      اون وقت در نبود قهرمانان ملی، الگوی بچه های ما میشدن اسپایدرمن و سوپرمن و ...

    • علی

      بنظر من،، افسانه است....سراینده ی این افسانه هم از دوران شکایت دارد و بدون اعتراض او را به تخیلی که در سر دارد، وارد این وادی کرده.... در کل مساله کورش،، تخیل وصف ناپذیر از پسا دوران است...

    • مجتبی

      کوروش کبیر از اجداد ما ایرانیان هستو بس.
      از راه بستن کوروش فکر کنم به جایی نمی رسید.
      پس اگرمسولان دزدی هاشونر کنار گذاشتن مملکت ومردم شما مسؤلان رو قبول میکنن نه با راه بستن کوروش

    • پدرام

      همه دوستش داشتند وعرضه داشته ولیاقت در ۲۵۰۰سال قبل چیزی که دولت های چند ساله ۵٪ هم نداشته وندارند!
      جهان اونو قبول داشته وداره.

    • بدون نام

      اونجاییکه بدشون مياد ک راه رو میبندن ولي
      بازم مردم‌ ميرن پاسارگارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کوروش نمرده ونخواهدمردیادش ونامش همیشه جاودان باد
        وهرکس هم دوستش نداره بدرک کسی مجبورشون نکرده.

    • من

      مشکل کوروش نیست .مشکل سواستفاده کنندگان از اسم کوروش هست .تقریبا تمامی. افرادی که کوروش پرستن از نام کوروش سواستفاده میکنن عیناً داعشی های که از اسم اسلام سواستفاده کردن.البته ناگفته نماند نویسنده از لحاظ نمره تاریخ هر سال در دوران تحصیل، تجدید شده و شهریور هم با تک‌ماه قبول شده .

    • بدون نام

      انصافا جای تاسفه کسی گذشتگانمون که کاردرست بودن و میشه بهشون افتخار کرد رو اینطور تقبیح کنه در عوض خود پرازخطا رو اینقدر تجلیل

    • بدون نام

      هرکشوری به تاریخ وتمدن خودش افتخار میکنه بعضی از کشورها الکی برای خودشان تمدن دورس میکنن ولی توکشورما ....

    • بدون نام

      درودبرکوروش بزرگ افتخارایران زمین مرددرستکاروپاک ایرانی نه مثل خیلی ها خارجی .

    • علی

      چرا شاهان 2500 ساله تا قبل پهلوی های اخیر تاریخ هیچ شاعری(شاهنامه فردوسی و حافظ و سعدی و مولوی و صائب و هزاران شاعر دیگر و...) از کوروش بزرگ(گنده) چیزی نگفتند واقعا چرا نگفتند، چطور از دور دوم پهلوی به این ور این تفکرات و عقاید سبز شد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داداش تو قرآن اومده بخون ذوالقرنین

    • بدون نام

      زیرا اسم کوروش ۳۰ بار و پرشیا ۲۵۰ باردر انجیل آمده است. ۱۵۰سال قبل از به دنیا امدنش مولودش وعده داده شده است. چون واقعیت های تاریخی و مذهبی به مذاق خیلی ها خوش نمی آید. آنان با پوستین فلسطین بر دوش ملت و کشور را در تنگنای اقتصادی و تهدید جنگ دایم قرار میدهد.

    • خاتون پیوندی

      کوروش چگونه کشته شد در حین خوشگذرانی کوروش نماد شاهان بی عدالت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فک نکنم سواد الفبا هم داشته باشی بچه جون
        بر مبنای چه میدرکی داری زر میزنی؟
        امثال شما هدف از جدایی بین ملت دارن ننگ بر شما

    • بدون نام

      ایران جایه ایرانیست زنده بادکوروش بزرگ پدر ایران وایرانی،،،بیگانه پرست نیستیم،

    • بدون نام

      چون از همشون محبوبتره

    • تالا

      کوروش لنگه نداشت او بر دو سوم کره زمین حکومت میکرد و کاری کرد که ایران قدرتمند ترین کشور جهان شود

    • hamed

      تو چی گیرت میاد از کورش گیرم کورش کبیر بود فاضل از فضل کوروش تو را چه حاصل

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل گفتی افرین

    • بدون نام

      آقای راوی و ندیسنده لطفا انقدر ضایع سیاسی با مسائل برخورد نکنید ، برای اثبات حرفتان چرا مثلا اسم حذب چپ یا راست را میاورید ، حی نیگویید اصولگرا . اصلا هر کس با هر فکرب بیخود و بی دلیل به کسی توهین کند بی عقل است حالا میخواهد اصلاح طلب یا اصولگرا با هر چیز دیگه باشد.بنظر بنده کوروش افتخار ایران و ذوالقرنین قرآن من است.روایت ها راجب این قضیه داریم لطفا مطالعه کنید آقای راوی بعد صحبت کنید و مردم عزیز کم اطلاع یا تعصبی رو بجان هم بندازید.چپو راستتون زهر مارید.من زه مسلمان و ایرانی هستم که هم به پیغمبرم و ائمه و هم به کوروش و داریوش افتخار میکنم.ولی تف هم میندازم تو صورت آقا محمد خان قاجار که وحشیگری در گرجستان راه انداخت

    • بی نام

      پدرما امیرالمومنین است وبس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این مقایسه ها نکنید درست نیست.

      • بدون نام

        احسنت مرحبا هی کوروش کوروش لعنت به کوروش

    • بدون نام

      کوروش پیامبر ما ایرانیان وپدر ما ایرانیان وصالت ما ایرانیان هست عشقم کوروش پادشاه جهانیان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کورش همش ۶۵ سلا عمر کرد چطور میشه دوالقرنین باشه

    • مهدی

      عشق است کوروش کبیر

    • اراک

      کوروش جعلی بیش نیست فقط برای مشروعیت بخشیدن به پهلوی که آن زمان میخواستن دلیل موجهی بسازن تا ابد سوار مردم باشند حتی تحت جمشید رو هم دستکاری کردن و چیزی های به آن افزودند که از تمدن بابل اقتباس کرده بودن در زمان رضا پهلوی
      درود بر اسلام مرگ بر خرافه پرستی کوروشی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نظر نده ننگ بر تو ضد ایرانی

    • بدون نام

      کار بر ۲۱:۴۸ ، اگر کمی تاریخ خوانده بودی می دانستی نام ایران یک نام با قدمت بیش از ۵۰۰۰ سال است و حتی قبل از کوروش هم بوده . امپراتوری کوروش پارس نام داشته اما اسمنطقع از دیرباز ایران بوده. عزیزم تاریخ بخوان و در مسائلی که اطلاع نداری نظر گمراه کننده نده !

    • نادعلی

      خوب..تا اینجا متوجه شدیم ایرانیان اصل به کورش افتخار میکنند..وکه دورگها اصلا این را دوست ندارند.چون ایرانی نیستند تفسیر هم ندارند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بر شرفت هر کی میبینی خوشش نمیاد احتمال زیاد یا کلا ایرانی نیست کمی فارسی بلده یا دورگست و به تمدن ایران حسادت می کنن لعنت خدا بر بدخواهمون

      • سرباز کوروش

        سلام نه (درود برتو که ایرانی هستی

    • ق

      مرده پرست نباشید . کوروش کبیر به دروغ کبیر صدق میکنه

    • بدون نام

      چو اندر تبارش بزرگی نبود، نیارست نام بزرگان شنود،، اینها از، بزرگان میترسن

    • بدون نام

      انگار پیامبر بوده چه خبره کوروش کوروش میکنید کوروش کبیر نمیدونم چه کار کرده براتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ضد ایرانی حق نظر دادن نداره
        لطفا پاتو بکش بیرون

    • کوروش

      زنده باد کوروش

    • فرهاد حاجی میری

      کوروش بزرگ عشق ایران دوستان است

    • حسن کچل

      درود بر کوروش کبیر

    • دنا اورمزد

      کورش تنها حاکم و پادشاهی در تاریخ بشریت است که در جنگی مقدس و آرمانگرایانه در ۲۵۰۰ سال پیش یهودیان را از یوغ پادشاه بابل رهانید
      کورش بزرگ هخامنشی تنها پادشاهی بر روی زمین است که در هنگام فتح کشورها به ایده های مغلوبین و شکست خوردگان احترام می گذاشت .

      کورش بزرگ تنها پادشاه و فاتح و حکمرانی بر روی زمین است که منشور حقوق بشر نوشته است.
      کورش افتخار ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهب و تباری است

    • بدون نام

      درود بر کورش بزرگ

    • ناشناس

      کوروش مرد بزرگ آزادی تمام مردم جهانیان هویت فرهنگ کشور ایرانیان میباشد دست نوشته کوروش در سازمان ملل هک شده کردارنیک پندارنیک کفتارنیک رفتار انسانی بوده افتخار ایرانیان بوده هست زنده باد آزادی

    • مشتاق

      کورش یه افسانه ایی بیش نبود وگرنه چراهیچ کدام ازاجدادویاپسرانمان ملقب به اسم کورش نیست

    • بدون نام

      من کورش خیلی دوست دارم.

    • بدون نام

      کوروش کبیر مایه افتخار ما ایرانیان است
      لعنت خدا بر بدخواهان ایران و ایرانی
      مطمئن باشید هر که کوروش را انکار کند ایرانی نیست.

    • بدون نام

      کوروش و هر شخص دیگری هیزم تر به کسی نفروخته، بحث هم فقط کوروش نیست
      در این مملکت اسطوره سازی و قهرمان سازی بغیر از اونچه خودشون میخوان ممنوعه، حتی اگه خودشون باشه، جانشو میگیرن و تمام.

    • بدون نام

      زنده بادکورش شاه شاهان هرایرانی اصیل باید به این شاه بزرگ افتخارکنه کسانی که اورا انکارمی کنند با عدالتش مشکل دارند پس ایرانی نیستند ، افکارهرکسی به اصل خودش برمیگرده

    • ابراهیم

      جعلیاتی بیش نیست

    • علی

      درود بر کوروش کبیر درود بر ایران و ایرانی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زنده با کوروش بزرگ

    • بدون نام

      درود بر ایران و ایرانی ،کوروش بزرگ ،اریایی،پارس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج