جاباما
۱۱۷۰۱۶۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

درخواست محاکمه نوروزی به دلیل مصاحبه اخیرش

دیگر تا به امروز اظهارات حسن نوروزی شخصی که نام نایب رئیسی کمیسیون قضائی را بر عهده دارد را همه شنیده‌اند کسی که از قول او نقل شده که در ارتباط با حان باختگان آبان می‌گوید: «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟! »

آرمان ملی: دیگر تا به امروز اظهارات حسن نوروزی شخصی که نام نایب رئیسی کمیسیون قضائی را بر عهده دارد را همه شنیده‌اند کسی که از قول او نقل شده که در ارتباط با حان باختگان آبان می‌گوید: «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟! »

او البته در اظهاراتی جدیدتر و با توجه به تبعات چنین گفتارنقل شده‌ای این مسئله را نفی می‌کند و از در تعدیل ماجرای گفت‌وگو نیز برآمده و به خانه ملت گفته:«یک خبرنگار جعلی از من سوال کرد که نظر شما درباره محاکمه کسانی که انسان‌ها را در آبان ماه ۱۳۹۸ کشتند، چیست ؟..... من به آن خبرنگار جعلی گفتم این سوال شما یعنی چه؟ شما می‌خواهید چه کسی را محاکمه کنید‌؟

شما تخریبگر و آدمکش را می‌خواهید بر نیروهای دفاعی حاکم کنید؟ احساس کردم این خبرنگار از منافقین باشد که قطعا هم بود، گفتم می‌خواهید من را محاکمه کنید؟ سپس گوشی را قطع کردم». نوروزی اما در ادامه درست کردن اظهارات نقل شده پیش از خودش باز هم نوع نگاهش را مطرح کرده و در مورد دادگاه اخیر پیرامون آبان ۹۸ در انگلیس می‌گوید:«در حالی که حرف من این بود که در رابطه با اغتشاشگران آبان ۹۸، انگلیس دادگاهی تشکیل داده و به دفاع از آن‌ها پرداخته است.»

هرچند نوروزی تلاش می‌کند تا گفت‌وگوی قبلی خود را به این واسطه که چون از دید او با یک منافق بوده را جعلی بنامد، اما چه گفته های نقل شده قبلی‌اش چه گفته‌های امروزش با خانه ملت حاوی نکانی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.

اظهارات نوروزی نه فقط از این بعد که نمکی به زخم خانواده های جان باختگانی است که شهید نامیده می شوند و مردمی که در روزهای تلخ آبان خون می گریستند، قابل تامل است بلکه از ابعاد مختلفی می تواند ابعاد حقوقی و قانونی و قضائی به خود بگیرد و البته که این گفته ها خود آفتی بر ساختار کشور و خود زنی اشخاصی است که می‌بایست از در رفع و رجوع و التیام دردهای مردم در یک واقعه باشند نه ملتهب کردن آن. نخست جایگاه نوروزی است، او نه فقط نماینده مجلس بلکه به عنوان نائب‌رئیس کمیسیون قضائی مطرح است این بدان معناست که وی باید بیش از هر چیز حافظ امور قضائی کشور باشد، حال آنکه اظهارات نقل شده و حتی بعدا تصحیح شده‌اش عملا می‌تواند ضد امور قضائی و دستگاه قضایی کشور تلقی شود چه آن بخشی که از وی نقل شده که گفته حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟!

و چه جایی که اکنون با تکذیب آن نقل قول به خانه ملت گفته:« گفتم می‌خواهید من را محاکمه کنید؟ سپس گوشی را قطع کردم.» هردوی این گفته‌ها یک تلقی دارد:«کسی نمی‌تواند او را محاکمه نماید...» در حالی‌که قطعا لازمه وجود دستگاه قضایی رسیدگی به همه جرائم بدون توجه به اشخاص، جناح‌ها و گرایش‌های سیاسی شان و یا وابستگی به قدرت بودن‌شان است. این دستگاه قطعا که سخنانی از جنس نوروزی را نه تنها نمی پسندد بلکه آن را ضدارزش می‌داند. به نظر می‌آید که گفته‌های نوروزی بیش از هرچیز بی‌اعتنایی است که عوامل ذیربط می‌توانند به موضوع ورود پیدا کرده و از جایگاه آن حراست و پشتیبانی کنند.

او نه تنها به خانواده جانباختگان آبان و مردم آسیب دیده آن، چه در گفت‌وگوی نقل شده قبلی چه در گفت‌وگوی اخیرش با خانه ملت بد عمل کرد. از این رو این نماینده باید هم از مردم، هم از جانباختگان و هم از قوه قضائیه بابت این موضوع عذرخواهی کند و نه اینکه مضمون گفته‌های قبلی‌اش را به نام اصلا ح گفت‌وگوهایش بازهم تکرار کند.

در ثانی نوروزی به واسطه جایگاه خویش در مجلس به عنوان بخشی از یک ساختار تلقی می‌شود و حال با هر بیان، اظهارات خود را به گردن کل می‌اندازد به عبارتی او نظرات شخصی خودش و یا همفکرانش را طوری مطرح می‌کند که انگار نظر تمام بدنه است و از این بابت نیز ، مقامات باید از در تصحیح این نوع نگاه و برداشت، برآیند و به جای سکوت، اظهارات نوروزی را تقبیح کنند. بخش دیگری از اظهارات نقل شده این نماینده جایی است که بازهم عدالت و منطق را زیر سوال برده و برای خود، بدون دادگاه عادله حکم صادر می‌کند: «طرف آمده بانک را آتش زده است و ما هم او را کُشتیم.»

نکته اول اینکه آیا تمام جان باختگان بانک آتش زدند؟ نکته دوم اینکه اصلا بنا به فرض بپذیریم که همه بانک آتش می‌زنند، در کجای دنیا و قوانین ما حکم این اقدام، کشتن و یا اعدام بدون محاکمه است؟ اگر این بخش از گفت‌وگوهای منتشر شده نخستین نوروزی را هم جعلی بدانیم اما او این حکم صادر کردنش را حتی در گفت‌وگوی تصحیحی خود با خانه ملت هم به نحوی دیگر تکرار می‌کند:« شما تخریبگر و آدمکش را می‌خواهید بر نیروهای دفاعی حاکم کنید؟» به‌عبارتی گویی که جان باختگان و معترضان را بخشی از این تخریبگران و آدمکشان می نامد و باز بر اظهارات جنجالی‌اش می‌افزاید.

بخش دیگر گفته‌های نوروزی این بود که می‌گوید« شوخی کردم» دقیقا او با کدام بخش شوخی کرده؟ کجای حادثه تلخ آبان شوخی دارد که این نماینده آن را به شوخی گرفته است؟ ضمن اینکه شوخی این مساله هم درست نیست. در این میان او که نام نماینده ملت در مجلس را به دوش می‌کشد قطعا که جایگاه مجلس را نیز که جای قانونگذاری با شور و بررسی و رای اکثریت است، زیر سوال برده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج