جاباما
۱۱۷۴۱۴۴
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

استقلالِ فرهاد مجیدی؛ شیر بی‌دندان

تیم مجیدی در خلق موقعیت تیم دوم لیگ است و در بهره‌وری از موقعیت‌ها تیم دوازدهم! کادر فنی آبی‌ها دائما به فکر پنالتی است، اما در این تیم حتی دوسوم پنالتی‌ها هم هدر رفته‌اند

روزنامه همشهری: هفته هفتم لیگ برتر، هفته سبقت‌گرفتن پرسپولیس از استقلال بود. بعد از چند هفته‌ای که آبی‌ها در جدول بالاتر از سرخپوشان قرار داشتند، حالا درست در آستانه داربی بزرگ تهران این قرمزها هستند که با اختلاف یک امتیاز بالای سر رقیب نشسته‌اند تا در کری‌های معمول پیش از داربی، کمی دست بالاتر را داشته باشند.

با وجود این، اما نگاهی به کیفیت بازی‌های ۲تیم و همچنین اعداد و ارقامی که آنالیزورها استخراج کرده‌اند، نشان می‌دهد استقلال در هفته‌های سپری‌شده نه‌تنها ضعیف‌تر از رقیب نبوده بلکه در وجوه خیلی مهمی از فوتبال حتی قوی‌تر از سرخپوشان بوده است. در لیگی که کلا کیفیت پایینی دارد و فعلا فقط تیم سپاهان فوتبال قابل‌قبولی در آن ارائه می‌دهد، کیفیت استقلال اگرچه ایده‌آل و در حد قهرمانی نیست، اما لااقل از رقیب قرمزپوش بهتر است.

بیشتر می‌سازند، کمتر می‌زنند

تیم مجیدی طی ۷بازی فقط ۶گل زده است؛ یعنی میانگین گلزنی استقلال در فصل جاری کمتر از یک گل در هر بازی بوده که اصلا معدل خوبی نیست. اما این به آن معنا نیست که آبی‌ها در خلق موقعیت کاملا ناکام بوده‌اند. آنالیزهای متریکا نشان می‌دهد استقلال یکی از ۲تیم برتر لیگ در زمینه خلق موقعیت است. میانگین امید گلی که استقلال در این فصل ایجاد کرده ۱.۴۴ در هر بازی است.

«امید گل» پارامتری است که ارزش واقعی موقعیت‌های گل یک تیم را در یک مسابقه مشخص می‌‌کند؛ یعنی استقلال در هر بازی به اندازه زدن ۱.۴۴ گل، موقعیت خلق کرده است. اما میانگین گل‌های این تیم فقط ۰.۹۸ در هر بازی است که نشان از موقعیت‌سوزی بازیکنان این تیم دارد. در این فصل فقط یک تیم توانسته بیشتر از استقلال، امید گل ایجاد کند؛ سپاهان به‌طور میانگین در هر بازی ۱.۴۷ امید گل داشته که این تیم هم اختلاف ناچیزی با استقلال دارد.

جالب اینکه میانگین گلزنی سپاهان ۱.۴۳ گل در هر بازی است؛ یعنی زردپوشان دقیقا به اندازه موقعیت‌هایشان گل زده‌اند. بد نیست امید گلی که پرسپولیس خلق کرده را هم مرور کنیم؛ میانگین امید گل قرمزپوشان در هر بازی ۱.۱۶ است؛ یعنی کمتر از سپاهان و استقلال. به این ترتیب استقلال ۲۵درصد بیشتر از پرسپولیس موقعیت می‌سازد اما ۳۳درصد کمتر از رقیب گل می‌زند.

سخت‌ترین بازی صنعت‌نفت

همین بازی آخر استقلال با نفت آبادان مثال خوبی برای تفاوت‌های پرسپولیس و استقلال است. امید گل آبی‌پوشان در این بازی ۱.۸۷ و امید گل میزبان ۰.۳۰ بود؛ یعنی استقلال به اندازه ۱.۵۷ گل از حریفش برتر بود اما به نتیجه مساوی رسید. هفته قبل امید گل پرسپولیس در مقابل همین حریف ۰.۶۷ به ۰.۴۶ بود! یعنی قرمزها فقط ۰.۲۱ برتری داشتند اما برنده شدند. استقلال تقریبا ۳برابر بیشتر از پرسپولیس موقعیت گل روی دروازه صنعت‌نفت خلق کرده اما تعداد گل‌های هر دو تیم مساوی بوده است.

جالب‌تر اینکه هیچ تیمی در این فصل به اندازه استقلال نتوانسته روی دروازه صنعت‌نفت امید گل ایجاد کند. حتی تراکتور که این تیم را ۳بر صفر برد و فجرسپاسی که در آبادان به برتری ۲بر صفر رسید کمتر از استقلال موقعیت داشتند اما بیشتر از استقلال گل زدند و تیم منصوریان را بردند. برای اثبات کیفیت استقلال، آمارهای دیگری هم در سایت متریکا هست. تیم مجیدی در هر بازی به‌طور میانگین ۱۴.۴ شوت زده که بیشتر از همه تیم‌ها و حتی سپاهان (۱۳.۳ شوت) بوده است. در تعداد شوت‌های داخل چارچوب هم آبی‌ها بعد از سپاهان و گل‌گهر رتبه سوم را دارند.

بی‌خیالِ همه‌‌چیز، دنبال پنالتی!

۱۳امتیازی که استقلال طی ۷بازی گرفته کمتر از شایستگی واقعی این تیم بوده و آبی‌ها می‌توانستند با ۲ تا ۴امتیاز بیشتر هم‌اکنون صدرنشین لیگ باشند. این عقب‌ماندگی بیش از هر چیز به دقت پایین آبی‌ها در ضربات آخر برمی‌گردد. مهاجمان داخلی و خارجی که قرار است گلزنان استقلال باشند، با دقت شوت ۲۷درصدی (پایین‌تر از همه رقبای اصلی) رتبه دوازدهم را در این زمینه دارند! نرخ تبدیل شوت به گل در تیم استقلال ۶درصد است و در این بخش هم فقط ۴تیم ضعیف‌تر از آبی‌پوشان هستند.

نقطه‌ضعفی که فرهاد مجیدی باید روی آن تمرکز کند، دقیقا همین است اما او دائما در حال انتقاد به داوران و گشتن دنبال پنالتی‌های گمشده آبی‌ها‌ست. طبعا همه انتقادهای او بیراه نیست و استقلال در برخی بازی‌ها از داوری صدمه خورده است. به‌نظرات کارشناسان داوری در تلویزیون و سایت‌ها رجوع کنیم؛ در این بازی آخر خطای پنالتی روی کوین یامگا را ۴کارشناس تأیید و ۴کارشناس رد کرده‌اند. در صحنه دیگر این بازی یعنی هند مدافع صنعت‌نفت در محوطه جریمه، کارشناسان داوری ۵ به ۳ رأی به پنالتی داده‌اند. صحنه هندی که در بازی با نساجی رخ داد و کادر فنی استقلال اصرار به پنالتی داشت، توسط هیچ‌یک از کارشناسان تأیید نشد و ۴کارشناس با قاطعیت گفتند: «پنالتی نبود».

اما گلی که در بازی با فجرسپاسی آفساید گرفته شد به‌نظر ۲نفر از ۴کارشناس داوری صحیح بوده است. با این وصف شاید استقلال یک گل و یک پنالتی هم از داوران لیگ طلبکار شده باشد. اما مجیدی و هر مربی دیگری باید بپذیرند اگرچه تعداد اشتباهات داوری در فوتبال ایران کم نیست، اما این اشتباهات همیشه به ضرر یک تیم رخ نمی‌دهند. هر تیمی در طول فصل بارها از داوری سود می‌برد و بارها هم ضرر می‌کند. تمرکزی که این روزها مجیدی و گل‌محمدی و چندین مربی دیگر روی اشتباهات داوری گذاشته‌اند، آدرس اشتباهی است که به‌خودشان و هواداران تیمشان می‌دهند. آنها باید دنبال نقاط ضعف خودشان باشند و درباره تیم مجیدی این روزها مهم‌ترین نقطه‌ضعف، هدر‌رفتن موقعیت‌های گلزنی است.

کادر فنی استقلال دائما در جست‌وجوی پنالتی‌ها‌ست و سؤالی که پیش می‌آید این است که مگر برنامه استقلال برای گلزنی فقط گرفتن پنالتی است؟! این تیم در ۴بازی اول پنالتی‌های زیادی به‌دست می‌آورد اما جالب است که دو‌سوم آن پنالتی‌ها را هم از دست داد! و جالب‌تر اینکه در هر دو مسابقه‌ای که آبی‌ها پنالتی از دست دادند، در نهایت ۳امتیاز را به‌دست آوردند. بنابراین نتایج خیلی از بازی‌ها و البته نتیجه نهایی که در پایان لیگ به‌دست می‌آید، چندان ربطی به اشتباهات داوری و تعداد پنالتی‌ها نخواهد داشت. اگر هم داشته باشد، منطق حکم می‌کند شما ذهن‌تان را مشغول چیزهایی کنید که قادر به تغییرشان هستید نه چیزهایی که از حیطه اختیارات‌تان خارج است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فدات گل گفتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شوخی کرد

      • بدون نام

        شوخی کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج