جاباما
۱۱۷۰۸۲۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

عربستان: باید به بمب اتم مجهز شویم

رئیس پیشین دستگاه اطلاعات وامنیت عربستان با تکرار سخنان محمدبن سلمان ولیعهد کشورش، گفت که ریاض برای مقابله با تهدید اتمی احتمالی از جانب ایران، باید به فناوری تولید سلاح اتمی دست پیدا کند.

ایرنا نوشت: رئیس پیشین دستگاه اطلاعات وامنیت عربستان با تکرار سخنان محمدبن سلمان ولیعهد کشورش، گفت که ریاض برای مقابله با تهدید اتمی احتمالی از جانب ایران، باید به فناوری تولید سلاح اتمی دست پیدا کند.

ترکی الفیصل در گفت و گو با شبکه ام. اس. ان. بی. سی آمریکا، بدون اشاره به زرداخانه های مملو از بمب های اتمی رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین تهدید امنیت خاورمیانه و بدون اشاره به اقدامات مخرب ریاض در منطقه از جمله به راه انداختن جنگ یمن و کشتار انسان های بی گناه، ادعا کرد: من قبلا هم گفته ام که ما باید هرکاری لازم است باید برای دفاع از خود در برابر یک ایران هسته ای انجام بدهیم و از جمله این کارها، باید به فناوری تولید سلاح اتمی دست پیدا کنیم.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مرداد پارسال به نقل از منابع رسمی خود، از تلاش مخفیانه عربستان برای استخراج کیک زرد - به عنوان سوخت اصلی نیروگاه های اتمی - خبر داد.

بر اساس این گزارش، محلی که عربستان امکانات استخراج کیک زرد خود را مستقر کرده است در العلا در شمال استان مدینه است.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود از نگرانی های ایالات متحده و متحدینش از برنامه جاه طلبانه عربستان و حرکت این کشور به سمت ساخت بمب اتمی نیز خبر داده است.

افشای تاسیسات عربستان سعودی برای استخراج کیک زرد موجب نگرانی در کنگره آمریکا شد.

ترکی الفیصل در ادامه مصاحبه خود گفت: البته این بدان معنی نیست که دولت عربستان می خواهد چنین کاری کند بلکه این نظر شخصی من است.

بر خلاف ادعای مقامات پیشین سازمان اطلاعات سعودی، ‌پیش از این و در سال ۲۰۱۸ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان گفته بود که اگر ایران بمب هسته ای بسازد ما نیز در اسرع وقت به این سلاح مجهز خواهیم شد.

این مقام پیشین عربستان در ادامه ادعاهای ضدایرانی خود، افزود: در توافق هسته ای که زمان اوباما شکل گرفت، اطمینان داده شده بود که ایران از انجام اقدامات مخرب در منطقه منع خواهد شد و چنین توافقی، مورد توافق ما هم بود اما ایران بعد از امضای توافق، فعالیت های بی ثبات کننده خود در منطقه را متوقف نکرد.

ترکی الفیصل با تکرار این ادعا که فعالیت های هسته ای ایران نگران کننده است، بدون اشاره به نقش کشورش در شکل گیری آتش جنگ در منطقه و فعالیت های بی ثبات کننده ریاض، ادعا کرد: نگرانی ما در باره ایران، تنها توسعه سلاح اتمی نیست بلکه نگران نوع رفتار ایران در منطقه هستیم. دوسال قبل ایران ایران به سیاست تفنی عربستان حمله کرد. ایران از حوثی در حمله به بخش های غیرنظامی عربستان حمایت می کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سازمان سیا به این نتیجه رسیده که بن سلمان در قتل خاشقچی نقش داشته است، گفت: من با این نتیجه گیری سیا مخالفم چون این نتیجه گیری صرفا براساس حدس و گمان بوده و سیا مدارک و شواهدی ارائه نداده است.

این مقام پیشین سعودی در عین حال گفت : محمد بن سلمان خودش مسئولیت این قتل را به صراحت برعهده گرفت و هرگونه مجازات در این زمینه برعهده دادگاه است و ارتباطی به من ندارد. سیستم قضایی عربستان افرادی که در کشتن خاشقجی نقش داشتند را محاکمه و زندانی کرده است.

جمال خاشقچی روزنامه مخالف محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ۱۰ مهر ۱۳۹۷ بعد از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول، ‌ربوده شد و به طرز فجیعی به قتل رسید. فشار افکار عمومی جهان موجب شد، محمد بن سلمان مسئولیت این قتل را بر عهده بگیرد اما تاکنون در هیچ دادگاهی برای پاسخ به اتهام خود حاضر نشده است.

وی درباه خروج امریکا از افغانستان نیز گفت که این خروج، اجتناب ناپدیر بود و رویدادهایی که بعد از خروج آمریکا رخ داد از جمله سقوط ناگهانی ارتش افغانستان و روی کار امدن طالبان چند غیرمنتظره نبود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج