۱۱۷۲۵۲۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

وزیر درست می‌گوید یا یحیی؟

در کل‌کل‌های این سالیان هواداران فوتبال، «وزیر ورزش» به کلیدواژه‌ای پرتکرار تبدیل شده است؛ روندی که حتی بعد از تغییر دولت هم تغییر نکرد.

دنیای اقتصاد: در کل‌کل‌های این سالیان هواداران فوتبال، «وزیر ورزش» به کلیدواژه‌ای پرتکرار تبدیل شده است؛ روندی که حتی بعد از تغییر دولت هم تغییر نکرد. به زبان ساده گروهی از هواداران و نیز عوامل پرسپولیس و استقلال عقیده دارند وزارت ورزش به عنوان مالک و متولی اداره دو باشگاه نگاه یکسانی به آن‌ها ندارد و به نوعی رفتار‌های تبعیض‌آمیز بین دو تیم صورت می‌گیرد.

در دوران وزارت مسعود سلطانی‌فر، استقلالی‌ها از این موضوع شکایت داشتند و کفه حمایت‌ها را به سود پرسپولیس سنگین می‌دیدند، حالا، اما با حضور حمید سجادی در پست وزارت ورزش دولت سیزدهم، این قرمز‌ها هستند که به اوضاع اعتراض دارند. یحیی گل‌محمدی به عنوان سرمربی پرسپولیس انتقاد‌های زیادی از نوع مدیریت وزارت ورزش در پرسپولیس انجام داده بود که این گلایه‌ها، روز گذشته به شکلی غیرمنتظره با واکنش سجادی مواجه شد.

یحیی چه گفته بود؟

پرسپولیس در حال حاضر مدیرعامل ندارد و با سرپرستی موقت مجید صدری اداره می‌شود. از سوی دیگر پنجره نقل‌وانتقالاتی باشگاه به خاطر بدهی به گابریل کالدرون بسته است و دو خرید تاجیکستانی سرخ‌ها به همین دلیل فعلا فرصت حضور در ترکیب را پیدا نکرده‌اند. مجموعه این مسائل باعث شده یحیی گل‌محمدی در چند نوبت نسبت به سیاست‌های وزارت ورزش ابراز گلایه کند که آخرین آن‌ها در نشست خبری پیش از بازی این تیم برابر نفت آبادان بود.

یحیی در بخشی از حرف‌هایش گفته بود: «همه فوتبال بخش فنی آن نیست و اتفاقاتی که بیرون زمین می‌افتد و مشکلاتی که تیم دارد تاثیرش را روی ذهن همه ما گذاشته و کار را سخت کرده است. قطعا این بلاتکلیفی به تیم و باشگاه آسیب می‌زند. منِ مربی و بازیکن باید بدانیم که تیم‌مان تشکیلاتی دارد و وضعیت مدیریتش مشخص است. ما باید بدانیم که با چه کسی طرف حساب هستیم. مشکلات خیلی واضح است و چیزی نیست که پیچیده باشد و بخواهیم کنکاش کنیم، تشکیلات بزرگی مثل پرسپولیس قطعا باید اعضای هیات‌مدیره‌اش، کمیته انضباطی و مدیرعاملش یک چارت مشخص داشته باشد، چون این موضوع کمک می‌کند تا یک تیم همه وظایفش را به خوبی انجام دهد. این حالتی که برای پرسپولیس وجود دارد در شأن و شخصیت این تیم نیست. امیدواریم که وزیر ورزش هم هرچه زودتر وضعیت را مشخص کنند. اگر واقعا دنبال این هستیم که تیم و باشگاه ثبات داشته باشد باید این موضوع را هم در بحث مدیریت هم داشته باشیم تا تیم آسیب نبیند.»

وزیر چه جوابی داد؟

در این سال‌ها انتقاد‌های یک‌طرفه از وزارت ورزش زیاد بوده و عمده آن‌ها هم بدون پاسخ می‌ماند. یحیی حتی در دولت قبلی سابقه تعیین اولتیماتوم چند روزه برای وزیر ورزش برای برکناری سرپرست باشگاه را هم داشت که به نتیجه رسید! این‌بار، اما احمد سجادی به شکلی غیرمنتظره جواب گل‌محمدی را داد. وزیر ورزش در حاشیه تجلیل از ورزشکاران بسیجی به این موضوع ورود کرد و گفت: «در پرسپولیس بلاتکلیفی نیست. من نمی‌دانم چرا مسائل فنی را به مسائل مدیریتی ارتباط می‌دهند؟ من با آقای صدری کاملا در ارتباط هستم و او آدمی خدوم و پرتلاش است. من و او کاملا با هم هماهنگ هستیم. ما در مدیریت مسائلی داریم که لازم نیست هر روز آن‌ها را عنوان کنیم.

اگر بخواهم تمام اتفاقات هر روزم را که با استقلال و پرسپولیس، بین همکارانم و بین این دو باشگاه دارم را اطلاع‌رسانی کنم اصلا مصلحت نیست. زندگی ما فقط استقلال و پرسپولیس نیست، وظیفه داریم در خدمت همه ورزش کشور باشیم. هر اقتداری که یک مدیرعامل بخواهد آقای صدری دارد و هر اختیاری بخواهد او دارد. کاملا با هم هماهنگ هستیم. خواهش می‌کنم مسائل فنی تیم را بعضی‌ها بیخودی به مسائل مدیریتی ربط ندهند. کجای دنیا نتایج فنی یک تیم به مدیریت مربوط می‌شود که اینجا مربوط شود؟ این‌ها بهانه است و خواهش می‌کنم جامعه ورزش وارد این حاشیه‌ها نشوند.»

حق با کیست؟

مثل هر اختلاف نظر انسانی دیگری، نمی‌توان یک طرف را صددرصد مقصر و طرف دیگر را صددرصد بی‌خطا دانست. از یکسو یحیی حق دارد. باشگاهی که پنج دوره قهرمان لیگ شده و دو بار به فینال آسیا رسیده، حداقل حقش این است که تکلیف چارت مدیریتی‌اش روشن باشد. از سوی دیگر، اما حرف‌های وزیر ورزش هم قابل تامل است. انگار تیم‌های ما یاد گرفته‌اند هر کجا اشتباهی کردند و نتیجه مورد نظر به دست نیامد، گناه را گردن عوامل بیرونی بیندازند.

اینکه باشگاه مشکلاتی دارد درست است، اما خب اگر در چند بازی نخست امتیازاتی برای پرسپولیس از دست رفت، علت اصلی‌اش اشتباهات کادرفنی و عملکرد نه چندان خوب بازیکنان بود. نمی‌شود آقای گل‌محمدی وقتی با دستمزد بسیار بالا قراردادش را با همین آقای صدری تمدید می‌کند او را به رسمیت بشناسد، اما زمانی که دو تا مساوی می‌دهد از بلاتکلیفی باشگاه گله کند.

چاره چیست؟

اداره پرسپولیس و استقلال برای دولت فقط «بدنامی» داشته است؛ موفقیت‌های این تیم‌ها مال خودشان بوده و از درایت کادرفنی و تعهد بازیکنان سرچشمه گرفته، اما شکست‌ها به نام دولت و وزارت ورزش ثبت شده است. تنها راه پایان دادن به این داستان هم آن است که سرخابی‌ها با تضمین آینده اقتصادی و مخصوصا بعد از تعیین تکلیف قطعی حق پخش تلویزیونی به مردم واگذار شوند. این‌طوری خودشان پول در می‌آورند، خودشان می‌خورند، خودشان تصمیم می‌گیرند و خودشان جواب می‌دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج