۱۱۷۳۴۴۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها؛ دلار ۲۵هزار تومان می‌شود؟

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می‌گوید: «فارغ از چگونگی مذاکرات و این‌که توافقی صورت بگیرد یا خیر، من فکر می‌کنم عزم دولت برای توافق جدی است و اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، این توافق نهایی شده است.»

برترین‌ها: دلارماه‌هاست که در مسیر صعودی است و حتی با سر کار آمدن دولت رییسی و علیرغم وعده‌های داده شده هم سرعت این افزایش قیمت کم نشده است. از اردیبهشت‌ امسال که ۲۰دلار در کانال ۲۰ هزار تومان بوده تا امروز، اگرچه گاهی شاهد افت نسبی و مقطعی قیمت بوده‌ایم اما با افزایش حدود ۹هزار تومانی قیمت، ارزش پول ملی تقریبا سی‌درصد کم شده است. افتی چشمگیر که به معنای از دست رفتن سرمایه‌های بسیار و کاهش شدید قدرت خرید ایرانی‌هاست.

این افزایش قیمت در شرایطی است که عده‌ای با نگاه بدبینانه دلار بالای ۳۰هزار تومان را انتظار می‌کشیدند و معتقد بودند سیاست‌های اشتباه اقتصادی حتی می‌تواند دلار را به ۳۵ و ۴۰هزار تومان برساند. عده دیگری اما خوشبینانه دل به وعده‌ها و مذاکرات بسته‌اند و می‌گویند قیمت دلار از آنچه هست بالاتر نخواهد رفت و تا پایان سال، زیر ۲۵هزار تومان خواهد ماند.

تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها؛ دلار ۲۵هزار تومان می‌شود؟

با همه اینها، بازار ارز هم‌اکنون در شرایط حساس پیش از مذاکرات وین قرار دارد. ‌علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات، روز دوشنبه هشتم آذر ماه در وین به ملاقات گروه ۱+۴ و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، خواهد رفت.

چرا امروز قیمت دلار افت کرد؟

اصغر سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان در این خصوص درباره شرایط بازار ارز و پیش‌بینی قیمت دلار در شرایط مذاکرات ۸ آذر، می‌گوید:« راجع به قیمت ارز در آستانه مذاکرات، من علت توقف و حتی کاهش موقت قیمت در این مقطع را تنها خوش‌بینی عمومی به ادامه مذاکرات و رفع انسداد از پول‌های بلوکه شده می‌دانم.»

وی می‌افزاید: «البته از سویی تبلیغات دولتی و عملکرد غیرمنطقی بازارساز هم به این تصور خوشبینانه دامن می‌زند، ولی متاسفانه هیچ دلیل واقعی و منطقی اقتصادی برای تقویت پول ملی در این مقطع مشاهده نمی‌شود، نه نرخ تورم کاهش پیدا کرده، نه نرخ بهره کاهش پیدا کرده، نه سرمایه‌گذاری جدی در اقتصاد صورت گرفته و نه تمهیدی برای کاهش حجم نقدینگی اندیشیده شده است.»

رییس اسبق کانون صرافان تصریح می‌کند: «بنده تصور می‌کنم که کاهش حتی اگر شروع شود و بخواهد ادامه پیدا کند، به صورت دستوری و مصنوعی و به ضرب تبلیغ و تزریق خواهد بود.»

سمیعی عنوان می‌کند: «ضمن این‌که باز هم در کوتاه‌مدت، دوباره روند صعودی پیدا می‌کند. خود این تلاطم و کاهش هم به ضرر اقتصاد کشور و تنها به نفع واردات غیرضروری و کمک به خروج بیشتر سرمایه از کشور و صدمه به تولیدات داخلی و کاهش گردشگری در داخل ایران به نفع سفر به کشورهای دیگر خواهد بود.»

وی تاکید می‌کند: «این تلاطمات باعث می‌شود کسانی که از رانت اطلاع برخوردار هستند، بتوانند جیب خودشان را پر کنند و از این رانت استفاده کنند. و دلارهایی که احیانا مردم با خوش‌بینی از خانه‌هایشان بیرون می‌آورند و به بازار عرضه می‌کنند را بخرند و بعد از اینکه بازار دوباره خود را واقعی کرد، یا به طرف واقعی شدن رفت، دوباره آنها را بفروشند و از این طریق سود نامتعارف و ناجوانمردانه‌ای حاصل کنند.»

قیمت دلار ۲۵ هزار تومان می‌شود؟

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می‌گوید: «فارغ از چگونگی مذاکرات و این‌که توافقی صورت بگیرد یا خیر، من فکر می‌کنم عزم دولت برای توافق جدی است و اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، این توافق نهایی شده است.»

وی می‌افزاید: «خبر اعلامی از مذاکرات، احتمالا یک شوک کوتاه‌مدتی را در بازار دلار ایجاد می‌کند و دلار را تا کانال ۲۴ و ۲۵ هزار تومان پایین می‌آورد و کمتر از این رقم نخواهد بود. این کاهش قیمت دلار کوتاه‌مدت است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج