۱۱۷۰۱
۳ نظر
۵۱۵۹
۳ نظر
۵۱۵۹
پ

یادمان نرود پیشرفت چندوجهی است

درباره Life Plan یا برنامه ریزی برای زندگی

LIFE PLAN یا برنامه ریزی برای زندگی از جنبه های مختلف موردتوجه است. بحث هایی که در LIFE PLAN مطرح است هم از جنبه فردی است و هم از جنبه سازمانی. اگر از جنبه سازمانی به موضوع نگاه کنیم باید گفت...

LIFE PLAN یا برنامه ریزی برای زندگی از جنبه های مختلف موردتوجه است. بحث هایی که در LIFE PLAN مطرح است هم از جنبه فردی است و هم از جنبه سازمانی. اگر از جنبه سازمانی به موضوع نگاه کنیم باید گفت اکثر مدیران و کارکنان شرکت ها اعتقادشان بر این است که همکاران یا پرسنل یک همراهی خوب با برنامه های پیشرفت سازمان ها ندارند. از جنبه فردی هم تقریبا پای صحبت هر فردی که می نشینید، می بینید که بالاخره یک سری گلایه هایی از سطح زندگی خودش دارد. این به خصوص درمورد دهک های پایین اجتماع اتفاق می افتد.

اگر از این دو جنبه به موضوع نگاه کنیم، نکته ای که در این میان خودنمایی می کند این است که در رویکردهای سابق، سازمان ها، افراد یا نخبگان، سعی می کردند از طریق آموزش و انتقال یک سری مفاهیم، مردم را به حرکت وادارند. این رویکردی بود که به ما می گفت اگر پرسنل را آموزش دهید یا چیستی موضوعی را توضیح دهید، می توانید حرکت و پیشرفتی، میان پرسنل ایجاد کنید. باتوجه به این که چنین رویکردی، زیاد، جواب نداد، رویکردی که در چند سال اخیر مطرح شده است و خود من روی آن زیاد کار می کنم این است که ما بیاییم مفاهیم موفقیت و سرآمدی را در کالبد افراد نهادینه کنیم. می دانیم تا قبل از اینکه سیستم خوداظهاری در نظام مالیاتی ما مطرح شود وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام می کرد که ما با سختی، مالیات ها را جمع می کنیم. ولی از روزی که خوداظهاری مطرح شده است،

خود وزارت امور اقتصادی و دارایی می گوید که هر سال رشد درآمدهای مالیاتی، روندی صعودی دارد. در بحث LIFE PLAN یا برنامه ریزی برای زندگی، آن چیزی که خیلی مهم است این است که ما به آدم ها کمک کنیم تا به آن زیرساخت ها نو مفاهیم اولیه موفقیت برسند. یعنی با ذهن خودشان به این مفاهیم مهم برسند و در واقع، خودشان رویکردها، بینش ها و مفاهیم زندگی شان را به گونه ای اصلاح کنند که موتور محرک آن ها از بیرون به داخل وجودشان انتقال پیدا کند. به جای این که من و شما مردم را هول بدهیم به سمت موفقیت، مردم، خودشان به سمت موفقیت حرکت کنند.

خیلی از اساتید و مدرسان پیشرفت در زندگی، روی این بحث کار کرده اند، ازجمله آقای استفان کاوی که الان بحثی را تحت عنوان افزایش قدرت اجرایی کارکنان مطرح کرده است.ایشان می گوید اگر ما بتوانیم قدرت اجرایی مردم یا پرسنل را افزایش دهیم می توانیم به آن برنامه های بهره وری و بهبود و... برسیم. می دانیم که در خیلی از سازمان ها و موسسات ایرانی، بحث افزایش بهره وری و موضوعاتی از این دست، مطرح شده است. ولی اکثر کسانی که متولی این سیستم ها بوده اند از روند کار، رضایت نداشته اند. خود مردم هم در زندگی شخصی خودشان، اغلب معتقدند موفق نیستند یا شرایطی موجود در زندگی شان رضایت خاطری ایجاد نمی کند. ما در بحث PLAN دنبال این هستیم که ساختارها و مکانسیسم هایی پدید بیاوریم و در اختیار افراد قرار دهیم که با استفاده از آن افراد بتوانند برای موفقیت خودشان برنامه ریزیکنند. حالا گروهی از آدم ها در سطح اجتماع هستند که معمولا به عنوان افراد موفق شناخته می شوند. این فرد یا تحصیل کرده است یا هنری دارد یا کارخانه دار است و... در بحث LIFE PLAN نکته ای که وجود دارد این است که آیا این افرادی را که به عنوان سمبل موفقیت طرح می کنیم، ته دل شان شادند و احساس خوشبختی می کنند؟ یا فقط پول دارند و از احساس لذت بردن از زندگی، تهی هستند؟

LIFE PLAN می گوید انسان ها به این نکته توجه کنند که همه شان موجوداتی چندبعدی هستند و باید در همه ابعاد زندگی شان رشد کنند؛ پس اول باید آن ابعاد را معرفی کرد و بعد، مسیر رسیدن به این ابعاد را شناساند. در نتیجه LIFE PLAN یک ابزاری است که نگاه جامعی به همه ابعاد موفقیت و کمال و پیشرفت و توان مندی و تعالی انسان ها دارد. پس LIFE PLAN حتی در سطح ملی معتقد است که ملتی موفق، شاد و سرآمد می شود که این پیشرفت و موفقیت را از دو کانال و مکانیزم دنبال کند. یکی کانال فردی است و دیگری، کانال سازمانی. درواقع با یک معادله دووجهی طرف هستیم. اگر سازمان های موفقی در سطح اجتماع، فعال باشند، این به ایجاد ثروت می انجامد و از طرف دیگر، اگر افراد موفق و ایده داری در سازمان ها فعالیت کنند این فاکتور اصلی موفقیت سازمان ها در تولید ثروت خواهد بود. LIFE PLAN به هسته اصلی موضوع موفقیت و تعالی انسان ها توجه می کند. این هسته اصلی چیست؟ جواب، فرد است.

ما در LIFE PLAN تمام هدف مان این است که بتوانیم آن ساختارها و ابزارهای رسیدن به یک زندگی متعالی را در اختیار افراد قرار دهیم. هم این ساز و کارها را تبیین بکنیم و راهکار هم ارائه بدهیم. آن چیزی که LIFE PLAN را نسبت به بقیه مفاهیم این چنینی متمایز می کند این است که LIFE PLAN مکانیزم اجرایی و نقشه راه در اخیار افراد قرار می دهد و با استفاده از نقشه راه به من و شما کمک می کند تا گام به گام و قدم به قدم به موفقیت چندبعدی خودمان برسیم. درواقع موفقیت و تعالی در LIFE PLAN ابعاد گوناگونی دارد و صرفا ثروت یا شهرت را دربر نمی گیرد. چون خیلی از افرادی که به ظاهر موفق هستند، مشکلاتی دارند که آن احساس تعالی و پیشرفت را در وجودشان از بین برده است. این جاست که برنامه LIFE PLAN آن نگاه ۳۶۰ درجه ای را به ما می دهد تا کمک کند از ابتدا به عنوان یک انسان، پایه های زندگی خود را بر مبنای مفاهیم محکم و باثبات پایه گذاری کنیم. LIFE PLAN از خلال بررسی تجربیات زنگدی افراد سرد و گرم چشیده به یک ساختار و فرمول قوی رسیده است که به ما کمک می کند تا در مقاطع حساس زندگی و به خصوص نوجوانی و جوانی، که پایه های زندگی را می سازیم بتوانیم نگاهی جامع و فراگیر داشته باشیم و با آن نگاه بتوانیم زندگی مان را به سرانجام درست و بهینه برسیانم.

بحث LIFE PLAN از مبادی اولیه شروع می کند. به این معنا که اگر شما یک بینش قوی نداشته باشید نمی توانید دنبال تعالی وموفقیت بروید. در همین مجله خلاقیت، از قول بسیاری از افراد موفق، داستان رسیدن به تعالی و موفقیت شان را می خوانیم. نکته مشترکی که در تمام آن ها وجود دارد این است که آن ها از طریق یک بینش قوی به چنین پیشرفتی دست یافته اند. LIFE PLAN دنبال چشم انداز هم هست ولی می گوید علاوه بر چشم انداز باید به چند نکته دیگر هم توجه داشت. مثلا می گوید که شما در گام اول برای پیشرفت و تعالی باید خودت را بشناسی. همه کتاب های مهم و ان ها را که برای رستگاری انسان هاست باز کنید به همین موضوع اشاره دارد. می فرماید: «من عرف نفسه فقد عرف ربه» هرکه خود را شناخت خدا را نیز شنانخت. حالا این خودشناسی چگونه اتفاق می افتد؟ ما در LIFE PLAN این شناسایی خود را تبدیل کرده ایم به یکسری راهکارهای اجرایی. در سمینارهایی که در این زمینه برگزار کرده ایم به تمام موارد این خودشناسی اشاره کرده ایم. در قسمت دوم، بعد از این که خود را شناختی باید هدفی هم برای خودت در نظر بگیری که همان بینش و چشم انداز است. در قسمت سوم می گوییم باید به طور مرتب دنبال ارتقای توانمندی های خود باشیم. قسمتی از این توانمندی ها می تواند توانمندی های فردی و انسانی من باشد و قسمت دیگری از این توانمندی ها شامل هوش مالی من بشود که در مجله خلاقیت هم به آن اشاره شده است. ممکن است درمورد این باشد که چگونه دنبال پیشرفت و موفقیت برویم یا این باشد که چگونه با مردم مذاکره کنیم. پس مصداق این توانمندی ها چیست؟

درباره Life Plan یا برنامه ریزی برای زندگی

ما در LIFE PLAN آمده ایم این توانمندی ها را تعریفک رده ایم. مکانیزم های اجرایی را ارائه داده ایم و گفته ایم اگر می خواهید به پیشرفتی دست یابید باید هم به تعریفی از توانمندی های خودتان دست یابید و هم این توانمندی ها را رشد دهید. این توانمندی ها را هم به تفکیک شغل دنبال کرده ایم و هم به تفکیک سن. در واقع می گوییم هر توانمندی را تا سقف چه سنی باید یاد بگیرید. چون بعد از آن دیگر دیر شده است. نکته دیگری که در بحث LIFE PLAN وجود دارد این است که شما باید نتیجه گرا باشید. حالا نتیجه چیست؟ LIFE PLAN در این مورد می گوید خیلی از آدم ها نتیجه را پول می بینند. پول، خوب است اما باید دید علت است یا معلول؟ مثلا در شماره پیش خلاقیت در مورد خانمی خواندیم که به رغم سوختگی که دچارش شده بودند با ایجاد یک کسب و کار درست، ماهی بیست میلیون تومان درآمد دارد. آیا این بیست میلیون تومان علت است یا معلول؟ قطعا معلول یک علتی است. در نگاه ۳۶۰ درجه ای LIFE PLAN نتیجه هم تعریف می شود. می گوید مثلا در یک کسب و کار، قسمتی پول است و قسمتی دیگر این است که مشتریان ات راضی باشند و بخش دیگر هم به نحوه ارتباط با نیروی انسانی می پردازد و بخش دیگر هم به اثرگذاری اجتماعی مربوط می شود. وقتی LIFE PLAN می گوید که نتیجه گرا باش منظورش این است که چند گروه نتیجه را باید دنبال کنید. یعنی نتیجه را نگاه ۳۶۰ درجه ای دنبال کن. پس نتیجه یک بعدی نیست. می گوید در ضمن توجه داشته باشد که بعضی از نتایج معلول اند و علت نیستند. پس وقتی برای زندگی ات برنامه ریزی می کنی سراغ نتایج علتی برو و نه معلولی. درک ضمنی آن این است که وقتی کسب وکاری راه اندازی می کنی فقط دنبال این نباش که جیب خودت را پر کنی ولاغیر. مثلا می گویید اگر همه مراجعه کنندگان به من از من راضی باشند، برند من بیشتر تبیلغ می شود و این طوری فروش من به شکل تصاعدی افزایش خواهد یافت که این رویکرد کارآمدتر و بهتری خواهد بود.

نگاه ۳۶۰ درجه ای

Life Plan به هسته اصلی موضوع موفقیت و تعالی انسان ها توجه می کند. این هسته اصلی چیست؟ جواب، فرد است. ما در Life Plan تمام هدف مان این است که بتوانیم آن ساختارها و ابزارهای رسیدن به یک زندگی متعالی را در اختیار افراد قرار دهیم. هم این ساز و کارها را تبیین بکنیم و هم راهکار هم ارائه بدهیم. آن چیزی که Life Plan را نسبت به بقیه مفاهیم این چنینی متمایز می کند این است که Life Plan مکانیزم اجرایی و نقشه راه در اختیار افراد قرار می دهد و با استفاده هاز نقشه راه به من و شما کمک می کند تا گام به گام و قدم به قدم به موفقیت چندبعدی خودمان برسیم. درواقع موفقیت و تعالی در Life Plan ابعاد گوناگونی دارد و صرفا ثروت یا شهرت را دربر نمی گیرد. چون خیلی از افرادی که به ظاهر موفق هستند. مشکلاتی دارند که آن احساس تعالی و پیشرفت را در وجودشان از بین برده است. این جاست که برنامه Life Plan آن نگاه ۳۶۰درجه ای را به ما می دهد تا کمک کند از ابتدا به عنوان یک انسان، پایه های زندگی خود را بر مبنای مفاهیم محکم و باثبات پایه گذاری کنیم.

منبع: مجله خلاقیت

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

درباره Life Plan یا برنامه ریزی برای زندگی


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد مهدی قدیریان

      مورد هشتگانه life plan را میخواهم

    • محمد مهدی قدیریان

      مورد هشتگانه life plan را میخواهم

    • محمد مهدی قدیریان

      مورد هشتگانه life plan را میخواهم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج