۱۱۶۸۵۲۰
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

انسان‌های دیجیتال، کلید ورود به دنیای متاورس

انسان‌های دیجیتال فناوری جدیدی هستند که در سایه فناوری متاورس به وجود آمده‌اند. آن‌ها در حقیقت نسخه دیجیتال انسان‌های واقعی و نمونه‌ای شبیه‌سازی شده با قابلیت واکنش به محیط اطراف خود و برقراری ارتباط با دیگران هستند.

دیجیاتو: انسان‌های دیجیتال فناوری جدیدی هستند که در سایه فناوری متاورس به وجود آمده‌اند. آن‌ها در حقیقت نسخه دیجیتال انسان‌های واقعی و نمونه‌ای شبیه‌سازی‌ شده با قابلیت واکنش به محیط اطراف خود و برقراری ارتباط با دیگران هستند. این انسان‌های ساخته‌ شده به دست بشر، می‌توانند به‌عنوان نیروی کار در حوزه‌های مختلف یا حتی شخصیت‌های بازی به کار گرفته شوند. در ادامه بیشتر با این مخلوقات دیجیتال آشنا می‌شویم.

«سم» (Sam) شخصی واقعی نیست و در واقع انسانی دیجیتال محسوب می‌شود که به دست شرکت فناوری «سول ماشینز» (Soul Machines) واقع در اوکلند طراحی شده است. سم از یک مغز دیجیتال اختصاصی بهره می‌برد و می‌تواند با استفاده از وبکم متون را بخواند. او از بازدیدکنندگانی که برای دیدن او آمده‌اند، می‌خواهد لبخند بزنند تا از آن‌ها عکس بگیرد. بازدیدکنندگان پس از کمی گفتگو با او متوجه می‌شوند که سخنان و حرکات، از قبل ضبط و مشخص نشده‌اند.

او می‌تواند در هر لحظه درست مانند انسان عادی به سؤالات افراد پاسخ دهد و با شما تعامل برقرار کند و در کل با واکنش‌های آنی و رفتارها و حرکات خودکار واقع گرایانه خود متناسب با اتفاقات در حال رخ دادن در پیرامونش تا حدود زیادی مثل انسان واقعی عمل کند. انسان‌های دیجیتال تولید شده توسط سول ماشینز از سیستم‌عامل Humans OS ۲.۰ استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند بدون هیچ مشکلی از دستان خود استفاده کنند و احتمالاً در آینده طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای خواهد شد که بتوانند تمام اعضای بدن خود را حرکت دهند. سم از بازدیدکنندگان می‌پرسد آیا این قابلیت‌های حرکتی خودکار ارتباط من با شما را ملموس‌تر می‌کند؟

انسان‌های دیجیتال، کلید ورود به دنیای متاورس

نقش انسان‌های دیجیتال در تکامل متاورس

وقتی صحبت از متاورس می‌شود، یک دنیای مجازی شبیه به بازی را تصور می‌کنیم که در آن انسان‌ها از آواتارها برای زندگی، کار و حتی بازی استفاده می‌کنند. سول ماشینز به شکل جدیدی از متاورس استفاده کرده که «گرگ کراس» (Greg Cross)، موسس سول ماشینز آن را نیروی کار دیجیتال نامیده است. این نیروی کار دیجیتای در حقیقت نسخه سفارشی‌سازی شده از سم است که معادلی از یک شخصیت غیرقابل بازی در دنیاهای دیجیتال نوظهور محسوب می‌شود.

کراس در رابطه با این موضوع این‌چنین توضیح می‌دهد: «وقتی‌که مشغول بازی هستیم، رفتار خاصی انجام می‌دهیم و جنبه خاصی از شخصیت خود را نشان می‌دهیم، وقتی‌که در حال مربی‌گری تیم فوتبال خردسالان هستیم، جنبه‌های دیگری از شخصیت خود را نشان می‌دهیم. همانطور که ما به‌ عنوان انسان در موقعیت‌های مختلف رفتار و شخصیت متفاوتی از خود نشان می‌دهیم، با ایجاد انسان‌های دیجیتال هم می‌توان شخصیت‌های متفاوتی را خلق کرد.»

در حال حاضر فعالیت اصلی سول ماشینز، ساخت انسان‌های دیجیتال برای ارائه خدمات به افراد و اطلاع‌رسانی عمومی است. حتی امکان ساخت همزاد دیجیتال افراد مشهور و سلبریتی‌ها هم وجود دارد. جالب است بدانید که سول ماشینز شبیه‌سازی جزئی‌ترین ویژگی‌های ظاهری افراد مثل خال روی صورت آن‌ها را در هنگام ایجاد همزادهای دیجیتال نیز امکان‌پذیر کرده است.

سول ماشینز از انسان‌های دیجیتال به‌عنوان نماینده سازمان بهداشت جهانی، دانشگاه مریویل (Maryville University)، بانک وستیک (Westpac bank)، پلیس نیوزیلند و حتی شرکت مراقبت از پوست SK-II استفاده کرده است. «روث» (Ruth) یک مربی دیجیتال است که برای شرکت نستله کار می‌کند. این شرکت سال ۲۰۱۳ از انسان‌های دیجیتال استفاده می‌کند و برای نخستین بار از انسان دیجیتال BabyX استفاده کرد. BabyX نمونه اولیه یک انسان کودک‌ نمای ایجاد شده بر پایه هوش مصنوعی بود که در حد مرحله تحقیقاتی باقی ماند. مهندس «مارک ساکار» (Mark Sagar)، یکی دیگر از مؤسسان سول ماشینز که جایزه اسکار جلوه‌های ویژه دیجیتال در هالیوود را از آن خود کرده، قبل از بازگشت به دانشگاه اوکلند، BabyX را با مدل‌سازی از روی دخترش ساخت.

شرکت‌های دیگری نیز در حوزه ساخت انسان‌های دیجیتال در حال فعالیت هستند که از میان آن‌ها می‌توان به شرکت AI Foundation یا AIF اشاره کرد که تیمی متشکل از دانشمندان و افراد مجرب و متخصص را استخدام می‌کردند. از میان این افراد می‌توان به «لارس باتلر» (Lars Buttler)، یکی از کارمندان شرکت بازی‌سازی Trion Worlds و سازنده بازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، «رامی هاچاچه» (Rami Hachache)، سازنده جلوه‌های ویژه تصویری و «جو دریک» (Joe Drake)، تولیدکننده فیلم و یکی از حرفه‌ای‌های صنعت فیلم‌سازی هالیوود اشاره کرد.

در وب‌سایت AIF اطلاعات بسیار کمی در مورد جزئیات و سازوکار فناوری مورداستفاده توسط این شرکت بیان شده و به‌جز پیام «بهره‌مندی از توانایی‌های بالقوه هوش مصنوعی برای هر فردی»، چیز دیگری در این وب‌سایت بیان نشده است.

سول ماشینز به دو دلیل از سایر شرکت‌های حوزه کاری خود متفاوت است. نخستین دلیل امکان بهره‌مندی این شرکت از نتایج تحقیقات شگفت‌انگیز ساکار است. او توانایی عجیبی در ترکیب کردن علم عصب‌شناسی با هنر ساخت انسان‌های دیجیتال دارد و یکی از افراد پیشتاز در این زمینه محسوب می‌شود. لازم به ذکر است انسان‌های دیجیتال یکی از مهم‌ترین عناصر در حوزه جلوه‌های ویژه بصری محسوب می‌شوند.

دومین دلیل موفقیت بسیار ارزنده این شرکت در ساخت انسان‌های دیجیتال زاده‌شده با مغز دیجیتالی قابل‌تعلیم است؛ انسان دیجیتال کودک‌نمای BabyX یکی از نمونه‌های موفق انسان‌های دیجیتال برخوردار از مغز دیجیتال است. شرکت AIF با لابراتوارهای دیجیتالی زیاد دیگری نیز مشارکت دارد که بدون کسب اجازه از صاحبان آن‌ها، نمی‌توانیم از آن‌ها نام ببریم.

در گزارش‌های معتبر منتسب به این شرکت هنوز در مورد نحوه استفاده از مغز دیجیتالی برای پویانمایی انسان‌های دیجیتال ایجادشده با استفاده از تکنیک CGI (خلق محتوای فانتزی و تخیلی با کامپیوتر) جهت ایجاد قابلیت واکنش آنی در این انسان‌ها، اطلاعات زیادی منتشر نشده است. در حال حاضر انسان‌های دیجیتال خلق‌شده به دست دانشمندان و متخصصان این شرکت هنوز هم نیازمند راهنمایی یک فرد راهنما هستند.

هدف نهایی سول ماشینز آموزش به تعداد بیشتری از انسان‌های دیجیتال با هدف ایجاد توانایی تصمیم‌گیری هدفمند و در نهایت تصمیم‌گیری ارزشمند در این مخلوقات است؛ البته هنوز تا دستیابی انسان‌های دیجیتال به چنین توانایی‌هایی راه زیادی باقی‌مانده است.

به باور کراس ممکن است در آینده ساخت نسخه دیجیتال خودتان یا حتی نسخه‌های دیجیتال مختلفی از خودتان امکان‌پذیر شود و حتی می‌توان توانایی‌های شگفت‌انگیزی مثل بیرون رفتن، کار کردن و کسب درآمد برای شما را نیز در آن‌ها ایجاد کرد! جالب است بدانید که زمانی‌که نسخه دیجیتالی شما در حال انجام چنین کارهایی است، خودتان می‌توانید مشغول کار دیگری شوید یا حتی تفریح کنید! فوق‌العاده است؛ نه؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج