۱۱۷۲۴۵۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

برنده صلح نوبل به جنگ رفت

نخست وزیر اتیوپی که برنده نوبل صلح است به جبهه جنگ با شورشیان "تیگری" پیوست.

عصر ایران: رسانه های وابسته به دولت اتیوپی گزارش دادند، "ابی احمد" نخست وزیر اتیوپی در راستای کارزار "نجات اتیوپی"، برای رهبری نیروهای خود در نبرد با نیروهای منطقه "تیگری" شمالی به خط مقدم جبهه رفته است.

به نقل از الجزیره، خبرگزاری "فانا" (خبرگزاری رسمی اتیوپی) امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، "دمکه مکونن هاسن" معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اتیوپی در غیاب "ابی احمد" مسئولیت امور دولت را بر عهده خواهد گرفت.

برنده صلح نوبل به جنگ رفت
" ابی احمد" نخست وزیر اتیوپی هنگام دریافت نوبل صلح در سال ۲۰۱۹

بر اساس گزارش خبرگزاری "فانا" سایر مقامات ارشد دولتی اتیوپی نیز بلافاصله به درخواست نخست وزیر برای نجات اتیوپی پاسخ داده و به این کمپین پیوستند.شورشیان منطقه تیگرای شمالی اتیوپی که خواهان استقلال هستند، از نوامبر سال گذشته با نیروهای دولتی اتیوپی درگیرند.

درگیری بین دوطرف از روز ۴ نوامبر ۲۰۲۰ هنگامی آغاز شد که دولت اتیوپی عملیاتی را برای خلع حزب موسوم به "جبهه آزادیبخش خلق تیگری" به اجرا گذاشت. این حزب که خواستار استقلال منطقه تیگری در شمال اتیوپی است بیش از ۳ دهه و پیش از به قدرت رسیدن "ابی احمد" قدرت را در این ایالت اتیوپی در دست داشت اما با روی کار آمدن ابی احمد در سال ۲۰۱۸ و وعده او برای بازپس گیری کنترل دولت مرکزی بر منطقه تیگری، شورشیان جبهه آزادبیخش خلق تیگری به پایگاه های نظامی دولت اتیوپی در منطقه حمله کرده و آنها را به تصرف خود در آوردند.

طی بیش از یک سال گذشته و در جریان نبرد بین نیروهای تیگری و دولت مرکزی هزاران نفر از مردم اتیوپی کشته و بیش از ۲ میلیون نفر آواره شده اند.

برنده صلح نوبل به جنگ رفت

اتیوپی براساس نقشه سیاسی به 10 منطقه عموما خودمختار اما پیوسته به دولت مرکزی تقسیم شده است.

برنده صلح نوبل به جنگ رفت

شورشیان تیگری در شمال اتیوپی برای استقلال از دولت مرکزی می جنگند

رسانه دولتی اتیوپی هیچ تصویری از ابی احمد، نظامی سابق ۴۵ ساله و برنده نوبل صلح ۲۰۱۹، در جبهه جنگ نشان نداده است. دولت مکان او را فاش نکرده است، اما یک سخنگوی دولت گفت که او روز سه‌شنبه به خط مقدم جبهه رسید و سایر مقامات دولتی نیر در راستای فراخوان نخست وزیر برای "نجات اتیوپی " به او پیوستند.

ابی احمد اواخر روز دوشنبه در پستی در توییترنوشت: "زمان فداکاری برای کشور فرارسیده است. کسانی که می خواهند در میان فرزندان اتیوپیایی باشند و تاریخ از آنها به نیکی یاد کند، امروز برای کشور خود برخیزند. بیایید درجبهه نبرد ملاقات کنیم."

طی ۲ روز گذشته بسیاری از شخصیت های سیاسی و فرهنگی و ورزشی و حتی قهرمانان المپیک اتیوپیایی با عزیمت به جبهه های جنگ علیه شورشیان تیگری، از کارزار نخست وزیر برای نجات اتیوپی حمایت کرده اند.

ابی احمد پس از مداخله نظامی دولت مرکزی علیه شورشیان تیگری در ۴ نوامبر ۲۰۲۰ ( آبان ۱۳۹۹) وعده یک پیروزی سریع را داد، اما در اواخر ژوئن امسال (تیر ۱۴۰۰) "جبهه آزادیبخش حلق تیگرای" دوباره نیروهایش را مجتمع کرده و شهر "مکله " پایتخت تیگری شمالی را از نیروهای دولتی بازپس گرفت.

از آن زمان، نیروهای جبهه آزادیبخش تیگری به مناطق همسایه "آفار" و" آمهارا" حمله کردند و این هفته مدعی کنترل "شوا رابیت"، تنها در ۲۲۰ کیلومتری (۱۳۵ مایلی) شمال شرقی " شهر آدیس آبابا"پایتخت اتیوپی شدند.

با پیشروی سریع نیروهای تیگری، نخست وزیر اتیوپی در دوشنبه این هفته کارزار نجات اتیوپی را کلید زد و خود به جبهه های نبرد رفته است.

نیروهای تیگری و متحدان آنها تهدید کرده اند که به آدیس آبابا حمله خواهند کرد. آنها همچنین در تلاش برای قطع کریدور حمل‌ونقلی اتیوپی به بندر اصلی منطقه یعنی "جیبوتی" هستند. اتیوپی محصور در خشکی تنها از طریق بندر جیبوتی به دریاهای آزاد راه دارد.

برنده صلح نوبل به جنگ رفت


روز سه‌شنبه " جفری فلتمن" فرستاده ویژه ایالات متحده گفت که ارتش اتیوپی و شبه‌نظامیان منطقه‌ای توانسته‌اند از تلاش‌های شورشیان تیگری برای قطع کریدور جلوگیری کنند، اما نیروهای تیگری توانسته‌اند به سمت جنوب یعنی شهر آدیس آبابا پیشروی کنند.

اینترنت و خطوط ارتباطی بخش اعظم مناطق شمال اتیوپی به دلیل جنگ داخلی قطع است و دسترسی خبرنگاران محدود شده است؛ این امر باعث شده که تایید ادعاهای میدان جنگ از سوی دو طرف نبرد دشوار باشد.

با این حال شورشیان تیگری امروز ویدئویی منتشر کرده اند که حاکی از اسارت ۱۱ هزار نیروی دولتی اتیوپی است. این ویدئو به تایید رسمی نرسیده است.

برنده صلح نوبل به جنگ رفت

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج