۱۱۷۲۶۰۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

فلاحت‌پیشه: تاوان بلوف‌ِ واکسن را مردم دادند

حشمت الله فلاحت‌پیشه، رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس، با بیان اینکه در دوره شیوع کرونا شرکت‌های هواپیمایی نقش «مستعمره» را برای چینی‌ها ایفا کردند، گفت: «بلوف‌هایی در خصوص ساخت واکسن ملی مطرح شد و تاوان چنین بلوف‌هایی را مردم با جان خودشان دادند.»

ددیه بان ایران: حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس دهم گفت: تاوان بلوف‌ها درباره واکسن ملی را مردم با جانشان دادند.

*آقای فلاحت‌پیشه! نظر شما درباره سیاست و برخورد متناقض صداوسیما در رابطه با موضوع کرونا در بازه‌های زمانی متفاوت چیست؟

واقعیت این است که اتفاقی که در خصوص با سوءمدیریت در بحث کرونا در ایران صورت گرفت باید مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد وعوامل قصور در تلفاتی که به ملت ایران تحمیل شد شناسایی و مورد بازخواست قرار گیرند. در صورتی که کشور‌های دیگر بسیار زودتر از ما توانستند که به شرایط عادی برگردند، اما در ایران با گذشت دو سال مردم کماکان درگیر کرونا و تبعات ناشی از آن هستند. دستگاه‌های نظارتی و رسانه‌ای به جای اینکه سعی کنند کم کاری‌ها را توجیه کنند و یکسری افراد عامل را به عنوان قهرمان نشان دهند، یک بازرسی دقیق صورت دهند. بیش از یکصد هزار ایرانی الان می‌توانستند در میان ما باشند. به اعتقاد بنده با چنین کارنامه‌ای غیر از خود مردم که بار همه ضعف‌های اقتصادی را به دوش کشیدند؛ کس دیگری قهرمان نیست.

*رفتار دولت و به‌طور کلی مجموعه نهاد‌ها را در مواجهه با کرونا را چگونه می‌بینید؟

در چنین شرایطی دولت به‌جای اینکه از مردم حمایت کند، جریمه‌هایی علیه آن‌ها اعمال می‌کرد و برخلاف کشور‌های دیگر درآمد‌های دولت ایران در دوران کرونا با همین جریمه کردن مردم افزایش یافت! تبعات چنین ناکارآمدی‌هایی دامان مردم و کادر درمان را گرفت. افراد قصور با این واکنش‌هایی که نشان می‌دهند به اعتقاد بنده در حال ارائه یک گزارش شکست هستند یعنی بیشتر گزارشاتی که در ایران منتشر می‌شود به صورت گزارش شکست است البته به منظور قهرمان سازی!

بلوف‌هایی که در خصوص ساخت واکسن ملی مطرح شد باعث شد کشور در امر واکسیناسیون عمومی بسیار عقب بیفتد

*یعنی شما این ادعا که همه مسئولین تا قبل از بهمن‌ماه از وجود کرونا باخبر بوده‌اند و به اکثریت گزارشی ارسال شده بود را تکذیب می‌کنید؟

این ادعا که به دستگاه‌ها و نماینده‌ها گزارش داده‌اند که کرونا وارد کشور شده است به هیچ وجه صحت ندارد در همان زمان دستگاه‌هایی که باید نقش صیانتی را داشته باشند بیشتر نقش تکذیب کننده را ایفا کردند. باید در رابطه با این قضیه حتی پرونده برخی از شرکت‌های هواپیمایی مورد بررسی قرار گیرد.

در حالی که خود کشور چین در قالب مقررات قرنطینه حاضر نبودند که مسافران را جا به جا کنند، اما ما مشاهده کردیم که شرکت‌های هواپیمایی ما نقش استعماری در برابر پرواز‌ها به چین را به خوبی ایفا کردند! این قضیه در حالی بود که همه شرکت‌های هواپیمایی جهان ورود مسافر‌های چینی را ممنوع کرده بودند، اما ایرلاین‌های ایرانی کماکان پروازهایشان به چین ادامه داشت و به اصطلاح دایه مهربان از مادر شدند.

در آن بازه زمانی آن‌ها به زیبایی نقش مستعمره را برای چینی‌ها ایفا کردند! برخی از مراکز اصلا به گزارش‌های فنی توجه نکردند؛ این مراکز نه تنها زیربار قرنطینه نرفتند بلکه به صورت کلی وجود چنین پاندمی را تکذیب کردند! این‌ها جزو مقصران اصلی این موضوع هستند. از سویی دیگر ما با بلوف‌های مدیریتی رو به رو بودیم، بلوف‌های مدیریتی نقش کمرشکنی در نظام مدیریتی ایران دارند. بلوف‌هایی که این افراد صرفا برای اینکه پشت میز بمانند اظهار می‌کردند.

از سویی دیگر بلوف‌هایی که در خصوص کرونا و ساخت واکسن ملی مطرح شد باعث شد کشور در امر واکسیناسیون عمومی بسیار عقب بیفتد و در ادامه ما مشاهده کردیم که ایران به یکی از واردکننده‌ترین کشور‌ها در خصوص واکسن کرونا تبدیل شد؛ این اتفاقات نشان می‌دهد که تاوان چنین بلوف‌ها را مردم با جان خودشان دادند. جالب اینجاست که کسانی که بیشترین بلوف‌ها را مطرح کردند مدیران نالایقی هستند که کماکان با تریبون‌هایی که در اختیار دارند در حال ادامه دادن بلوف‌ها و توجیه گذشته هستند.

به نظر شما در این شرایط تحقیق و تفحصی انجام می‌شود؟

در حالی که نباید یک طرفه پیش رفت به نظر بنده مجلس شورای اسلامی باید کاملا بی طرفانه یک تحقیق و تحفصی در جهت شفاف‌سازی انجام دهد. اگر کسی قرار نیست مجازات شود، حداقل مشخص شود که چه ایراداتی وجود داشته است.

در دنیایی که با جنگ ویروس‌ها مواجهه هستیم و هنوز هم چین نتوانسته دنیا را قانع کند که این ویروس یک ویروس آزمایشگاهی نیست ما باید برای آینده آمادگی لازم را داشته باشیم. جنگ قدرت‌ها بسیار خطرناک است و ممکن است حتی پاندمی‌های دیگری هم شکل بگیرد؛ بنابراین بنده معتقد هستم که حتما باید یک تحقیق و تفحص درستی در این خصوص انجام شود تا دیگر در آینده شاهد چنین مشکلاتی نشویم.

واضعیت قضیه این است که به اعتقاد بنده قهرمانان اصلی کرونا خود مردم هستند که هنوز هم با مشکلات ناشی از آن روبه‌رو هستند. در مقابل، کسانی که جزء مقصران اصلی تبعات کرونا در ایران هستند همچنان در جایگاه قهرمان حضور دارند و گزارش شکست خودشان را با نثر قهرمانانه‌ای ارائه دادند.

یکی از مشکلات نظام مدیریتی در ایران این است که کسانی که مقصر مشکلات پیش آمده در کشور هستند گزارش شکست خودشان را با یک نثر حماسی به مردم ارائه می‌دهند انگار که شکست بخشی از سرنوشت مردم است. در حالی که ایران یکی از کشور‌های موسس سازمان بهداشت جهانی است و همواره نقش اصلی در مقابله با پاندمی‌ها داشته؛ می‌توانست با هزینه‌های خیلی کمتری این قضیه را پشت سر بگذراند که متاسفانه دقیقا خلاف این اتفاق افتاد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج