جاباما
۱۱۷۴۰۳۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

چرا صادرات ایران به سوریه کم است؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با مقامات اقتصادی سوریه از لزوم بررسی دقیق چرایی محدود ماندن تجارت مشترک میان دو کشور سخن گفت.

ایسنا: رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با مقامات اقتصادی سوریه از لزوم بررسی دقیق چرایی محدود ماندن تجارت مشترک میان دو کشور سخن گفت.

با وجود نزدیکی سیاسی ایران و سوریه، آمارهایی که از تجارت مشترک دو طرف منتشر شده نشان می‌دهد که ایران سهم قابل توجهی از بازار سوریه در اختیار ندارد.

آمارهایی که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد که میزان صادرات ایران به سوریه در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی نداشته و این در حالی است که ترکیه بیش از هشت برابر ایران به سوریه صادرات دارد.

در روزهای گذشته مقامات اقتصادی و فعالان اتاق بازرگانی از لزوم افزایش گفت و گوها میان دو کشور برای افزایش سطح تعاملات سخن گفته‌اند و فاطمی امین - وزیر صمت - در راس این گفت و گوها قرار دارد. در دیدار اخیر وزیر صمت با وزیر نفت سوریه، بخش‌هایی از دغدغه‌های طرف ایرانی از سوی رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح شد.

رییس اتاق ایران به حسن روابط تجاری ایران و سوریه و لزوم گسترش آن اشاره کرد: روابط تجاری میان ایران و سوریه به‌اندازه روابط سیاسی دو کشور رشد نکرده است. وقتی روابط سیاسی و استراتژیک میان دو کشور رشد کرده، چرا نتوانسته‌ایم روابط اقتصادی مستحکم‌تری داشته باشیم؛ این موضوع نیاز به عارضه‌یابی دارد.

بر اساس گزارش پایگاه اتاق ایران، شافعی از موافقت‌نامه‌های امضا شده میان دو کشور گفت: هیچ‌کدام از این موافقت‌نامه‌های امضاشده تابه‌حال اجرایی نشده است؛ باید دلیل اجرایی نشدن این موافقت‌نامه‌ها بررسی شود. بخش خصوصی آماده همکاری با طرف سوریه‌ای است ولی دولت‌ها باید بسترساز این همکاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل، اقامت، سرمایه‌گذاری، بانک، تعرفه‌های ترجیحی و موافقت‌نامه تجارت آزاد باشند. مسئولیت حل این مسائل به عهده دولت‌هاست.

وی تصریح کرد: ظرفیت بخش خصوصی برای گازسوز کردن خودروهای سوری بالاست؛ ما تجربه چندین ساله در این حوزه داریم. در صورت علاقه‌مندی سوریه، آماده هستیم شرکت‌های ایرانی را به‌طرف سوری معرفی کنیم.

در این دیدار طرف سوریه‌ای درباره تأمین نیاز این کشور در حوزه LPG و PG و همکاری معدنی، سنگ‌آهن و اکتشافات گفت. سوریه به روغن‌پایه نیاز دارد؛ همچنین تمام تجهیزاتی که در صنعت اکتشاف مورد نیاز است، و تأمین آن تجهیزات از طرف سوری مطرح شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اطلاعات جامعی درباره توانمندی‌های ایران در بخش‌های مربوط به صنایع نفت، تولیدات شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه انرژی، صنعت و معدن ارائه داد.

همچنین توافق شد که کمیته همکاری دوجانبه بین وزارت نفت سوریه و وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران تشکیل شود و در قالب آن کمیته، موضوع‌هایی که در این نشست از طرف دولت و بخش خصوصی مطرح‌شده، بررسی و مسیر اجرایی شدن آن طراحی شود.

یکی از موضوع‌هایی که مورد توجه طرف سوری بود، گازسوز کردن خودروها با CNG بود. از جهتی ایران مازاد گاز دارد و از طرف دیگر این‌ها در LPG توانمندی‌هایی دارند، قرار شد شرکت‌های فعال در بخش خصوصی ایرانی و سوری توافقی امضا کنند تا بتوان صادرات سیلندر گاز برای خودرو انجام شود. همچنین ایستگاه‌های مربوط به پمپاژ گاز به خودرو در سوریه ساخته شود.

در این نشست هیات ایرانی درخواست کرد که با توجه به معادن غنی سوریه، ایران می‌تواند در مسیر اکتشاف معادن به این کشور کمک کند. سنگ‌آهن سوریه می‌تواند برای بازار ایران مناسب باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج