۱۱۶۶۵۲۴
۷۳ نظر
۵۰۱۰
۷۳ نظر
۵۰۱۰
پ

روسیه به منافع ایران در صادرات گاز ضربه زد؟

شواهدی تازی از رقابت گازی میان ایران و روسیه حالا هویدا شده است. «رئیس انجمن صنفی سی ان جی» ایران می‌گوید طبق معاهده و توافق ایران و روسیه، تا زمانی که تراز گاز ایران مثبت است و تولید به نسبت مصرف داخلی ایران جواب گو است، ایران حق استخراج از ۸ میدان گازی خود در دریای خزر را ندارد.

فرارو: شواهدی تازی از رقابت گازی میان ایران و روسیه حالا هویدا شده است. «رئیس انجمن صنفی سی ان جی» ایران می‌گوید طبق معاهده و توافق ایران و روسیه، تا زمانی که تراز گاز ایران مثبت است و تولید به نسبت مصرف داخلی ایران جواب گو است، ایران حق استخراج از ۸ میدان گازی خود در دریای خزر را ندارد.

روسیه به منافع ایران در صادرات گاز ضربه زد؟

در این گزارش می‌خوانیم:

* «اردشیر دادرس»، به ایلنا گفته که در حال حاضر روسیه ۱۸.۱ درصد از ذخایر گاز دنیا را دارد و این میزان در مورد ایران، ۱۷.۹ درصد است. به گفته این مقام صنفی، اگر ایران از دریای خزر هم گاز استخراج کند، این رقم به ۱۸.۲ درصد رسیده و ایران از نظر منابع گازی، در مقام بالاتری از روسیه قرار می‌گیرد. به گفته دادرس، طبق توافق‌هایی که قبلا با روسیه صورت گرفته نباید چنین شود و روسیه همچنان باید در صدر باشد.

* اما ظاهراً این اولین باری نیست که روس‌ها منافع ایران در زمینه صادرات گاز را قربانی می‌کنند و پیش از این هم از پشت به ایران خنجر زده اند. اما این ماجرا از کجا شروع شده و به کجا ختم می‌شود؟

وقتی «گاز» از نفس می‌افتد

* نفت، تا همین یک یا دو دهه پیش، آن قدر مهم بود که در سال ۱۹۹۱ میلادی و در پی حمله صدام حسین به کویت، یکی از بزرگ‌ترین لشکرکشی‌های نظامی در دنیای مدرن، به رهبری آمریکا و علیه عراقِ بعثی، شکل گرفت تا جریان ورود نفت به اقتصاد جهانی دستخوش آسیب نشود.

* با این همه، نفت حالا جایگاه خود را به عنوان اصلی‌ترین منبع انرژی فسیلی از دست داده و برخی پیش بینی‌های اقتصادی نشان می‌دهند که تا حداکثر ۲۰ سال دیگر، نفت دیگر جایی به عنوان یک منبع انرژی در جهان نخواهد داشت و هر چه هست، تولید محصولات جانبی از نفت است و بس.

* اما این ادعا، برای کشور‌های نفتی بسیار گران تمام می‌شود و ظاهراً به همین دلیل است که رقابت‌ها برای کنار گذاشتن نفت از اقتصاد در کشور‌های نفتی کلید خورده است: عربستان سعودی شروع به سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های نو کرده؛ قطری‌ها از «اوپک» خارج شده اند تا صرفاً روی صادرات گاز تمرکز کنند و حتی عراق هم به دنبال تنوع بخشی به حوزه‌های غیرنفتی در اقتصاد این کشور است.

روسیه به منافع ایران در صادرات گاز ضربه زد؟

* نمونه قطر جالب توجه است. این کشور، در سال ۲۰۱۹ میلادی و پس از حدود ۳۸ سال عضویت در «اوپک» و با وجود دارا بودن حدود ۲۵ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال، اعلام کرد که ترجیح می‌دهد بر صادرات گاز تکیه کند.

* اما این روند صرفاً محدود به قطر هم نمی‌شود. اکوادور و اندونزی که میزان استخراج و فروش نفت کمتری در مقایسه با کشور‌هایی همچون عربستان یا عراق دارند نیز از «اوپک» خارج شده اند، چرا که می‌دانند این سازمان دیگر جایی در آینده اقتصاد انرژی در جهان نخواهد داشت.

«اوپکِ گازی»: وقتی ایران از پیشنهاد خودش جا ماند

* با این همه، ایران حتی بسیار پیش از دیگر کشور‌های نفتی، به فکر تنوع بخشیدن به فرصت‌های درآمدزاییِ خود از انرژی فسیلی بود. در واقع، زمانی که ایران به فکر توسعه صادرات گاز افتاده بود، کشور‌های رقیب (قطر، ترکمنستان و...) اساساً چنین طرح‌هایی نداشتند و البته، در آن زمان ایران در تحریم نفتی هم نبود که ناچار باشد نفت را خواه ناخواه کنار بگذارد.

* ماجرا از این قرار است که در سال ۲۰۰۱ میلادی و در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی در ایران، ایده تشکیل یک «اوپکِ گازی» به میان آمد که اتفاقاً، ایران مبدع آن بود و قرار بود ایران و روسیه نقشی اساسی در پیش برد این ایده داشته باشند. در واقع، دارندگان گاز داشتند تلاش می‌کردند داستان انحصار در تولید نفت را که پیش‌تر با «اوپک» تجربه شده بود، حالا با گاز تجربه کنند.

* «مجمع کشور‌های صادرکننده گاز» (GECF) در سال ۲۰۰۸ میلادی و در زمانی که محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران بود، آغاز به کار کرد و ایران، با وجود پیشتازی در طرحِ ایده، نتوانست قدرت چانه زنیِ بالایی در این سازمان به دست بیاورد.

* این سازمان امروز ۱۹ عضو دارد و در مجموع، بیش از ۷۰ درصد از ذخایر گاز متعارف در جهان را به خود اختصاص داده است، اما حالا این روسیه است که دست بالا را در این سازمان دارد و شواهد جدید نشان می‌دهند که این کشور، در حال ضربه زدن به منافع ایران در زمینه صادرات گاز، حتی از طریق همین سازمان است.

اما اگر بخواهیم جزئیات تضاد منافع میان ایران و روسیه در بحث صادرات گاز را بیشتر بکاویم، حس «ملی گرایی ایرانی» احتمالاً حتی بیش از این‌ها هم جریحه دار می‌شود. اما چگونه؟

روسیه به منافع ایران در صادرات گاز ضربه زد؟

* برای کسانی که دستی بر آتش اقتصاد و روابط بین الملل دارند، واضح است که تحریم‌ها مانع از آن شده اند که ایران بتواند بر خلاف روسیه و قطر (دیگر قدرت‌های گازی در جهان)، به یک صادرکننده گاز بدل شود. در واقع، ایران اکنون تنها برای مصرف داخلی خود گاز طبیعی تولید می‌کند و میزان صادرات گاز از مبدا ایران، بی اندازه ناچیز است.

* در این میان، داده‌هایی از برخی نشریات خارجی نشان می‌دهند که ایران برای گرفتن همین سهمِ ناچیز خود از سبد صادرات گاز در جهان، حتی مجبور به پرداخت باج به روسیه هم شده است: سهم ایران از «دریای خزر» کاهش پیدا کرده و روسیه متولی فروش و قیمت گذاریِ گاز صادراتیِ ایران به اروپا شده است. (این البته ادعای رسانه‌های خارجی است و «فرارو» تنها به ذکر آن می‌پردازد.)

* ماجرا از کشف «میدان گازی چالوس» شروع شد. چندی پیش اعلام شد که یک میدان گازی بسیار بزرگ در شمال ایران و در حاشیه دریای خزر کشف شده که حدود یک چهارم میدان «پارس جنوبی» گاز طبیعیِ قابل استحصال دارد. این در حالی است که «پارس جنوبی» به نوبه خود یکی از بزرگ‌ترین میادین گازی در جهان است.

* اما کشف این میدان گازی، عملاً به معنی تغییرِ زمین بازی در روابط میان ایران و اروپا است که می‌تواند ایران را به سطحی از مشارکت اقتصادی با اروپا ارتقا بدهد که در عمل موجب می‌شود ایران «تحریم ناپذیر» شود.

* وب سایت معروف «اویل پرایس»، چندی قبل در مقاله‌ای به قلم «سایمون واتکینز» به بررسی تغییرات ژئوپلیتیک ناشی از اکتشاف این میدان گازی جدید در ایران پرداخته و گزارش کرده بود که ایران با این میدانِ گازی جدید، توان تامین ۲۰ درصد از گاز اروپا را دارد و اینکه این امر می‌تواند تهدیدی ژئوپلیتیک برای نقش مسلط روسیه در بازار گاز اروپا باشد.

* در این گزارش آمده بود که روسیه بسیار نگران آن است که ایران انحصار صادرات گازِ این کشور به اروپا را از بین ببرد. روسیه، اصلی‌ترین تامین کننده گاز در اروپا است و در سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۳۹ درصد از گازِ وارداتی کشور‌های اروپایی توسط روسیه تامین می‌شد.

* این در حالی است که برای برخی کشورهایِ قاره سبز، روسیه تنها منبع گاز بوده و هست. مثلاً، کشور‌هایی همچون فنلاند و استونی، ۱۰۰ درصد از گاز وارداتی خود را از روسیه می‌خرند. این نسبت برای اقتصاد‌های سنگین وزنی همچون اقتصاد آلمان هم به حدود ۵۰ تا ۷۵ درصد می‌رسد.

* به این ترتیب، روسیه همواره چماقی بالای سر اروپایی‌ها نگه داشته که می‌تواند آن را در موقع لزوم (به هنگام اختلافات سیاسی) روی سر اروپایی‌ها فرود بیاورد. اروپایی‌ها هم این را می‌دانند و به دنبال متنوع کردن منابع تامین گاز خود هستند. اما روسیه هم بیکار ننشسته و تقریباً همه رقبای خود را از میدان به در می‌کند. ایران، ظاهراً جدیدترینِ این رقبا است.

روسیه به منافع ایران در صادرات گاز ضربه زد؟

معامله بر سر «دریای خزر»؟

* اما ماجرا حتی عمیق‌تر از این‌ها است. آنچنان که گزارش «اویل پرایس» نشان می‌دهد، روسیه تصمیم گرفته که خزر دوباره به عنوان «دریا» تعیین شود نه «دریاچه»، موضوعی که به طور اساسی تقسیم درآمد حاصل از این حوزه را در میان شرکا تغییر می‌دهد. بر اساسِ این گزارش، این موضوع در قرارداد ۲۰ ساله میان ایران و روسیه هم گنجانده شده است.

* در این روند، سهم ایران از تقسیم ۵۰-۵۰ که با «اتحاد جماهیر شوروی» در توافق اولیه منعقد شده در سال ۱۹۲۱ میلادی برخوردار بود، به شدت کاهش پیدا کرده و به ۱۱.۸ درصد رسیده است. این بدان معناست که ایران دست کم ۳.۲ تریلیون دلار درآمد خود را از محصولات انرژی در سرتاسر دارایی‌های مشترک منابع دریای خزر در آینده از دست خواهد داد.

* «اویل پرایس» مدعی است دلیلِ این که ایران این تصمیم را درباره سهم خود از غنایم دریای خزر پذیرفته، توافقنامه راهبردی میان ایران با چین و روسیه است که به عنوان مثال، حتی اجازه می‌دهد هواپیما‌ها و کشتی‌های روسی و چینی از سایت‌های دو منظوره در سراسر ایران استفاده کنند.

* به ادعای «اویل پرایس» یکی از عناصر کلیدی توافقنامه ۲۰ ساله میان ایران و روسیه (که مفاد آن را کسی نمی‌داند) این است که روسیه عملاً بر اینکه گاز ایران در کجا و به چه قیمتی فروخته شود، کنترل خواهد داشت.

* در واقع، برای روسیه همیشه مهم بوده که اطمینان حاصل کند گاز ایران به اروپا سرازیر نشود و در نتیجه موقعیت استراتژیک روسیه را در این زمینه تضعیف نکند. به عبارت ساده، ظاهراً ایران بر سرِ کاهش سهم خود از «دریای خزر» کوتاه آمده و در مقابل، از روسیه تضمین گرفته که بتواند به اروپا گاز صادر کند.

* به این ترتیب، روسیه از ۳ سمت سود برده است: هم با ایران یک قرارداد استراتژیک امضا کرده که اجازه همکاری‌های نظامی وسیع را به این کشور می‌دهد؛ هم سهم ایران از منابع «دریای خزر» را کاهش داده و هم همزمان خیالش از بابت صادرات گاز ایران به اروپا راحت شده، چرا که خودش متولی این موضوع شده است. حالا، اما به نظر می‌رسد که روس‌ها بر سرِ صادرات گاز ایران به اروپا هم سنگ اندازی می‌کنند و در واقع، بار دیگر به ایران پشت کرده اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سینا

      یعنی هیچکدوم از مسئولین ما نمی‌فهمن که روسیه قابل اعتماد نیست ؟ آیا تاریخ نخوندن؟ این همه وابستگی به روسیه آن هم در حالی که همیشه پشت کشور خالی گذاشته، غیر طبیعیه.

      پاسخ ها

      • رابین هود

        شانس آوردیم چین همسایه نبود وگرنه تا حالا چیزی نمونده بود

      • بدون نام

        میدونن.منتها واسشون سود داره

      • بدون نام

        چون ایرانی نیستن و ذره ای برای ایران ارزش قائل نیستن

      • بدون نام

        چون کمر به نابودی ایران بستن

      • بدون نام

        ۱۷۱۵
        چینم از اون سر دنیا داره کارشو انجام میده.همین الانشم چیزی نمونده

    • بدون نام

      نه پس فک کردید روسیه کشور دوسته.... اصلاایران یه دونه کشور دوست هم نداره..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قربان امام خمینی برم که می گفت امریکاه از انگلیس بدتر انگلیس از روسیه بدتر وروسیه از همه بدتر نمی دونم چرا به گفته امام گوش نمی دن

      • بدون نام

        این همون اقتداری که میگن دیگه

    • بدون نام

      سهم حمایت هاش ازتون رو میخواد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اقتدار و بصیرت

      • خودم

        حمایت چیه بابا. اربابه

    • باش

      حق تون هست به روسها و چین. عراق اعتماد کنید اینه هر چی می کشیم اینها ضربه اصلی رو میزند

    • بدون نام

      تاکنون به قرارداد ترکمان چای و گلستان قرارداد ننگین گفته میشد از حالا به بعد قراداد خزر قراداد ۲۵ساله با چین قرارداد با سوریه با بوسنی با فلسطین و. . . به آنها افزوده شد

    • بدون نام

      همه بدبختی ایران طی ۲۰۰ سال اخیر همین خرس قطبی هست باز نمی دونم چرا مسئولین ما قبله شون روسیه هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قدرت خیلیی خوبه.

    • محمد رضا عباسی

      چه بگویم که نا گفتنش بهتر است،

    • بدون نام

      سزای همکاری با روسها همین است
      قرنها روسیه دشمن شماره یک ایران بوده
      بیش از دو سوم سرزمینهای مرغوب ایران را از وطن اصلی جدا کرده
      حمایتهایی هم اگر کرده به خاطر منافع خودشان بوده

    • بدون نام

      روسیه واقعا غیر قابل اعتماده

    • بینام

      باج میخواهد

      پاسخ ها

      • دوراندیش

        اصلاازاول شعارنه شرقی و نه غربی اشتباه بوداماالان شرم میکنن که بگن جنگ دردو جبهه شرق وغرب همزمان امکان نداردولذا باشرق کنارآمدن تابقاع داشته باشند.

    • بدون نام

      کمونیستها برادر هستند

    • بدون نام

      اینها منافع خودشون بیشتر میخوان

    • رصا نوروزی

      روسیه این دوست عزیز

    • امین

      ترکمنچای های امروز در فردای تاریخ علنی میشن....

    • بدون نام

      روسیه همیشه دوست یک روزه است

    • 007

      هیچ کشوری در دنیا به اندازه روسیه به ایران ضربه نزده

    • بدون نام

      چشم کیهان روشن

    • بدون نام

      نوش جوننون تازه اولش

    • بدون نام

      انقدر که روسیه به ایران لطمه زده امریکا انگلیس حتی اسراییل نزده

    • سعید

      ای کاش حکومت به جای اتکا به چین و روسیه به مردم متکی بود و به فکر منافع ملی ماها.

    • بدون نام

      در چندین حلقه چاه مشترک با عراق و مشترک با کویت و عربستان مشترک با قطر و عمان مشترک در خزر همه جا ضربه خوردیم و کسی نیست دفاع کند

    • Fm

      حالا هی برید بچسبین به روسیه..
      چنان ایرانو به خاک سیاه بشونه
      این خط این نشون

    • بدون نام

      برید سن پترزبورگ

    • alireza

      اصلا هیچ نگرانی وجود نداره یه جوری تفاهم میکنن
      نهایت یکم گرانی میشه ملت هم عادت میکنه هیچ مهم نیس

    • بدون نام

      عجب ؛روسیه روباه مکاریه که اگه مسئولین بهوش باشن دیگه از پنیرخبری نیست چون پنیرخیلی گرون شده!

    • بدون نام

      اینا برای حفظ قدرت و چپاولگر ی هر کاری میکنن

    • سید حسین

      همه این حرف ها دروغ هستش و روسیه تکذیب کرده و کسانی که مخالف روابط ایران و روسیه هستند این چرتوپرت هارو میگن و یکسری بی عقل هم باور میکنن

      پاسخ ها

      • سعید

        داداش استدلال ودلیل ومدرکت چیه که این حرفاهمش کذبه سندومدرکی داری روکن خب

      • بدون نام

        د آخه آی کیو...بنظرت روسیه باید تایید میکرد این شکار شاه ماهی..!؟

    • بدون نام

      تاریخ مگوید روسیه هرجا رفته بد بختی وفقر سوغاتَشه

    • saeed

      تا زمانی که دشمن مسئولین(اون هم برای فریب ملت)آمریکا باشه باج دادن به کل دنیا برای حفظ قدرت بدون در نظر گرفتن منافع مردم پست ترین کاریه که میشه انجام داد.ایران تنها کشوری در دنیاس که جنس منافع ملت و مسئولینش یکی نیست.تاریخ گواهی میده که همونطور که عرب و عجم هیچ وقت باهم کنار نیومدن روسها هم جز چپاول کاری نکردن.

    • محمد 1

      سلام. ازاول. هم. روسیه. تنها. بمنافع. خود فکر. میکند. وکومونیس. اصلا. فقت. بخورد. فکر. میکند. وماهم. باید. به. فکر. کشور. عزیز. مان. باشیم. وسلام.

    • ایرانی

      بادشمن دوست به از نادان دوست است که ادعای دوستی میکندوازپشت خنجرمیزند پس خودکرده را تدبیرنیست

    • بدون نام

      بگویید این روسیه است باید برای کشور
      تکلیف معین نماید بدون اجازه از کسی
      گرگ ودرلباس میش به عنوان دوست
      نمیتوانیم مستقلن انجام دهیم این خود
      روسیه است که ایران در انزوای کامل قرار
      داده نه امریکاه یا هو یاهو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اکر روسیه قدرت داشت زرنگ بود خودش نگاه می داشت در مقابل آمریکا به چندین کشور تقسیم نمی شد

      • بدون نام

        روسیه مثل حیوان گربه سفته وفا نداره

    • مهدی،ابراهیمی

      بیسوادها تاریخ بخونین

    • بدون نام

      روی شاهان قاجار سفید شد

    • بدون نام

      شواهد نشان میدهد که اگر ایران در سایست های خود تجدید نظر نکند هر روز خنجری از پشت خواهد خورد .

    • ی .م

      شما بگو روسیه در کجا به منافع ایران صربه نزده ؟! ولی میگیم مرگ بر آمریکا

    • بدون نام

      حرف زیاده.

    • بدون نام

      رفیق پوتین

    • بدون نام

      رفیق پوتین

    • بدون نام

      شکی نداریم او همواره ایران فروخته وخیانت کرده ولی مسولین هستند محکم دامن اورا گرفتند وول نمی کنند از برادران گری بای دوف گرفته تا000

    • بدون نام

      همه اخبارات با تعصب وجانبداری وبدون سند ودلیل بار گذاری میکنی وعقده اصلاح طلبی خالی میکنی همش کذب محضه.

    • بدون نام

      خجالت خیانت خباثت یا عزت کدام !!!

    • alireza

      وقتی از ترس روباه به دامان گرگ پناه میبری

    • بدون نام

      ما الان در استعمار روسیه هستیم یا نیستیم اجازمون دستش هست یا نیست

    • بدون نام

      خدا کنه مسئولان کشورمان از خواب غلفت بیدار بشن این شوروی فقط هدفش خوردن ایران نابودی ایران هست بر همه هم ثابت شده صدرحمت به آمریکا در مقابل روسیه

    • روله کورد

      در اصل دشمن اصلی مردم ایران نه مسئولین .ها همین روسیه هستش
      در طول تاریخ اثبات شده
      متاسفانه مسئولین برای حفظ جایگاه خودشون دیگه به فکرملت بدبخت بیچاره نیسن

    • بدون نام

      مسئولین بی عرضه منابع مملکتو میدن به روسیه و چین کثیف در حالی که مردم سفره شون خالی هست پس کی به فکر مردم میفتید

    • بدون نام

      بزا بکنن، فقط آمریکا نکنه!

    • بدون نام

      نمی دونن جرا یاد حرفهای دکتر ظریف افتادم

    • بدون نام

      رسما شدیم مستعمره چین و روسیه.

    • بدون نام

      واقعا فقط امریکا استکبار جهانی است اگر امریکا هم باشد ولی روسیه و چین هزار برابر بدتر هستند یعنی مسئولین ما این را درک نمی کنند

    • بدون نام

      عربستان با امریکاه دوست است ایران باروسیه عربستان داره زیر ساختاش دورست می کنه اماایران روسیه نه میزاره ایران انرژی بفروشه نه ایران پیشرفت کنه در ما دوره انقلاب باشوری هم رابطه نداشتیم روسیه فقط باعث نابودی است

    • بدون نام

      اینها هم کاسبکاران برجامند گفتگوی مستقیم نیاز به واسطه نداره اینو همه میدونند که کاسبان نمیگذارند به نتیجه برسد

    • ناشناس

      روسیه همراه انگلیس و امریکا همیشه ودر همه جا به ما ضربه زده اند.

    • بدون نام

      آن موقع آقای ولایتی خودش را وقف روسیه می کرد.

    • بدون نام

      ببینید حکیم نظامی گنجوی ۸۰۰ سال قبل چطور دست چینی‌ها و روس‌ها رو برای ما رو کرده است:

      ز چینی به جز چین ابرو مخواه
      ندارند پیمان مردم نگاه...
      سخن راست گفتند پیشینیان
      که عهد و وفا نیست در چینیان...
      ———-
      كه فرياد شاها ز بيداد روس
      كه از مهد ابخاز بستند عروس
      ز روسی نجويد كسی مردمی
      كه جز گوهری نيستش زآدمی

    • بدون نام

      جالبه..طبق معمول رسانه میلی نه خبری از اکتشاف این میدون عظیم نفتی داده..ونه صحبتی از فشار و تحقیر روسیه نسبت به ایران..!

    • x

      نه شرقی نه غربی
      چرا چین ویا آلمان ویا آمریکا ویا هند ویا روسیه ابر قدرت شدند..چون اتحاد ودوستی بین ملت و دولت ونظامشون ایجاد شد وبا هم روراست شدند ودست به دست هم وکشورشان آباد شد..الآنم همینه با قدر این ملت مظلوم بدانید وبه فکر هم باشیم نه از هم برنجیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج