جاباما
۱۱۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

به نوشته ایرنا :

نوشابه عامل افزایش فشار خون

بررسی‌های محققان انگلیسی و آمریکایی نشان می‌دهد به ازای هر قوطی نوشابه شکردار که در روز مصرف شده باشد، فشار خون به‌طور منظم بالاتر می‌رود.

نوشابه عامل افزایش فشار خون

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی، بررسی‌های محققان انگلیسی و آمریکایی نشان می‌دهد به ازای هر قوطی نوشابه شکردار که در روز مصرف شده باشد، فشار خون به‌طور منظم بالاتر می‌رود. داده‌های مربوط به بیش از 2هزار و 500 نفر نشان می‌دهد که نوشیدن بیش از 355 میلی لیتر آب میوه شکردار یا نوشابه گازدار در روز می‌تواند توازن فشارخون را به هم بزند.

دانشمندان معتقدند که شکر زیاد در خون باعث به هم خوردن حالت عادی رگ‌ها و میزان نمک در بدن می‌شود. نوشیدنی‌های رژیمی که با شیرین کننده‌های مصنوعی شیرین شده باشند، چنین خطری را ندارند. مالکان صنعت نوشابه‌سازی می‌گویند که محصولات آنها درصورتی که به اندازه مصرف شوند، خطری ندارند. انجمن قلب آمریکا می‌گوید که نباید هفته‌ای بیش از 3قوطی 355 میلی لیتری نوشابه مصرف کرد.

در این مطالعه در 4مورد از داوطلبان 40 تا 59 ساله از انگلیس و آمریکا خواسته شد تا آنچه را در 24 ساعت قبل نوشیده بودند، ثبت کنند. همچنین نمونه ادرار آنها گرفته و فشار خونشان اندازه‌گیری شد. به ازای مصرف هر یک قوطی اضافه نوشابه شکردار در روز، فشار بیشینه داوطلبان 6/1 میلی متر جیوه و فشار کمینه آنها 8 دهم میلی‌متر جیوه بیشتر بود.

در مجموع به‌نظر می‌رسید کسانی که مقدار زیادی نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مصرف می‌کردند، رژیم‌های غذایی بدتری داشتند و احتمال اضافه وزن آنها بیشتر بود. اما صرف‌نظر از این مسئله، ارتباط آن با فشار خون حتی پس از احتساب عواملی مثل وزن و قد، قابل توجه بود.

پروفسور پل الیوت از دانشکده بهداشت عمومی در کالج سلطنتی لندن و نویسنده این مقاله تحقیقی گفت: بسیاری از مردم می‌دانند که اگر نمک زیادی در رژیم غذایی آنها باشد، احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر می‌شود. به گفته وی نتایج این مطالعه حاکی است که مردم همچنین باید مراقبت میزان مصرف شکر هم باشند.

فشار خون بالا یک عامل خطرزا برای بیماری قلب و عروق است. خطر حمله قلبی یا سکته مغزی برای کسی که میزان فشار خون او 5/13 بر 5/8 است دو برابر کسی است که فشار خون او 5/11 بر 5/7 است. بنیاد قلب انگلیس در این زمینه اعلام کرده است که برای درک بهتر ارتباط میان شکر و فشار خون به تحقیقات بیشتری نیاز است. ویکتوریا تیلور از کارشناسان این بنیاد گفت که بهترین کار این است که مردم نوشیدنی‌های شکردار را به مقدار زیاد نخورند زیرا نوشیدن آنها موجب افزایش کالری مصرفی می‌شود و این امر می‌تواند به چاقی مفرط که از عوامل عمده بیماری قلبی است، منجر شود.

منبع : ایرنا نیوز

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج