۱۱۶۶۴۷۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

وضعیت قرمز در نیوکمپ و اولدترافورد

دو باشگاه پرافتخار منچستریونایتد و بارسلونا در این فصل با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

خبرآنلاین: صبح روز یکشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۰ و ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱ هواداران بارسلونا و منچستریونایتد در شرایطی از خواب بیدار شدند که تیم‌های محبوب‌شان در خانه باید به مصاف رقبای دیرینه خود می‌رفتند. بارسلونا در نیوکمپ با رئال مادرید بازی داشت و منچستریونایتد هم باید در اولدترافورد به مصاف لیورپول آماده یورگن کلوپ می‌رفت. آن‌ها صبح را با امید برد در دربی آغاز کردند تا بتوانند اتفاقات تلخ هفته‌های اخیر را به دست فراموشی بسپارند. اوضاع اما به هیچ عنوان باب میل پیش نرفت؛ بارسلونا مقابل رئال مادرید در خانه شکست خورد تا چهارمین شکست متوالی خود مقابل رقیب را تجربه کند و هواداران عصبانی پس از بازی از خجالت کومان دربیایند. اتفاقی که برای اولین بار از سال ۱۹۶۵ رخ داده بود. در منچستر اما اوضاع بدتر بود و شیاطین سرخ با پنج گل در خانه تحقیر شدند. نتیجه‌ای که خشم هواداران این تیم را به همراه داشت و آن‌ها هم مثل بارسایی‌ها خواستار برکناری اوله گونار سولسشر شدند.

درحالی که ۱۰ روزی از آن بعد از ظهر پاییزی تلخ می‌گذرد اوله هم‌چنان سرمربی منچستر است و با برد سه بر صفر مقابل تاتنهام تا حدودی اوضاع را آرام کرد. بارسلونا اما پس از باخت مقابل رایووایکانو در بازی بعدی بالاخره رونالد کومان را برکنار کرد و سرخی بارخوآن، سرمربی تیم دوم موقتا به جای مرد هلندی انتخاب شد. در شرایط فعلی دو تیم روزهای خوبی را نمی‌گذرانند و فاصله زیادی تا صدر جدول لیگ‌های داخلی خود پیدا کرده‌اند. با این حال مشکلات دو تیم تفاوت بسیاری باهم دارد. مشکلاتی که باعث شده دو تیمی که فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ را برگزار کردند حالا در وضعیت بحرانی قرار گیرند و حتی از کسب سهمیه شرکت در لیگ قهرمانان هم مطمئن نباشند.

برای اینکه عمق فاجعه در بارسلونا را درک کنید باید یک ماشین زمان بخرید و به چند سال قبل بروید. بارسلونا پس از قهرمانی در لیگ قهرمانان فصل ۲۰۱۴-۱۵ و کسب دومین سه‌گانه تاریخ که آن‌ها را از این حیث بالاتر از هر تیم دیگری قرار می‌داد، می‌توانست در مسیر پیشرفت گام بردارد اما تصمیمات غلط جوزپ ماریا بارتومئو و تیم مدیریتی‌اش سرنوشت این تیم را عوض کرد. بارسلونا سال ۲۰۱۵ شرایطی داشت که هر بازیکنی را می‌توانست جذب کند ولی از آن سال خریدهای غلط باشگاه آغاز شد و اوج آن در سال ۲۰۱۷ بود. زمانی که نیمار تصمیم گرفت با قراردادی ۲۲۲ میلیون یورویی به پاریس برود. بارسلونا پس از جدایی نیمار با ۱۴۵ میلیون یورو عثمان دمبله را به خدمت گرفت و سپس ۱۶۰ میلیون یورو برای فیلیپ کوتینیو پرداخت. آن‌ها سال بعد هم ۱۲۰ میلیون یورو برای آنتوان گریزمان هزینه کردند و در این بین خریدهای دیگری هم داشتند که تقریبا هیچ‌کدام جواب ندادند و دستمزد سنگین آن‌ها فشار زیادی به باشگاه وارد کرد.

از طرفی نشریه ال‌موندو چندی پیش فاش نمود که فوق‌ستاره آرژانتینی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ مبلغ ۵۵۵ میلیون یورو از بارسلونا دریافت کرده. مشکل اما فقط دستمزد لیونل نبود؛ هر بار که دستمزد مسی افزایش می‌یافت، سایر اعضای تیم هم درخواست افزایش دستمزد را روی میز مدیران قرار می‌دادند. نتیجه این وضعیت آشفته بدهی ۱.۳ میلیارد یورویی برای تیمی است که زمانی به سادگی خریدهای ۱۰۰ میلیونی انجام می‌داد.

همین بدهی باعث شده آن‌ها در دو فصل اخیر قادر به خرید بازیکن بزرگ نباشند و حتی اسطوره خود لیونل مسی را هم به صورت رایگان از دست بدهند. حالا ترکیب بارسلونا خالی از ستاره شده و امید هواداران این تیم به ساق‌های نفرات جوانی چون آنسو فاتی و پدری است. دقیقه ۸۵ ال‌کلاسیکو وقتی بازی هنوز یک بر صفر بود ترفند رونالد کومان برای تغییر وضعیت بارسا آوردن لوک دی‌یونگ به زمین بود. مهاجمی که در شرایط عادی باید در رویاهایش حضور در بارسلونا را می‌دید ولی به لطف بحران بارسلونا حالا مهاجم این تیم است.

بارسایی‌ها اکنون به دنبال حضور ژاوی در نیوکمپ هستند. هافبک اسطوره‌ای باشگاه که خیلی‌ها باور دارند منجی بارسونا خواهد بود و خیلی‌ها هم در طرف مقابل می‌گویند با توجه به وضعیت ترکیب نمی‌تواند معجزه کند. حضور ژاوی اما حداقل دو اصل مهم را بارسلونا احیا خواهد کرد. اولی تیکی‌تاکا است که در زمان کومان نابود شد و دومی توجه به آکادمی باشگاه. کاری که در چند سال اخیر اصلا به خوبی انجام نشد و خیلی‌ها معتقدند بارسلونا با عدم توجه به آکادمی روح خودش را از دست داده است. آن‌ها اگر امسال هم قهرمانی لالیگا را از دست بدهند برای سومین سال متوالی در کسب این ناکام بوده‌اند که این اتفاق از سال ۲۰۰۴ به بعد بی‌سابقه بوده است.

اوضاع در منچستریونایتد با بارسلونا تفاوت زیادی دارد. آن‌ها پس از نایب قهرمانی در فصل گذشته لیگ برتر، در تابستان خریدهای زیادی انجام دادند تا با ترکیبی پرستاره به حسرت قهرمانی خود پایان دهند. شیاطین سرخ در نقل و انتقالات تابستانی رافائل واران، جیدون سانچ و کریستیانو رونالدو را با خدمت گرفتند تا با ترکیبی پرستاره فصل جدید را آغاز کنند ولی اوضاع مطابق انتظار پیش نرفت. یونایتد پس از شروع خوب در هفته‌های ابتدایی حالا در ۱۰ بازی اخیرش ۵ شکست، یک تساوی و چهار برد داشته و با ۱۷ امتیاز و فاصله‌ای ۸ امتیازی نسبت به چلسی صدرنشین در رده پنجم قرار دارد.

در حال حاضر تردیدهای زیادی درباره توانایی‌های سولسشر برای رقابت با مربیانی چون کلوپ، توخل، گواردیولا و اکنون کونته وجود دارد و در اولدترافورد دیگر کمتر کسی به مرد نروژی اعتماد دارد. خیلی‌ها معتقدند ترکیب فعلی منچستر نیاز به یک مربی بزرگ دارد تا بتواند این تیم را به مقام قهرمانی برساند. این تیم در تمام پست‌ها بازیکنان بزرگی در اختیار دارد و همین موضوع انتظارات از اوله را بالا برده است. او پس از شکست مقابل لسترسیتی در رختکن ورزشگاه کینگ پاور از بازیکنان خواست تا درباره مشکل تیم صحبت کنند. احتمالا در آن لحظه خیلی از بازیکنان در دل خود معتقد بودند مشکل اصلی تیم کسی است که این سوال را مطرح کرده است!

در این بین بعضی‌ها معتقدند حضور رونالدو باعث شده بالانس تاکتیکی منچستریونایتد خراب شود. مشکلی که خیلی‌ها می‌گویند در یوونتوس هم وجود داشت و از طرفی گری نویل باور دارد حضور رونالدو فشارها را روی منچستر افزایش داده است. با این وجود حمله سولسشر را مسئول وضعیت فعلی منچستر می‌دانند و مرد نروژی حالا در لبه پرتگاه قرار دارد و یک لغزش کوچک می‌تواند او را به سرنوشت کومان دچار کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج